Ervaringen met OV fiets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen met OV fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:16

Hoi!

Ik wil graag een abonnement voor een OV-fiets nemen maar ik word via de NS site er niet veel wijzer van.

http://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets ... orden.html

Wat is het verschil tussen "Online abonnee worden" en "Een abonnement voor OV-fiets afsluiten".

Ik heb studenten OV dus weet niet of dat er iets mee te maken heeft?

En je bent verplicht om een abonnement van €10 per jaar af te sluiten toch? Je kan niet losse fietsritjes betalen zegmaar?

Is er iemand die het me haarfijn kan uitleggen?

Anoniem

Re: Ervaringen met OV fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:22

Ik vind de OV fiets reuze handig :j

Je betaalt inderdaad een OV-Fiets abonnement van 10 euro per jaar, en vervolgens worden de losse fietsritjes maandelijks via automatische incasso geregeld. Dus als je bijvoorbeeld 6 maanden geen fiets huurt, wordt er ook niks van je rekening gehaalt, maar je kan bijvoorbeeld ook 2 fietsen huren als je met iemand anders ergens heen moet vanaf het station, maar het abonnement betaal je sowieso :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:28

Ik heb geen studenten ovkaart meer, maar wel een ov fiets abonnement.
...ik denk dat ik dat on line heb afgesloten.
Je kunt het waarschijnlijk wel (...gesteld dat je weet hoe dat moet, ik ben blond....) als extra product op je kaart zetten.

(Net zoals je tegenwoordig bij afstuderen het product studenten abonnement van xe kaart moet afslopen. Vroeger leverde het kaartje in op het postkantoor. "Waar blijft de tijd....")

Naast het abonnee geld betaal je per incasso voor de individuele "ritten".
...ik huur die dingen op 3 verschillende locaties. De ene keer fiets ik 40 km op een dag, de andere keer 3 km en blijf ik daar drie dagen op die plek. Die laatste 'rit' is dus duurder :') :j .

Erg snel zijn ze niet met afschijven, er zit zo twee maanden tussen.

Het is een nuttige uitvinding.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 08:11

Er zit geen verschil tussen "Online abonnee worden" en "een abonnement voor OV-fiets afsluiten".

Verder werkt het inderdaad zoals de rest zegt. Je betaalt een tientje per jaar, het abonnement zet je op je bestaande OV-chipkaart, en vervolgens betaal je alleen 3,35 per ritje (max. 24 uur) met de fiets. Ik vind het een fantastisch systeem en maak er ontzettend veel gebruik van.

Je OV-fiets kosten worden inderdaad wel erg laat van je rekening geschreven. Iedere maand denk ik weer, "huh, ik huurde toch helemaal geen fiets?". Blijkt het steeds over langer geleden te gaan dan ik dacht. Gelukkig krijg je voor het automatisch afschrijven altijd een mailtje. Tot nu toe kloppen de bedragen overigens wel altijd netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:20

Enorm bedankt! Hierdoor kan ik namelijk waarschijnlijk mijn oude bijrijdpaard weer gaan doen <3 !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:49

Joepie! !!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:54

3,35 per rit? Is het dan niet voordeliger om een fiets van een paar tientjes (tweede hands) te kopen? Als je naar je bijrijdpaard wil, ga je in totaal vast wel vaker dan 20 keer, en dan heb je dus al ruim 70 euro te besteden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:12

Dat kan ook natuurlijk, ook een goede optie!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:27

Of een vouwfiets als het niet heel ver fietsen is!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 12:41

OV-fietsen zijn ideaal. Wij gaan met de vereniging vaak weekendjes weg en ik huur dan zo'n fiets voor een weekend. Ik zou in jouw situatie alleen eerder een fiets voor een paar tientjes kopen, die op het station goed vast zetten en daar mee naar je verzorgpaard fietsen. Anders wordt het een duur grapje denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:58

En je fiets bewaakt stallen bij NS? Dan heb je ook alsnog dat abonnement nodig toch van €10 per jaar?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:01

Kun je beter een goed slot kopen :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:16

Fiets bewaakt stallen is wel stukje duurder dan 10 euro per jaar, 105 euro per jaar.
Oudere fiets kopen en goed slot er op zou ik dan wel overwegen. Of wellicht een vouwfiets als het niet te ver is van en naar het station.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:27

Check even of het station waar je gebruik van de OV-fiets wilt maken, genoeg fietsen heeft.
Zo heeft Station Diemen bijvoorbeeld 4 boxen die na half 9 's morgens steevast leeg zijn als ik een fiets op wil halen. En 's avonds ben ik dan bang dat ze vol zitten als ik ze terugbreng (gelukkig nooit gebeurd, een fiets op ander station terugbrengen is vele malen duurder namelijk).

Of station Muiderpoort, waar de stalling om 20:00 uur sluit en je daardoor de fiets 's avonds niet meer terug kan zetten. Ook heel leuk :')
Er zijn ook stallingen waar je wel na sluitingstijd een fiets kunt halen, door je Ov-kaart te scannen gaat er een poortje open.

Dit soort dingen zijn dus wel handig om even te checken.
Maar als je vaak (meerdere keren per week bijvoorbeeld) gebruik wilt maken van de OV-fiets, raad ik je ook aan een goedkope 2e-hands fiets of vouwfiets te zoeken. Ben je goedkoper uit ;)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:31

Ik heb ook een tijdje een oude fiets op het station gezet en deze gewoon dubbel vastgezet. Mijn fiets is nog nooit gejat daar. Weet niet welk station je je fiets dan neer moet zetten? Meestal kan je ze met een hangslot wel aan de beugels zetten.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:27

Ik haal dit topic eventjes onder het stof vandaan omdat ik ook overweeg een abonnement te nemen. Ik ga regelmatig met de trein naar mijn familie in Zwolle en ik vind het dan toch wel handig om op de fiets te kunnen stappen als ik daar eenmaal ben.
Ik lees veelal dat je €3,35 per rit betaalt, maar dit is toch gewoon het tarief voor 24 uur? Dan maakt het toch niet uit hoe vaak je op die fiets stapt?
En hoe gaat het verder in de praktijkt? Geef je, je ov-chipkaart aan degene die de stalling van de fietsen bewaakt waar je de fiets vandaan haalt, waarna diegene de kaart scant? Ik kan dat nog niet helemaal voor me zien.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:30

_Dominique schreef:
En je fiets bewaakt stallen bij NS? Dan heb je ook alsnog dat abonnement nodig toch van €10 per jaar?

Ik weet dat er bijvoorbeeld in Den Bosch op het station een gedeelte zit waar je gratis je fiets bewaakt kunt stallen. Hij staat dan binnen in de stalling. Mag maximaal 5 werkdagen geloof ik, ze hangen een kaartje aan je fiets met de dag erop. Je zou kunnen kijken of jouw station zoiets ook heeft?

Edit: zie nu dat het een verouderd topic is, maar misschien heb je er nog wat aan.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:32

Je haalt de fiets op, hij scant OV-kaart en slot en hij is 24 uur de jouwe (de fiets dan he).
Bij het terugbrengen scant hij alleen het slot. Heel handig :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:33

Ov fiets is ideaal als je maar incidenteel een fiets nodig hebt, maar heb je op regelmatige basis een fiets nodig dan zou ik tweedehands een vouwfiets kopen of goedkope tweedehands fiets

105 euro voor jaarabonnement stalling is goedkoper dan 2-3 keer per week een OV fiets pakken.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:35

Jolien87 schreef:
Ik haal dit topic eventjes onder het stof vandaan omdat ik ook overweeg een abonnement te nemen. Ik ga regelmatig met de trein naar mijn familie in Zwolle en ik vind het dan toch wel handig om op de fiets te kunnen stappen als ik daar eenmaal ben.
Ik lees veelal dat je €3,35 per rit betaalt, maar dit is toch gewoon het tarief voor 24 uur? Dan maakt het toch niet uit hoe vaak je op die fiets stapt?
En hoe gaat het verder in de praktijkt? Geef je, je ov-chipkaart aan degene die de stalling van de fietsen bewaakt waar je de fiets vandaan haalt, waarna diegene de kaart scant? Ik kan dat nog niet helemaal voor me zien.

Je hebt gewoon onbemande fietsenhokken, je scant je Ov kaart en pakt de fiets. Je hebt dus gewoon de sleutel van de fiets en kan de hele dag doen wat je wilt, als je m binnen 24 uur maar weer bij een Ov fietspunt neer zet

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:15

Het klinkt ideaal, dus ik heb zojuist maar een abonnement genomen. Mocht ik er toch weinig gebruik van maken dan heeft het me eenmalig €10 gekost waar ik niks mee heb gedaan maar dan moet ik er alleen om denken dat ik het abonnement voor volgend jaar stop.
Maar je kunt de fiets toch ook langer dan 24 uur gebruiken? Als ik het goed begrepen heb mag je hem maximaal 72 uur gebruiken. Alleen als je hem dan nóg niet hebt teruggebracht betaal je een toeslag van €5.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:08

Ik ben meer dan eens over die 72 uur heengegaan - dan krijg ik een braaf mailtje en het is net iets duurder - verder geen probleem.