In mijn leven heb ik nooit veel reden gehad om mensen te gaan wantrouwen, maar toch doe ik het. Ik ben bang dat ze dingen verzwijgen, dat ze achter mijn rug om andere dingen doen die ze niet zeggen, dat ze me willen kwetsen, dat er dubbele bodems zijn, dat ze een dubbelleven lijden, dat soort dingen. Ik heb het periodes meer of minder, maar vooral in het daten merk ik dat ik het er heel lastig mee heb. Maar zelfs mensen die heel dichtbij me staan, ben ik bang dat ze me ontzettend kunnen bedriegen. Terwijl ik daar dus echt geen enorme reden voor heb, maar het staat me wel ontzettend in de weg om banden aan te gaan met mensen.
Het is deels onzekerheid denk ik, vooral tijdens het daten. Dan denk ik dat de persoon waarmee ik date véél leuker/beter/knapper/slimmer is dan ik ben, dus waarom zou hij iets met mij willen hebben? Zou hij dan misschien thuis vrouw en kinderen hebben zitten? Allemaal dat soort dingen vraag ik mezelf dan af. Mensen die staan te praten of lachen op straat, zullen mij wel uitlachen en bepraten. Iemand die naar me kijkt in de bus zal me wel lelijk vinden. Mijn collega's of vriendinnen zullen achter mijn rug om wel tegen elkaar zeggen dat ze me een stom mens vinden. Eigenlijk hopen ... dat ik niet mee ga naar dat uitje. Allemaal dat soort dingen. Ik vertrouw mensen in de basis niet en ik vind het verschrikkelijk.
Hoe kan ik daar aan werken? Mensen die daar bovenop zijn gekomen? Tips? Ik wil echt graag aan mezelf werken, ook gewoon om het voor mezelf makkelijker te maken, maar het is niet makkelijk
ik heb er ook last van. Helaas er nog niet echt veel aan kunnen doen. Ik probeer mezelf voor te houden dat deze gedachten niet realistisch zijn, maar goed dat is moeilijk aannemen als je het eigenlijk niet geloofd.