te druk voor een paard? plannen en prioriteiten stellen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

te druk voor een paard? plannen en prioriteiten stellen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:19

Haai,

Graag wil ik graag de meningen van bokt. Ik zie zo vaak topics voorbij komen dat mensne geen tijd meer voor het paard hebben ivm school, werk etc. Sn dn vooral school.

Ben ik de enige die denkt 'waar een wil is, is een weg'.

Er zijn mensen die fulltime werken, kinderen en huishouden hebben en die het redden een paard te rijden. Ik snap dat dat druk is.

Heb is maar net wat de prioriteiten zijn.

Ik maak nu de keuze met 3 dagen werken bijna 2 kids en een huishouden. Dat ik 2x per week red. Zou ik echt willen dan zou 4x ook kunnen. Maar dan schiet er iets anders bij in.

Wat vinden jullie?

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:24

Ligt eraan wat de prioriteiten van iemand zijn. Ik ben met paarden opgegroeid en kan dan ook geen leven zonder meer voorstellen. Heb daarom ook altijd gezegd dat ik thuis blijf wonen zolang ik studeer en gelukkig is de opleiding die ik leuk vind kort bij huis.
Ik zou zelf dus ook altijd mijn paard als prioriteit zien, dat is gewoon iets wat mij heel gelukkig maakt dus dan plan ik derest eromheen en moet zeggen dat dat altijd goed gegaan is. Waar een wil is, is een weg.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:26

Ik zit nu zelf ook in da schuitje. Zit nu op het mbo, kom elke dag gewoon thuis en kan savonds naar de paarden. Zaterdags een hele dag werken en zondag vaak na de voetbalwedstrijd nog langs.
Volgend jaar ga ik echter studeren en op kamers. Zaterdag werken en zondag wedstrijd.. Gezien mijn paard echt niet kan leven met 1x in de week beweging, denk ik niet dat dit eerlijk is tegenover haar, hoe graag ik het ook zou willen, ze verdient beter.

Het ligt net aan de situatie, maar soms is het gewoon beter voor het paard (en je eigen rust)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:28

Precies.

Waar een wil is, is een weg.

@daantje klopt. Maar het blojft een keuze. Je paard kan niet in de buurt van je studie staan?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:32

Ik denk dat het zeker ligt aan waar je prioriteiten stelt. Maar ook aan het paard wat je hebt. Niet voor elk paard is twee keer per week voldoende en wil je dat zelf wel?

En natuurlijk is partime werken niet vergelijkbaar met fulltime werken of school.
Ik heb altijd fulltime gewerkt, ging 7 dagen in de week naar mijn paarden kwam echt maar zelden voor dat ik een dag oversloeg. Ze werkte minimaal 5 x per week, vaak zelfs 6x ( afwisselend longeren,rijden in bak en buiten. Wandelen / los laten in bak deed ik altijd op de "vrije" dagen. )

Sinds ik mijn vriend heb liggen de prioriteiten toch anders. Ga nu gemiddeld 3 - 4 x per week naar de paarden. Soms wel bijna dagelijks, maar rijd/longeer zeker niet meer als 4 x.
Nu ik zwanger ben en daardoor last van vermoeidheid is het allemaal nog minder. Blij als ik mijn paard 2x per week aan het werk heb, heel soms 3x. Denk dat het dadelijk als de kleine er is het niet meer gaat worden.
Is het genoeg? Voor het paard wat ik nu rijd wel. Maar merk dat hij het fijnste is als hij 3 a 4 x per week loopt. Voor mijn andere paard ( die nu met pensioen is ) zou het zeker niet genoeg geweest zijn, die had het echt nodig dagelijks wat te doen..
Ik werk wel fulltime in de verpleging. Wil Zeggen Dat Mijn werkweken enorm kunnen verschillen. Zo kan ik deze week 48 moeten werken en volgende week 24 uur.

Yvette81

Re: te druk voor een paard? plannen en prioriteiten stellen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:37

Tsja. Prioriteiten stellen... maar mij lijken studie, werk, partner en kinderen echte prioriteiten boven een paard. En als het combineren moeilijk wordt is het eerste wat weg valt je paard.
Ik werk 4 lange dagen, heb een man en twee jonge kinderen. Wij moeten regelmatig tot laat werken ivm cursus, vergadering etc. Momenteel verbouwen we ons huis. Nee, ik heb nu geen tijd voor een eigen paard. Ik dacht na de verbouwing, maar ik denk dat ik wacht tot de jongste ook naar school gaat. Het kan nu even niet.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:37

Waar een wil is is een weg. Op dit moment werk ik tussen de 40 en 45 uur betaald in een andere stad (daarbij 1,5-2 uur reistijd per werkdag daardoor), ben druk bezig daarnaast in eigen tijd mijn proefschrift af te schrijven (20-30u per week tijdsinvestering), ben volop aan het solliciteren voor een fatsoenlijke baan in mijn werkgebied, doe met enige regelmaat eens sociaal met andere mensen én heb een paard waar ik pak 'm beet 5x per week ben. Het liefst zelfs elke dag :P Het is rennen en vliegen maar no way dat paard erbij in gaat schieten hoor. Maar ik kan me wel indenken dat een ander de prioriteiten anders heeft liggen.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:41

@Joltsje: Paard verplaatsen is (financieel) niet haalbaar helaas. Daarnaast is het een pittige studie, dus ook dan zal ik weinig tijd voor haar hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:54

Twinducklin,Vientje en yvette ben het dus helemaal met jullie eens

Ik kies er nu ook voor minder te rijddn. Ik kies dus inderdaad vor mijn gezin. Is dus een keuze.

Wat betreft sommige paarden inderdaad. De hebbsn meer beweging nodig maar dat kan eventueel ook door een ander.

@daantje, denk je echt dat een studie geen tijd meer voor een paard geven (finnacieel gezie. Snap ik het wel ).

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:01

Joltsje schreef:
@daantje, denk je echt dat een studie geen tijd meer voor een paard geven (finnacieel gezien Snap ik het wel ).

Niet alleen de studie zelf, maar wel alles wat erbij komt kijken. Ik ga op kamers, blijf op de zaterdag werken en heb zondag gewoon een wedstrijd. Daarnaast is haal verplaatsen naar waar ik ga wonen financieel niet mogelijk. Dus ik zou wel geteld 1 middag in de week tijd hebben, dat ga ik haar niet aan doen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:01

Prioriteiten maar ook eigen kunnen...

Ik ging toen ik naar school ging dagelijks naar mijn verzorgpaarden. Zelfs tijdens examenperiodes. Ik maakte tijd voor hun in mijn planning, pauzes op school gebruikte ik om alvast mijn huiswerk te maken.

Toen ik een fulltime baan had, veranderde dat. Ik heb mijn beperkingen door een hart/spierziekte, spijtig maar dat kan ik niet veranderen. Na mijn job kwam ik meestal doodop thuis. Ik sleepte mezelf slechts 2x per week naar mijn paard, en dan natuurlijk elke weekenddag of dag waarin ik niet of maar een halve dag moest werken. Ik wilde graag dagelijks gaan, qua planning kon dat zeker maar mijn lijf werkte niet mee.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:27

Hier iemand die fulltime studeert, een bijbaan heeft en sinds kort een eigen paard. Daarnaast woon ik doordeweeks in Amsterdam vanwege mijn studie en mijn paard staat in Tiel, waar ik in het weekend ben. Ideaal? Nee, maar wel haalbaar. Doordeweeks reis ik op en neer wanneer ik kan, ongeveer 2 uur enkele reis. Resulteert vaak wel in heel laat terug in Amsterdam zijn en eigenlijk vrijwel direct door naar bed gaan. Maar ik heb hier zelf voor gekozen en sta er dus ook echt achter, ik vind het helemaal prima zo. Waar ik me eerst periodes kapot verveelde, heb ik nu meer een doel.

Ja het is plannen, schuiven, af en toe college skippen, een dagje meer of minder werken en veel reizen. Maar ik heb het er helemaal voor over. Het enige nadeel op dit moment is dat het nog zo vroeg donker is, waardoor ik doordeweeks vaak niet heel veel kan doen op stal. Er is wel licht, maar niet veel. De reden dat mijn paard zo ver weg staat, is omdat dat financieel meer haalbaar is en een heel stuk paardvriendelijker. Daar staat ze zomers 24/7 buiten en in de winter de hele dag, 's nachts op stal. In Amsterdam daarentegen vind je dat niet zo gauw en dan betaal je je ook nog een ongeluk. Op dezelfde stal heb ik trouwens ook nog een bijrijdpaard wat ik vanaf dit jaar ga uitbrengen op wedstrijd. Dat betekent dus nog meer tijd doorbrengen op stal.

Prioriteiten en plannen zijn wel echt keywords, maar het ligt ook wel aan je eigen kunnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:48

Ik vind trouwens ook dat sommige mensen wel heftige eisen stellen aan de hoeveelheid dat ze hun paard moeten zien. Sommigen vinden 4x per week echt te weinig en verkopen daarom hun paard.
Maar ik denk ook dat het inderdaad een combi is van prioriteiten stellen en ook het feit dat als er zoveel gehaast en druk op komt, dat de 'fun' eraf gaat. en dat het bijna voelt als een extra 'huishouden'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:50

Ik vind het niet aan ons om daar over te oordelen. :)

Zelf heb ik altijd voor mijn 2 paarden gezorgd (niet in pension) naast school en drukke, zware stage.
Ik had daar totaal geen moeite mee.
Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige studies nog zwaarder zijn en waarbij je meer huiswerk krijgt en dat je dan moet kiezen tussen school of je paard.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:01

Ik kan me best voorstellen dat mensen hun paard verkopen omdat het in combinatie met school te zwaar is. Ik zit nu precies in dat zelfde schuitje. Door mijn schoolrooster ben ik geen dag voor 5 uur 's avonds thuis. Wat betekent dat ik regelmatig snel wat eet en gelijk door naar stal rij. Ik wil wel graag uit huis maar om het haalbaar te houden toch besloten thuis te blijven, want mijn paard is nummer één. Drie dagen school, twee Dagen stage, en één dag werken, en een huiswerk dag. Het is veel passen en meten en af toe maar ben 3x in de week op stal te vinden. Meer is nu ook niet haalbaar helaas. Heel af en toe 4x.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:01

Het is niet zo zwartwit dat wls er een wil is, ook een weg is.
Om een eigen paard te kunnen houden is een fatsoenlijk inkomen nkdig. Daarnaast hebben veel mensen een oartner die het heus niet erg vindt dat je je eigen hobby hebt, maar als er naast hard werken, het huishouden en je paard geen tidj meer over blijft voor dingen samen met een partner, dan gaat die van mij iig wel in de moppermodus of ik met hem of mijn paarden ben getrouwd. En eerlijk gezegd kan ik hem daar dan alleen maar gelijk in geven.
We hebben er inmiddels redelijk een balans in gevonden, maarwaswel even zoeken.

En ik presoonlijk koop geen paard voor een bijrijder. Ik heb er wel een, die 2 dagen per week de zorg voor mijn ouwetje uit handen neemt en lekker met hem geniet van bosritjes en hoe haar dochtertje op hem kan leren rijden. Is een van de gevolgen van het drukker krijgen met een full time baan met gekke werktijden en genoeg tijd en energie over willen houden voormijn man, zonder dat het paard er de dupe van wordt.
Maar dan doe ik nog de laatste voerronde zelf opde dag dat zij s morgens gaat. En nu het jonkie erbij is kom ik alsnog weer nagenoeg 7x per week om die tevoeren etc.
Als ik structureel mijn paard(en) niet vaker dan 4x per week zou kunnen zien, zou mij dat geen goed gevoel geven. Dan zou ik geen eigen paard(en) willen hebben, maar op zoek gaan naar een bijrijdpaard.
Bij tijdelijke dingen, bv omdat ik een cursus ga volgen of mantelzorgmoet verlenen, of een dienstreis moet maken, etc, dan is er prima opvang te regelen en worden ae ook top verzorgd.
Maar toch wel 2x per week tijd kunnen maken voor paarden, structureel, incidenteel 3 of 4x, nee, dwn zou ik geen eigen paarden hebben :n

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:09

Interessant topic! Ik kan me over jouw situatie niet uitspreken, aangezien de zwaarheid ervan voor iedereen anders is. Doe wat goed voelt, maar hou jezelf ook blij. Denk aan je paard, maar ook aan jezelf.

Zelf heb ik een erg zware studie in Limburg, zo'n twee uur op de trein heen, twee uur terug. Ik heb de keuze om thuis te blijven ook bewust gemaakt, zodat ik nog steeds naar paardlief toe kan. De taken zijn hels voor mijn studie, en ik help daarnaast ook mee in het huishouden, maar voor mij is de was en plas doen, schoonmaken en dergelijke ook een soort ontspanning. De komende laatste semesters gaan echter erg zwaar zijn, en ik heb meer en meer het gevoel dat de studie niet echt mijn ding meer is, naast het feit dat ik enkel in het weekend mijn paard zie. Het is een beetje wat je zelf voelt, en als paarden een prioriteit zijn stapelt de stress zonder hen zich gemakkelijk op. Ik weet nog dat we project weken hadden, ik een weekend ziek was geweest, en we vervolgens bijna tot 8u les hadden, doorlopend voor twee maanden. Dan ben je gewoon op. Ik zat in de trein, keek naar buiten, zag iemand een buitenrit maken op een gegeven moment, en barstte uit in huilen. Het gaat er naar mijn gevoel om de combinatie - wat is gezond voor jou én voor je paard?