[ENQ] Vee-industrie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xnaomivdh

[ENQ] Vee-industrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 16:46

Hallo,

Voor het vak maatschappijwetenschappen moeten wij een onderzoek doen naar een maatschappelijk probleem. Wij hebben de vee-industrie gekozen. We doen vooral onderzoek naar de mening van de consument. Zouden jullie hiervoor deze enquete willen invullen?

http://www.survio.com/survey/d/H4B9Z9E4P8L4Q7J9N

Alvast bedankt! :)

8nnemiek

Re: [ENQ] Vee-industrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:52

Ingevuld :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:55

Ik zit hem nu in te vullen maar heb een vraagje: vallen biologische producten (melk, vlees etc) ook onder producten van de vee-industrie? Of is "vee-industrie" alleen de kiloknallers enzo?

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:04

Zeepsop schreef:
Ik zit hem nu in te vullen maar heb een vraagje: vallen biologische producten (melk, vlees etc) ook onder producten van de vee-industrie? Of is "vee-industrie" alleen de kiloknallers enzo?

Dat ligt eraan hoe de producten zijn geproduceerd. De biologische industrie produceert bijvoorbeeld eieren door kippen veel ruimte om te lopen te geven en geven over het algemeen de kippen een beter leven. De vee-industrie streeft naar winst en wil dus zoveel mogelijk eieren in een zo kort mogelijke tijd produceren. De vee-industrie zal daardoor eerder kippen in kleine hokjes stoppen (legbatterijen). De kiloknallers zijn ook een voorbeeld van een product uit de vee-industrie.
Het verschil in deze enquete is dus dat de biologische industrie diervriendelijker producten produceert, tegenover de vee-industrie die voor het behalen van veel winst minder om dierenwelzijn geeft.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:06

xnaomivdh schreef:
Zeepsop schreef:

Dat ligt eraan hoe de producten zijn geproduceerd. De biologische industrie produceert bijvoorbeeld eieren door kippen veel ruimte om te lopen te geven en geven over het algemeen de kippen een beter leven. De vee-industrie streeft naar winst en wil dus zoveel mogelijk eieren in een zo kort mogelijke tijd produceren. De vee-industrie zal daardoor eerder kippen in kleine hokjes stoppen (legbatterijen). De kiloknallers zijn ook een voorbeeld van een product uit de vee-industrie.
Het verschil in deze enquete is dus dat de biologische industrie diervriendelijker producten produceert, tegenover de vee-industrie die voor het behalen van veel winst minder om dierenwelzijn geeft.

Okee, dus als ik biologische producten koop dan behoort dat niet tot de vee-industrie?

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:13

Zeepsop schreef:
Okee, dus als ik biologische producten koop dan behoort dat niet tot de vee-industrie?

In dit geval niet nee :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:23

Ingevuld! :)

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:28

ingevuld, succes!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:34

Ingevuld! :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:36

Ik heb hem ingevuld, maar er zitten wat haken in je enquête.

Ten eerste zou ik je definitie van vee industrie even duidelijk maken. In mijn studie hebben we het geregeld over veehouderij en voor mij was het niet duidelijk of je nu alleen vlees bedoelde of ook andere producten. Ook het verschil tussen traditionele veehouderij en biologisch ligt niet zo simpel als je het schept in de definitie hier.

Denk er ook aan dat biologisch niet altijd beter dierwelzijn betekend, biologisch draait ook om duurzaamheid en deze twee gaan niet altijd hand in hand

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:43

Jammer dat deze enquête het woord vee-industrie in een slecht daglicht zet. Ik lees alleen maar negativiteit over de vee-industrie.. Vooral de vraag; Koopt u bewust géén producten van de vee-industrie? Sowieso een rare vraag want alleen als je Ja antwoordt klopt de vraagstelling...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:46

xnaomivdh schreef:
Zeepsop schreef:

De biologische houderij streeft ook echt wel naar winst hoor. :p Het zijn echt geen hobby kipjes. Ik vind je definitie van de vee-industrie erg vreemd. Ook de biologische bedrijven behoren tot de vee-industrie ten slotte.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 17:55

Bedankt voor de tips/opmerkingen, wij zullen hier naar kijken als we het verslag verder afmaken. Onze docent heeft er wel naar gekeken en hij heeft toestemming gegeven tot het plaatsen van de enquete. De definitie van de vee-industrie en de biologische industrie ligt wat preciezer, en ik snap ook dat de biologische industrie naar winst streeft. Waar het eigenlijk in deze enquête om gaat is vooral het verschil in dierenwelzijn van beide industrieën.

Nogmaals bedankt voor de feedback :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:15

Uit mijn eigen ervaring is dierwelzijn in de biologische veehouderij nog wel eens slechter dan in de reguliere veehouderij. Dierwelzijn zou voor mij iig geen argument zijn om biologische producten te kopen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:31

Ingevuld.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:43

Ik vind de enquete een beetje gekleurd.