Werken of naar school?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Werken of naar school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:48

:wave:

Ik zit een beetje in een dip. Sinds september ben ik werkeloos omdat mijn werkgever helaas mij niet meer kon betalen, nu is hij zzp'er.

Een tijdje ww gehad en nu de bijstand aanvragen.. ( geloof mij, heb mij helemaal suf gesolliciteerd..)

Heb mijn VMBO diploma en MBO niveau 3 dierverzorging behaald. 2 jaar ervaring als plv. bedrijfsleider door middel van promoties..

Maar ennu ?! %)

School wil ik doen, graag.

Maar tegenwoordig is alles lenen !

Ander werk zoeken?
Ik zou best kunnen schoonmaken ergens en dan aangevuld kunnen worden tot bijstandsniveau.. maar dat klinkt niet als wat ik de rest van mijn leven wil doen..

Nu heb ik een paar opties in mijn hoofd :

1. Gewoon voltijd naar school en dan hopen dat ik werk erna vind om het af te betalen en een bijbaantje vind om mijn kostgeld thuis te betalen (350 euro huur)

2. Werk zoeken en het daarbij laten, als ik maar rondkom.

3. BBL opleiding volgen ( mits ik een leerbedrijf vind die een ouder iemand (21) wilt aannemen.

Graag advies..

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:13

Lastig TS.
Goed dat je in ieder geval bijstand hebt aangevraagd, zodat je tenminste je huur kan betalen.

Jou situatie vind ik altijd een lastige.
Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend dat wanneer je, je diploma hebt je zo aan de slag kan voor een baas. Daarbij krijg je er ook nog een flinke studieschuld van.

Ik zou als ik jou was proberen echt een baan te vinden, misschien wel iets wat je nu helemaal niet leuk vind. Schoonmaken bij mensen thuis, productie werk of wat dan ook.
Wat namelijk is, je bent nu 21 jaar. Mocht je opleiding 2 jaar duren dan ben jij 23 jaar.
Je zult dan volledig betaald moeten worden terwijl je niet veel ervaring hebt. Dan nemen ze liever een van 16/17 jaar. Dan zit je weer precies hetzelfde als je nu zit.

Ik weet niet in welke provincie je woont, maar ga langs uitzendbureau's daar kunnen ze je vaak wel iets verder helpen.

Suusje1986

Re: Werken of naar school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:15

Ik zou een thuisstudie gaan doen (valt reuze mee met de kosten) en daarnaast blijven solliciteren!

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:22

zou een bbl opleiding niets zijn?
je leert in de praktijk ( 4 dagen praktijk 1 dag school )
en meestal krijg je nog wat betaald, weet niet hoe het zit
als je 21 bent maar ik als 16 jarige krijg ongeveer
minimumloon

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:23

Ik zou een jaar werken en dan in dat jaar kijken wat je ervan vindt en ook dan de tijd nemen om te oriënteren op een eventuele studie als het je trekt. Gewoon dat jaar rustig de tijd nemen om alle opties af te wegen en ook mooi sparen voor als je wel denkt te gaan studeren.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:35

Maar je betaald kostgeld thuis? Dus je woont nog thuis? Volgens mij heb je dan geen recht op bijstand, jouw ouder(s) moeten jou dan ondersteunen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:45

Weet niet hoe het zit maar voltijds studie en voldoende kunnen werken om die 350 euro ( en liefst nog een extraatje zodat je ook eens wat leuks kan doen of kopen ) is heel zwaar.
Ik werk nu zo'n 12 uur per week naast mijn school en ik vind dit al heel erg pittig, en om heel eerlijk te zijn lijdt mijn studie er ook onder.
Weet niet hoe dat zit met de regelingen in Nederland maar op het eerste zicht lijkt zo een bbl opleiding een mooie uitkomst.
En wat met een avondopleiding? Je hebt tal van opleidingen die doorgaan op avonden of op zaterdagen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:09

Ik weet niet hoe jou situatie thuis is, maar ik vind €350 kostgeld best veel, voor iemand die geen baan heeft.
Ik zou je eens goed inlezen over een BBL opleiding inderdaad, om iig mee te beginnen.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:23

Moet je nog steeds kostgeld betalen als je voltijds naar school gaat?

Je kan een niveau 4 opleiding gaan doen. Dan krijg je stufie.

Ik ben 23 en sinds dit jaar weer aan een opleiding begonnen. Ik heb van te voren gespaard ervoor zodat ik me daar niet druk om hoef te maken.

Je wilt toch een leuk vak uitoefenen later neem ik aan. Dan is het een stukje investeren in de toekomst. Anders misschien een avondopleiding? Weet je al wat je voor opleiding wilt doen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:28

Met 21 al in de bijstand? Lijkt me dan handiger dat je een ander baantje gaat zoeken waarbij je relatief snel aan het werk kunt. Fabriekswerk? Pakketbezorger? Tuinbouw? Callcenter?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:32

Ik zou toch weer gaan studeren, dat maakt het in de toekomst makkelijker om weer een baan te vinden. Maar alleen als je echt weet wat je wilt gaan doen en de verwachting is dat er banen zijn in de richting die je kiest. Lijkt me een belangrijke investering in je toekomst.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:39

Ik zou ook weer terug naar school gaan, maar dan wel voor een opleiding kiezen waarmee je naar verwachting een baan kunt vinden. Een 'pretopleiding' kiezen lijkt me in jou situatie echt zonde, dus ik zou wel even kijken of er iets met gunstig toekomstperspectief is wat jou aanspreekt.

Daarnaast zou ik ook actief zoeken naar een nieuw bijbaantje, desnoods een krantenwijk nemen, bij een callcenter werken, achter de kassa, als er maar geld binnenkomt en je niet stil gaat zitten. Als mensen kunnen zien dat jij, ondanks het gebrek aan ervaring, altijd hebt gewerkt dan spreekt dat mensen vaak wel aan, in ieder geval meer dan als ze zien dat jij met 21 jaar al in de bijstand zit.

Succes, het is een lastige situatie.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:44

School en werk zijn goed te combineren ;)

Vooral als je tegenwoordig kijkt naar de duale studies/BBL/BOL (ik weet nooit welke van de 2 :$ sorry) Het is dan niet veel wat je verdient, maar je zou er op zaterdag of wat dan ook nog wat bij kunnen doen.

Wat er met je ouders afgesproken is, mag ik natuurlijk niets over zeggen. Maar ik vind 350 euro ontzettend veel huishoudgeld... :S Vooral als je weet dat je kind het even minder breed heeft. Werk je fulltime, ander verhaal, maar als je weer gaat studeren. Kun je daarover niet met hen praten? (Weet niet hoe hard ze dit natuurlijk nodig hebben? Maar als je daarop al wat kunt besparen...)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:52

Ik vind 350 euro eigenlijk best meevallen voor een 21-jarige. Je hebt een dak boven je hoofd, eten, internet, etc etc. Wanneer je op jezelf woont ben je zo het dubbele kwijt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:03

als zij voor bijstand in aanmerking komt, hebben/heeft haar ouder(s) het zeer krap. Dus 350 euro is dan niet zo gek als je thuis zo weinig geld hebt en ze had/heeft wel inkomen immers.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:24

Cayenne schreef:
Ik vind 350 euro eigenlijk best meevallen voor een 21-jarige. Je hebt een dak boven je hoofd, eten, internet, etc etc. Wanneer je op jezelf woont ben je zo het dubbele kwijt.

Hangt van de situatie af. Ga je naar de universiteit, dan studeer je waarschijnlijk nog fulltime, dat is anders vind ik, dan wanneer iemand fulltime werkt ;)

Dus kijken of het omlaag kan omdat de situatie verandert, is toch niet raar? Zeg niet dat het moet! Maar voor een fulltime student is 350 vaak gewoon lenen. Want 350 is een hoop vind ik... (Ik weet ook niet wat er bij zit, sommige betalen zorgverzekering voor kind en weet ik veel wat erbij... Dat is ook alweer anders dan ;) maar even kijken wat er in zit en of het lager kan, zou voor TS gewoon een verschil maken.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:48

Ik vind 350 euro om eerlijk te zijn ook wel een hele hoop. Hier in België is 200-250 euro per maand voor een werkend persoon die nog in huis woont een beetje de standaard.
Natuurlijk is uit huis wonen als snel het dubbele, maar dat is de reden dat je thuis blijft?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:01

Mijn ouders zitten in een schuldsnering.. ik moet 350euro kostgeld daarom betalen.

Ik zie echt weinig hoop tegenwoordig :n ik weet echt niet wat ik moet doen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:20

Vind het een beetje jammer dat een kind dat op dit moment werkloos is alsnog 350 euro moet bekostigen, zelfs in die omstandigheden.

Persoonlijk lijkt me een opleiding studiewerk een doenbare oplossing voor jou. Leren voor iets waar je een job carrière mee kan opbouwen en ondertussen wat verdienen.

Succes met je keuze TS! Moest je nood hebben aan een praatje staat mijn pb open ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:22

Maar de ouders zitten in de schuldsanering en TS is volwassen. Dan lijkt het me logisch dat ze voor haar eigen onderhoud moet betalen.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 21:26

Wat vinden jullie van dit idee :

Ik begin aankomend schooljaar een BBL opleiding ; Manager retail niveau 4.

Heb al ervaring als plv. bedrijfsleider.. ik mag hoogstwaarschijnlijk werken bij mijn oude werkgever als BBL loopbaan ( dus die heb ik al in de pocket !)

Einde opleiding heb ik de ervaring en diploma..

????

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:51

Wat moeten wij er precies van vinden? Ik bedoel: het is jouw toekomst. Wat trekt je aan in die opleiding en denk je het vol te kunnen houden? Zeker in combinatie met werk?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 15:36

Ik heb dat werk al gedaan en vond het super om te doen.

Het ging mij weer erom of ik niks over het hoofd zie ;)

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:39

Let wel op als je zoekt naar een BBL-werkplek of je ook een vergoeding krijgt of loon. Bedrijven zijn niet meer verplicht om je te betalen namelijk als je BBL'er bent. Ik kreeg helaas alleen maar een vergoeding, ze krijgen maar subsidie voor je tot een bepaald bedrag namelijk.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 17:39

nontie schreef:
Let wel op als je zoekt naar een BBL-werkplek of je ook een vergoeding krijgt of loon. Bedrijven zijn niet meer verplicht om je te betalen namelijk als je BBL'er bent. Ik kreeg helaas alleen maar een vergoeding, ze krijgen maar subsidie voor je tot een bepaald bedrag namelijk.

Kijk! bedankt ! dat is belangrijk om te overleggen.