Schimmel op plafond, help!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Schimmel op plafond, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:08

De titel zegt het al, mijn vriend en ik zitten met een probleem. We wonen in een klein huurappartementje met de nodige gebreken.
Een daarvan is dat er schimmel in de badkamer zit. (Dit hebben we bij de sleuteloverdracht aangegeven, maar was volgens de huurder 'normaal'.) Intussen hebben we de schimmel in de douche zelf aardig terug kunnen dringen, maar helaas is het nog steeds niet gelukt om de schimmel op het plafond weg te krijgen. We hebben schuine wanden en de schimmel zit precies in het puntje.

We ventileren zo veel mogelijk, maar dit lijkt weinig te helpen. Verder hebben we het met schimmelreiniger geprobeerd, maar die lijkt op die materiaal (gips of hout, vermoeden we) niet echt te pakken. Daarbij is het spul zo agressief dat de verf direct loslaat.

Wat zijn onze opties? Overschilderen met schimmelwerende verf? Aangezien we niet verwachten hier erg lang te blijven wonen, willen we liever geen grote investeringen doen, dus het hele plafond vernieuwen is geen optie. Van de verhuurder verwachten we weinig en durven we eigenlijk ook niet veel te vragen. Ons contract loopt in april af (wordt waarschijnlijk wel verlengd), dus tot die tijd willen we ze liever niet tot last zijn.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Afbeelding

Murloc

Re: Schimmel op plafond, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:47

Ik zou kijken of je woningbouw er iets aan kan doen. Sinds wij een nieuwe keuken en badkamer hebben, hebben wij ook schimmel. We gebruiken een of andere spray zolang de schimmel nog te doen is, wanneer dit niet meer gaat komt de woningbouw het wegwerken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:51

Schimmel krijg je lastig weg, het zit niet op het plafond, het zit in het plafond en als het er eenmaal in zit kun je poetsen wat je wil, maar dan krijg je het uiteraard niet weg.

Als je ze niet voor april wil lastigvallen zou ik heel even mijn tijd uitzitten, als je er blijft zou ik het zeker bij de eigenaar aankaarten. Zijn huis, zijn probleem.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:55

Beetje verdunde bleekwater in een plantenspuit. De woningbouw van m'n ex stuurde iemand langs met een spray. Zag er heel interessant uit maar hij vertelde: als het terug komt een beetje verdunde bleek in een plantenspuit. Zo doen wij dat ook :))

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 12:56

Ai, daar was ik al een beetje bang voor...

Helaas is het een particuliere huurwoning (we wonen boven het kantoor van de eigenaar), dus van een woningbouwverening is geen sprake. Dat is ook meteen de reden dat ik het lastig vind om hierover te beginnen, ze kunnen ons vrij makkelijk 'wegpesten'. Ook als ze ons na een contractverlenging weg willen hebben, hoeven ze alleen maar de huurprijs te verdubbelen. (Wat mag, aangezien het een geliberaliseerde huurprijs is.)

Ik hoopte dus eigenlijk dat we het nog een beetje konden inperken, bvb door te verven.

De spray die wij hebben gebruikt is idd op basis van bleek. Mocht helaas niet baten... :n

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:57

Misschien is dit een goedkope oplossing? :) Schimmel aanpakken, goed laten drogen en dan die verf erover heen.
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... wgodsi8N5g

En misschien een vochtvreter in de badkamer neerzetten of een ventilator in de afzuiging plaatsen voor iets meer frisse lucht?
Vaak is het toch echt een vochtprobleem helaas. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:58

Je kan het uiteraard verdoezelen door er overheen te verven ofzo, maar de schimmel verdwijnt dan niet helaas.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:00

Toen ik nog in een studentenhuis woonde, hadden we er ook regelmatig last van. Wij maakten het ook eerst schoon met verdunde bleek, dan goed laten drogen en schimmelwerende verf eroverheen. Dat hield het weer een jaartje ofzo tegen :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:02

Schimmelwerende verf heeft het bij ons wel een jaartje tegen gehouden (daarna kwam het er weer vrolijk doorheen). Dit was wel op een gewoon plafond, geen gips of hout maar je kan het proberen als tijdelijke oplossing.

Mechanische ventilatie monteren kan ook nog wel wat schelen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:04

ik heb het probleem ook in de badkamer in de winter erger als in de zomer terwijl we alles al geprobeerd hebben,raam altijd open,raam dicht,lucht roosters open en verwarming aan.
tegen eind vd winter ziet het plafond er niet meer uit,dan ga ik aan de slag met hg schimmel reiniger en is het voor een paar maanden weg.
doe ik het voor/tijdens de winter is het zo weer terug.
nergens in huis heb ik er last van alleen daar!
heb al de ventilatie schachten laten reinigen alles.

alleen schimmel werende verf nog niet dus dat is mn aanpak voor vd zomer.
om gek van te worden :(
dus ik lees mee ,wie weet komt hier de gouden tip wel langs :)*

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:07

MarrieLeen schreef:
Misschien is dit een goedkope oplossing? :) Schimmel aanpakken, goed laten drogen en dan die verf erover heen.
https://www.praxis.nl/verf-laminaat-dec ... wgodsi8N5g

En misschien een vochtvreter in de badkamer neerzetten of een ventilator in de afzuiging plaatsen voor iets meer frisse lucht?
Vaak is het toch echt een vochtprobleem helaas. :)

Ik denk niet dat een vochtvreter gaat helpen in een vochtige ruimte.

Ik heb het even nagevraagd voor je, wij gebruiken HG anti-schimmel spray (mild) en anders HG schimmel vocht en weerplekken reiniger (sterker)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:14

Klopt, het is een vochtprobleem inderdaad. Er zit geen afzuiging in de badkamer. We hebben we altijd het raam en ook zo veel mogelijk de deur open, zodat het in ieder geval door kan luchten. Maar dat blijkt dus niet voldoende.
Zou een vochtvreter in dit geval binnen een week vervangen moeten worden? Of zou dat langer meegaan? Zo ja, dan is dat misschien een optie...

De HG-spray (de sterke) gebruiken we atm, maar dus zonder resultaat.

Wat ik me afvraag, is of die schimmelwerende verf het aan twee kanten afsluit? Dus dat het als het ware de schimmel insluit in het plafond? Vind het vooral belangrijk dat wij die troep niet constant inademen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:15

Je moet de vochtvreter dan natuurlijk niet laten staan tijdens het douchen, maar het kan misschien net helpen voor het vocht ná het douchen. :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:18

Wij hebben zelf dit probleem een paar keer gehad. De HG-spray vonden wij onvoldoende werken, gewoon bleek in een plantenspuit (niet per se verdund }> ) werkt echter super. Schimmel verdwijnt letterlijk als sneeuw in de zon en het plafond was toen weer hagelwit. Even goed naspoelen met water en droogmaken.
Wel voor de zekerheid oude kleren aan doen en je haren evt. beschermen, aangezien je boven je hoofd loopt te sprayen :+

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:19

Volgens de verpakking vernietigt het de schimmel. Maar wanneer je de oorzaak niet aanpakt heeft dat eigenlijk ook vrij weinig zin. Dan moet je natuurlijk wel weten wat de oorzaak is en de mogelijkheid hebben om het te kunnen aanpakken. Wij wonen in een rijtjeshuis maar aan een kant staat het al jaren leeg, dat huis heeft enkel glas en is slecht geïsoleerd. Wij vermoeden dat het daardoor komt. Heb je verwarming inde badkamer? Dat helpt wel wat met de badkamer te drogen en misschien heb je dan ook al wat minder last van schimmel.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 13:22

Het grote probleem is ook dat het een schuin plafond is met een vrij hoge nok, waar de schimmel zit. Door het raam open te zetten gaat een deel van het vocht wel weg, maar wat al boven hangt, blijft hangen. (Zit ook recht boven de douche.)

Overigens is het huis inderdaad slecht geïsoleerd, in de woonkamer en keuken enkel glas. In de badkamer een kiepraam met dubbel glas. Helaas kunnen (en willen) we dat soort dingen niet aanpakken aangezien het een huurhuis is waar we niet eeuwig willen blijven.

De pure bleek kunnen we proberen, misschien is er inderdaad wat grover geschut nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:33

Wij hadden schimmel in de voegen van de badkamertegels tegen de wanden in het studentenhuis, omdat we geen ramen in de badkamer hebben en er geen ventilatie in zat. Wij hebben dat uiteindelijk weggekregen met ammoniak, verdund met water. Als het met bleek niet weg wilt dan twijfel ik of ammoniak wel gaat helpen, maar je zou het evt altijd kunnen proberen!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:38

Wij hadden in ons vorige huis een badkamer zonder raam. En een matige ventilatie. Schimmel was het gevolg. Uiteindelijk van, ik dacht, alabastine latex verf er overheen gesmeerd en het is net alsof je een laag rubber over je plafond smeert. Dat heeft het bij ons wel een goede poos tegen gehouden... wellicht dat dit bij jullie ook werkt? De pot is akelig prijzig, maar je hebt wellicht niet zoveel nodig.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:47

In plaats van een vochtvreter, kun je ook een bakje/schaaltje zout neerzetten. Zodra het 'verzadigd' is, weer vervangen voor nieuw.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:49

De antischimmelspray van HG!
Werkt als een tiet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:07

xSwanHeart schreef:

@Chocopasta; die 'tiet' doet bij TS dan niet wat -ie bij jou doet. :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:11

schimmel is NIET normaal en in erge vormen (dat lijkt dit niet te zijn) zelfs zeer ongezond! Afhankelijk van de oorzaak kun je diverse dingen doen, als het bij schimmelweg spul én goed ventileren terug blijft komen is het toch echt de verhuurder die hier iets aan moet doen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:15

djinnie schreef:
xSwanHeart schreef:

@Chocopasta; die 'tiet' doet bij TS dan niet wat -ie bij jou doet. :P

Oh ships, ik heb weer lekker gelezen :o :o :o :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:28

En anders misschien overleggen met de eigenaar of je er een ander plafond in kunt krijgen, een die recht is en lager is. Hier kunnen ze dan een afzuiging in plaatsen en is het ook al een stuk beter..

Maar dat moeten ze dan wel willen.

Eventueel zou je nog aan kunnen bieden om het tegen betaling zelf te doen.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:03

Puur chloor of bleek op een sponsje doen en het vliegt eraf hebben we hier ook gedaan paar maanden geleden en nog steeds weg :)