Huis verkocht, en nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Huis verkocht, en nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:05

Ik ben erg benieuwd hoe bokkers dit doen of gedaan hebben!

Eerst zet je het huis met veel plezier te koop omdat je echt toe bent aan iets anders en binnen een jaar is het verkocht! Tijd voor een feestje zou je denken maar bij mij beginnen de twijfels in eens toe te slaan :') ons huis is namelijk prima alleen de tuin en het verhaal er aan niet.
Ons huis is nu ovb verkocht. We verwachten eigenlijk geen problemen dus gaan er van uit dat het definitief is.
Maar nu? Wanneer bepaal je wat je nieuwe THUIS zal worden?
We hebben nu een woning voor de tweede keer bekeken. Daar hadden we de eerste keer direct het HOERA gevoel bij maar nu na de tweede keer toch twijfels.
Ook andere woningen waar we hebben gekeken brengen ons niet in de feeststemming.
Bijna hadden we een nieuwbouw woning gekocht. gelukkig is dat niet doorgegaan want toen het er eenmaal stond vonden we het afschuwelijk :D

Wat heeft jullie doen besluiten om jullie huis te kopen en voelen jullie je er prettig?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:11

de nieuwe woonruimte zul je moeten hebben voor de opleveringsdatum

meestal is dat maximaal zo'n 3 maanden..
maar bij voorlopig koopcontract ligt dat dus ook al vast.

hoe dichter je op die datum komt, des te minder kieskeurig kun je worden..

in geval van nood zou ik tijdelijk wat huren, zodat je rustig kunt zoeken.

mocht het nog eens voorkomen, dan is het wellicht verstandiger beiden tegelijk te doen, te koop zetten en zoeken naar wat nieuws..

dan zit je hooguit met een overbruggingshypotheek als je ergens in kunt terwijl het oude nog niet verkocht is, dat is vervelend. Je kunt dan altijd nog onder leegstand verhuren. als je nu moet huren is het geld ook 'weg'.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 10-02-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:12

Ooh je lijkt mijn man wel haha. Wees gerust, het komt goed.

We hadden een oude stadswoning. Kliein huisje zonder tuin. Veel laten opknappen omdat het een oud huis was en het er beter uitzag dan dat het was. Dus het was altijd een rothuis en hoe konden we zo'n impulsaankoop hebben gedaan.

Tsja en toen was het huis verkoht en was het toh wel prachtig. Mooie plek, lage lasten etc.

Al met al een fantastisch huisje voor ons 2en. Maar nu met de 2e op komst echt te klein.

Je hebt nu nog even tijd om te genieten en aan het idee te wennen.

Zet al j wensen op een rij en ga lekker huizen kijken.

No_No

Re: Huis verkocht, en nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:21

Dank jullie :D

Is een bewuste keuze geweest om eerst te verkopen en daarna te kopen aangezien er veel gezinnen in de problemen zijn gekomen door de dubbele lasten.

We hebben tot begin juli dus we hebben nog even. Maar ja.. de tijd gaat al zo snel!

Huren is zeker een optie maar met kinderen willen we dat wel proberen te voorkomen.
Als we niet iets anders vinden voor de oplevering is dat natuurlijk wel iets wat we gaan doen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:33

Ja laat je vooral niet gek maken om snel een huis te kopen.

Met kids maak het lastiger indd. Maar die zijn meestalwel flexibsl. Vooral als je in de buurt huurt.

Waar en wat zoeken jullie. Sinds wij in november in ons niruwe huis wonen mis ik funda een beetjs :p

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:34

weet niet hoe ruim je het hebt,
maar centerparcs etc verhuren ook op basis van tijdelijke huur..

vinden je kinderen vast niet erg ;)..

ik kan het mij voorstellen dat het met kinderen lastig is..
Heb zelf een jaar particulier gehuurd en op een vakantieparkje (alleen huisjes dus) gewoond.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:35

Ik zal je even een pb sturen ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:37

elenaMM77 schreef:
weet niet hoe ruim je het hebt,
maar centerparcs etc verhuren ook op basis van tijdelijke huur..

vinden je kinderen vast niet erg ;)..

ik kan het mij voorstellen dat het met kinderen lastig is..
Heb zelf een jaar particulier gehuurd en op een vakantieparkje (alleen huisjes dus) gewoond.

We hebben vandaag een huis bekeken op een vakantie park die permanent bewoond mag worden :j Vond mijn dochter al leuk genoeg!

Maar nee.. dan zouden ze in ieder geval moeten wisselen van school.
Nou moet een van onze kinderen al van school af omdat het niet goed gaat en dat gaat al een lastige dobber worden om daar een geschikte school voor te vinden. Bovendien kan hij heel slecht tegen verandering, vandaar dat we niet heel graag gaan huren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:39

dat is lastig inderdaad, vooral als je speciaal onderwijs zou moeten hebben, of een specifiek soort leersysteem.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:44

Dat klopt. En het gaat ook nog om voortgezet onderwijs.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:51

Ergens kan ik me vinden in je verhaal, we hebben ons huis te koop staan en vragen ons ook af, wat straks? Willen we voor luxe en ruimte met een wat hoger hypotheek of kiezen we voor een klein tussen huisje met een kleine hypotheek en hele lage maandlasten? We weten het ook niet, maar zo lang het nog niet verkocht is, hebben we ook nog niet de verplichting om tot een keuze te komen.

Ik denk wel dat als je twijfels hebt, je beter tijdelijk kunt gaan huren totdat je wel het huis tegenkomt met het YESSSS gevoel.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:12

bridgetf, dat is het inderdaad ongeveer.

Het vreemde is dat we niet een soort gelijke woning kunnen vinden als waar we nu in wonen met een wat grotere tuin. We wonen nu aan de rand van de stad met alle voorzieningen binnen 5 minuten fietsafstand. Wij willen juist meer naar een dorp (en dus meer voorzieningen op grotere afstand). Ik had verwacht dat daar de woningen wel de zelfde prijsklasse ongeveer zou zitten maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

We hebben wel woningen bekeken die op zich geschikt waren maar waar een gasverdeelhuisje naast bleek te staan en je dus de hele dag gezoem hoort van dat ding of waar de tuin zo klein was dat je bij de buren direct in huis keek als je een paar stappen van het terrasje af liep. Ook huizen waarbij je een onderduikgevoel had dat er iets niet klopte in de form van grote gebreken. Waarvan wij de prijs/woning verhouding niet vonden kloppen of waar een hangplek voor luidruchtige jongeren naast bleek te zijn. Zo enorm afgelegd blijkt te zijn dat de kinderen eerst 5 km moeten fietsen om bij de eerste bushalte te komen. En het leukste.. dat iets al is verkocht wat je enorm ziet zitten :n
Nee.. een ander huis vinden is zo eenvoudig nog niet..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:57

Wij hebben het anders gedaan. Wij zijn eerst gaan zoeken (hebben ook vrij specifieke wensen voor een huis waardoor het best lastig is iets te vinden wat bij ons past)
We zijn vervolgens de onderhandelingen gestart.
Ik had me wel van te voren laten informeren door een makelaar wat ons huidige huis waard is en in hoeverre het makkelijk te verkopen is.
Ik heb mijn huis te koop gezet toen de onderhandelingen (mbt nieuwe woning ) zover waren dat het er naar uitzag dat we het huis zouden gaan kopen. Inmiddels hebben we gekocht onder voorbehoud van financiering én van verkoop eigen woning. Dus daar is het wachten nu op.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:13

Niet helemaal dezelfde situatie want wij hebben geen kinderen waar we rekening mee moeten houden.
Ook hier net woning verkocht, 1 april is de overdracht en we hebben nog geen ander huis :D

We hebben echt 1 specifieke plaats waar we willen wonen, laten daar nou alle leuke woningen (en dat waren er veel) eind 2015 nog verkocht zijn. Er staat nog maar heel weinig te koop wat binnen ons wensenlijstje past dus nu druk bezig met tijdelijke woonruimte, voor 1 april gaat het toch niet meer lukken om iets te kopen.

De tip voor tijdelijke woonruimte; ik heb een gezocht oproepje geplaatst op Facebook, binnen een dag had ik 5 opties waar ik via google/ marktplaats niet op uitgekomen was.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:59

elenaMM77 schreef:

mocht het nog eens voorkomen, dan is het wellicht verstandiger beiden tegelijk te doen, te koop zetten en zoeken naar wat nieuws..

dan zit je hooguit met een overbruggingshypotheek als je ergens in kunt terwijl het oude nog niet verkocht is, dat is vervelend. Je kunt dan altijd nog onder leegstand verhuren. als je nu moet huren is het geld ook 'weg'.

Ik vind je onderste 2 zinnen het slechtste advies ooit. Hoeveel mensen zijn hiermee financieel het schip in gegaan! Veel..

want ja dan blijkt het oude huis toch langer dan verwacht te koop te staan.........of iemand raakt zijn baan kwijt en dan zit je wel met 2 huizen!!

Mijn advies is eerst eigen huis verkopen dan pas wat nieuws kopen en niet eerder, dan gaat dat ene droomhuis maar aan je voorbij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:07

Ik heb al veel rond gekeken maar ben daar mee gestopt want zolang dat van mij niet verkocht is kan ik toch niets.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:13

Ik lees even mee, mijn huis is ook bijna verkocht en ook ik heb nog geen flauw idee....ik denk dat ik maar een ouwe mercedes koop met een caravan erachter en zigeunerin ga worden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:31

studiemiep schreef:
Ik vind je onderste 2 zinnen het slechtste advies ooit. Hoeveel mensen zijn hiermee financieel het schip in gegaan! Veel..

want ja dan blijkt het oude huis toch langer dan verwacht te koop te staan.........of iemand raakt zijn baan kwijt en dan zit je wel met 2 huizen!!

Mijn advies is eerst eigen huis verkopen dan pas wat nieuws kopen en niet eerder, dan gaat dat ene droomhuis maar aan je voorbij.

Wij hadden al een huis gekocht voordat ons oude huis te koop stond.
Als ons huis niet zo snel verkocht zou zijn (nu binnen 2 maanden verkocht) hadden we het mogen verhuren van onze hypotheekverstrekker (en gemeente).
En stel dan was hij nog niet verkocht hadden we tot max 12 maanden een rentestop aan kunnen vragen bij Obvion.
Daarnaast hadden we onze eerste hypotheek op aflossingsvrij gezet, en was het evt wel op te brengen; stel we zouden wel de boel moeten betalen. (500 bruto per maand).

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:32

Wij hebben toen een paar maanden op de camping gewoond tot we een huis hadden. Mijn zusje was toen pas een jaar of 2. Maar was in de zomer dus was voor ons gewoon een soort vakantie :P

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:51

studiemiep schreef:
elenaMM77 schreef:

Mee eens. Wij hebben een aantal jaar geleden ons huidige huis gekocht en ons oude te koop gezet. Idd ook een overbruggingshypotheek afgesloten van ruim 30.000,-. Een dag nadat er een bord in de tuin van ons oude huis stond, kopte de krant "CRISIS" en stortte de woningmarkt in. Gevolg was dat we na een paar jaar van onze spaarcentjes 30.000,- naar de bank mochten overmaken. Nu hadden we geluk dat dat kon, maar het is wel een hoop geld om in een keer op te moeten hoesten. Niet iedereen heeft dat liggen.

Mochten we ooit nog willen verhuizen, dan gaat eerst deze de verkoop in en wordt na verkoop pas een nieuwe gekocht.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:10

Wij hebben ook heel bewust eerst verkocht en gaan nu pas kopen. Het kan er allemaal nog zo goed uitzien maar als die ene koper toch net elke keer je deur voorbij gaat kan het nog best lang duren. Bij ons speelde ook mee dat tot zo'n jaar geleden er al een aantal jaar geen enkel vergelijkbaar appartement verkocht was.

Huurders zag ik echt niet zitten, heb je net je best gedaan om alles netjes af te werken en nog een keer te schilderen, heb je er met huurders geen enkele invloed op hoe ze ermee omgaan. We hebben pas zelf bij een woning gekeken die al 4,5 jaar verhuurd werd, stond als goed onderhouden, zeer nette woning in de omschrijving... Dat was waarschijnlijk 4,5 jaar geleden het geval maar nu echt niet meer.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:55

Dat had ik ook NOOIT gedaan, een huis kopen, terwijl het oude nog niet is verkocht.
Het zou maar zo kunnen dat je huis helemaal niet zo snel verkoopt als dat jij of de makelaar denkt.
Je komt op een gegeven moment met dubbele lasten te zitten, hoeveel mensen zijn hier niet het schip mee ingegaan?

Bovendien als kijkers / potentiële kopers weten dat je al wat anders hebt, gaan ze daar ook naar bieden. Je krijgt dus veel lagere biedingen, omdat kopers gebruik maken dat je van de woning af MOET ipv wilt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:59

Het is nu ook niet meer zo erg als in 2008 of 2011 met een all time low op de woningmarkt.
Bedenk wel dat dit 10 jaar terug heel normaal was, hé. Dan werd je als gek verklaard als je eerst je huis ging verkopen en pas ging verder kijken. Moest je als een dolle op zoek naar een geschikte woning. Het is de markt die bepaald.

Toch zou ik niet snel een overbruggingshypotheek als lekker gemakkelijk wegzetten. Daar zitten wel risico's aan en je betaalt er ook voor elke maand. In deze tijd is eerst verkopen en dan kopen nog altijd het meest veiligst, maar afhankelijk van de situatie is andersom ook nog denkbaar.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:05

Het is dat je niet in de toekomst kan kijken wat de meest verstandige optie in jouw geval is :+ tegen de verwachtingen in was mijn appartement binnen 3 maanden verkocht.
Maar toen we eenmaal het koopcontract hadden getekend (dat duurde door miscommunicatie wat langer) en zelf echt gingen kijken bleken heel veel woningen die ons erg aanspraken verkocht te zijn. Nu gaan we er wel vanuit dat daar de komende maanden vast weer wat nieuws leuks te koop moet gaan kopen, alleen kunnen we nu helaas niet in 1 keer over. Toch zouden we het volgende keer weer zo doen (zeg ik nu ik er nog vanuit ga dat we binnen een paar maanden wel tegen iets leuks aan gaan lopen :D )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:22

bridgetF schreef:
Dat had ik ook NOOIT gedaan, een huis kopen, terwijl het oude nog niet is verkocht.
Het zou maar zo kunnen dat je huis helemaal niet zo snel verkoopt als dat jij of de makelaar denkt.
Je komt op een gegeven moment met dubbele lasten te zitten, hoeveel mensen zijn hier niet het schip mee ingegaan?

Bovendien als kijkers / potentiële kopers weten dat je al wat anders hebt, gaan ze daar ook naar bieden. Je krijgt dus veel lagere biedingen, omdat kopers gebruik maken dat je van de woning af MOET ipv wilt.

Nee, zelfs gewoon de vraagprijs gekregen.
Ten eerste weten de kijkers niet dat wij al een woning gekocht hadden, ten tweede hebben wij van te voren diverse makelaars een mail gestuurd of ze klanten hadden voor ons huis.
Degene die met de uiteindelijke koper kwam kreeg geld... en met 4 weken hadden we 2 kijkers en die beide de woning wilden.
De eerste kijker bood ontzettend laag dus afgewezen en de 2d bood de vraagprijs en hebben gelijk de woning verkocht.
Moet wel zeggen dat wij niet het uiterste vroegen.

Tja en dat in 2009/2010 toen het nog "crisis" was.