Schade expertise rapport opvragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonjaja

Schade expertise rapport opvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 19:52

Ik hoop dat er onder de bokkers iemand is die mij duidelijkheid kan geven.

Ik heb een opstal/inboedelschade door water, herkomst/oorzaak van binnendringend water is onbekend. Na melding hiervan stuurt verzekeraar een expert. Expert blijkt een loodgieter te zijn, die zelf al aangeeft "ik kan hier niets doen want er is geen kapotte leiding hier heb je een bouwkundig expert o.i.d. voor nodig". Bewuste loodgieter maakt paar foto's na telefonisch overleg met een collega en vertrekt weer. Na 2 weken kreeg ik een mail dat ze de claim afwijzen omdat de expert ( oftewel loodgieter) testjes zou hebben gedaan en vochtmetingen ( niet dus ) en beweert dat het water door de buitenmuur gekomen is. Ik heb verzekeraar gebeld en die weigeren het expertise rapport in te laten zien. Mag dat nou zo maar? Want er is helemaal geen meting o.i.d. uitgevoerd en het water komt niet door de buitenmuur heen.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:10

Een verzekeraar moet hun standpunt niet alleen stellen maar ook bewijzen. Er zal alleen geen expertiserapport beschikbaar zijn. Het standpunt zal gebaseerd zijn op de verklaring van de bewuste loodgieter.
Feit blijft dat het water ergens vandaan komt.... het is aan jou om te bewijzen dat er sprake is van een gedekte schade-oorzaak onder de verzekering en niet andersom.
Ik adviseer toch bij de verzekeraar de bevindingen van de loodgieter op te vragen en daarna zelf een deskundige in te schakelen om te kijken waar het water vandaan komt.
Er is overigens een verschil tussen neerslagschade en waterschade!
Omdat je het hebt over binnendringend water, denk ik dat je neerslagschade bedoeld. Is de dakgoot goed schoon? Zit er ergens een lek in het dak?
De meeste verzekeringen hebben bepaald dat herstelkosten van daken is uitgesloten (dat hoort immers bij onderhoud van de woning). Je moet de voorwaarden nakijken wat er precies is geregeld bij een neerslagschade.

Sonjaja

Re: Schade expertise rapport opvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 21:20

het betreft hier een maisonnette woning uit de jaren 30/40.
wij hebben de beneden woning. Bij binnenkomst is woon etage en beneden ( onder het maaiveld zo genoemd ) ligt de slaapkamer. Daar is de waterschade. Alleen bij hele heftige regen is er binnendringend water wat NIET door de muur komt sijpelen. Oorzaak is nog niet gevonden. Ook niet door de bewuste loodgieter die geweest is. Maar volgens de polisvoorwaarden zou ik recht hebben op contra expertise.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:12

Je hebt altijd recht om je eigen expert in te schakelen en die moet je verzekeraar ook vergoeden (tot een redelijk bedrag).
Kijk eens wat afleveringen van radar terug, zijn laatst meerdere uitzendingen geweest over dit onderwerp.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:17

Ik vermoed dat er geen expert gestuurd is maar een aangesloten schadeherstelbedrijf. Die maken ook geen expertiserapport op.

Een verzekering gaat geen expert sturen als de oorzaak niet bekend is. Het is aan jou om de oorzaak aan te tonen. Indien het verzekerd is vergoed de verzekering dit naderhand gewoon.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:30

Allereerst moet er sprake zijn van een gedekte schade-oorzaak.
Is er dekking onder de polis dan pas komt een schade expert de schade omvang vaststellen.
Indien gewenst kan inderdaad een contra expert worden ingeschakeld om samen met de eerste (door de maatschappij) ingestelde expert het schadebedrag vast te stellen.
De kosten van een contra expert worden alleen door de verzekeraar betaald als vaststaat dat er sprake is van een gedekte oorzaak. M.a.w. geen dekking, ook geen vergoeding kosten contra-expert.

Het is in principe niet de taak van een expert om de schade-oorzaak te achterhalen. Al zal de expert deze oorzaak wel beoordelen en noteren in het rapport. Zo'n expertiserapport komt vervolgens bij de schadebehandelaar van de verzekeringsmaatschappij en die bepaald 1) of er dekking is aan de hand van de geschetste oorzaak 2) welk schadebedrag wordt betaald.

Ik begrijp dat bij hevige regenval regenwater het souterrain binnendringt, waar de slaapkamer ligt.
Er bestaan veel verschillende dekkingen en ook onderlinge voorwaarden bij maatschappijen, zodat een pasklaar antwoord niet te geven is.
Bekijk de uitsluitingen onder de opstalpolis en ga (zelf) na of hiervan sprake zou kunnen zijn.
Zo niet, ga dan in overleg met je verzekeringsmaatschappij. Misschien zijn zij bereid om op basis van gelijk (dwz dekking? Ja, dan kosten verzekeraar. dekking Nee, dan zijn de kosten voor jou) een deskundige te laten kijken of een lek detectie bedrijf in te schakelen.

Maar je verzekeraar hoeft hieraan niet mee te werken. Immers is het aan jou de taak om te bewijzen dat er sprake is van een gedekte oorzaak.
Ik wil niet zeggen dat hiervan sprake is, begrijp me niet verkeerd; maar als voorbeeld constructiefouten, slijtage, nalatig onderhoud, verkeerde afwatering enzovoort. kunnen schades veroorzaken maar zijn niet verzekerd! Ik wil alleen maar aangeven dat niet alles wat je overkomt ook onder de dekking van een verzekering valt.

Jijzelf moet aangeven dat er sprake is van een gedekte oorzaak en dan ..... komt een schade-expert of contra-expert in beeld voor de schadevaststelling.

Ik hoop dat je alsnog kunt achterhalen wat precies de oorzaak is en alsnog de schade kunt verhalen op je verzekeringsmaatschappij.

Heb je een tussenpersoon, die je kan helpen met de communicatie met de verzekeraar of zit je bij een direct-writer (direct bij de maatschappij?)
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kan je die ook inschakelen om je bij deze schadeclaim te helpen.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:59

als ex-schade expert reageer ik graag even.

Zoals het klinkt heeft de verzekeraar direct een ( in nature ) hersteller gestuurd.

afhankelijk van de polisvoorwaarden is deze gedekt. m.a.w. is het een onvoorziene schade, is er achterstallig onderhoud, is het water binnengekomen door de spouwmuur omdat het regenwater niet tijdig afgevoerd kon worden?

je hebt inderdaad recht op een eigen expertise, maar alleen als de oorzaak gedekt is. contra expertise wordt voornamelijk ingezet op het moment dat de schade-expert een schadebedrag vaststelt waar u het niet mee eens bent.

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 23:46

verzekeraar heeft gereageerd. er was inderdaad geen rapport maar een verklaring en inderdaad er was geen onderzoek of lek detectie uitgevoerd. excuses gekregen en nu sturen ze een bouwkundig expert.
we wachten zijn onderzoek nu af.