Geen OBS binnen 10 km

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Geen OBS binnen 10 km

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:15

Ik zit met een gewetensdingetje. Wij zijn op zoek naar een plek waar we wonen en werken aan huis kunnen combineren. Een groot pand voor een eigen bedrijf. De bank is enthousiast en we hebben een ideaal en betaalbaar pand op het oog. Dit is een flinke zoektocht en qua combi prijs-ruimte-locatie zullen er in NL waarschijnlijk zo'n 5-10 geschikte panden zijn om uit te kiezen. Dit pand staat ver bovenaan.

Nu heb ik nog geen kinderen en wellicht komen die er ook niet. Toch maar eens gekeken naar de scholen in de omgeving. Ik heb hier een restrictie in: wij zijn atheist en fel tegenstander van de wet op bijzonder onderwijs. Geloof is voor thuis, niet op scholen. Alleen openbare basisscholen zullen dus in aanmerking komen. Mijn motivaties hierachter wil ik gerust beter uitleggen, maar lijken me hier niet relevant.

Nu mijn probleem: De dichtstbijzijnde openbare basisschool ligt op ruim 10km afstand van het beoogde pand. Voor een middelbare school hebben we het zelfs over 20+ km, maar over die keuze heeft een kind zelf ook nog iets over te zeggen. Heel eerlijk: ik vind het schandalig, maar hoe ga je hiermee om? Zijn er hier ouders die uit principe hun kind verder weg op school doen?

Myca

Re: Geen OBS binnen 10 km

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:24

Ik (moeder van 3 kinderen) zou dat niet doen.
Je plaatst zo een kind ook in een sociaal isolement.
Kinderen uit de plaats waar hij/zij op school gaat zullen niet even gezellig komen spelen en kinderen uit de buurt kennen jouw kind(eren) niet echt.

Als dit principe zo belangrijk is voor jullie zou ik tzt weer verhuizen of dit huis toch niet kopen, ook al is het nu ideaal.
Ik vind het niet schandalig, het zou onbetaalbaar worden om binnen een straal van 10 km een openbare basisschool te plaatsen. Het hangt natuurlijk ook af hoeveel kinderen zo'n school trekt en of het dan uit kan.

Een school blijft een keuze. Principieel zijn is ook een keuze.
Zo kan je best wel eens voor lastige keuzes komen te staan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:28

Ga eerst eens kijken op die school of ze nog praktiserend zijn. Bij ons in de stad zijn alle katholieke scholen gereorganiseerd.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:33

Wat goed dat je daar over nadenkt! Qua isolement ligt het er een beetje aan in welk gebied je zit. Ik ben opgegroeid in een gebied waar de meeste leerlingen ongeveer 15km moesten fietsen naar de middelbare school. Vriendinnen woonden soms +30km bij mij vandaan, maar dat weerhield ons er niet van om af te spreken. Ik merk echter wel dat wanneer je zoiets in de stad voorstelt niemand dat ziet zitten, die zijn gewend om alles om de hoek te hebben.
Een van die vriendinnen, die echt ver buiten de bebouwde kom woonde, werd regelmatig door haar ouders gebracht en gehaald (bijv naar de dichtsbijzijnste bushalte) want zij vonden het hun 'schuld' dat de kinderen zo ver moeten reizen/door onverlicht buitengebied, daar stond dit dus tegenover.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:38

Ik denk dat het wel kan,
zeker de basisschool. Maar dan moeten de kinderen wel elke dag gehaald en gebracht worden.
Kunnen ze na school gelijk mee naar vriendjes en dan s avonds weer opgehaald.
Middelbare school is nog ver weg, wie weet vinden je kinderen het prima om naar een christelijke middelbare school te gaan. Dus daar zou ik me nog niet te druk om maken!

puur uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd naar je standpunt over geloof is voor thuis :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:40

Als je nu nog niet weet of je kinderen wilt dan zal dat waarschijnlijk volgend jaar zijn. Dan duurt het nog 4 jaar voor het kind naar school gaat.
Tegen die tijd kan de situatie er net zo goed totaal anders uit zien.
Mijn KDV zit op 10km en dat stoort mij niet echt.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:45

Hmm ik zou zelf mijn kind nooit op een school plaatsen die zo ver weg is. Bij ons was ik de enige in de buurt die naar andere school ging en dat was niet heel leuk. De rest fietsten allemaal met een groepje, eerst onder begeleiding, later mochten ze zelf. Ik moest dan halverwege de andere kant op.
Ben er echt niet slechter van geworden hoor! Maar heel leuk was het niet. Verder is het als moeder ook heel handig om je kind niet altijd te hoeven brengen en te halen. Er werd veel gecarpoold met mensen uit de buurt.

Een middelbare school 20 km plus zou ik al helemaal niet doen! Lijkt me niet te doen. Sowieso is het reizen zonde van de tijd. Daarnaast is het juist in die tijd dat je wat afhankelijk wilt worden van je ouders en dan is het niet ok om altijd gebracht te moeten worden.

Je standpunt kan ik me overigens voorstellen, maar vind het zelf wat overtrokken. Mijn familie is zo ongelovig als wat, maar ik ben wel altijd naar een katholieke school gegaan. Ik vind zelf dat het me verrijkt heeft.
We leerden een beetje over de bijbel, maar evenveel over andere geloven en we gingen echt niet naar de kerk oid. Dus misschien dat je eens kan kijken wat de scholen echt nog doen met het geloof? Bij ons was dat in ieder geval echt minimaal :)

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:50

Ik zit op een Christelijke (middelbare)school, maar meer dan 3/4 is niet Christen en we het gaat vrijwel nooit over godsdienst :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:51

Ik heb er ook naar gekeken omdat ik het ongeveer meegemaakt heb als bijna niet christelijk kind op een oudgegreformeerde school.
Niet doen! je hoort er nooit bij, en bij de normale kinderen ben je die refo!. Je kon nooit leuke dingen vertellen want een tv serie was zondig, bioskoopje pikken was des duivels....een concert was alleen verantwoord met een stuk van Bach etc
Bovendien ging alle aandacht uit naar god en was het onderwijs bar slecht.
(En dan nog maar te zwijgen van het haat zaaien over andere geloven, en mensen die anders dachten en leefden echt verschrikkelijk!)

Het is voor een kind belangrijk om tussen zijn dorp's genootjes op te groeien en een persoontje te zijn als hun. Licht geloof zou bij mij wel mogen maar het overdreven zwaar geloof zou ik nooit doen.

En ik woon nu ook in de polder... ja dan moet je vaker halen en brengen en verder fietsen dat hoort bij het polder leven.Maar als je dan toch moet halen en brengen maken die kilometers extra ook niets meer uit.
( en dan heb ik het over andere dorpen dichter in de buurt)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:55

Of je hebt het mooi uitgezocht zoals bij ons thuis vroeg. Er waren 3 basisscholen in het dorp maar mijn beide broers bleken op speciaal onderwijs aangewezen te zijn, dus 20 km van huis.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:04

Kan begrijpen dat je liever voor obs kiest, wel is de ene christelijke school de andere niet. Wij zijn als kind van obs naar christelijk lagere school gegaan puur omdat het onderwijs in het algemeen daar beter was. Mijn middelbare was ook christelijk, ook weer wegens de kwaliteit van het onderwijs. ( en onze leraar engels was openlijk homo, zijn partner kwam mee op schoolconcerten e.d.) Dus zo streng in de leer waren ze niet.
Wel begreep ik van kennissen die op gereformeerde scholen zitten het wel veel strenger is. Daar wordt je als kind van niet gelovige ouders behoorlijk buitengesloten .

jooproo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:05

Wat Iris al zegt, neem een kijkje in de basisscholen en stel deze vraag. Ik ben laatstejaars pabostudent, buwust gekozen voor een openbare pabo. Ik werd wel ingedeeld bij katholieke scholen, en ben bij elke katholieke school het gesprek aangegaan dat ik niet iets wil uitdragen waar ik zelf niet (volledig) achtersta of niet genoeg van weet. Elke school reageerde met veel begrip, maar zeiden dat ze vrij weinig met het geloof deden. Vrij weinig kwam neer op: met Kerst, Pasen en Pinksteren net iets meer aandacht aan de VERHALEN dan openbare scholen, dit op een zeer gemoedelijke en open manier dat iedereen eruit kon halen wat hij/zij wilde. Sommige gaven wel godsdienst, maardan niet op de manier van: "dit is de waarheid" maar ook weer laagdrempelig en ruimte voor het bespreken van elk geloof (christen, moslim, joods, alles kwam langs).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:06

kwita schreef:
Ik heb er ook naar gekeken omdat ik het ongeveer meegemaakt heb als bijna niet christelijk kind op een oudgegreformeerde school.
Niet doen! je hoort er nooit bij, en bij de normale kinderen ben je die refo!. Je kon nooit leuke dingen vertellen want een tv serie was zondig, bioskoopje pikken was des duivels....een concert was alleen verantwoord met een stuk van Bach etc
Bovendien ging alle aandacht uit naar god en was het onderwijs bar slecht.
(En dan nog maar te zwijgen van het haat zaaien over andere geloven, en mensen die anders dachten en leefden echt verschrikkelijk!)

Het is voor een kind belangrijk om tussen zijn dorp's genootjes op te groeien en een persoontje te zijn als hun. Licht geloof zou bij mij wel mogen maar het overdreven zwaar geloof zou ik nooit doen.

En ik woon nu ook in de polder... ja dan moet je vaker halen en brengen en verder fietsen dat hoort bij het polder leven.Maar als je dan toch moet halen en brengen maken die kilometers extra ook niets meer uit.
( en dan heb ik het over andere dorpen dichter in de buurt)

Zo werkt het niet bij katholieke scholen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:12

Een christelijke school, o.I.D, betekent niet automatisch dat daar wat mee gedaan word :) ik ook op een christelijke scholengemeenschap, maar op een kerst en paasviering na, doen we er helemaal niks mee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:14

KPet schreef:
Nu heb ik nog geen kinderen en wellicht komen die er ook niet. Toch maar eens gekeken naar de scholen in de omgeving. Ik heb hier een restrictie in: wij zijn atheist en fel tegenstander van de wet op bijzonder onderwijs. Geloof is voor thuis, niet op scholen. Alleen openbare basisscholen zullen dus in aanmerking komen. Mijn motivaties hierachter wil ik gerust beter uitleggen, maar lijken me hier niet relevant.

Ik kan het niet meer met je eens zijn. ook ik ben tegen bijzonder onderwijs.

Alleen je beperkt je zelf echt enorm in de schoolkeuzes.

Bij ons in het dorp, tegen Utrecht aan mind you, zijn er geen openbare basisscholen die in aanmerking komen.

We hebben uiteindelijk een katholieke basisschool gekozen.
Heel soms bots dat iets...maar inmiddels zijn ze ook aan ons gewent want wij dragen openlijk uit dat wij atheïst zijn. Net als de meeste klasgenoten/ouders overigens. Dit jaar was er voor het eerst geen communie.
De aandacht voor het geloof komt eigenlijk alleen met kerst, Pasen en Allerheiligen naar voren.

Maar het is wel een serieus goede basisschool en de kinderen zijn er gelukkig. En daar draait het uiteindelijk om.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:20

Ik vind dat kinderen de afstand ook zelf moeten kunnen fietsen, zodat ze goed leren anticiperen in het verkeer. 10 km afstand is veel voor een 8 jarige bv. Dus ik zou er niet voor kiezen.

Hier gaat de kleine over 4 jaar ook naar een christelijke basisschool. Niet omdat wij geloven, maar omdat het een onwijs goede school is waar iedereen welkom is. Moslims en ook veel atheïsten zetten hun kinderen liever op die school dan op de openbare, vanwege de kwaliteit en veel aandacht voor respect omtrent anders en niet gelovigen. Dus schrijf niet een school direct af, ga er tzt eerst kijken. Neefjes hebben als atheïst en hebben op een katholieke school gezeten, met veel plezier. Aandeel daadwerkelijk katholiek was niet heel groot, ze waren in de minderheid :') . Dat christelijke deel, ach zie het maar als stukje geschiedenis oid. Daar eens komen kijken en online de schoolgids doornemen kan nooit kwaad.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:29

Allereerst, supertof dat iedereen zo rustig en onderbouwd reageert! Het sociale aspect is inderdaad een van de overwegingen. We hebben het voor de duidelijkheid over zo platteland als je in NL kan vinden. Zomaar verhuizen is geen optie. Het gaat namelijk niet om de keuze voor een woonhuis, maar om de keuze voor een bedrijfspand. Het woonhuis is bijzaak. Het pand zal enorm veel werk in gaan zitten en dat is dus een keuze voor de komende 30+ jaar. Dit pand zit op 1,5 km van de eerste buurtkern (dorp is een groot woord). Middelbare school zal sowieso reizen worden.

Ik heb zelf overigens ook een onderwijsachtergrond.

IsabelHx schreef:
Ik denk dat het wel kan,
zeker de basisschool. Maar dan moeten de kinderen wel elke dag gehaald en gebracht worden.
Kunnen ze na school gelijk mee naar vriendjes en dan s avonds weer opgehaald.
Middelbare school is nog ver weg, wie weet vinden je kinderen het prima om naar een christelijke middelbare school te gaan. Dus daar zou ik me nog niet te druk om maken!

puur uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd naar je standpunt over geloof is voor thuis :)

Om heel eerlijk te zijn vind ik geloof geen plaats hebben in het leven van kinderen. Volwassenen hebben daar hun vrije keuze in wat mij betreft, maar kinderen hebben in de praktijk geen keuze. Uit het oogpunt van maatschappelijk inzicht moeten we kinderen vertellen dat mensen geloven en grofweg wat dat inhoudt, maar kinderen opvoeden binnen een bepaald geloof heb ik erg veel moeite mee. Kinderen moeten leren kijken naar bewijs, overtuigingen krijgen en leren bijstellen. Ik zit als het om geloof gaat op hetzelfde level als wetenschappers Richard Dawkins/Lawrence Krauss en consorten.

Nu hoop ik dat ik geen rel schop, want het is nooit mijn intentie om mensen te beledigen oid. Ik vind respect voor en tussen alle mensen (ook gelovigen!) erg belangrijk, maar respect voor religie niet.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:34

NatasjavE schreef:
KPet schreef:

Ik kan het niet meer met je eens zijn. ook ik ben tegen bijzonder onderwijs.

Alleen je beperkt je zelf echt enorm in de schoolkeuzes.

Bij ons in het dorp, tegen Utrecht aan mind you, zijn er geen openbare basisscholen die in aanmerking komen.

We hebben uiteindelijk een katholieke basisschool gekozen.
Heel soms bots dat iets...maar inmiddels zijn ze ook aan ons gewent want wij dragen openlijk uit dat wij atheïst zijn. Net als de meeste klasgenoten/ouders overigens. Dit jaar was er voor het eerst geen communie.
De aandacht voor het geloof komt eigenlijk alleen met kerst, Pasen en Allerheiligen naar voren.

Maar het is wel een serieus goede basisschool en de kinderen zijn er gelukkig. En daar draait het uiteindelijk om.

Dat is natuurlijk het belangrijkste! Maar er is hier iets dat mij steekt: kerst, pasen, allerheiligen. Dat zou voor mij een reden zijn om kids thuis te houden, maar dan gaat de hele school en zij niet. Bovendien krijg is ruzie met de leerplichtambtenaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:36

Maar in zo'n polderdorp is het toch relatief normaal dat de meeste kinderen verder weg moeten? Dan valt er vast wel wat te carpoolen.
Bovendien weet je gewoon niet hoe het over > 6 jaar is. De kleuterschool bij mijn schoonouders in het dorp is laatst zomaar opgeheven en afgebroken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:41

Ach ts, het bedrijf is wél al in het hier en nu dus ik zou op basis daarvan kiezen. School zie je tzt wel, de school die je nu op het oog kan inderdaad over al die jaren al zijn gefuseerd, opgehouden te bestaan of bedenk het maar. Als er kinderen komen natuurlijk.
Wel fijn hoor dat jullie een fijn pand hebben gevonden! :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:42

Als Haags peutertje zat ik al op een school aan de andere kant van de stad en ook toen ik daarna naar een andere basisschool ging was dat niet de meest dichtbijzijnde. Dit was vanwege het type school.
Daarna in een andere stad op een katholieke school terechtgekomen. Ik ben niet katholiek en op school merkte je ook totaal niet dat het een katholieke school was. Ook niet met bij voorbeeld Pasen of Kerstmis. En die school is nota bene gevestigd in een klooster :P

Mijn neefje zit nu ook op een school die bepaald niet de dichtstbijzijnde is. Er zijn meerdere scholen in zijn wijk maar hij gaat heel ergens anders naar school. Volgens mij ook een katholieke, vond de familie van z'n vader belangrijk ;)

Echt last hoef je er denk ik niet van te hebben. Wie weet is een niet-openbare school wel veel beter dan een openbare qua onderwijs en citoscores? Wie weet komt er over een paar jaar één dichter in de buurt? Wie weet krijg je nooit kinderen?

Mijati

Voor mijn zoon zijn wij uitgeweken naar een OBS op een 20-25 met de auto van ons huis. Dit omdat hij daar fulltime hb onderwijs kan krijgen. Echter, deze is school is behoorlijk christelijk. Helaas had ik verder geen keuze in scholen ivm leerlingenvervoer.
Het naampje wat er aan een school hangt, is dus echt een naampje.

Als zuivere atheïst kun je wel op grond daarvan vrij vragen voor je kinderen. de directie zal dan in samenspraak met de leerplichtambtenaar daar een oordeel over vellen. En zo'n leerplichtambtenaar is echt niet eng, zelfs ruzie daarmee krijgen is nog niet eens een ramp, valt meestal heel goed mee te praten. Is mijn ervaring.

estja

Sizzle schreef:
Maar in zo'n polderdorp is het toch relatief normaal dat de meeste kinderen verder weg moeten? Dan valt er vast wel wat te carpoolen.
Bovendien weet je gewoon niet hoe het over > 6 jaar is. De kleuterschool bij mijn schoonouders in het dorp is laatst zomaar opgeheven en afgebroken.

En de katholieke school van mijn zoon ging fuseren en werd openbaar. Het kan echt heel snel veranderen. Ik was trouwens alleen maar blij dat de school openbaar werd hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:43

Ik ben zelf niet kerkelijk, maar ook geen Atheist.
Ik heb een Christelijke Pabo gedaan en stage gelopen en gewerkt op Katholieke en Christelijke scholen en later op openbare scholen. Ik trof het misschien met de scholen waar ik werkte, maar heb het nergens overdreven gelovig gevonden. Bij protestant-christelijke scholen werd er wel meer aan bijbelkennis en geloofsbeleving gedaan dan bij de Katholieke scholen. Maar ook op openbare scholen hoort het leren over de verschillende geloven aan bod te komen. En "feesten" als Pasen en kerst komen ook aan bod, met hun oorsprong en achtergronden.

Ik zou niet een school afwijzen om de naam op de gevel. Als ik jou was zou ik er sfeer gaan proeven en een gesprekje aan gaan.
Een dorp kiezen zonder school is niet handig. Voortgezet onderwijs in de buurt is fijn, maar ook dat is niet altijd in de buurt. Openbaar vervoer is dan een hulpmiddel, maar dan moet dat wel voorhanden zijn! Vaak ook een probleem op het platteland...

Succes...

Tja, met het dalende leerlingaantal op het platteland heb je met kleine dorpen vaak niet meer de keuze van 2 scholen. Vaak moet je al blij zijn als er 1 school over blijft.
Vaak blijft de grootste school met de meeste leerlingen over en dan is het aan de ouders van de sluitende school of ze hun kinderen naar de overblijvende school in het dorp doen of dat ze principieel hun kind daar niet op willen hebben.

Toen wij hier kwamen wonen had de Christelijke school hier in de straat nog iets van 35 leerlingen, dat liep terug naar 28 en toen werd de school gesloten. In de buurdorpen op 5-10 km afstand zijn nog wel Christelijke scholen. Veel Christelijke gezinnen kozen om hun kinderen naar de openbare school te laten gaan. Deze school heeft nu tussen de 80 en 90 leerlingen.

In het dorp waar ik vroeger voor de klas stond had de openbare school waar ik werkte ook maar iets van 40-45 leerlingen. De Christelijke school had er meer.
Er is toen gesproken over een brede school met samenwerking tussen beide scholen in 1 gebouw. Dat wilden een aantal ouders niet heb ik later begrepen en daarom moest de openbare school sluiten. veel ouders stuurden hun kinderen naar een andere openbare school een dorp zoveel km verderop. Daardoor groeide het leerlingaantal van de Christelijke school onvoldoende en moest die een paar jaar later ook sluiten.
Een enorm verlies voor een dorp om helemaal geen school meer te hebben. Een school is een verbindende factor binnen het dorp en gemeenschapsleven. Je leert mensen en andere kinderen kennen uit het dorp/buitengebied en bouwt daarmee vriendschappen op.

Binnen dat dorp ontstond er een negatieve sfeer tussen de verschillende groepen omdat de een de ander verweet dat door hun er helemaal geen school weer was...

Voor mijn kind(eren) heb ik gevochten om ze hier op school te houden. Mijn dochter kent nu veel leuke meiden uit de buurt en uit het dorp en heeft vriendinnetjes waar ze straks zelf heen kan fietsen of lopen. Ook voor ons is dit beter te combineren met de paarden en het halen en brengen en spelen bij vriendjes en vriendinnetjes. Elke dag 10 minuten heen en terug rijden naar school met de auto en dat 8 tot 10/12 jaar lang is een flinke belasting. Dat gaat tegen staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:44

Hier is de OBS op 300 meter en de christelijke op 10 km.
(er was er wel 1, maar die is gefuseerd met de OBS door te weinig leerlingen).
Hier in de buurt zijn er zeer weinig christelijke scholen.

Op de Veluwe was het precies andersom (qua verhouding).
Mijn kinderen gingen naar en OBS maar kregen wel wat over geloven mee, maar dat was zeer oppervlakkig en was meer een uitleg over diverse stromingen.