Hulp nodig bij situatie met buurman

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Hulp nodig bij situatie met buurman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:06

Oké een beetje rare titel, maar ik zit nu in een situatie waar ik zelf even niet weet waar ik heen moet om hulp te vragen.

Sinds enkele weken heb ik een nieuwe buurman die ik zo nu en dan over de galerij zag lopen en vandaag stond hij voor het eerst voor mijn deur. De man in kwestie spreekt alleen Engels en een enkel woordje Nederlands maar dit is niet te verstaan.
Hij vroeg mij of ik kon uitleggen wat er in een brief stond en dit heb ik ook gedaan. Daarna vroeg hij of ik werk had, of ik kinderen had en waar ik was in mijn vrije tijd.
In eerste instantie vond ik het wat vreemd, maar later vroeg hij of ik tijd had om hem Nederlands te leren omdat hij dit nog niet spreekt.

Ik ben zelf enorm slecht in uitleggen dus ik heb gezegd dat hij altijd mag aanbellen als hij een brief heeft die hij snapt of iets dergelijks, maar dat ik hem geen Nederlands kan leren.
Hij snapte het denk ik niet helemaal, want hij bleef maar herhalen dat hij de taal wilt leren.

Volledig begrijpelijk, maar bij wat voor instantie kan ik nu aan de bel trekken om hem te helpen?
Hij zegt ook nog geen stroom te hebben, maar daar kan ik al helemaal niet mee helpen :')

Alle tips zijn welkom, ik wil deze man graag helpen!

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:07

Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 09-02-16 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:07

Oh jeetje :+
Je woont in een flat? Anders de wooninstantie om hulp vragen? :)

Sleeper

Re: Hulp nodig bij situatie met buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:09

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:10

Je zou eens kunnen googlen op taalmaatje alkmaar. Misschien vind je dan een organisatie die mensen helpt bij het leren van Nederlands. In Utrecht bestaat dat.

Verder misschien contact opnemen met de gemeente en daar je vraag stellen? Er moeten organisaties zijn die deze persoon verder kunnen helpen, ik kan me voorstellen dat de gemeente daar wel de weg in weet.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:10

Is er geen buurthuis in de buurt die taal aanbiedt?
Hier in Hoorn hebben ze taalmaatjes bij een buurthuis.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:16

Bedankt voor de snelle reacties!

In de buurthuizen ga ik het morgen even vragen, die tip kreeg ik ook al op FB! :)
Woningbouw heb ik gemaild, maar die staan niet echt bekend om hun klantvriendelijkheid :( Er lag eens allemaal glas op de trap en toen ik belde dat ik bang was in glas te vallen mocht ik van de trap vallen, kreeg ik terug dat dat mijn eigen probleem was :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:16

Heeft hij een baan? of ontvangt hij uitkering? want als hij een uitkering heeft, kan hij er volgens mij vaak ook terecht voor hulp en doorverwijzing naar iets om de taal te leren en voor dingen dat hij niet begrijpt en of weet hoe te regelen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:16

Ik vind het ergens wel aandoenlijk, maar daar heb je niks aan natuurlijk. :))

Zelf zou ik deze vraag bij de gemeente neerleggen, zij kunnen je vast helpen met adressen/organisaties in de buurt waar deze meneer de Nederlandse taal kan gaan leren.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:20

Ragdollcat schreef:
Heeft hij een baan? of ontvangt hij uitkering? want als hij een uitkering heeft, kan hij er volgens mij vaak ook terecht voor hulp en doorverwijzing naar iets om de taal te leren en voor dingen dat hij niet begrijpt en of weet hoe te regelen.

Ik heb geen idee, ik zal het even aan hem vragen als ik hem zie!

De Gemeente zal ik morgen ook even een telefoontje doen, bedankt allemaal met het meedenken :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:21

Ik denk dat het de beste optie is om De Gemeente even te gaan bellen, wie weet weten ze er raad mee.

En wanneer hij een baan heeft......is er meestal wel altijd iets die hem wat meer wegwijs maakt en hem op de weg helpt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:22

Je kan ook eens contact opnemen met Vluchtelingenwerk in jouw buurt. Zij helpen vaak mensen met een status op weg in de Nederlandse samenleving. Grote kans dat zij hiervoor gesubsidieerd worden door de gemeente.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 19:33

Amanda schreef:
Je kan ook eens contact opnemen met Vluchtelingenwerk in jouw buurt. Zij helpen vaak mensen met een status op weg in de Nederlandse samenleving. Grote kans dat zij hiervoor gesubsidieerd worden door de gemeente.

Dat is inderdaad ook een goede optie! :) Dat ik daar zelf niet aan dacht haha

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 00:26

Welke woningbouw zit je? Woonwaard?

Plaats anders eens een berichtje 'je bent Alkmaarder als'. Zitten veel jongeren die in het AZC werken en dit soort dingen graag doen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 07:52

lieveli schreef:
Welke woningbouw zit je? Woonwaard?

Plaats anders eens een berichtje 'je bent Alkmaarder als'. Zitten veel jongeren die in het AZC werken en dit soort dingen graag doen.

Woonwaard inderdaad :)

Dank je voor de tip!

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:04

Ik heb geen tip, maar vind het echt super van je dat je hier sowieso tijd insteekt! Moeten meer mensen eens doen dan zou de wereld er een stuk vriendelijker en mooier uit zien.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 08:16

XLeandrosX schreef:
Ik heb geen tip, maar vind het echt super van je dat je hier sowieso tijd insteekt! Moeten meer mensen eens doen dan zou de wereld er een stuk vriendelijker en mooier uit zien.

Aaahh wat een lieve reactie! Ik voel mij anders zo schuldig. Ik zit koos werkloos op de bank en iemand naast mij heeft hulp nodig.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:22

Maar waarom probeer je hem dan niet wat Nederlands te leren? Gewoon simpele dagelijkse conversatie? Weet niet waar hij vandaan komt maar het is voor jezelf ook een mooie kans om iets van een andere taal mee te nemen. En het staat goed op je cv.

Trouwens werkloos in de zin van: geen werk. Of werkloos van: ik kan niks voor hem doen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 08:35

Je kan ook het maatschappelijk werk bellen. Die weten ook vast raad.

Is het wel een vluchting? Anders heeft dat weinig zin.

En verder vins ik je nu al een goeie buur. Ik zou zeggen ga zo door. En gewoon nederlands met hem gaan praten tussen het engels door.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 08:42

Hij is Afrikaans, geen idee welke taal hij als moedertaal heeft. Helaas zie ik hem vrij weinig lopen en ben ik overdag veel van huis, ik zag hem gisteren pas voor het eerst "echt".
Maar ik heb zelf totaal geen taalknobbel, ik red mij aardig in het Engels, maar ik spreek verder geen woordje Frans of Duits :')

Ik ben trouwens werkloos in de zin van geen werk, uiteraard wel op zoek! (Voordat daar rellen over komen)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:06

Mijn vraag was niet om te rellen hoor. Meer intresse of je er eventueel de tijd voor zou hebben.

En YouTube, googel translate enz kunnen je goed helpen. Te kinderachtig voor woorden maar wel effectief is Sesamstraat.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:22

Jennyj01 schreef:
Mijn vraag was niet om te rellen hoor. Meer intresse of je er eventueel de tijd voor zou hebben.

En YouTube, googel translate enz kunnen je goed helpen. Te kinderachtig voor woorden maar wel effectief is Sesamstraat.

Haha snap ik, maar ik ken Bokt en sommige vallen over ieder detail :+

Sesamstraat is inderdaad ook een goede, dank je! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:07

O geweldig, ik wou dat ik zo'n buurman had _/-\o_

Ben je heel erg druk dat je hem niet kunt helpen? Want je hoeft niet zoveel bijzonders te doen, je helpt iemand al enorm door gewoon te praten over weet ik wat, of dingen aanwijzen, door de stad te lopen en dingen te benoemen.
Dat hij geen stroom heeft vind ik wel sneu, dat kun je toch wel ff regelen? Kwestie van en telefoontje en wat gegevens invullen klaar.

Maar je zou eens kunnen bellen met de gemeente of het rode kruis, die kunnen je vertellen waar hij terecht kan.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:30

Goed bezig! Misschien dat organisatie zoals bijvoorbeeld Humanitas of het leger de Heils je ook zouden kunnen helpen?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:35

anneliesdj schreef:
O geweldig, ik wou dat ik zo'n buurman had _/-\o_

Ben je heel erg druk dat je hem niet kunt helpen? Want je hoeft niet zoveel bijzonders te doen, je helpt iemand al enorm door gewoon te praten over weet ik wat, of dingen aanwijzen, door de stad te lopen en dingen te benoemen.
Dat hij geen stroom heeft vind ik wel sneu, dat kun je toch wel ff regelen? Kwestie van en telefoontje en wat gegevens invullen klaar.

Maar je zou eens kunnen bellen met de gemeente of het rode kruis, die kunnen je vertellen waar hij terecht kan.

Hij heeft wel stroom (hij kwam met een brief van Nuon aan met welkom enz) maar zijn lampen zijn niet aangesloten
En zo technisch ben ik niet:(