Luzac

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rapunzelx

Luzac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:17

Hoi bokt!

Ik zit nu in het examenjaar. Na veel gesprekken met mijn coach/mentor is gebleken dat ik te weinig structuur en begeleiding krijg op school dan dat ik eigenlijk nodig heb. Dus we zijn aan het rondkijken naar eventuele mogelijkheden.

Nou werd mij verteld dat ik ook naar Luzac zou kunnen gaan. Maar het zijn nog maar ongeveer 15 weken tot de examens beginnen. En ik wil eigenlijk dit jaar wel examens gaan doen dus lijkt mij dat Luzac dan geen optie meer is of wel? Heeft iemand hier ervaring mee?

future_vet

Re: Luzac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:22

tja bij luzac krijg je veel begeleiding, althans maak je lange dagen, dus wellicht werkt dat voor jou.

vind persoonlijk dat je er niks aan hebt als je zoveel begeleiding nodig hebt want op t hbo of wo valt die begeleiding ineens weg en zul je daar wel falen.

Daarbij is luzac gewoon belachelijk duur en heb ik meer het gevoel dat je je diploma koopt dan echt haalt.

kun je niet beter gewoon het examenjaar opnieuw doen? op de uni of hbo zal je t zonder eigen verantwoording/zelfstandigheid ook niet makkelijk hebben namelijk.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:23

Of het een optie is moet je met het luzac bespreken.
Wel weet ik dat de structuur/begeleiding 10x beter is vergeleken met de gemiddelde middelbare school.

Ik heb nooit "leren" leren op regulier onderwijs. Op het luzac heb ik er tenminste nog een beetje van meegekregen (door ingeplande huiswerkuren op school).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-02-16 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:27

future_vet schreef:
tja bij luzac krijg je veel begeleiding, althans maak je lange dagen, dus wellicht werkt dat voor jou.

vind persoonlijk dat je er niks aan hebt als je zoveel begeleiding nodig hebt want op t hbo of wo valt die begeleiding ineens weg en zul je daar wel falen.

Daarbij is luzac gewoon belachelijk duur en heb ik meer het gevoel dat je je diploma koopt dan echt haalt.

kun je niet beter gewoon het examenjaar opnieuw doen? op de uni of hbo zal je t zonder eigen verantwoording/zelfstandigheid ook niet makkelijk hebben namelijk.

Het probleem is dat ik het examenjaar al voor een tweede keer doe. Omdat ik vorig jaar niet ben toegelaten tot het examen. Dit jaar moét ik examens maken..

Het probleem is niet dat ik geen verantwoording of iets heb, het zijn meer persoonlijke problemen waar ik nu tegen aanloop waardoor ik het hier op mijn eigen school gewoon niet ga redden ben ik bang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:29

Hoe rijk zijn je ouders? Per eindexamenvak betaal je 2850-3000 euro namelijk.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:31

Waarom ga je geen examentrainingen volgen? Ik weet niet welk niveau je doet, maar ik herinner me nog dat veel mensen bij mij meerdaagse examentrainingen volgden aan bijvoorbeeld de Universiteit. Als je toch nog zo kort moet, is dat dan niet beter? Of gewoon bijles nemen oid?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 17:31

vuurneon schreef:

Klopt, daar zijn ze van op de hoogte en is verder geen probleem.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:36

Extra begeleiding heb je eigenlijk niet veel aan. Je moet het ook zelf doen.
Vraag jezelf af:
Wil ik echt examen doen?
Wat is mijn motivatie?
En hoe ga ik het bereiken?

Dan maak je een planning, wat moet ik deze week leren, plan wat je welke dag gaat leren en hoelang je dat gaat doen. Elk uur een pauze van 10 minuten.
En dan de belangrijkste, houd je aan die planning.
Zorg ook dat je in een omgeving gaat leren waar je zo min mogelijk afleiding hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:38

rapunzelx schreef:
vuurneon schreef:

Klopt, daar zijn ze van op de hoogte en is verder geen probleem.

Stel samen met ouders/school een schema op en hou je daar aan, misschien lukt het om voor een redelijk aantal vakken te slagen en kun je deelcertificaten aanvragen waarna je de rest in een eigen tempo via een andere organisatie kunt halen. ook bij Luzac zullen je persoonlijke problemen niet als zo maar verdwijnen dus misschien die eerst aanpakken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:44

Kun je niet kijken naar een huiswerk instituut, evt. icm bijles?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:47

ik denk niet dat Luzac je persoonlijke problemen op gaat lossen. Je hebt het in de OP over structuur. dat kan Luzac je geven, maar je moet zelf structuur gaan vinden wil je succesvol naar een vervolgopleiding gaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:50

Mijati schreef:
Extra begeleiding heb je eigenlijk niet veel aan. Je moet het ook zelf doen.

[...]

Dan maak je een planning, wat moet ik deze week leren, plan wat je welke dag gaat leren en hoelang je dat gaat doen. Elk uur een pauze van 10 minuten.
En dan de belangrijkste, houd je aan die planning.
Zorg ook dat je in een omgeving gaat leren waar je zo min mogelijk afleiding hebt.

Uh jawel hoor :')
Natuurlijk moet het uit jezelf komen maar ik heb ontzettend veel gehad aan de extra begeleiding en structuur.
Ik maakte altijd planningen maar deed er nooit iets mee. Geen concentratie en zodra ik iets niet snapte haakte ik af.
Op het luzac is er veel meer ruimte voor persoonlijke aandacht én voor het geven van handvaten bij (leer)problemen.

Niet dat het bij mij nu ineens geweldig gaat :Y) maar heb wel geleerd om beter om te gaan met het leren van dingen die mij eigenlijk geen fluit interesseren. :+

Vervolgens heb ik na een belabberde middelbare school carrière gewoon mijn bachelor gehaald en volg nu een master.

Soms kan bij persoonlijke problemen juist structuur en begeleiding vanuit school je nét over de streep trekken (of bijvoorbeeld 1-op-1 huiswerk/examenbegeleiding).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-02-16 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:53

rapunzelx schreef:
Het probleem is niet dat ik geen verantwoording of iets heb, het zijn meer persoonlijke problemen waar ik nu tegen aanloop waardoor ik het hier op mijn eigen school gewoon niet ga redden ben ik bang.

Persoonlijke problemen neem je altijd met je mee, die laat je niet achter bij je huidige school ;)
Je kan en andere school zoeken, maar verwacht niet dat zij een pasklaar antwoord hebben op jouw hulpvraag. En verwacht ook geen garantie voor het behalen van je examen.

Als je vindt dat je nu te weinig begeleiding en structuur krijgt is het misschien een idee om iemand te zoeken voor een uitgebreide examentraining en begeleiding richting de examens. Naast je huidige school dus, en je mentor, want die heeft hierin ook een taak.