Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:08

Dat is toch zo jammer...
Stiekem ben ik wel trots op mijn goede Engels.
Afgelopen vrijdag een zeer simpele leestoets gemaakt op school.
De laatste 2 vragen waren open vragen.
En gezien het een Engels toets is, heb ik deze vragen in het Engels beantwoord.
Zojuist mijn cijfer gekregen. Een 8,9.
1 fout omdat ik de vragen in het Engels had beantwoord in plaats van in het Nederlands..
Ik vind het krom.. Of ligt dat aan mij?
Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 08-02-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Re: Fout omdat ik engels antwoordde tijdens een engels toets..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:10

Waarschijnlijk werd gevraagd om in het Nederlands te antwoordden zodat je de schakeling van Engels naar Nederlands moet kunnen maken. Doe je die schakeling niet, dan is het hele punt van die oefening weg en doe je niet wat er gevraagd wordt.
Dus nee, eigenlijk is het niet krom :n

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:11

Stond die uitleg erbij? Of heb je dat gehoord van de docent? Dat begrijp ik niet helemaal uit je verhaal. Maar als je docent dit inderdaad reden vindt om het fout te rekenen, dan vind ik dat ook wel een beetje krom :j

Juist goed toch als een student het antwoord in Engels geeft tijdens een Engelse toets? Maar misschien heeft je docent er een goede verklaring voor?

@Celiien: Dat snap ik dan wel weer, maar persoonlijk vind ik dan dat er bij de vragen had moeten staan dat antwoorden in het Nederlands verplicht was.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:11

Je zou denken dat het heel krom is, maar zo werkt het (helaas) ook op je eindexamen om de reden die Celiien hierboven noemt.
Je MOET dan verplicht in het Nederlands antwoorden, als je dit niet doet is je docent verplicht dit fout te rekenen ook als is je antwoord goed.
Ik ben daar al regelmatig tegenaan gelopen bij mijn leerlingen, en het is balen om iets fout te moeten rekenen dat wel goed is.

In welke klas zit je? Wellicht ben je al aan het voorbereiden op je examens?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:12

Ligt eraan wat de vraag was. Als het over begrijpend lezen gaat kan het soms zijn dat je in het Nederlands moet antwoorden omdat de docent anders niet kan bepalen of je het begrepen hebt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:12

Hangt af van de opgave inderdaad. Als er gevraagd wordt om Nederlands te antwoorden is het logisch dat een Engels antwoord fout is. Flink balen is het wel ja. Toont nogmaals hoe belangrijk het is de opgave goed door te nemen. Heb ook al zo veel fouten gemaakt op examens puur door snel te willen zijn. 8)7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:13

Waren die vragen in het Engels of Nederlands gesteld? De taal waarin de vraag gesteld wordt is meestal een duidelijke aanwijzing in welke taal er een antwoord verwacht wordt.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:14

Volgens mijn leraar stond erbij dat er Nederlands geantwoord moest worden, maar mogelijk heb ik daar overheen gelezen.
De rest van de meerkeuze vragen waren allemaal in het Nederlands..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:16

fleurtjeuh schreef:
Volgens mijn leraar stond erbij dat er Nederlands geantwoord moest worden, maar mogelijk heb ik daar overheen gelezen.

Dan zal het wel terecht zijn. Kan je de toets terug inkijken? Dan kan je 100% controleren of je in fout bent of niet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:17

fleurtjeuh schreef:

Tsja dan heeft de leraar groot gelijk... Daarom is goed lezen zo belangrijk (en achterkanten controleren :o )

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:19

fleurtjeuh schreef:

Ah, ja als dat erbij stond dan snap ik waarom je docent het fout rekent.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:20

Hoe kun je trouwens een meerkeuzevraag in een andere taal beantwoorden?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:22

Ik vind het gewoon bijzonder dat het fout word gerekend dat tijdens een Engels toets je Engelse antwoord fout wordt gerekend.

Oomens:
Zoals in de op staat waren de laatste 2 vragen open vragen.

Edit: uche... Daar stond inderdaad meerkeuze..
Foutje

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:25

Heb die fout ook wel eens gemaakt tijdens een oefenexamen in havo 5. Blijkbaar stond op de voorkant dat open vragen beantwoord moesten worden in het Nederlands, maar daar had ik natuurlijk overheen gelezen :') .
Ik heb de open dus lekker in het Engels beantwoord en ondanks dat m'n antwoord wel goed was, was het in het Engels dus fout.
Maar die fout heb ik nooit meer gemaakt en ik lees nu bij elk tentamen eerst goed het voorblad, wat mij op hbo al meerdere keren 'gered' heeft :) . Dus uiteindelijk heb ik er toch wel van geleerd haha.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:26

Zo wat kinderachtig van die leraar. :=

Ik had als leraar zijnde er een leuke opmerking bij gemaakt voor je orginaliteit en inzet!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:28

Ik zou ook denken dat het in ieder geval goed gerekend zou worden, of misschien zelfs een bonus punt. Want je laat zien dat je de taal beheerst, en daar gaat het toch om?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:30

fleurtjeuh schreef:
Ik zou ook denken dat het in ieder geval goed gerekend zou worden, of misschien zelfs een bonus punt. Want je laat zien dat je de taal beheerst, en daar gaat het toch om?

Nee.
Het is veel makkelijker om een Engels antwoord te geven op een leestoets omdat je de tekst kunt overnemen. De docent kan niet checken of je daadwerkelijk begrijpt wat er staat als je dat doet. Door het om te zetten naar Nederlands kan je docent dit wel checken.

Daarbij stond het duidelijk op je opgaven, kwestie van goed lezen voordat je je opdrachten begint te maken. Leerpuntje ;)

123321

Het punt is dat je begrippen die in de tekst in het Engels staan, ook in het Nederlands moet snappen. Daarom wordt je gevraagd om de open vragen in het Nederlands te beantwoorden.

iirrssjjee

fleurtjeuh schreef:

Zoals Celiien al zei, gaat het er ook om dat je kan laten zien dat je kan overschakelen tussen twee talen. Vaak is Engels->Engels makkelijker dan Engels->Nederlands, omdat je dan nog eens een juiste vertaling moet geven (dus extra handeling). En ja als er nou eenmaal staat dat je in het Nederlands moet antwoorden, heb je schijnbaar niet goed gelezen en zou ik ook een punt aftrekken, al dan niet meerderen....

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:31

MarlindeRooz schreef:

Ik had als leraar zijnde er een leuke opmerking bij gemaakt voor je orginaliteit en inzet!

Hoezo kinderachtig? Hij of zij kan er niks aan doen, zo is die toets nou eenmaal....

Wel balen ts, ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt op de middelbare school. Inderdaad een kwestie van alles goed nakijken en de tijd nemen om de vragen te lezen! :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:33

MarlindeRooz schreef:

Ik weet niet hoe het daar zit maar hier hebben leerkrachten zich te houden aan leerplannen en andere regels. Niks kinderachtig aan. Als in de vraag stond dat het antwoord in het nederlands moest kan haar engels nog zo goed geweest zijn; dan heeft ze op de vraag verkeerd geantwoord.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:38

Ik persoonlijk denk dat het makkelijker is om ,als je de tekst soort van hebt begrepen maar niet helemaal, om in het Nederlands een antwoord neer te kladden op de goede gok dat het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:43

Joh, antwoorden hierboven zijn duidelijk en goed onderbouwd door mensen uit het vak.. Je hebt een 8,9 gehaald.. Wat is het probleem? Doe niet zo moeilijk en geef gewoon toe dat je het niet goed hebt aangepakt. Leerpuntje voor de volgende keer.. ;)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:44

Ik maak er geen punt van.
Ik geef alleen een mening, en geef aan dat ik het ergens niet mee eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:45

In dit geval is een mening hierover toch totaal niet relevant? Je moet dit gewoon doen zoals het staat voorgeschreven :+