Angst voor presenteren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

Angst voor presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:01

Vroeger, als kind, vond ik het altijd leuk om op een podium te staan en te zingen, maar sinds ik een jaar of 12 was werd het steeds minder leuk om voor een groep te staan en te zingen of presenteren. Inmiddels is het zo erg dat ik er al ruim van tevoren tegenop zie en op het moment dat ik moet presenteren sta ik trillend voor de klas. Ik merk dat ik er onzeker voor sta en dat de kwaliteit van mijn presenteren gewoon echt laag is, doordat ik het gewoon niet durf.
Ik heb al een aantal keren gevraagd aan een paar docenten hoe ik zo'n presentatie nou het beste aan kan pakken, zodat ik in de toekomst ook minder bang ben om een presentatie te geven. Helaas hebben mijn docenten me nog nooit die gouden tip kunnen geven. In de meeste gevallen krijg ik gewoon te horen dat ik me gewoon goed moet voorbereiden. Nadat mn Nederlands docente zei dat ik mijn presentatie voor knuffels moest oefenen, heb ik ook nooit meer advies gevraagd aan haar mbt presenteren. :+

Ik heb gewoon vaak het idee dat niemand echt begrijpt hoe ik me voor zo'n klas voel. Daarom heb ik besloten het ook niet meer aan de zoveelste docent te vragen, maar aan personen die hetzelfde probleem gehad hebben. Ik vroeg me dus af of er bokkers zijn die zelf ook last hebben/hadden van presentatieangst en hoe zij dit hebben opgelost?

Alvast bedankt!
Alvast bedankt!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:06

Ik heb autisme en vind dit ook doodeng. Ik heb dan zweethanden en het voelt ineens heel warm :+

Mij is gezegd dat ik achter naar de muur moet kijken, maar dat lukt me gewoon niet (in kijk vaak dan naar de grond)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:09

Heb je al eens geprobeerd om voor je familie de presentatie te oefenen? Dus zet wat familieleden of vrienden bij elkaar en herhaal op die manier een aantal keer je presentatie. Neem het desnoods op op video zodat je het later kunt terug kijken.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:11

Ja, erg bekend!
Inmiddels hoef ik gelukkig niet meer op school presentaties te houden, maar vroeger.....verschrikkelijk was dat!
Trouwens net mijn rij-examen gehad, daar had ik er ook enorm last van.
Ik heb faalangst-training gehad, dat hielp wel een beetje toen ik nog op school zat.
Maar voor het examen hielp dat niet, de eerste 2x Zakte ik puur omdat ik zo zenuwachtig was dat ik vaak een black-out had en dan niet eens meer wist welke rijbaan ik moest volgen!
De derde keer heb ik gedaan mbv valeriaantabletjes, van bional, dat was wel een hele fijne oplossing en kan ik jou ook adviseren! Ik was nog steeds wel zenuwachtig, maar niet zo erg dat ik niet meer kon nadenken!
Succes in elk geval!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:16

Dat is vervelend! Wat je kan proberen is op iemand te focussen die je vertrouwd zoals je beste vriend(in) zorg dat ze midden in de klas zit en desnoods kijk je naar der voorhoofd. De muur wil inderdaad ook wel helpen maar dat valt op ;) wat bij mij hielp was het moment dat ik voor het eerst voor een klas werd gegooid en die waren nogal vervelend, die moest ik biologie gaan geven. Reken maar dat je dan die zenuwen aan de kant schuift en op standje overleven gaat.
Voor vreemde klassen kan ik nu wel gewoon lesgeven zonder zenuwen. Voor mijn eigen klas kan ik dat nog steeds niet :') heel apart maar dan klap ik dicht.

Wat ook helpt is juist niet voorbereiden. Als je ongeveer weet wat je moet vertellen en je weet zelf goed waar het over gaat. Komt het een stuk natuurlijker over. Dan moet je wel praten want je kan niet op een papier kijken

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:32

Heel herkenbaar, hier heb ik ook altijd last van gehad! Hoe goed ik het ook kon voorbereiden en waar het ook maar over ging, elke keer ging het weer mis, op 1 keer na. Trillende handjes en dronken op mijn benen staan, alles wazig zien en nergens grip op kunnen krijgen. Ik vertelde altijd hele wazige verhalen waar geen touw aan vast te knopen was. Ik heb ooit een keer mijn paard mee genomen naar school voor een presentatie over vitaliteit, ben toen op hem gaan zitten en uitleg gegeven over spieren, veiligheid etc. Dat is de enige keer dat ik een fatsoenlijke presentatie heb gegeven. Waarom precies weet ik nog niet, ik weet alleen dat ik de hele ochtend in de weer ben geweest om hem te poetsen, trailer halen en laden dus heb de tijd niet gehad om er te veel over na te denken en toen ik met hem op school was moest ik meteen los en had ik afleiding door hem gerust te stellen want hij vond het spannender dan ik. Maar had ik deze presentatie zonder hem moeten geven dan was het in het water gevallen.

Probeer de druk er omheen zo laag mogelijk te houden, zoek iets wat je steunt en geruststelt tijdens de presentatie. Misschien een goede vriend(in) die naast je mag komen staan. Hoe gaan de vraagrondes na de presentatie? Misschien dat je wat losser raakt door de presentatie interactief te maken. Ik kon vragen altijd wel heel duidelijk beantwoorden, dan was voor mij de druk er af.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 09:51

Iedereen alvast bedankt voor de vele reacties.

Lucia88 schreef:
Ja, erg bekend!
Inmiddels hoef ik gelukkig niet meer op school presentaties te houden, maar vroeger.....verschrikkelijk was dat!
Trouwens net mijn rij-examen gehad, daar had ik er ook enorm last van.
Ik heb faalangst-training gehad, dat hielp wel een beetje toen ik nog op school zat.
Maar voor het examen hielp dat niet, de eerste 2x Zakte ik puur omdat ik zo zenuwachtig was dat ik vaak een black-out had en dan niet eens meer wist welke rijbaan ik moest volgen!
De derde keer heb ik gedaan mbv valeriaantabletjes, van bional, dat was wel een hele fijne oplossing en kan ik jou ook adviseren! Ik was nog steeds wel zenuwachtig, maar niet zo erg dat ik niet meer kon nadenken!
Succes in elk geval!

Wij hebben op school helaas maar heel weinig aandacht voor faalangst en er worden dacht ik verder ook geen trainingen hier in de buurt gegeven, maar ik ben er inderdaad wel naar opzoek.
Valeriaantabletjes heb ik hier ook staan, maar die werken voor mij helaas maar tot op zekere hoogte, maar ik denk dat ik misschien wel valeriaantabletjes met een hogere concentratie ofzo kan vinden. (Wij hebben van A. Vogel, ik weet niet of er veel verschil is met bional?)

Ik geef mijn presentatie gelukkig wel met een vriendin van mij, en die weet ook dat ik erg last heb van stress voor een presentatie, dus mocht het mis gaan weet ik in ieder geval zeker dat zij van me kan overnemen. Ik zit er dus alleen mee dat ik later in mijn leven waarschijnlijk ook presentaties zal moeten gaan houden, en dan zal ik niet altijd steun hebben aan een vriendin.

Voor een klein groepje mensen die ik vertrouw, vind ik presenteren niet zo heel erg. Zelf heb ik ook 2 jaar via school bijles Engels gegeven aan een klein groepje 1e en 2e jaars en daar heb ik nooit zo'n problemen mee gehad.
Vorig jaar heb ik door omstandigheden mijn presentatie alleen moeten geven tijdens een tussenuur en toen waren alleen mijn docent en een vriendin aanwezig, en vond ik het ook niet zo moeilijk. Mijn mondeling (Engels) het afgelopen jaar was een beetje hetzelfde verhaal. Mijn docent was de enige die daar was om te luisteren en in het begin had ik tamelijk last van de zenuwen, maar ik merkte zelf dat ik het een stuk minder erg vond dan presenteren voor een klas.

Nayomie

Re: Angst voor presenteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 09:55

Herkenbaar. En toch moet het soms, hoe vreselijk het ook is. Inderdaad, niet voorbereiden want als je alles uit je hoofd gaat leren, gaat het mis.
Je zou valeriaan kunnen proberen dat je kalmeert voor de presentatie.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:01

Ook herkenbaar! Bij mij helpt powerposing altijd heel erg. Als je zenuwachtig bent, ga je meestal een beetje ingedoken zitten. Als je dat gaat doen, gaan je stresshormonen meteen aan en word je dus extra zenuwachtig!
Ga je vijf minuutjes even heel stoer staan (of als je moet zitten, gewoon heel stoer gaan zitten, maak jezelf vooral heel groot, zoals jongens ook vaak zitten), dan gaat je stresslevel omlaag en dan gaat je testosteron omhoog. Minder zenuwen, dus!

En over het goed voorbereiden.. Bereid nooit exact de zinnen voor die je wil gaan zeggen. Doe je dat, dan raak je alleen maar bij elke zin in de stress omdat je hem niet meet weet. Jij hebt je erover ingelezen, jij weet het best! Bedenk gewoon waar je ongeveer heen wilt met je presentatie, en het komt goed :)

Wat wiifke zegt kan ook helpen. Even iets actiefs doen voor je presentatie. Met mijn eindpresentatie (voor allemaal vreemde mensen) moest ik een heel groot, heel zwaar houtblok met een paardenhoofd erop tillen. Toen was mijn stress daar even in gaan zitten en kon ik vrij relaxed mijn verhaal vertellen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:03

Heel veel mensen hebben hier last van.

En hoe het beter wordt? Dat is per persoon verschillend.
Oefenen voor je ouders of vrienden kan helpen.
Voor sommige mensen helpt het om je publiek in ondergoed te visualiseren (bij mij niet, dan schiet ik in de lach :+ )
Wat ook kan helpen is bedenken wat nu precies hetgeen is waar je bang voor bent.
Is dat dat je niet meer weet wat je wil vertellen? Of is het dat je bang bent dat je publiek niet geïnteresseerd is? Of ben je bang voor moeilijke vragen na afloop?
Afhankelijk van dat antwoord kun je aan een gerichte voorbereiding doen.

Het kan ook helpen om aan het begin van je presentatie gewoon te benoemen dat je superzenuwachtig bent.

Het is niet erg dat je zenuwachtig bent, je mag het spannend vinden, veel mensen zullen het herkennen als je dat zo benoemt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 10:41

Ik heb dit ook hoor, dit resulteerde zelfs twee weken terug in een huilbui vlak voor mijn mondeling examen Nederlands (ga dan ook niet aan mij vragen of ik het een beetje eng vind >;) ). Uiteindelijk wel kunnen doen en heb er een voldoende voor maar fijn is het niet. De enige tip die voor velen waarschijnlijk wel werkt maar voor mij helaas niet: door het veel te doen wordt je zekerder. Dat maakt bij mij helaas niet uit. Ook oefenen voor familie ofzo niet. Over iets vertellen kan ik wel, maar ik presentatie-vorm sla ik op tilt. Ik weet het van mijzelf dus ik voorkom het zo veel mogelijk. Het rare is dan wel weer dat ik wel mee ga als voorlezer op wedstrijd en dan zo hard kan/durf blèren dat ze mij nog 3 banen verder kunnen horen :roll: .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:34

Op jouw leeftijd had ik hier ook enorm veel last van. Verschrikkelijk vond ik presenteren. Helaas moest het wel heel vaak en op mijn vervolgopleiding ook.
Het goede nieuws is dat het echt verbetert als je het gewoon heel erg vaak doet! Een goede voorbereiding is belangrijk, zorg dat je daar je energie instopt en niet in het bedenken hoe eng het is, dat je het niet durft etc. In je hoofd maak je het daardoor steeds een heel groot ding, en hoe groter hoe meer het in de weg gaat staan. Hou het klein; het enige wat je hoeft te doen is je klas iets vertellen over een onderwerp waar jij veel vanaf weet en de rest niet. Ze vreten je niet op, je gaat echt niet dood en de wereld vergaat ook niet.
Maak een goede powerpoint, dat is ook gelijk jouw rode draad van wat je wilt vertellen. Bekijk deze thuis elke dag even en verzin in je hoofd het verhaal wat erbij hoort en spreek eventueel hardop uit.
Dan geef je je presentatie en bedenk je dan dat je het heel goed kan, doe gewoon alsof. Ga rechtop staan, kijk de klas in, maak oogcontact en vertel je verhaal op een rustig tempo aan de hand van je powerpoint.
Aan het eind vraag je of er nog vragen zijn. Als je eventueel dingen vergeten bent te vertellen zal dit, als je klas alert is, hier naar voren komen. Dat is geen nood, dan vertel je het gewoon alsnog.

Heel veel succes, het komt echt goed!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:36

Of je hebt net als ik, dat de voorbereiding prima gaat, en pas op moment suprême dat de spanning toeslaat. Maar in veel gevallen komt het gelukkig goed als ze het vaker doen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:44

Ik heb ook extreme presenteer angst gehad, maar heb geleerd dat door het juist te doen het steeds makkelijker gaat. Wat voor mij heel erg helpt is het opvoeren als een toneelstukje. Ik loop naar voren alsof ik juist heel veel zelfvertrouwen heb, ga er staan en kijk iedereen al even aan. Ik doe continu alsof ik heel ontspannen ben, en daardoor neemt mijn hoofd dat vanzelf over. :')
Ook probeer ik me juist niet te krampachtig voor te bereiden zodat ik geen tekst hoef t onthouden, maar het met de powerpoint red, aangezien je toch zelf de boel hebt voorbereid door het maken van de powerpoint. Niemand weet nog wat je gaat zeggen, dus als je iets vergeet weet ook niemand dat.
Op het moment dat ik de draad kwijt raak benoem ik dit vaak ook, dit zorgt ervoor dat je de tijd kan nemen om even helder na te denken, en voor de klas komt het nog herkenbaar en natuurlijk over ook. Grinnik er even samen om(goed voor de ontspanning) en ga weer rustig verder.
Door te spelen dat het een makkie voor je is, en het vaak te doen zal het ook daadwerkelijk steeds makkelijker worden. :) Bij mij hielp het om van hyperventilerend en stotterend voor de klas te staan, naar iemand te groeien die zelfs niet meer onder de indruk is van 200 man bij mijn presentatie.
Ik weet zeker dat dat uiteindelijk iedereen kan lukken! Heb zelfvertrouwen! :D

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:11

Bij mij is het echt precies andersom. In de brugklas en op de basisschool vond ik presenteren lang niet zo erg, maar hoe vaker ik het doe , des te erger ik het ga vinden.

Ik ga sowieso die valeriaan weer proberen en ik ben de komende dagen ook bezig met de voorbereiding, dus daaraan zal het niet liggen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:18

Er zijn al super veel goede tips gegeven, maar wat mij voor mij ook een eye-opener was, was om anderen te observeren tijdens het het presenteren en dan vooral mensen waarvan je zelf het idee hebt dat het voor hen "appeltje eitje" is. Je zult zien dat nagenoeg iedereen een (gezonde) spanning heeft voordat ze moeten spreken voor een grote groep mensen. Bij de een zit de onzekerheid in het praten op zich en de ander voelt zich onzeker over de techniek en zo heeft iedereen "z'n dingetje". Als tijdens het jouw presentatie dat in gedachte houdt, dan zul je je al een stuk zekerder voelen.

Een andere tip die ik ooit van iemand kreeg is dat je vooral geen negatieve aannames moet doen over reacties vanuit de zaal. Zie je bijvoorbeeld twee mensen met elkaar praten denk dan niet "ze zeggen nu vast dat mijn verhaal nergens op slaat", maar denk "ze zeggen nu tegen elkaar dat het een goed verhaal is". Dat laatste kan immers net zo goed waar zijn, maar we zijn eerder geneigd om dat eerste te denken en daarmee ontkracht je jezelf.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:30

Ik geef bij mijn zoon op school ieder jaar een presentatie: leren presenteren.
Mijn zoon zit op een school voor autistische kinderen, 80/90% daar vind presenteren echt heel erg naar. Dus niet gewoon spannend, maar echt bang en gewoon soms letterlijk ziek van de spanning.
De presentatie die ik geef, geeft ze meer vertrouwen om voor een groep te gaan staan. Een aantal punten die ik erin meeneem die jou misschien ook kunnen helpen:

* Begin ruim van te voren met je kledingkeuze. Zorg dat je je daarin gemakkelijk voelt. Trek eventueel schoenen aan met een klein hakje, daarmee sta je net wat zelfverzekerder en kun je je knieën niet op slot zetten, waardoor je er wat relaxter uitziet.
* Zorg voor een goede powerpoint presentatie zodat je een leidraad hebt als steun.
* Kijk de zaal in maar neem verschillende punten om naar te kijken TUSSEN de mensen door. De luisteraars denken dat je de buurman/vrouw aankijkt, in werkelijkheid kijk je naar een stopcontact/plant of wat dan ook. Zo voorkom je direct oogcontact wat spannend kan zijn, maar kijk je wel de zaal in.
* neem een aanwijspen/stokje/laserlampje of wat dan ook in je handen. Zo zijn je handen niet van die ondingen waarvan je niet weet waar je ze moet laten.
* Bereid je presentatie goed voor maar vergeet niet dat de zaal niet weet wat je komt vertellen. Vergeet je iets dan ben jij zelf de enige die dit weet. Geen stress, kom er dan later op terug.
* Beried de presentatie voor op de manier die jij prettig vind. Ik doe dit altijd in mijn eentje in de auto. Mijn collega voor haar man en de volgende voor een groep collega's. Het thuis oefenen voor een groep hoeft niet als je dit spannend vind. Dan oefen je voor mijn part in de badkuip of onder de douche.
*Kies een onderwerp waar je hart ligt en het liefst waar andere weinig over weten. Dan ga je vanzelf enthousiast praten.
* Vind je het vervelend als mensen tussendoor vragen stellen? Geef dit van te voren aan en laatste de vragen opschrijven, zodat je die aan het einde kunt behandelen.
* Doe bij de intro even een gezellig praatje met wie je bent/waarom je dit onderwerp hebt gekozen en geef gerust aan dat je het spannend vind. Door het te benoemen valt er al een last van je schouders.
* En wees niet bang om fouten te maken. Nogmaals: de zaal weet niet wat je gaat vertellen. Een "fout" word dus helemaal niet gezien.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

PS. Ik vond presenteren vroeger ook heel spannend, nu vind ik dit het leukste van mijn werk. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:45

Ik weet niet of je een beetje een leuke klas hebt?
Maar wat je kan doen is gewoon aangeven dat je het spannend vind en je klasgenoten vragen om feedback. Dat ze allemaal een pluspunt en een verbeterpunt opschrijven.
Dan weet je ook meteen wat je sterke en zwakke punten zijn.

Ik heb zelf ook een hekel aan presenteren, maar bij de laatste presentatie moesten de studenten van de docent dus feedback geven op de presentatoren. En wat bleek? De meeste vonden juist dat ik het hartstikke leuk deed en iedereen kon wel pluspunten bedenken, maar de verbeterpunten waren een stuk lastiger. Dus ik bleek beter te presenteren dan ik zelf dacht.
Bovendien waarderen mensen het over het algemeen als je aangeeft dat je iets spannend vind. Beter aangeven wat je zwaktes zijn dan je erdoorheen proberen te bluffen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:00

Goede tips zijn er al gegeven! Ik vond presenteren ook altijd heel vervelend, maar door het vaak te doen en vooral goed voor te bereiden vind ik het nu zelfs bijna leuk!

Wat bij mij vooral goed helpt is zorgen dat je een goede structuur in je presentatie hebt. Begin bijvoorbeeld met een introductie waarin je zegt wie je bent, waarover je gaat praten en waar je je onderwerp introduceert (wat is het, waarom is het belangrijk?). Doe dan een middenstuk waarin je voor elk belangrijk punt in je presentatie 1 of meerdere slide(s) maakt. Op het einde vat je alles nog een keer kort samen en vertel je je conclusie. Als al je punten logisch op elkaar volgen is het makkelijker om te onthouden wat je wil gaan zeggen en is het voor het publiek ook fijn om naar te luisteren.

Probeer verder de presentatie een paar keer te oefenen, maar leer niet letterlijk elke zin uit je hoofd! Als ik mijn powerpoint klaar heb ga ik altijd terug naar het begin en doe ik de presentatie gewoon een keer voor mezelf, zonder tekst. Ik gebruik dan de slides zelf als aantekeningen. Hierdoor weet ik dan wat ik nog wat vaker moet oefenen, die dingen schrijf ik op, en wat wel al goed gaat. Daarna oefen ik nog een paar keer en uiteindelijk probeer ik er dan voor te zorgen dat ik zonder blaadje, of met alleen een blaadje met kernwoorden kan presenteren. Zo zorg ik ervoor dat ik de presentatie goed ken zonder dat ik letterlijk zinnen uit mijn hoofd ga leren.

Uiteindelijk kan het ook goed zijn om je presentatie een keer te oefenen voor vrienden of andere mensen zodat zij je nog wat tips kunnen geven, maar ik vond dat altijd heel eng dus dat deed ik niet. Probeer verder ook op de dag zelf zo veel mogelijk andere dingen te doen vantevoren, zodat je geen tijd hebt om ver vantevoren al zenuwachtig te worden.

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:22

Freggle_Edge schreef:
Ik geef bij mijn zoon op school ieder jaar een presentatie: leren presenteren.
Mijn zoon zit op een school voor autistische kinderen, 80/90% daar vind presenteren echt heel erg naar. Dus niet gewoon spannend, maar echt bang en gewoon soms letterlijk ziek van de spanning.
De presentatie die ik geef, geeft ze meer vertrouwen om voor een groep te gaan staan. Een aantal punten die ik erin meeneem die jou misschien ook kunnen helpen:

* Begin ruim van te voren met je kledingkeuze. Zorg dat je je daarin gemakkelijk voelt. Trek eventueel schoenen aan met een klein hakje, daarmee sta je net wat zelfverzekerder en kun je je knieën niet op slot zetten, waardoor je er wat relaxter uitziet.
* Zorg voor een goede powerpoint presentatie zodat je een leidraad hebt als steun.
* Kijk de zaal in maar neem verschillende punten om naar te kijken TUSSEN de mensen door. De luisteraars denken dat je de buurman/vrouw aankijkt, in werkelijkheid kijk je naar een stopcontact/plant of wat dan ook. Zo voorkom je direct oogcontact wat spannend kan zijn, maar kijk je wel de zaal in.
* neem een aanwijspen/stokje/laserlampje of wat dan ook in je handen. Zo zijn je handen niet van die ondingen waarvan je niet weet waar je ze moet laten.
* Bereid je presentatie goed voor maar vergeet niet dat de zaal niet weet wat je komt vertellen. Vergeet je iets dan ben jij zelf de enige die dit weet. Geen stress, kom er dan later op terug.
* Beried de presentatie voor op de manier die jij prettig vind. Ik doe dit altijd in mijn eentje in de auto. Mijn collega voor haar man en de volgende voor een groep collega's. Het thuis oefenen voor een groep hoeft niet als je dit spannend vind. Dan oefen je voor mijn part in de badkuip of onder de douche.
*Kies een onderwerp waar je hart ligt en het liefst waar andere weinig over weten. Dan ga je vanzelf enthousiast praten.
* Vind je het vervelend als mensen tussendoor vragen stellen? Geef dit van te voren aan en laatste de vragen opschrijven, zodat je die aan het einde kunt behandelen.
* Doe bij de intro even een gezellig praatje met wie je bent/waarom je dit onderwerp hebt gekozen en geef gerust aan dat je het spannend vind. Door het te benoemen valt er al een last van je schouders.
* En wees niet bang om fouten te maken. Nogmaals: de zaal weet niet wat je gaat vertellen. Een "fout" word dus helemaal niet gezien.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

PS. Ik vond presenteren vroeger ook heel spannend, nu vind ik dit het leukste van mijn werk. :)

Dankjewel voor de fijne tips! Ik zal er zeker een aantal uitproberen. :j

Mikkie schreef:
Er zijn al super veel goede tips gegeven, maar wat mij voor mij ook een eye-opener was, was om anderen te observeren tijdens het het presenteren en dan vooral mensen waarvan je zelf het idee hebt dat het voor hen "appeltje eitje" is. Je zult zien dat nagenoeg iedereen een (gezonde) spanning heeft voordat ze moeten spreken voor een grote groep mensen. Bij de een zit de onzekerheid in het praten op zich en de ander voelt zich onzeker over de techniek en zo heeft iedereen "z'n dingetje". Als tijdens het jouw presentatie dat in gedachte houdt, dan zul je je al een stuk zekerder voelen.

Een andere tip die ik ooit van iemand kreeg is dat je vooral geen negatieve aannames moet doen over reacties vanuit de zaal. Zie je bijvoorbeeld twee mensen met elkaar praten denk dan niet "ze zeggen nu vast dat mijn verhaal nergens op slaat", maar denk "ze zeggen nu tegen elkaar dat het een goed verhaal is". Dat laatste kan immers net zo goed waar zijn, maar we zijn eerder geneigd om dat eerste te denken en daarmee ontkracht je jezelf.

Dit is inderdaad ook een goed idee. Helaas is er niemand meer voor mij aan de beurt met Engels presentaties, maar ik zal er zeker eens op gaan letten voor toekomstige presentaties!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:18

Denk dat de tabletjes van vogel een beetje tzelfde zijn als bional. Misschien Bach Rescue Remedie?

Maar inmiddels geef ik paardrijlesjes, ook een soort presenteren, maar daar heb ik er totaal geen last van. Misschien steeds een onderwerp zoeken die je echt leuk vind om te presenteren?