Ik geef bij mijn zoon op school ieder jaar een presentatie: leren presenteren.
Mijn zoon zit op een school voor autistische kinderen, 80/90% daar vind presenteren echt heel erg naar. Dus niet gewoon spannend, maar echt bang en gewoon soms letterlijk ziek van de spanning.
De presentatie die ik geef, geeft ze meer vertrouwen om voor een groep te gaan staan. Een aantal punten die ik erin meeneem die jou misschien ook kunnen helpen:
* Begin ruim van te voren met je kledingkeuze. Zorg dat je je daarin gemakkelijk voelt. Trek eventueel schoenen aan met een klein hakje, daarmee sta je net wat zelfverzekerder en kun je je knieën niet op slot zetten, waardoor je er wat relaxter uitziet.
* Zorg voor een goede powerpoint presentatie zodat je een leidraad hebt als steun.
* Kijk de zaal in maar neem verschillende punten om naar te kijken TUSSEN de mensen door. De luisteraars denken dat je de buurman/vrouw aankijkt, in werkelijkheid kijk je naar een stopcontact/plant of wat dan ook. Zo voorkom je direct oogcontact wat spannend kan zijn, maar kijk je wel de zaal in.
* neem een aanwijspen/stokje/laserlampje of wat dan ook in je handen. Zo zijn je handen niet van die ondingen waarvan je niet weet waar je ze moet laten.
* Bereid je presentatie goed voor maar vergeet niet dat de zaal niet weet wat je komt vertellen. Vergeet je iets dan ben jij zelf de enige die dit weet. Geen stress, kom er dan later op terug.
* Beried de presentatie voor op de manier die jij prettig vind. Ik doe dit altijd in mijn eentje in de auto. Mijn collega voor haar man en de volgende voor een groep collega's. Het thuis oefenen voor een groep hoeft niet als je dit spannend vind. Dan oefen je voor mijn part in de badkuip of onder de douche.
*Kies een onderwerp waar je hart ligt en het liefst waar andere weinig over weten. Dan ga je vanzelf enthousiast praten.
* Vind je het vervelend als mensen tussendoor vragen stellen? Geef dit van te voren aan en laatste de vragen opschrijven, zodat je die aan het einde kunt behandelen.
* Doe bij de intro even een gezellig praatje met wie je bent/waarom je dit onderwerp hebt gekozen en geef gerust aan dat je het spannend vind. Door het te benoemen valt er al een last van je schouders.
* En wees niet bang om fouten te maken. Nogmaals: de zaal weet niet wat je gaat vertellen. Een "fout" word dus helemaal niet gezien.
Ik hoop dat je er iets aan hebt en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!
PS. Ik vond presenteren vroeger ook heel spannend, nu vind ik dit het leukste van mijn werk.