Paard, opleiding en paardenopleiding.. ik weet het niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam1202

Paard, opleiding en paardenopleiding.. ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:00

Hey allemaal!

Misschien weten sommigen het al dat ik informatie heb gevraagd hier op Bokt rondom de opleiding 'paardenhouderij en sport' aan het Groenhorst in Barneveld.
Nu heb ik daar een gesprek gehad en dat leek allemaal hartstikke leuk en ik was hartstikke enthousiast! Vervolgens ben ik naar deze open dag geweest, en ook het ochtendprogramma, bestaande uit een voorlichting, was hartstikke professioneel en leuk! Het middagprogramma daarentegen was een stuk minder positief, hierbij gingen we naar de manege waar je ook je praktijklessen zou gaan krijgen. Ik vond dat er weinig nuttigs werd verteld, en behoorlijk onprofessioneel overkwam. Dit kan natuurlijk aan de combinatie van de rondleider en ik zijn, en dit is dus ook niet doorslaggevend waarom ik het misschien toch minder leuk vind. Werken in de paarden staat er natuurlijk bekend om het lage loon, en vaak een slechte cao. Dit is dus ook een groot minpunt.

Ik begin steeds meer te twijfelen of ik wel het geschikte persoon ben om lange dagen in de stal te zijn, en vervolgens nog een laag loon te krijgen.

Ik zit momenteel in havo 5, en heb eigenlijk mijn hele havo-carrière doorgehobbeld (altijd met kleine voldoendes, en onvoldoendes overgegaan), en wilde daarom graag mbo gaan doen, zodat ik minder stress heb, en het leuker begin te vinden op school. Ergens spreekt mij het hbo wel meer aan; qua mentaliteit en manier van lesgeven (het mbo komt soms een beetje bij mij over alsof ik nog op de middelbare school zit, door de lesmethodes en ook de vele begeleiding). Maar een voordeel van het mbo is, dat je er veel meer praktijk heb, iets waar ik denk ik wel behoefte aan heb.

Ik zit nu 3 jaar in de paarden (dat wil zeggen dat ik sinds drie jaar oog heb voor de paarden, en er druk mee bezig ben), en heb sinds 1,5 jaar les (op een stal, dus niet rondhobbelen op een manege).

Nu is een andere optie natuurlijk dat ik een 'gewone' opleiding ga doen (hbo of mbo), en daarnaast gewoon bezig ben met de paarden.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en/of hier ervaring mee hebben? En of jullie dan andere suggesties qua opleiding hebben. Dit hoor ik graag!

eclair98

Re: Paard, opleiding en paardenopleiding.. ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:16

Ik zit nu op het Groenhorst en het gaat ook op de opleiding paardenhouderij en de hele paarden wereld naar mijn idee er 'hard' aan toe. Je moet het écht willen en er zéker voor gaan knokken, anders kom je niet ver. Ik denk dat je op een andere opleiding dan beter tot je recht komt!

Ik ben met mijn HAVO het mbo gaan doen, maar het gaat er pittig aan toe. Veel lesstof in een korte periode en daarnaast wordt er nog veel van je gevraagd, juist omdat je HAVO hebt ;)

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:19

eclair98 schreef:
Ik zit nu op het Groenhorst en het gaat ook op de opleiding paardenhouderij en de hele paarden wereld naar mijn idee er 'hard' aan toe. Je moet het écht willen en er zéker voor gaan knokken, anders kom je niet ver. Ik denk dat je op een andere opleiding dan beter tot je recht komt!

Ik ben met mijn HAVO het mbo gaan doen, maar het gaat er pittig aan toe. Veel lesstof in een korte periode en daarnaast wordt er nog veel van je gevraagd, juist omdat je HAVO hebt ;)

Ik woon op een boerderij, dus weet wat hard werken is, en vind dit ook niet erg, maar ik denk niet dat ik in staat ben om hard te werken voor een lachwekkend laag loon...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:24

Nou, ik krijg de indruk dat het meer ellebogen werk is, meer van ''my, meself and I''. Dit valt mij ook op in het algemeen in de (paarden)wereld. En ja, dan heb je een laag loon, tenzij je topruiter bent en paarden rijdt voor mensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:24

Ik zou voor een andere opleiding gaan en de paarden als hobby erbij nemen. Is er niet een mogelijkheid om je ORUN zelfstandig te halen? Ik vind dat je geld weggooit als je een opleiding als paardenhouderij gaat doen en er vervolgens toch de verkeerde opleiding hebt gekozen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:29

Hbo is ook heel veel praktijk hoor. Heb een heel andere opleiding gedaan, maar we moesten heel veel in werkgroepen doen, de werkvloer werd nagebootst en veel stage gelopen. Als het HBO je wel wat lijkt, waarom ga je dan niet eerst eens naar wat opleidingen kijken? MBO paardenhouderij raad ik af, hard werken voor een hongerloon. Agrarische kant niets voor, wel betere baankans.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:38

Mazida schreef:
Hbo is ook heel veel praktijk hoor. Heb een heel andere opleiding gedaan, maar we moesten heel veel in werkgroepen doen, de werkvloer werd nagebootst en veel stage gelopen. Als het HBO je wel wat lijkt, waarom ga je dan niet eerst eens naar wat opleidingen kijken? MBO paardenhouderij raad ik af, hard werken voor een hongerloon. Agrarische kant niets voor, wel betere baankans.

Mag ik vragen welke opleiding jij hebt gedaan?

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:50

Je hebt ook een paardenopleiding op HBO, kan er momenteel niet op komen welke.
Maar als dit echt je droom is zou je daar eens naar moeten kijken.

Al raad ik het je wel af, veel manege eigenaren stoppen met het zien van paarden als hun hobby, en zien het als werk.

Ik raad je aan om een studie te vinden die (ook) bij je past.
Hard te leren, en dan kom je er ook wel!

Maar als het echt, écht jou droom is, moet je ervoor gaan.

Je tekent wel voor zware uren,
Moeilijke beslissingen,
Lastige klanten,
Geen sociaal leven,
Je werkt meer dan dat je met paarden bezig bent,
Onzekerheden,
En geen privacy.

Maar je krijgt wel:
De glimlach op het kind die zijn eerste les ooit rijd,
De kinderen blij maken,
Een eigen bedrijf besturen,
Je eigen tijd inplannen,
Je droom leven,
En constant met paarden bezig zijn!

Edit: dit was zo snel de eerste waar ik op stuitte:
http://www.hogeschoolvhl.nl/Opleidingen ... ement.aspx

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:18

fenijro_tani schreef:

Al raad ik het je wel af, veel manege eigenaren stoppen met het zien van paarden als hun hobby, en zien het als werk.

Moeilijke beslissingen,
Lastige klanten,
Geen sociaal leven,
Onzekerheden,
En geen privacy.

Maar je krijgt wel:
De kinderen blij maken,
Je eigen tijd inplannen,
Je droom leven,

Klopt! Ik denk dat ik het toch niet als ultieme droom zie... Hbo paardenopleiding zou eigenlijk ideaal zijn, maar dit is altijd erg economisch, en ik ben daar niet goed in...

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:22

Wat wil je worden en bereiken in de paardenwereld dan?.

Ik denk dat je ook even realistisch moet zijn.
Als je niet vanaf kind af aan al rijd, met ouders als support en een berg talent aan de slag bent in de paardenwereld of dochter bent van een manege of stoeterij houder ....
Dan valt het denk ik niet mee een boterham te gaan verdienen in deze sector.

Ik wilde ook altijd een paarden gerelateerde opleiding gaan volgen.
Mijn ouders hebben mij er toch van weten te overtuigen de gezondheidszorg in te gaan,
Daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor, daardoor ben ik nu zelfstandig en heb ik een jaren een eigen paard kunnen onderhouden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:24

Ik zou lekker doorkijken naar een opleiding die je dure paardenhobby kan betalen en die je daarnaast denkt 30 jaar vol te kunnen houden.

Zelf wist ik het ook niet en ben gewoon met mijn ouders alle scholen binnen mijn reisafstand afgegaan. Sommige waren we zo weg en ben uiteindelijk blijven hangen bij de hoveniers opleiding. Werk wat ik doe vindt ik leuk kan mijn paard er goed van betalen en heb plezier erin.

Want nog 1 ding als je goed bent met paarden en je wil heb je dat diploma niet nodig en kom je er zo ook wel. Zorg dat je ernaast nog een mooi papiertje haalt in een vakdiscipline waar werk is en misschien ook een beter toekomstperspectief

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:27

Ik ga nu een reactie geven waardoor ik ws een heleboel reacties ga krijgen, paardenhouderij leer je niet op school, meiden die 3 jaar manege les gehad hebben en paardenhouderij gaan doen en dan denken alles te weten en gaan lesgeven, schei toch uit!!!
Paardenhouderij leer je door er middenin te zitten, hard werken trainen, kansen krijgen, door op zelf naar een goed Nivo te rijden en zelf paarden op kunnen leiden.
Zet die school uit je hoofd en ga een goede opleiding doen, die boekhouding doen en het managen wat je nodig hebt voor een eigen bedrijf leer je ook op andere bredere opleidingen, beperkt jezelf niet in deze ene specifieke richting..

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:28

Ik heb op het groenhorst in bveld gezeten. Deed wel de algemene dieren opleiding maar kreeg ook paarden les.. en dan zit je daar als echt paarden meisje kreeg je les over borstels hoe ze heten waar ze voor waren ect... niet heel nuttig was dat. Voor rest van me klas natuurlijk wel.

Enige wat interessant was aan me paarden les was ademhaling en hartslag meten.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:08

Mijn tip is om te bedenken wat je leuk vind met paarden. Zo kan je paarden met veel dingen combineren, en in mijn ogen wordt dit ook nog steeds meer. Zo kan je paarden gebruiken voor therapie, coaching, zorgboerderijen, vakantievierders, bedrijfsuitjes, lesgeven, rondritten voor bijv bruiloft. Kijk met welke studie je paarden bijvoorbeeld kan combineren. Zoals bij psychologie, dierenarts, veehouderij, bedrijfskunde etc.

Ondanks dat ik paarden heel leuk vind en ervan droom een ranch te runnen in een hutje op de heide en/of iets met coaching te gaan doen heb ik gewoon een hbo opleiding afgerond. Waarom? Omdat je in mijn ogen meer hebt aan dit papiertje. Paarden kunnen altijd nog... Als je een veilig salaris hebt waarmee je risico's met bijvoorbeeld paarden kan veroorloven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:14

Ik zou je aanraden een studie te kiezen die niet gericht is op paarden/dierverzorging. Dus geen paraveterinair, paardenhouderij, dierverzorging oid.

Daar is weinig baankans in en als je al een baan vind dan heb je bijna altijd dikke uren voor weinig geld.

Paarden zijn een prachtige hobby, naast je studie lekker rijden, misschien wel een bijbaantje op een stal als je graag aan het werk wilt in de paarden maar niet er je beroep van maken is mijn advies.

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:23

Ik zou wat anders kiezen. Heb het ook gedaan en als je niet uit een paardenfamilie komt of een goede kruiwagen hebt is het heel moeilijk om erin te komen. Of je moet iets paardgerelateerd willen zoals een winkel.je jan altijd nog in februari besluiten wat anders te gaan doen, mocht je het nu nog niet weten.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:26

Mirjam1202 schreef:
Ik begin steeds meer te twijfelen of ik wel het geschikte persoon ben om lange dagen in de stal te zijn, en vervolgens nog een laag loon te krijgen.

Hier heb je je antwoord.. :j
Als jij in hart en nieren paardenmens ben, maakt het lage loon je niet uit..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:29

Als je echt van paarden houdt kun je beter het als een hobby houden...zoek een baan die beter betaald,kun je je eigen paard kopen, en zelf uitmaken hoe je het doet.De wedstrijd wereld is niet geschikt voor mensen die nadenken over paardenwelzijn.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:49

Mirjam1202 schreef:
fenijro_tani schreef:

Moeilijke beslissingen,
Lastige klanten,
Geen sociaal leven,
Onzekerheden,
En geen privacy.

Maar je krijgt wel:
De kinderen blij maken,
Je eigen tijd inplannen,
Je droom leven,

Klopt! Ik denk dat ik het toch niet als ultieme droom zie... Hbo paardenopleiding zou eigenlijk ideaal zijn, maar dit is altijd erg economisch, en ik ben daar niet goed in...

Je kan met die HBO opleiding evt altijd nog manager zijn van een ander bedrijf!
Dan heb je een papiertje voor een goede baankans later.
En ook een paardenopleiding.

Ik zou je nog graag een tip geven, als je nu 4 jaar HARD werkt, heb je daar later zo veel meer profijt van.
Want als manager van een of ander bedrijf verdien je ook genoeg om zelf nog paarden te houden!
Het blijft je hobby, maakt regelmatige uren, en je hebt genoeg geld om te doen wat je wilt.

knollentuin schreef:
Ik ga nu een reactie geven waardoor ik ws een heleboel reacties ga krijgen, paardenhouderij leer je niet op school, meiden die 3 jaar manege les gehad hebben en paardenhouderij gaan doen en dan denken alles te weten en gaan lesgeven, schei toch uit!!!
Paardenhouderij leer je door er middenin te zitten, hard werken trainen, kansen krijgen, door op zelf naar een goed Nivo te rijden en zelf paarden op kunnen leiden.
Zet die school uit je hoofd en ga een goede opleiding doen, die boekhouding doen en het managen wat je nodig hebt voor een eigen bedrijf leer je ook op andere bredere opleidingen, beperkt jezelf niet in deze ene specifieke richting..

Ik ben het voluit met je eens,
Maar ik ga niet de droom van een hoopvolle meid vernietigen.
Want als je écht, écht wilt kan alles.

Ik ken iemand die MBO, HBO en universiteit heeft gedaan (ze was zelf MBO niveau) omdat ze dokter wou worden.
Ze heeft dag in dag uit alleen geleerd, en geen sociaal leven, geen paard etc.
Maar het is gelukt!

En ik ken iemand die graag een manege wou, ze heeft hard gewerkt.
Haar eerste jaren een on-paardengerelateerde baan gedaan.
Maar het is haar gelukt een (pension) stal te hebben.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 15:11

Ik ben er ook van overtuigd als je iets heel erg graag wilt, dat je er komt! Maar ik denk dat dit niet is wat ik heel erg graag wil. Ik ga dus kijken naar een andere opleiding... maar ik moet zeggen dat dat ook nog heel erg lastig is haha!
Ik heb een C&M profiel;
Engels, Nederlands (algemene vakken), Duits, Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Economie. Ik heb dus geen wiskunde....

Nu heb ik al een aantal gesprekken gehad met mijn decaan, en die vertelde mij dat ik moest gaan rondkijken bij open dagen. Dit heb ik gedaan, maar ik vind het overal een gigantisch verkooppraatje, alles is even leuk en aardig, maar dat is gewoon NIET zo. Je kunt niet de hele opleiding fantastisch vinden... Ik ga dus de aankomende tijd erg veel zoeken op internet naar een leuke opleiding.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:18

Mag dat tegenwoordig, geen wiskunde op de Havo? (ik wordt echt oud, in 'mijn' tijd was dat niet toegestaan :P )

Waar liggen naast paarden je interesses? En waar ben je goed in/vind je leuk op school.

Misschien dat er mensen hier zijn die dat herkennen en een passende opleiding of passend beroep hebben. Kan je ideeën opdoen.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:19

Wat zou je er voor werk mee willen gaan doen? Nu, over twintig jaar? Over veertig jaar?

Ben je bereid om jarenlang keihard te werken om dit te bereiken?

Ik heb zelf HBO gedaan in Deurne maar het is keihard werken met uitzicht op eigenlijk niks. Privé lessen geven is een enorm onzeker bestaan en de hele dag vegen en stallen uitmesten voor minimumloon zag ik ook niet zitten. Bovendien zag ik mezelf dat ook niet meer doen op mijn veertigste!

Ik ben na twee jaar iets anders gaan doen en heb eigenlijk spijt dat ik twee jaar zo hard heb gewerkt voor niets..

Als je nu al twijfelt zou ik er niet aan beginnen!

Edit: ik heb daarna mijn praktijkdiploma boekhouden gehaald en daarna het vervolg daar op. Dus ik kan zowel op administratie/accountantskantoren werken als bij allerlei bedrijven op de financiële administratie!
Laatst bijgewerkt door Suusje1986 op 08-02-16 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:20

MarliesV schreef:
Mag dat tegenwoordig, geen wiskunde op de Havo? (ik wordt echt oud, in 'mijn' tijd was dat niet toegestaan :P )

Waar liggen naast paarden je interesses? En waar ben je goed in/vind je leuk op school.

Misschien dat er mensen hier zijn die dat herkennen en een passende opleiding of passend beroep hebben. Kan je ideeën opdoen.

Ja, maar alleen bij een cultuur & maatschappij pakket!

Mirjam1202 schreef:
Ik ben er ook van overtuigd als je iets heel erg graag wilt, dat je er komt! Maar ik denk dat dit niet is wat ik heel erg graag wil. Ik ga dus kijken naar een andere opleiding... maar ik moet zeggen dat dat ook nog heel erg lastig is haha!
Ik heb een C&M profiel;
Engels, Nederlands (algemene vakken), Duits, Aardrijkskunde, Kunstgeschiedenis en Economie. Ik heb dus geen wiskunde....

Nu heb ik al een aantal gesprekken gehad met mijn decaan, en die vertelde mij dat ik moest gaan rondkijken bij open dagen. Dit heb ik gedaan, maar ik vind het overal een gigantisch verkooppraatje, alles is even leuk en aardig, maar dat is gewoon NIET zo. Je kunt niet de hele opleiding fantastisch vinden... Ik ga dus de aankomende tijd erg veel zoeken op internet naar een leuke opleiding.

Als je hulp nodig hebt van een buitenstaander is mijn pb open!
Ik zal je ook de tip geven om rond te vragen aan mensen met het beroep wt je interessant vind.

Hier op Bokt kwam laatst nog een topic voorbij met welke beroepen de bokkers hebben.
Ik zou zeggen, kijk daar eens in, en pb de mensen met ee n interessant/ leuk beroep!

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 15:24

MarliesV schreef:

Haha ja, dat mag :D
Ik vind het erg leuk om dingen te regelen, en dit in goede banen te leiden (leidinggevende functie, lerares etc.). Ik vind het vooral leuk om ook daadwerkelijk aan de slag te gaan, en niet alleen de financiële/administratieve kant van een bedrijf te doen.
Ik ben eigenlijk in geen één vak goed... haha! Vooral economie is een probleem, maar ik vind het opzich best wel leuk.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 15:26

fenijro_tani schreef:
MarliesV schreef:

Ja, maar alleen bij een cultuur & maatschappij pakket!

Mirjam1202 schreef:
Ik heb een C&M profiel;

Als je hulp nodig hebt van een buitenstaander is mijn pb open!
Ik zal je ook de tip geven om rond te vragen aan mensen met het beroep wt je interessant vind.

Hier op Bokt kwam laatst nog een topic voorbij met welke beroepen de bokkers hebben.
Ik zou zeggen, kijk daar eens in, en pb de mensen met ee n interessant/ leuk beroep!

Wat leuk! Weet jij toevallig nog hoe dit topic heet?