Hoe herdenken jullie dierbare mensen die er niet meer zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe herdenken jullie dierbare mensen die er niet meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:05

Dat is een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop.
Hoe herdenk je een dierbare die er niet meer is/die je niet meer ziet?

Foto's natuurlijk, maar verder?...
Tattoo, maar daar moet ik eerst nog eens goed en lang over nadenken.
Je kan moeilijk een pluk haar afknippen zoals je bij een paard zou doen denk ik...

Was dus eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie dit doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-16 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:10

Ik heb voor mijn overleden kindje een tatoeage laten zetten op mijn arm.

De data van overlijden heb ik zelf gezet.

En op de geboorte en sterf dag Brand ik een kaarsje.

Edit: je moet van herken even herdenk maken gok ik ;)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:13

Ik heb een speciale kastplank voor ze. Afbeelding

De rozen zijn van oma's crematie en dat schoentje en kleine tas dingetje was ook van haar.

In die donkere hartjes achter de foto's zit een asbuisje met een beetje as van oma en opa.

Beide vorig jaar overleden.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:14

Doosje/mooi (transparant) zakje met wat spulletjes die je ooit gekregen hebt van diegene. Daarbij een fotootje, brieven of een paar (verjaardags)kaarten als je die nog hebt. Een gedroogd bloemetje of takje o.i.d. uit het grafboeket. (Zoiets heb ik liggen in een kastje. Eerst lag het in het zicht.)
Sterkte, ik hoop dat je iets vindt wat bij je past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:17

japielover schreef:
Ik heb voor mijn overleden kindje een tatoeage laten zetten op mijn arm.

De data van overlijden heb ik zelf gezet.

En op de geboorte en sterf dag Brand ik een kaarsje.

Edit: je moet van herken even herdenk maken gok ik ;)

Oeps! Veranderd, thanks!

Bedankt allemaal al zo snel voor het delen.
Vind het wel lastig om het over zulke dingen te hebben.

Lady24

Re: Hoe herdenken jullie dierbare mensen die er niet meer zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:19

Ik heb een tattoo laten zetten voor mijn overleden opa. Verder heb ik een mooie foto van hem op mijn nachtkastje staan :)
Mijn moeder heeft een apart tafeltje met een foto van mijn overleden opa's en overleden tante en zij brand vaak een kaarsje.

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:20

Dat is begrijpelijk :)

Ik herlas mijn post net en zag die foto (echt net gemaakt) en de tranen komen direct weer. En dan is het bijna een jaar geleden van mijn oma.

Het heeft tijd nodig om de pijn minder te hebben. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:22

Ik vier gewoon de geboortedag van mijn vader.
....verjaardag is het net niet, hij wordt niet meer ouder |( - maar ik ben blij dat hij is geboren, en dat hij mijn vader is geweest.
Geen grote feesten, maar ik zeg het bijvoorbeeld wel tegen vrijwel iedereen, en wie mij feliciteert krijgt een oprecht 'dank je wel' en een blijde blik terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:26

Ik heb een cd met de muziek die we tijdens de rouwmis van mijn grootvader gespeeld hebben en natuurlijk zijn foto. Nu, na bijna 2 jaar, kan ik het nog steeds niet aan om de cd echt te beluisteren, maar ik koester hem wel. Er komt ooit wel een dag dat ik hem wel kan spelen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:33

Niet.

Alleen in gedachten en af en toe eens herinneringen ophalen.

Kan veranderen als mijn ouders komen te overlijden uiteraard, maar ik rouw net zoals mijn ouders dus ik verwacht het niet dat dat zal veranderen. Ik bezoek geen graven (ik loop wel even een rondje langs de familie als er weer een familielid op het kerkhof wordt begraven maar ga er niet apart heen), geen gedenkplekje, geen aparte foto's. Heb die behoefte niet.

Ik herken het wel van Janneke, ik doe aan geboortedagen (als ik eraan denk of toevallig op de kalender heb gekeken). Ik feliciteer (en wens ze sterkte) ook mensen met de geboortedag van hun overleden geliefden. Want op die dag, is hun geliefde op deze aardbol gezet en heeft voor herinneringen gezorgd en dat blijft een bijzondere (en ook moeilijke) dag.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-02-16 00:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:42

Een verloren vriend vooral in gedachten, maar ook op foto's. Ik rij wel heel soms langs het monumentje bij de plaats van het ongeluk. Ik woon er nu heel ver vandaan, maar als ik bij mijn ouders ben is het om de hoek als het ware. Zijn broer(tje) heeft een ketting met een foto van hem erop die hij altijd draagt. Verder heb ik nog een boekje met boerenwijsheden en grappen die ik ooit eens gekregen heb. Die ligt ergens onderin een kast, hecht er niet echt waarde aan, maar weggooien/weggeven kan ik nu ook niet meer.

Oja, verklaar me voor gek, maar ik heb een speciale zakdoek voor hem :') Ik was onderweg toen ik het nieuws te horen kreeg en barstte midden op straat in huilen uit. Een vrouw die ik toen tegenkwam heeft mij wat te drinken en een zakdoek gegeven (ze woonde dichtbij, kon haar niet). In die zakdoek heb ik bijna alle tranen voor hem gevangen.

Edit: En inderdaad de muziek van de uitvaart of muziek waar we samen herinneringen mee hebben.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:50

Ik ook niet. Geboortedag of sterfdag doe ik ook niks mee. Natuurlijk denk ik nog weleens aan ze, maar niet op speciale momenten oid.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:26

Ik ga op mijn broertjes verjaardag en sterfdag naar zijn graf, daar drinken we een glas hiskey met hem, en daarna gaan we met zijn allen naar zijn buurtkroeg.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:45

Toen bekend was dat mijn oma stervende was heeft ze me gevraagd of ik haar trouwring zou willen hebben als het zo ver was. Dit vond ik erg mooi en heb de ring dan ook gekregen. Heel speciaal voor mij is tevens dat de ring precies om de ringvinger past waar ik nog geen ring om had. Heb er niets aan hoeven laten veranderen.
Zodoende heb ik altijd een tastbaar stukje van mijn oma bij me.
Ik zal me haar niet extra herinneren op de momenten als een verjaardag of sterfdag, maar gewoon als ik het nodig heb. Bijv. als ik met iets zit en denk wat zou oma er van zeggen. Ze was een erg wijze vrouw.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:06

Heb mn moeders haar in een ketting, alleen ben ik die met de verhuizing kwijtgeraakt ;( ik hoop dat die nog ergens opduikt.

Wil nog ern tatoeage laten zetten van mijn naam in haar handschrift (dat heb ik op een blaadje staan)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:11

Mijn nichtje is bijna tien jaar geleden overleden en ik weet nog goed welke muziek er op de uitvaart werd gedraaid. Een van die nummers speel ik zo nu en dan nog wel eens op piano om haar te gedenken. Vooral nu ik bijna tante wordt, komt dat soms nog wel eens binnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:23

Ik heb een gladde zilveren ring met gravering gekocht na overlijden van mijn opa.
Zijn sterfdatum staat er in.
Waarom precies een ring weet ik niet.
Het gekke is dat dat achteraf vrijwel het begin is geweest van jaren enorm veel ellende omdat ik behoorlijk ziek ben geweest.
Een aantal jaar later kreeg ik de verlovingsring van mijn moeder, toen zat ik op het keerpunt in mijn ziekte toen klom ik eindelijk omhoog.
De eerste is voor mij echt belangrijk.
Verder staat er een foto op met zijn ketting die hij altijd droeg.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:43

Ik heb een tattoo en een medaillon met een foto van mijn vader. De tattoo heeft voor mij betekenis, maar voor een ander is het gewoon een plaatje (niet overduidelijk dat het voor een overleden iemand is). Ik heb mijn moeders trouwring gekregen, zij draagt die van mijn vader. En uiteraard hebben we foto's staan. Ook gaan we op zijn sterfdag altijd uit eten, dan proosten we op hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:47

Mijn moeder heeft wel een pluk haar van haarmoeder(oma) altijd bij zich. :)

Verder staan er foto's van onze overleden dierbaren in huis, maar ze zijn er altijd in gedachten. Soms sta ik er extra stil bij door de gedraaide liedjes van de begrafenis/crematie te luisteren.

Mochten mijn ouders overlijden dan zal ik hun onder andere herdenken met een tattoo. :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:44

Ik heb dus wel een lok haar van mijn moeder. Een echte pijpenkrul. Die zit in een doosje en kijk ik zo af en toe eens naar. Verder heb ik een tattoo van een Franse Lelie, die had zij namelijk ook. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:54

Ik herdenk niet speciaal. Maar het zijn vaak de herinneringen en momenten die mij aan hen doen denken. En dat met name mijn opa en oma. Zij hebben een prachtig leven gehad en op deze manier denk ik ook aan hen terug. De mooie momenten. En natuurlijk ook wel het gemis bij bijzondere gebeurtenissen.

Een goede vriend van mij is een paar jaar terug overleden aan kanker. Een heftig ziekbed dat ik van dichtbij heb mogen meemaken. Enorme intense gesprekken met hem gehad.
Ik zie zijn moeder nog regelmatig, wij speelden samen muziek en dat maakt dat hij eigenlijk regelmatig ter sprake komt of door mijn hoofd schiet.
De machteloosheid die ik met zijn ziek zijn en overlijden voelde is nu aan het slijten. Er komen steeds meer mooie herinneringen boven. Maar dat heeft een lange weg nodig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:03

Aanstaande zaterdag is het een jaar dat mijn moeder er niet meer is. Ik koop bloemen die zet ik in huis en bij het graf van mijn vader. Maar verder vind ik het moeilijk.
de 27 ste was ook haar verjaardag .
Ik hoop dat ik het met de jaren een invulling kan geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:05

Een foto op de schouw. Op de sterfdag denk ik wel standaard extra aan ze. Niet bewust maar gewoon van Oh het is 1 maart...en dan denk je automatisch er wel aan.

Maar ik doe er niks aan.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:08

amoj schreef:
Dat is een vraag waar ik al een tijdje mee rondloop.
Hoe herdenk je een dierbare die er niet meer is/die je niet meer ziet?

Foto's natuurlijk, maar verder?...
Tattoo, maar daar moet ik eerst nog eens goed en lang over nadenken.
Je kan moeilijk een pluk haar afknippen zoals je bij een paard zou doen denk ik...

Was dus eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie dit doen.

zo raar is dat niet hoor,) toen mijn oma overleed, heb ik dat gevraagd en hun vonden het een heel mooi iets dat ik een pluk haar wilde:)
en op mijn kamer heb ik een mooie foto van OMA met een kaarsje ervoor die ik regelmatig aanzet

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:08

Voor mijn zus laten we elk jaar een hart van rozen maken bij de bloemist, kopen we zo'n klein windmolentje en gaan we naar het graf toe.

M'n opa's en oma herdenken we op hun sterf- en verjaardag.

Van allen hebben we wel foto's staan op de kast.