Overal de schuld van krijgen, goede vriend in de nesten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Overal de schuld van krijgen, goede vriend in de nesten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 17:34

Omdat hij geen lid is van Bokt zal ik het even doorgeven. Hij werkt bij een werkplaats en de beste man krijgt echt OVERAL de schuld van. Niemand anders, maar alleen HIJ heeft álles gedaan. Zoals ik het van hem hebt doorgekregen al echt tientallen klachten. Nu is hij zo van de kook geraakt dat hij nu aan zijn rechteroog blind is geraakt door alle schuldstress. (ja, zo erg is het!)

De leiding zit hem constant achterna, en legt hem vanalles op. De ene fout na de andere. Dag in dag uit. Nu wil hij gaan verhuizen, hij heeft al ergens anders gekeken, alleen de leiding van zijn begeleide woonvorm (Orion Camphill) zit 'm op de hielen om hem vooral nóg meer in de nesten te helpen.

Kortom: ze hebben een pispaaltje nodig en tag, he's it! ;(

Destination

Re: Overal de schuld van krijgen, goede vriend in de nesten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:38

Is het voor hem geen optie om naar een andere werkplaats te gaan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:48

En verhaal heeft altijd twee kanten er zal een reden zijn waarom de leiding denkt dat hij iets gedaan heeft.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 17:51

Ingesprek gaan met de leiding is denk ik een logische actie om te vertellen hoe hij alles beleeft.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 18:13

Hij woont dus op een woongroep, heeft hij ook nog ouders die een oogje in het zeil houden, of een soort vast begeleider of voogd (weet niet hoe oud hij is)?
Maar goed, hij zal naar iemand moeten stappen die actie kan ondernemen. Moeilijke kwestie, helemaal omdat je de andere kant van het verhaal niet kent.
Hij zal in ieder geval eens goed moeten gaan praten met zijn werk en een begeleider of ouders erbij.

Lief dat je zo bekommert voor je vriend.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:33

Ik denk dat het verhaal wel iets anders is dan hoe jij het nu voorlegt. Het heeft sowieso twee kanten en ik denk echt niet dat 1 persoon de blaam krijgt van ALLES wat ergens fout gaat op een bedrijf :) Waarom gaat hij niet ergens anders werken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:52

Dat iemand het pispaaltje is van collega's geloof ik gelijk, maar dat zelfs de (bege)leiding hem bewust het leven zuur zou maken, gaat er bij mij ook niet in.
Dat zou dus een reden zijn voor een zeer serieuze klacht bij de directie!
En wie heeft die blindheid door stress vastgesteld?
Die arts zou mogelijk ook te hulp kunnen schieten als die arme man zo getergd wordt.

Of het nu "alleen" de collega's zijn of niet, of misschien alleen in zijn eigen beleving zo erg is, dat er iets gedaan moet worden, is duidelijk!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 21:19

Kan je zeggen, heb eenb paar jaar geleden met die mensen gewerkt en het zijn... om het zo maar eens te zeggen... rare mensen. Laat ik dat maar zo stellen. Daarom heb ik het maar een paar weken uitgehouden daar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:24

Als die andere locatie ook een begeleide woonvorm is lijkt me niks aan de hand. Familie kan hierin steunen.

Echter, je woont en werkt niet voor niks onder begeleiding. Dan zijn er vaak problemen met het maken van verstandige beslissingen voor je eigen leven.

Als je echt denkt dat er misstanden zijn bij deze organisatie kan je vriend of de familie eens te rade gaan bij een huisarts, vertrouwenspersoon e.d. voor advies.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:28

Wat vervelend dat je vriend zich zo rot voelt.
Lijkt mij verstandig om met zijn ouders en/of huisarts te gaan praten.
Noteren van de pesterijen is wellicht ook een optie.

Verder denk ik dat een cursus assertiviteit/weerbaarheid best handig kan zijn voor je vriend.
Dit wil je natuurlijk voorkomen.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:32

Ik ken de instelling ( heb er mijn opleiding gedaan en werk voor een instelling waar vanuit Orion is ontstaan). Misschien moet hij eens gaan navragen bij zijn persoonlijk begeleider van de woning of hij geen andere werkplek kan krijgen. Als dat niet mogelijk is kan hij ook bij zijn bewindvoerder/curator ( of ouders of familie, die namens hem dingen beslist) aangeven dat de situatie niet houdbaar is en dat hij wil verhuizen van werkplek. Zij kunnen de instelling achter de vodden aan zitten. En als alles niet helpt kunnen zij ook een andere woon- en werkplek voor hem zoeken.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 21:34

Shirley schreef:
Dat iemand het pispaaltje is van collega's geloof ik gelijk, maar dat zelfs de (bege)leiding hem bewust het leven zuur zou maken, gaat er bij mij ook niet in.
Dat zou dus een reden zijn voor een zeer serieuze klacht bij de directie!
En wie heeft die blindheid door stress vastgesteld?
Die arts zou mogelijk ook te hulp kunnen schieten als die arme man zo getergd wordt.

Of het nu "alleen" de collega's zijn of niet, of misschien alleen in zijn eigen beleving zo erg is, dat er iets gedaan moet worden, is duidelijk!

ik werk zelf in de gehandicapten zorg en ik heb dit meegemaakt. Sommige begeleiders laten het duidelijk merken als ze een client niet mogen. Dit kan door kwetsbare mensen, zoals 95 % van onze cliënten, als pesten ervaren worden.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:33

Helaas komt het wel voor. Een sociale werkplaats bij mij in de buurt heeft ook een slechte naam (gehad). En daar zat ook een kern van waarheid in, helaas voor de werknemers van deze werkplaats. Een oplossing is praten met een vertrouwenspersoon en of voogd oid. Hopelijk kan jij hem ook steunen en jullie collega's misschien ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:50

Dan is het dus tijd voor een serieuze klacht!
Kan de dokter daarbij helpen?
Een familielid?