Extra kosten rondom nieuwbouwwoning

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Extra kosten rondom nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 11:52

Allereerst hoop ik dat dit topic niet wordt verplaatst naar het algemene topic over nieuwbouwwoningen. Dat topic heb ik al volledig doorgespit, maar dat gaat meer over de praktische zaken.

In dit topic willen we (mijn vriend en ik) het niet hebben over de kosten van meerwerk en dergelijke, maar juist over alle kosten die komen kijken bij het aankopen van een nieuwbouwwoning.

We hebben zelf geprobeerd een inschatting te maken, maar dit valt niet mee. We hebben dus een nieuwbouwwoning op het oog, en dit zit er bij de koopsom in (volgens de technische omschrijving):

Citaat:
De woningen worden "vrij op naam" verkocht. Dat betekent dat in de koopsom niet alleen de bouw- en grondkosten zijn begrepen, maar ook het architectenhonorarium, de notariskosten (voor de transportakte), de gemeentelijke leges (behalve die voor de woonvergunning en de aanvraag van de hypotheekgarantie), de BTW, de kosten voor het kadastrale uitmeten en de aansluitkosten van de nutsbedrijven, met uitzondering van de kosten voor centrale antenne (CAI)- en telefoonaansluiting. Indien de kosten van bouwmaterialen en lonen tijdens de bouwperiode stijgen worden deze niet doorberekend. De koopsom staat van tevoren vast en blijft gehandhaafd. Alleen een eventuele wijziging van de BTW en rentekosten zullen worden doorberekend.

Nu hebben wij op een rijtje gezet welke kosten er nog meer bijkomen, maar we vinden het lastig te vinden hoeveel deze zaken kosten.

Geschatte bijkomende kosten:
Samenlevingscontract + testament = € 1.000
Bankgarantie = 5% van de aankoopprijs; is dit met of zonder meerwerk?
Makelaarskosten = 1 à 2%
Bouwkundige keuring = niet van toepassing op nieuwbouw?
Nakijken koopovereenkomst door een jurist = € 447 (€149 per uur, 3 uur nodig?)
Advieskosten + afhandelingskosten = € 2.500
Notariskosten hypotheekakte = € 400
Taxatiekosten = € 250 (is dit überhaupt nodig?)
Kosten voor het aanvragen van NHG = 1% van de koopsom; is dit met of zonder meerwerk?
Aansluiten energie en telefoon = ?
Hypotheekrente tijdens de bouw = ?
Bouwrente = ?
Opleveringskeuring = € 230
Woonvergunning = 2,3% van de bouwsom; is dit met of zonder meerwerk?

Zijn er nog andere kosten waar we nog niet aan hebben gedacht?
Kunnen jullie een schatting geven van de kosten waar wij nu nog geen idee van hebben? Mag in percentages en / of per pb. :)

Zoals jullie zien, we hebben nog genoeg vragen. 8-)

Liezel1

Re: Extra kosten rondom nieuwbouwwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:07

Taxatie is vaak wel nodig voor de bank. Die vragen een taxatierapport voor het goedkeuren van de hypotheek.
Maar makelaarskosten snap ik niet helemaal.... voor een aankoopmakelaar? Als je al allemaal keuringen etc doet en het is een nieuwbouwhuis zie ik de meerwaarde niet zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:20

Een hoop van deze kosten hebben wij niet gehad hoor...
Bouw je zelf of koop je een nieuwbouwwoning van een project?

Samenlevingscontract + testament = € 1.000 --> absoluut noodzakelijk
Bankgarantie = 5% van de aankoopprijs; is dit met of zonder meerwerk? --> waar is dit voor? Hebben wij niet gehad
Makelaarskosten = 1 à 2% --> heb je een aankoopmakelaar dan? Anders zijn deze kosten er niet
Bouwkundige keuring = niet van toepassing op nieuwbouw? --> nope, Nvt
Nakijken koopovereenkomst door een jurist = € 447 (€149 per uur, 3 uur nodig?) --> hoezo dat dan? Nog nooit gedaan, tenzij je zelf laat bouwen en de opdrachtgever bent?
Advieskosten + afhandelingskosten = € 2.500 --> voor welk advies en afhandeling?
Notariskosten hypotheekakte = € 400 --> is voor de verkoper als het v.o.n. is, hebben wij niet gehad
Taxatiekosten = € 250 (is dit überhaupt nodig?) --> nee lijkt me niet nodig
Kosten voor het aanvragen van NHG = 1% van de koopsom; is dit met of zonder meerwerk? --> geen idee of wij dit hadden
Aansluiten energie en telefoon = ? Gewoon maandelijkse kosten, afhankelijk van wat voor huis
Hypotheekrente tijdens de bouw = ? Je moet in termijnen betalen dus dit wordt steeds meer, afhankelijk van je hypotheek
Bouwrente = ?
Opleveringskeuring = € 230 geen idee hoe duur dit was bij ons
Woonvergunning = 2,3% van de bouwsom; is dit met of zonder meerwerk? --> waar is dit voor, hebben wij ook niet gehad?

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:26

Toevallig hebben wij ook een nieuwbouw woning gekocht en taxatie is niet aan de orde, dat is alleen bij bestaande woningen. En bankgarantie is niet iets dat je moet betalen maar is een soort reservering via de notaris dat je zeker het huis koopt. Maar ik vind het ook ingewikkelde materie daarom kun je het best dit soort vragen aan een expert voorleggen.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 12:36

Bij ons destijds (5 jaar geleden) kwamen er nog kosten van het kadaster bij achteraf.
Volgens mij was het € 750,-, maar dat hangt ook af hoe de kavel kadastraal ingedeeld is, want onze achterburen zaten tussen 2 'gebieden' en die konden even € 1500,- aftikken.
Dit was overigens wel eigen bouw; grond kopen en samen met de buren een twee-onder-een kap neergezet.

Voor wat betreft de hypotheek. Wij hadden een bouwdepot.
Telkens als er wat betaald werd, ging de rente die wij moesten betalen omhoog. Dus niet vanaf begin af aan volle pond. Wel moesten we elke maand de aflossing vol betalen vanaf het begin.

Het aansluiten van gas, water, licht hadden wij bij de bouwsom in laten zetten door de aannemer.
Geen idee hoe dat bij projectbouw is. Neem aan dat dat bij de koopsom in zit? Vraag het inderdaad wel na. Onze achterburen hadden dit er niet bij in en kosten waren rond de € 2500,- voor deze drie zaken.

Zie wel een boel kosten langskomen waar wij toen niets mee te maken hadden i.v.m. vrije bouw.
Zoals makelaarskosten, bankgarantie etc.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:27

Notariskosten liggen een pak hoger, denk ik hoor. Wij betalen daar ruim 2.700,- voor. Met een korting van 2.500,- (omdat het onze eerste woning is), betalen wij uiteindelijk maar 200,-. Snuffel eens rond op internet, er zijn vast kortingen en premies waar jullie recht op hebben.

Hoe zit het met afwerking? Krijg je het enkel wind- en waterdicht of volledig afgewerkt? Keuken en badkamer inbegrepen? Vloeren? Als deze laatste drie er bij inbegrepen zitten, kan je er vrijwel zeker van zijn dat je meer kosten gaat maken daar op. Ze geven vaak alleen de basis, de goedkoopste dingen. Wil jij een douche ipv bad, ben je al 500,- meer kwijt (minstens). Zo hebben wij bijvoorbeeld bij de badkamer (die inbegrepen zit) uiteindelijk alleen de douche en 2 wc's genomen. De meubels gaan we zelf voorzien (wat zij hadden viel bijna uiteen voor 1.500,-!!). En met enkel die 3 dingen zitten wij al ruim boven het bedrag dat de bouwfirma had bedacht 8)7

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier is het heel lastig een lening te krijgen voor nieuwbouw. Vele banken lenen de BTW niet mee. Bij ons huis van 205.000,- betalen wij al 36.000,- BTW. Alles bij elkaar hebben we een lening voor 285.000,-!! En dan moeten we er nog eigen middelen in steken van bijna 20.000,- |( Ga goed banken shoppen, vraag of ze de BTW (deels) meelenen.
En zorg vooral voor veeeel eigen middelen. Want een huis kost altijd meer dan je denkt.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:06

dorientjuh schreef:
Allereerst hoop ik dat dit topic niet wordt verplaatst naar het algemene topic over nieuwbouwwoningen. Dat topic heb ik al volledig doorgespit, maar dat gaat meer over de praktische zaken.

In dit topic willen we (mijn vriend en ik) het niet hebben over de kosten van meerwerk en dergelijke, maar juist over alle kosten die komen kijken bij het aankopen van een nieuwbouwwoning.

We hebben zelf geprobeerd een inschatting te maken, maar dit valt niet mee. We hebben dus een nieuwbouwwoning op het oog, en dit zit er bij de koopsom in (volgens de technische omschrijving):

Nu hebben wij op een rijtje gezet welke kosten er nog meer bijkomen, maar we vinden het lastig te vinden hoeveel deze zaken kosten.

Geschatte bijkomende kosten:
Samenlevingscontract + testament = € 1.000 Geen ervaring met samenlevingscontract, testament (2x) heb je volgens mij al voor ca. 500.
Bankgarantie = 5% van de aankoopprijs; is dit met of zonder meerwerk? informeren bij je bank, maar je kunt het geld ook in depot laten zetten bij de notaris. Was bij ons destijds voordeliger
Makelaarskosten = 1 à 2% Aankoopmakelaar?? Nergens voor nodig bij projectbouw!
Bouwkundige keuring = niet van toepassing op nieuwbouw? Weet niet of de Vereniging Eigen Huis dit nog doet, maar ik raad je het wel aan. Er zitten bij projectwoningen nogal wat tekortkomingen. De bouwer is verplicht om die in het rapport vermelde problemen op te lossen
Nakijken koopovereenkomst door een jurist = € 447 (€149 per uur, 3 uur nodig?) Niet nodig bij een (bekende cq. grote) projectbouwer
Advieskosten + afhandelingskosten = € 2.500 Wat bedoel je hiermee? Bankkosten zoals afsluitprovisie?
Notariskosten hypotheekakte = € 400 Ontkom je niet aan. Wel ff paar telefoontjes plegen voor een prijsopgave links en rechts
Taxatiekosten = € 250 (is dit überhaupt nodig?) Nee, niet nodig bij een projectwoning
Kosten voor het aanvragen van NHG = 1% van de koopsom; is dit met of zonder meerwerk? Lijkt me dat het met meerwerk is
Aansluiten energie en telefoon = ? Aansluiten zit volgens mij bij de prijs in, abo betaal je natuurlijk wel zelf
Hypotheekrente tijdens de bouw = ? de rente van je hypotheek
Bouwrente = ? Rente die je vergoed krijgt over het hypotheekbedrag wat nog niet aangesproken is doordat je in termijnen betaalt
Opleveringskeuring = € 230 Zie hierboven bij bouwkundige keuring. Maar bedoel je met deze een keuring door de bouwer zelf en is die dan verplicht ofzo?
Woonvergunning = 2,3% van de bouwsom; is dit met of zonder meerwerk? Weet ik niet

Zijn er nog andere kosten waar we nog niet aan hebben gedacht?
Kunnen jullie een schatting geven van de kosten waar wij nu nog geen idee van hebben? Mag in percentages en / of per pb. :)
Aanleg oprit en tuin! Ik weet niet of je al met een geldverstrekker in gesprek bent, maar ik raad je aan om zelf met enkele banken te gaan babbelen en niet alleen met van die tussenpersonen zoals bijv. de jazekerhypotheker. Pingelen mag ook bij banken! :P

Zoals jullie zien, we hebben nog genoeg vragen. 8-)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 11:45

Bedankt voor de antwoorden.

De kostenposten in de OP heb ik bij elkaar geraapt van verschillende websites (en uit het nieuwbouwtopic van Bokt). Maar fijn om te horen dat sommige kostenposten zoals de makelaarskosten niet aan de orde zijn. :)

Wij willen een nieuwbouwwoning gaan kopen van een project.

Advieskosten en afhandelingskosten, daarmee bedoelen we de diensten van de hypotheekadviseur.

Zoals wij hebben begrepen moeten wij wel de eenmalige aansluitkosten voor energie en telefoon zelf betalen (en daarna de maandelijkse natuurlijk ook).

Ook een woonvergunning schijnt verplicht te zijn, maar dat is in iedere gemeente weer anders geregeld.

De notariskosten heb ik opgezocht op internet via een vergelijkingssite.

Over de afwerking: het wordt behangklaar opgeleverd, zonder keuken maar met badkamer. Verder willen wij ook nog meerwerk laten doen, maar omdat wij de meerwerklijst al hebben, hebben we een duidelijk beeld van deze kosten. Net zoals van vloeren et cetera.

Meer reacties blijven welkom! :)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:43

ff aanvulling over dat shoppen waar ik het over had: dit kun je gerust verder van huis (Nijmegen?) doen. Als je een paar 100 euro kunt verdienen door ff naar Groningen ofzo te rijden, is dat het eerste verdiend.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 12:42

Ja klopt Frankiej, daar ben ik me van bewust. :j