Hoi allemaal! Ik wil graag jullie advies en mening horen over deze situatie:
Na het behalen van mijn middelbare school diploma ben ik onder druk van mijn ouders een HBO opleiding gaan doen. Na een paar maanden gaf ik er de brui aan, want ik was totaal niet gemotiveerd. Toen heb ik een paar maanden gewerkt en ben ik dat jaar in september begonnen op een MBO niveau 4 opleiding. Dit heb ik een jaar volgehouden maar die opleiding paste eigenlijk totaal niet bij me dus je raadt het al: ook gestopt. Om vervolgens weer terug te gaan naar het HBO. Hier heb ik mijn propedeuse behaald met vlag en wimpel, maar ben in het tweede jaar met burn-out achtige verschijnselen uitgestroomd. In totaal ben ik dus 3x ergens aan begonnen en het niet afgemaakt, wat heeft geresulteerd in een studieschuld van grofweg 5000,- die ik nu al sinds 2014 maandelijks aflos. Super dom natuurlijk, maar ik was in die tijd niet bepaald de verantwoordelijke volwassen vrouw die ik nu ben maar een losgeslagen puber.
Ik had me er min of meer bij neer gelegd dat studeren gewoon stom is en dat ik er nooit meer aan zou beginnen, maar na een paar jaar ongeschoold werk te hebben gedaan voor een hongerloontje begin ik daar toch wel van terug te komen. Vorig jaar wilde ik heel graag een LOI opleiding Doktersassistent gaan volgen naast mijn baan maar aangezien ik er niet in slaagde om een stageplek te vinden is dit niet doorgegaan. Ik heb tientallen sollicitatiebrieven verzonden en werd door een paar praktijken uitgenodigd voor een gesprek maar zodra de stageplek er lucht van kreeg dat ik niet naar het ROC ging maar een deeltijdopleiding wilde gaan doen wilden ze niks meer van me weten. Heel frustrerend, want ze vonden mij dus wel een geschikte kandidaat maar wilden alleen stagiaires van voltijdopleidingen. Laatst ben ik op de open dag geweest van een ROC hier in de buurt omdat die opleiding me nog steeds super leuk lijkt. Aan de ene kant wil ik nu niks liever dan me daar inschrijven, maar aan de andere kant is mijn situatie inmiddels heel erg veranderd omdat ik nu niet meer bij m'n moeder woon maar samen met mijn vriend een huurhuis heb met vaste lasten.
Ik heb DUO gebeld om te vragen wat mijn mogelijkheden zijn en ik heb nog recht op 36 maanden stufi. Daarmee zou ik nog precies die 3 jaar die mijn opleiding duurt kunnen overbruggen. En om de druk nog wat op te voeren moet ik dan wel echt dit jaar beginnen, want in 2020 verloopt die 10 jaar periode waarin ik nog een diploma kan halen zonder die stufi terug te moeten betalen en je weet maar nooit of je misschien een paar maanden uitloopt.. Het is dus echt een nu of nooit situatie. Maar aangezien ik samenwoon is die 266,- studiefinanciering die ik dan zou krijgen wel heel erg schraal. In principe zou ik kunnen bijlenen (ik zat zelf aan 250,- per maand te denken zodat mijn vriend en ik in elk geval rond kunnen komen), maar ergens vind ik dat ook doodeng want je bouwt wel echt een flinke schuld op op die manier. Maar aan de andere kant: nu heb ik óók een schuld terwijl ik alsnog geen diploma heb behaald en niet de baan kan krijgen die ik wil! En ik moet nog zo lang werken! Mijn vriend heeft wel aangegeven dat hij mij deze kans gunt (zo lief!) maar ik voel me wel schuldig naar hem toe als ik maar zo weinig kan bijdragen de komende 3 jaar en ons met een nog hogere schuld opzadel.
Zijn er meer mensen hier met een vergelijkbare situatie? Wat hebben jullie gedaan?
Is een ROC echt je enige redelijke keuze? Ik heb zelf een opleiding gedaan die ook gegeven wordt op een ROC, maar ik heb hem gevolgd via een particuliere opleider. Op die manier heb ik er maar een halfjaar over gedaan en was ik ook nog veel goedkoper uit. Dit was wel een goed aangeschreven opleider maar evengoed moest ik veel zelfstudie doen (één avond in de week naar school en voltijd stage). Wat ik een groot voordeel vond was dat de groep gemiddeld ook iets ouder was en erg gemotiveerd. Ik weet niet in wat voor klas je terecht zou komen maar ik zou echt opletten dat je niet tussen de jeugd die net van de middelbare afkomt en eigenlijk helemaal geen zin meer hebben in school terecht komt. Ik zit in een wat andere sector hoor maar zou zeker even kijken of er meerdere opties zijn.
Ik zou dat zelf ook veel liever doen gezien mijn leeftijd en kwam daarom ook bij LOI Klassikaal uit vorig jaar maar een stageplek vinden is echt een crime! Op ROC wordt dat voor je geregeld maar bij particuliere opleidingen moet je er helaas zelf achteraan.
Krijg je bij zo'n particuliere opleiding wel stufi? Dat zou ik even uitzoeken.
Even over je lening; Ik zou me er absoluut niet druk om maken! Er zijn ontzettend veel studenten die bijlenen en nog een veel grotere studieschuld hebben! Dat betaal je later wel weer af!! En daarbij is het goedkoper om nu te lenen via duo dan straks bv een hypotheek te moeten nemen.
genja
Geplaatst: 05-02-16 21:01
En de bbl opleiding gaan doen? Die werkplek zoeken en meestal 1 dag in de week naar school en dus al wat salaris. Is natuurlijk ook zoeken naar baan maar wie weet. Misschien in een ziekenhuis ?
Anoli
Geplaatst: 05-02-16 21:03
Qua leeftijd moet je je niet tegen laten houden hoor Ik ben op mijn 26e weer de studiebanken in gegaan voor een voltijd HBO opleiding en gisteren geslaagd. Ja, ik zat tussen de 17 jarige. Ja, dat was soms vervelend. Maar als je er voor open staat om gewoon leuk om te gaan met je studiegenoten dan kan dat echt wel goed gaan
Ik had gelijk met de stufi en heb dus geen schuld opgebouwd. Dat is dus wel een puntje wat ik persoonlijk goed uitgezocht zou willen hebben voor ik de beslissing maakte. Want je bouwt idd een schuld op en je hebt dan straks misschien wel het diploma dat je wilt, maar is er ook genoeg werk in te vinden?
Ik had twee opleidingen verknald ben toen gaan werken en daarna weer met 23 naar school. Ik had nog 2,5 jaar stufi, dus nog minder dan jij. Ik ben begonnen in het avondonderwijs naast mijn baan en het jaar erna naar de dagschool. Daar deed ik dag- en avondschool naast elkaar en ook in de zomervakantie studeerde ik door met zelfstudie, zodat ik de opleiding in de helft van de tijd kon prakken.
Ik zou zeker proberen om het voor elkaar te krijgen en als je weer stufi kijgt is dat alleen maar mooi meegenomen. Je kunt natuurlijk ook best een aantal uren blijven werken naast je studie en daar ook nog een stukje inkomen uithalen. Bijlenen is vervelend, maar de maandelijkse aflossing valt best mee en t is wel een investering in je toekomst.