Lachen met (gehandicapte) personen op sociale media

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Lachen met (gehandicapte) personen op sociale media

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:59

Al een ruime week zie ik op facebook een filmpje voorbij komen van een vrouw die een soort van sexy dans probeerd. Ik geef toe, het ziet er niet uit, ze heeft niet het uiterlijk van een Miss Belgium en over de moves zullen we het maar niet hebben. Maar wat opvalt is hoe ze gewoon vierkant wordt uitgelachen. Daarnet ging ik er tegen in, toen ik een reactie zag dat ze: 'Zo iemand maar moeten opsluiten'

Ik vroeg eerlijk hoe zo een filmpje op sociale media jou het recht kon geven om iemand uit te lachen, kleineren, zot te verklaren. Oké, ik geef toe, ik denk eerlijk gezegd ook dat een mentale handicap bij zit. Maar dan nog, ookal is dat niet zo, waarom? Nu kreeg ik daar toch een hoop verwijten/argumenten. Ik quote:

-Ze moet het dan maar niet op facebook zetten
-Ze zoekt het zelf
-Als je zo bent word je gewoon uitgelachen, leer er mee leven
-Tis een achterlijk mens, daarmee mag je lachen

En ga zo maar verder. Uiteindelijk was het 6 tegen 1. Ik was een kleinzerig mens, moest stoppen met janken, kreeg veel succes toe gewenst met mijn kruistocht.
Mijn mond viel open. Blijkbaar is het ingeburgerd dat je zo maar iemand mag uitlachen? Want, als je het op sociale media zet zoek je het zelf? Zelfs van mensen die toch wel normen en waarden hebben (hadden) zag ik deze week soortgelijke reacties. Hoe staan jullie daar in? Want blijkbaar vindt 50% van mijn facebook contacten het normaal.

Anoniem

Re: Lachen met (gehandicapte) personen op sociale media

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:03

Nee, ik vind dat je gelijk hebt. Beetje lachen over andermans beperking vind ik nooit gepast. Soms wanneer ze er zelf een grapje over maken ok, maar ook dat eigenlijk niet.
Wie zegt ook dat ze het er zelf op heeft gezet... Of met welke intenties ze het filmpje heeft geplaatst.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:07

Mee eens, ik kan daar ook echt niet tegen. ik kijk dat soort filmpjes ook gewoon niet.
Ik ontvriend mensen er ook wel eens om

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:07

Ik snap helemaal wat je bedoeld, zag die filmpje ook voorbijkomen en ik werd er niet goed van en heb dan ook nergens op gereageerd.

En, ja sorry, ook de foto's van kinderen met syndroom van down vind ik vreselijk, men moet het niet gaan verheerlijken en of te kijk zetten, want dat is het hoe dan ook. Voor de ouders is het niet altijd leuk en met het oog op de toekomst, van wie gaat er voor zorgen als de ouders er niet meer zijn.

Moeten wij dan gaan roepen van ooh wat lief, wat schattig, doe effe normaal zeg!
Het is niet altijd leuk en makkelijk om een kind met het syndroom van down te hebben.
Ik blokker het altijd, weg ermee, ik wil het niet zien en hoef het ook niet te zien te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 04-02-16 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:09

Ik kijk daarom dat soort filmpjes ook maar niet en ook zeker niet de reacties.

Er was toen ook een afbeelding van een stevige dame die op een bankje zat met iets van ''MOM YOU ARE MELTING!'' Had er een jongen onder gezet iets in de trant van ''Opruimen, vies wijf!'' Het stoom kwam uit mijn oren en heb terug gezegt ''Nee, jij ziet er lekker uit zeker....'' :o :o

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:11

Ik zag dat filmpje ook voorbij komen, maar juist met heel veel positief commentaar. Wie zegt overigens dat ze gehandicapt is? Leek mij gewoon een hele vrolijke dame die bij mij ook een glimlach op mijn gezicht toverde. Althans, als we het over hetzelfde filmpje hebben, van die dame bij de bushalte.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:11

Als het gaat om het filmpje waar ik denk dat het om gaat...ik heb er met een grote glimlach naar zitten kijken. Niet alleen omdat ze zo'n lol heeft, maar haar moves zijn ook nog eens een stuk beter dan die van mij _O-

Maar uitlachen...no way. Rechts bovenin is een prachtig kruisje. Als je niks anders kan doen dan anderen uitlachen mag men van mij dat knopje goed gebruiken :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:13

Ik neem de reacties op social media nooit zo serieus, het is toch allemaal erg makkelijk vanachter een schermpje.

Verder heb ik er niet echt een mening over, ik kijk alleen kattenfilmpjes :+
Mensen belachelijk maken is natuurlijk nooit goed, down syndroom of niet.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:16

Ook mensen met een mentale beperking verdienen respect. Ik krijg op mijn werk ( taxi)regelmatig met mensen met een verstandelijke beperking te maken en kan alleen maar vrolijk van deze mensen worden. Vaak maken ze grappen over hun eigen beperking en hebben velen van hen een behoorlijk gevoel voor humor. Wat ik wel merk is dat bij sommige van hen de remmingen in het leven weg zijn. Geen gevoel van schaamte als ze dansen(of wat dan ook ondernemen) ze maken plezier. Geen oordelen maar plezier maken. Misschien valt hier voor velen van ons nog wat te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:20

Ladybird schreef:
Mee eens, ik kan daar ook echt niet tegen. ik kijk dat soort filmpjes ook gewoon niet.
Ik ontvriend mensen er ook wel eens om

Zit nu ook in dubio daarover...
Anoeska27 schreef:
Ik zag dat filmpje ook voorbij komen, maar juist met heel veel positief commentaar. Wie zegt overigens dat ze gehandicapt is? Leek mij gewoon een hele vrolijke dame die bij mij ook een glimlach op mijn gezicht toverde. Althans, als we het over hetzelfde filmpje hebben, van die dame bij de bushalte.

Nee, deze vrouw probeert sexy moves uit in haar keuken ;)

Ragdollcat schreef:
Ik snap helemaal wat je bedoeld, zag die filmpje ook voorbijkomen en ik werd er niet goed van en heb dan ook nergens op gereageerd.

En, ja sorry, ook de foto's van kinderen met syndroom van down vind ik vreselijk, men moet het niet gaan verheerlijken en of te kijk zetten, want dat is het hoe dan ook. Voor de ouders is het niet altijd leuk en met het oog op de toekomst, van wie gaat er voor zorgen als de ouders er niet meer zijn.

Moeten wij dan gaan roepen van ooh wat lief, wat schattig, doe effe normaal zeg!
Het is niet altijd leuk en makkelijk om een kind met het syndroom van down te hebben.
Ik blokker het altijd, weg ermee, ik wil het niet zien en hoef het ook niet te zien te krijgen.

Hier heb je ook gelijk in. En ja, ik vind het fijn dat mensen kanker verslaan etc. Joh, ik heb een zwaar gehandicapte zus en heb er ook jaren mee moeten leven, krijg ik ook 50.000 likes daarvoor?

Joolien schreef:
Nee, ik vind dat je gelijk hebt. Beetje lachen over andermans beperking vind ik nooit gepast. Soms wanneer ze er zelf een grapje over maken ok, maar ook dat eigenlijk niet.
Wie zegt ook dat ze het er zelf op heeft gezet... Of met welke intenties ze het filmpje heeft geplaatst.

En toch lijkt dit echt wel de trend te worden en zelfs als normaal gezien...

git schreef:
Ook mensen met een mentale beperking verdienen respect. Ik krijg op mijn werk ( taxi)regelmatig met mensen met een verstandelijke beperking te maken en kan alleen maar vrolijk van deze mensen worden. Vaak maken ze grappen over hun eigen beperking en hebben velen van hen een behoorlijk gevoel voor humor. Wat ik wel merk is dat bij sommige van hen de remmingen in het leven weg zijn. Geen gevoel van schaamte als ze dansen(of wat dan ook ondernemen) ze maken plezier. Geen oordelen maar plezier maken. Misschien valt hier voor velen van ons nog wat te leren.

Inderdaad, ik geef toe, het ziet er wat gek uit. Maar moet er daarom gezegd worden dat ze maar moet opgesloten worden etc?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:32

Tsja, ik hou er tegenwoordig sowieso helemaal niet meer van om reacties onder filmpjes en populaire berichten te lezen... ik schaam me af en toe voor mijn medemensen als ik lees wat er allemaal staat. Echt schandalig hoe vaak er dingen afgekraakt en uitgelachen worden. Vandaag nog een filmpje waarin een auto ineens in een tornado werd meegesleurd en verdween, bestuurder vermoedelijk zwaargewond of dood, en de reacties eronder maar flauw en lacherig doen. Van het genre "haha that car just went up in air hahaha".