Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:51

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... d-meegeeft

N.a.v. bovenstaande link, wil ik graag andere "ouders" en mensen attenderen op het feit hoeveel suiker er in bepaalde soorten drinkpakjes zit.

Je schrikt je rot......

Mama's van schoolgaande kindjes, wat geven jullie mee naar school :-) ?

Maanlicht

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:53

Ik ben zelf (nog) geen moeder, maar ik wist dit al wel. Vroeger kreeg ik van mijn moeder altijd een flesje water mee naar school!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:53

Ik heb van die kleine bidons gekocht bij zeeman. En ipv 2 pakjes meegeven, geef ik die mee.
Ik vul ze met aanmaaksiroop.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:56

Maanlicht ik was ook op de hoogte, maar er zitten gewoon echt slechtere keuzes bij dan cola :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:57

Dat mensen dit nog niet weten verbaast me vooral enorm...

Wat ik me wel kan voorstellen is dat ouders overstag gaan omdat 'iedereen' het drinkt. Je wilt niet dat je kind anders wordt gezien omdat het water of melk mee krijgt.
Als ik voor mezelf kijk, drink ik veel liever plat water of spa rood dan frisdranken. Iets dat ik op een gegeven moment voor mezelf heb besloten te laten staan. Dus aangeleerde smaak lijkt me. Dat moet een kind toch ook aan te leren zijn?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:00

Wij doen met school mee aan 'drink water'. (Ik geef les aan groep 3) Ieder kind heeft een bidon met water en we promoten het drinken van water. Ook hebben we met elke klas het suiker in drinken bijgehouden voor de start en na dit project. Daar schrok je van hoor!! En sommige ouders wisten hier echt niks vanaf.. Nu zijn we al een tijd bezig en steeds meer ouders geven weer pakjes mee. Ik vind dat echt zo dom! Water is gezond en bijna gratis!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:00

Je moet eens kijken naar vruchtensap :+

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:01

Als kind vond ik drankjes als bijvoorbeeld Wicky en Taksi al heel erg vies. Was vanuit huis gewend om water te drinken, dus dat vond ik zelf ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:03

Wij kregen wel altijd pakjes mee geloof ik, al kan ik me dat van de basisschool slecht herinneren. Toen ik op de middelbare school zat stond er altijd Capri Sonne, maar dat vond ik niet te pruimen en ik dronk dus altijd water.

Het lastige is dat je als ouder ook niet zomaar kan zeggen dat je je kind alleen maar bammetjes ipv koekjes meegeeft en een flesje water in plaats van een pakje drinken. Juist op de basisschool kunnen kinderen denk ik erg gevoelig zijn voor het gevoel hebben dat ze anders zijn dan de rest

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:06

Ja geen nieuws kids krijgen r vice of ranja normaal gesproken sap alleen als visite is geweest en dus zal over is. En Max 1x per week een pakje/flesje Robinson...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:07

Tja ik kreeg altijd een beker ranja mee en stukjes appel. Als enige. En dan gingen we onderling ruilen zodat ik ook een koekje kon eten :o En tussen de middag kregen wij thee thuis.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:10

Het vreemde is eigenlijk dat ik op de basisschool eigenlijk altijd degene was die fruit mee had, en daar waren alle kinderen altijd zo jaloers op, dat ik moest uitdelen, haha!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:11

Ik heb altijd pakjes en koekjes meegenomen. Wat ik dan wel weer raar vond is dat mijn klasgenootjes van de basisschool cola mee kregen en een mars ofzo, dat vond ik als kind raar. En nu op de middelbare vind ik het nog steeds raar dat mensen zakken chips eten om 11 uur...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:20

Lotte wordt straks 2 maar drinkt vrijwel alleen maar water, 's ochtends verdunde kruidenthee en af en toe sinaasappelsap aangelengd met water. Pakjes meegeven is meer gemak dan iets anders denk ik, het moet vooral geen moeite kosten.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:36

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:37

Dit is toch al heel lang bekend.
Voedsel en dranken worden laatste tijd zo enorm onder het vergrootglas gelegd dat ik me soms serieus af ga vragen wat de kinderen überhaupt nog mogen. De producten waar geen suikers meer inzitten hebben zoetstoffen, dan weet ik meteen dat ik 2 zieke kinderen heb, althans klagen over buikpijn en raar gevoel in hun hoofd.

Op school willen ze langzaam ook alleen nog maar een bruine boterham met hartig beleg en water zien in de pauze. Aan de ene kant goed voor ouders die de kinderen vol stoppen met snoep en fastfoood, maar hier word de schijf van 5 goed gegeten en dan vind ik die hysterie soms wel onnuttig.

Maar ik ben wel van mening dat fabrikanten vele malen minder toegevoegde suikers, kleurstoffen en andere enummers moeten gaan gebruiken. Want sommige stofden (waar dan weer niemand over struikeld) zijn vele malen schadelijker dan de suikers)
Laatst bijgewerkt door czarina op 03-02-16 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:38

Dochter drinkt voornamelijk water. En vraagt hier ook zelf om. af en toe mag ze een pakje, ice tea of andere frisdrank. Als ze naar school gaat (ze wordt deze maand 4.) Dan krijgt ze een beker mee naar school met water erin. Sowieso 'moet' dat, omdat pakjes niet opgaan.
Daarnaast stond er ook in een brief dat ze voor de ochtendpauze iets snel te eten en gezonds moesten meenemen. Zoals een sultana of zo. :') dat gaat dus fruit en groente worden. Ze is niet zo van de koekjes en een sultana noem ik nu niet bepaald gezond.
Zoon krijgt alleen water.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:40

Op de basisschool waar mijn kinderen zitten mogen de kinderen tijdens het fruit alleen water en fruit meenemen, geen koek/knijpfruitjes/ranja enz. Met overblijven mogen wel vruchtensap en dergelijke. Maar mijn zoon en dochter nemen ook met overblijven altijd water mee en soms melk.
Thuis drinkt mijn zoon het liefst water en mijn dochter ranja, maar één beker na school krijgt ze en dan gaat ze ook over op water of thee. Het is hier niet gewoon om vruchtensapjes of frisdrank te drinken (tenzij het feest is), dus ze weten niet beter.

Dat er mensen zijn die niet weten dat al die pakjes vol suiker zitten, daar sta ik van te kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:43

zonnebloem18 schreef:
Lotte wordt straks 2 maar drinkt vrijwel alleen maar water, 's ochtends verdunde kruidenthee en af en toe sinaasappelsap aangelengd met water. Pakjes meegeven is meer gemak dan iets anders denk ik, het moet vooral geen moeite kosten.

Mwaah... ik kreeg op de basisschool altijd pakjes mee. Op de middelbare school was het enige tijd hip om van die chemische flesjes mee te nemen met dat fluoriserende drankje... :r
En in de bovenbouw werd water vet hip, dus kocht m'n moeder gewoon flesjes water in de supermarkt waar ik dan elke dag een van meenam. Als hij leeg was vulde ik 'm en de volgende dag pakte ik een nieuwe.

Dus als een flesje water vullen voor je kind te veel moeite is, koop je toch een flesje water?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:47

Sannert schreef:
Daarnaast stond er ook in een brief dat ze voor de ochtendpauze iets snel te eten en gezonds moesten meenemen. Zoals een sultana of zo. :') dat gaat dus fruit en groente worden. Ze is niet zo van de koekjes en een sultana noem ik nu niet bepaald gezond.
.

In de brief van onze school werd koude pizza aangeraden als gezond tussendoortje..
Echt bizar!

Maar als iets toongevends als een school het al niet weet wat kun je dan van de gemiddelde ouder verwachten..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:48

Heel veel mensen gaan op de verpakking af en die zijn slim want fruitplaatjes zijn goed toch? Of nu met minder suiker!
Het verbieden van zulke misleidende dingen zouden ze eens moeten uitzoeken.

Gewoon water is een leuke bidon meegeven of aanmaak van bv het merk slimpie.. Ik merk dat dat bij ons prima werkte als kids. In het weekend mochten we dan iets anders drinken. Helemaal verbieden heeft ook geen zin dan krijg je kinderen die zodra ze zelf naar een winkel kunnen blikken vol redbull gaan halen want wat niet mag trekt toch aan hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:52

troi schreef:
Sannert schreef:
.

In de brief van onze school werd koude pizza aangeraden als gezond tussendoortje..
Echt bizar!

Maar als iets toongevends als een school het al niet weet wat kun je dan van de gemiddelde ouder verwachten..

Met koude zelfgemaakte pizza is niets mis hoor :)

Hier kregen wij altijd 1 koekje of fruit mee en een beker ranja. Mocht ik kinderen krijgen geef ik dit ook mee, tenzij ze water willen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:57

Die van mij krijgen voor de eerste pauze vaak wel een pakje mee. Ze vinden het erg lekker en verder drinken ze niet veel met suiker.

Voor de lunch drinkt nummer 1 water, nummer 2 limo (vaak suikervrij) en nummer 3 melk.

Verder drinken ze hier thee, water, chrystal clear, soms yoghi of chocomel en op woensdag mogen ze cola zonder cafeïne en suiker.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:58

Ik kreeg altijd een bidon met melk thee of limo mee. Nooit pakjes.
Nu op het mbo mogen we allemaal een flesje water op tafel hebben maar geen frisdrank oid. Al is niet elke leraar even streng daarin. Vind het ook een beetje apart om de meeste 18+ niet te laten kiezen wat ze willen drinken haha.

Mn ma is directrice op een basisschool en daar mogen ze bepaalde dingen als snoepjes of chocola niet mee naar school omdat dat vervelend is voor de kinderen die dat niet mee krijgen en sommige kinderen er druk van worden. Ook geen cola ed.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:58

Ik denk alleen maar "wat verwacht je dan..?"