Vraag over een huisbaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

Vraag over een huisbaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:46

Hallo allemaal

Ik heb misschien een rare vraag. :?

Wij wonen op 1 van de mooie eilanden van Nederland en zo als vele mensen misschien wel weten is dat er hier weinig huur woningen zijn. Nu zat ik te denken misschien is het een idee dat iemand hier een woning koopt en het aan ons gaat verhuren. Kan iemand mij vertellen of er mensen zijn die dat doen of is het een raar bedacht idee.

Ik hoor graag iets van jullie mag ook in een pb als je het niet openbaar kwijt wil.

Mvg

Destination

Re: Vraag over een huisbaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:47

Dit hoort op de markt, zoals ook al in je andere topic is gemeld door de moderator ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:49

Is dit serieus? := ik vind het wel een bizar idee.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:51

Destination schreef:
Dit hoort op de markt, zoals ook al in je andere topic is gemeld door de moderator ;)

En als ik mijn begin tekst veranderde mocht ik het hier ook vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:52

Als ik het goed begrijp wil je dus dat een Bokker een woning koopt op een eiland en die dan weer aan jou verhuurt? Ik snap de vraag wel... Maar waarom dan niet zelf kopen?

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:53

verootjoo schreef:

Ja dit is serieus sorry. Wat vind je er bizar aan als ik vragen mag je hebt toch wel meer mensen die een 2 of meer huizen hebben en dat gaan verhuren of ben ik gek.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:54

Het lijkt me logischer dat je gewoon een advertentie maakt op de boktmarkt en marktplaats voor een huurwoning in de omgeving waar je wilt wonen.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 22:54

Emmaa_ schreef:
Als ik het goed begrijp wil je dus dat een Bokker een woning koopt op een eiland en die dan weer aan jou verhuurt? Ik snap de vraag wel... Maar waarom dan niet zelf kopen?

Omdat we zelf niet de mogelijkheid hebben om te kopen helaas ( door omstandigheden) anders hadden we daar al lang naar gekeken. Maar we hebben wel gewoon normaal inkomen enz voor huur enz

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:56

dor1987 schreef:
verootjoo schreef:

Ja dit is serieus sorry. Wat vind je er bizar aan als ik vragen mag je hebt toch wel meer mensen die een 2 of meer huizen hebben en dat gaan verhuren of ben ik gek.

Nou, ik zou nooit voor een wildvreemde een huis kopen daar aan gaan verhuren, wat zou ik daarmee opschieten? Een tweede huis op een eiland zou ik kopen als ik er zelf ook regelmatig in wil.
Dat sommige mensen hun tweede huis in vakantieperiodes verhuren kan ik dan nog beter begrijpen (maar zou ik ook nooit doen) Maar jij wilt erin wonen toch?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-02-16 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:57

Nou als ik een huis kan kopen ga ik er lekker zelf in wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 22:58

jansje73 schreef:
Nou als ik een huis kan kopen ga ik er lekker zelf in wonen.

Nou ja, er zijn genoeg mensen die meerdere huizen hebben en het kan zeker wel lucratief zijn om een huis te kopen en die dan te verhuren, anders zouden er heel weinig studentenhuizen zijn.
Maar of Bokt nou de plek is om op zoek te gaan naar zo iemand...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:06

Als ik een huis koop van 250.000 E, (+ kk= 275D) dan is de rente! al 7000 E per jaar.
Dan komt daar nog de woz-belasting/opstalverzekering/levensverzekering ed bij, en de kosten voor het onderhoud die een verhuurder moet betalen.

Dus zonder aflossing zit je al aan minimaal 10.000E per jaar (=833E per maand), dan verdiend de verhuurder nog geen cent eraan.
Iemand gaat echt niet een huis verhuren (met alle nadelen van dien) voor een winst van 200E per maand, maar stel degene doet dat; dan is de huur al 1000E per maand.

Daarnaast mag je een huis (met hypotheek) helemaal niet zomaar verhuren, alleen via de leegstandswet en daar is ook een maximale tijd aan verbonden.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:12

Op zich is het helemaal geen vreemd idee hoor. Het kan best zijn dat iemand graag een huis heeft op de eilanden en daar in de vakanties of weekenden gaat zitten. De kosten zijn er dan met huur uit te halen en je huis is bewoond en bewaakt. Je moet alleen zelf een andere plaats hebben voor de periodes dat de huis eigenaar erin wil zitten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:16

maras schreef:
Op zich is het helemaal geen vreemd idee hoor. Het kan best zijn dat iemand graag een huis heeft op de eilanden en daar in de vakanties of weekenden gaat zitten. De kosten zijn er dan met huur uit te halen en je huis is bewoond en bewaakt. Je moet alleen zelf een andere plaats hebben voor de periodes dat de huis eigenaar erin wil zitten.

Ja, maar dat gaat toch ook niet werken? Al helemaal niet als je een gezin hebt bijvoorbeeld.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:18

Ik lees nergens daar ts een gezin heeft? Het lijkt mij meer dat ze dit als een tijdelijke oplossing zoekt tot ze het financieel aankan om zelf een woning te kopen. Klopt mijn aanname ts?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:19

maras schreef:
Ik lees nergens daar ts een gezin heeft? Het lijkt mij meer dat ze dit als een tijdelijke oplossing zoekt tot ze het financieel aankan om zelf een woning te kopen. Klopt mijn aanname ts?

In haar profiel staat bij beroep 'mama', dus ik gok dat ze dan een gezinnetje heeft?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:25

Aha, zover had ik nog niet gekeken, daarbij heb ik dus een verkeerde aanname gedaan, maar inderdaad dan lijkt mij het plan wat lastiger in te vullen....

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 23:28

Klopt ik heb een gezin en kopen wordt het de eerste jaren toch niet helaas :(
Ja we staan wel bij de woning bouw in geschreven maar dat duurt 5 a 10 jaar voor je een woning krijgt. Maar als ik via iemand kan huren is het als het aan mij ligt niet voor even maar een lange periode als dat mogelijk is. En ja ik bedoelde ook inderdaad de mensen die een studenten huis hebben of zulke gelijk matige mensen.
Ik vraag niet of iemand van hier dat wil doen maar vraag alleen of er zulke mensen zijn die zo iets doen en zo ja waar ik die eventueel kan vinden.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:31

Maare, als ik de OP goed begrijp woon je al op een eiland. Dan zit je toch ook in een huis? :?
Bel eens de plaatselijke makelaar of ze iets te huur hebben. Koophuizen willen ze nog wel eens verhuren als er geen kopers voor komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:35

Ah, kijk- dat was me niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat je inderdaad iemand vroeg die een huis 'voor jou' zou kopen (om het aan jou te verhuren)

Je kunt allicht bij makelaars langs gaan, en bij de woningstichting. Zij kennen meestal aardig wat mensen die 'in dat wereldje' zitten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:35

Op zich is de vraag van TS niet zo heel gek. Ik heb ook een buuf wiens familie haar huis heeft gekocht en zij weer van huurt.
Is er een makelaar op het eiland? Loop daar ook eens naar binnen. Soms worden huizen juist verhuurd als ze al een tijdje te koop staan, of de eigenaar er geen afscheid van kan nemen.

Eilanden zijn wel lastiger, omdat er daar gewoon minder verloop is. Als je nu een huis aankoop op een eiland is het vaak voordeliger om het kort te verhuren of er zelf fulltime te gaan wonen. Ander nadeel is dat je uiteindelijk als huurder vrij sterk staat, wat als eigenaar nadelig kan zijn.
Op welk eiland zoek je? Ik meende dat er op bijvoorbeeld Terschelling en Texel nog aardig wat te huren valt voor een langere periode. En vooral laten weten dat je wat zoekt! Op de eilanden gaat nog veel via via natuurlijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:49

Ja hoor er zijn mensen die dat doen. Sterker nog, wij hebben zelf 2 jaar geleden op het punt gestaan om er een huis bij te kopen om het te verhuren.

Het lastige voor jou is alleen dat, ik spreek even voor mezelf maar waarschijnlijk komt mijn mening wel overeen met anderen, als ik een huis koop om te verhuren, ik zelf wil kiezen welk huis en waar. Eilanden is niet het meest aantrekkelijke en je wilt je investering wel loonend terug krijgen.

Zoals al gezegd kan je niet zomaar een huis verhuren, daar zitten veel haken en ogen aan. Zo mag er inderdaad geen hypotheek opzitten. Daardoor is het voor de 'normale inkomens' al een lastiger plan om uit te voeren. Kan je het huis gewoon betalen zonder hypotheek, heb je nog de vaste lasten die bij een eigen huis horen. Dat alles bij elkaar opgeteld kom je wel op een vrij hoge huurprijs uit.

Wat voor ons voorlopig reden was om het niet te doen is het werk dat je als verhuurder er van hebt. Onderhoud bijvoorbeeld, een midden in de nacht kapot gaande cvketel moet zo snel mogelijk gerepareerd of vervangen worden, maar denk ook eens aan schilderwerk. Je kan veel uitbesteden, maar je blijft altijd wel het eerste aanspreekpunt.

Huurders kunnen het huis in vreselijke staat achterlaten, en de verhuurder moet het maar weer opknappen en een ander zien te vinden.

Kortom, er zijn best mensen die het betalen kunnen, en die er wel tijd en zin in hebben, maar het moet wel aantrekkelijk zijn. Ik zou zelf niet investeren in een huis op een van de eilanden.

Ik zou toch eerder gaan zoeken voor een andere oplossing als ik jou was..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:08

Dit onderwerp hoort niet thuis op het forum. Eventueel kun je een advertentie openen op de Markt. Ik plaats een slotje.