Media/journalistiek gerelateerde opleiding zònder economie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WenMLove

Media/journalistiek gerelateerde opleiding zònder economie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 18:58

Hoi bokkers! :)
Ik doe even een beroep op al onze kennis samen, aangezien ik niet meer weet waar ik moet zoeken!

Het zit zo; afgelopen jaar heb ik mijn havo-diploma gehaald met het vakkenpakket N&G met Duits en aardrijkskunde.
Momenteel heb ik een tussenjaar en doe ik een thuisstudie economie van de LOI. In mei doe ik mee met het landelijke examen en als ik dit met goed resultaat behaal krijg ik een los certificaat; havo economie. Nu is het zo dat ik volgend jaar de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) wil gaan volgen aan de HvA.
Voor deze opleiding is economie nodig, daarom ben ik nu bezig voor dat certificaat.

In principe heb ik er wel vertrouwen in dat het gaat lukken, maar 'just in case' wil ik me eigenlijk ook inschrijven voor een opleiding waar ik geen economie voor nodig heb... Zelf weet ik niet meer waar ik moet zoeken, ik heb erg brede interesses maar tot ik MIC tegen kwam was het toch allemaal 'mwah'.
De grote vraag is dus; kennen jullie een HBO opleiding die hier misschien op lijkt, maar waar dus geen economie voor nodig is?

Andere interesses van mij zijn onder andere (hobbymatig) fotograferen, dingen vormgeven (bv tijdschriften) vind ik erg leuk, en ook het vak Nederlands vond ik altijd erg leuk, hier was ik ook goed in..

Wie o wie kan mij helpen een passende studie te vinden? :D

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:01

Journalistiek?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:03

Vera96 schreef:
Journalistiek?

Ik ben bij verschillende open dagen langsgeweest maar het sprak me toch niet aan!
MIC is veel breder, wat juist hetgeen is dat me aanspreekt :) journalistiek is dus geen optie, toch bedankt voor je reactie!

Vera96

Re: Media/journalistiek gerelateerde opleiding zònder economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:20

Ah oke, was ik al bang voor! Ligt ook zo voor hand dat je daar vast en zeker zelf wel aan had gedacht.
Succes met zoeken!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:22

Communicatie&Multimedia Design is dan wellicht een optie?

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 20:07

Laurahh schreef:
Communicatie&Multimedia Design is dan wellicht een optie?

Zeker een optie, bedankt! Was hem zelf nog niet tegen gekomen, zal me er even in gaan verdiepen nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:31

Ik studeer zelf Journalistiek, en vind het jammer dat de opleiding niks voor jou is! Wel begrijpelijk want het is ook echt niet voor iedereen weggelegd :))

De studie die het best bij ons aansluit is imo communicatie en multimedia design. Voor een baan in de media is vooral het communicatie gedeelte erg belangrijk, je leert daar gewoon bepaalde aspecten van de media die je in andere studies niet per se tegenkomt. Ook heeft journalistiek veel aspecten die lijken op multimedia design, wij leren ook omgaan met allerlei fotoprogramma's (InDesign, Photoshop) en je leert audio en video monteren.

Als je de journalistiek in wilt hoef je daar absoluut geen opleiding journalistiek voor te volgen. Wat je wel krijgt tijdens de studie, en studies die erop lijken, zijn handvaten die wellicht wel handig zijn als je bepaalde vaardigheden niet helemaal onder de knie hebt. Denk bijvoorbeeld aan creatief schrijven, maar ook aan heel veel basiskennis die je toch wel echt nodig hebt in het vak (binnenlandse zaken, buitenlandse politiek, antropologie, veel over cultuur, mediakritiek etc etc).

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:39

Voor de opleiding Communicatie heb je ook geen economie nodig :)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 18:18

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb me ingelezen over communicatie en multimedia design, maar weet niet of dit iets is. Het creatieve en ontwerpende gedeelte spreekt me heel erg aan, maar ik ben totaal niét van het programmeren of het ontwikkelen van apps etc. Als je deze opleiding zo naar 'eigen hand' kunt zetten dat het echt gericht is op het ontwikkelen van bv. dagbladen, tijdschriften etc lijkt het me nog wel de moeite waard om naar een open dag oid te gaan maar dit is me nog niet helemaal duidelijk.

@ Emmaa_ Als ik je zo hoor wordt ik weer helemaal enthousiast over journalistiek! Ik ben in Utrecht en Zwolle naar de open dagen geweest en daar vond ik het (helaas) helemaal niks..!

@Jennifuur ik heb gekeken bij de open dagen, maar het sprak me toch niet helemaal aan omdat mij het juist leuk lijkt om ook dingen zelf te onderzoeken, vorm te geven en de markt op te brengen. Bij communicatie is het zoveel meer gericht op het adviseren van bedrijven etc, dat vind ik dan weer niks :+ toch bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:19

Ik zit zelf in Utrecht, en ik snap het wel hoor. Ik heb ook een tijd getwijfeld maar ik weet nu, na anderhalf jaar, wel echt zeker dat ik op de goede plek zit. Als je wilt dat ik wat uitleg naar je doorstuur over hoe het hier in z'n werking gaat moet je maar even een PB sturen!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:31

Ik dacht inderdaad ook aan communication & multimedia design.

Maar als je zegt dat je het 'computer' gedeelte niet echt leuk vind, dan denk ik dat de opleiding niet echt iets voor jou is.

Misschien is vormgeving iets? Vaak moet je dan wel door de testen komen en een portfolio met werken hebben.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 18:32

Ik doe (bijna helaas, haha) niks anders dan onderzoeken en ontwikkelen, maar vormgeven wordt inderdaad minder gedaan! Dan zou ik je echt CMD aanraden :j

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:12

WenMLove schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb me ingelezen over communicatie en multimedia design, maar weet niet of dit iets is. Het creatieve en ontwerpende gedeelte spreekt me heel erg aan, maar ik ben totaal niét van het programmeren of het ontwikkelen van apps etc. Als je deze opleiding zo naar 'eigen hand' kunt zetten dat het echt gericht is op het ontwikkelen van bv. dagbladen, tijdschriften etc lijkt het me nog wel de moeite waard om naar een open dag oid te gaan maar dit is me nog niet helemaal duidelijk.

Ik ben nu aan het afstuderen bij Communicatie&Multimedia Design maar ik heb de opleiding zeker naar eigen hand kunnen zetten. Ik heb in de propedeuse kunnen proeven aan alles, dus ook eventjes bezig geweest met programma of apps, maar hier heb ik in de rest van de studie niks mee gedaan.

Ik heb me vooral gericht op video, social media en online marketing. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de HAN in Arnhem vooral gericht is op digitale communicatie, dus printmedia vinden ze niks. Dit heb ik vooral gemerkt toen ik stage ging lopen bij een uitgever, ik mocht niks doen wat te maken had met printmedia.. Maar wellicht staan andere scholen hier anders tegenover ;)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:09

Bedankt weer voor de reacties, ze zijn stuk voor stuk nuttig!
Ik heb me gisteren ingeschreven voor MIC en ben nu bezig om de vragenlijst in te vullen. Voor nu ga ik gewoon keihard blokken voor economie en hoop ik het certificaat te halen, want wil toch wel heel graag die opleiding gaan doen! Misschien kom ik nog iets tegen voor het 1 mei is, maar voor nu ga ik me er maar op richten dat het gaat lukken om economie te halen.