Wie heeft een idee? Vaststelling, nieuw werk en WW?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Wie heeft een idee? Vaststelling, nieuw werk en WW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:35

Jaja, ik heb er een rijmpje van gemaakt. :P

Ok, de situatie is als volgt:

In aug 2015 heb ik een vaststellingsovereenkomst met mijn (nu nog) huidige werkgever gesloten. Per 1 maart 2016 zou ik officieel de WW in gaan.

Nou wil het dat ik druk in onderhandeling ben met een bedrijf in Amsterdam over een 7 maanden contract met 1 maand proeftijd. Ik kan zsm beginnen.

Ik zit een klein beetje in mijn maag met de proeftijd. Stel dat zij aangeven dat de reistijd (wat toch wel aanzienlijk is) voor hun smaak te lang is en zij daarom na 1 maand het contract verbreken? (Ik ben overigens niet van plan op te geven, maar dat terzijde)

Komt dan de aanvraag WW die ik dan alsnog moet doen in het gedrang en hou ik daar wel recht op?

Ik zit mezelf helemaal suf te googlen, maar krijg nergens een echt goed antwoord. Wel op de site van het UWV gekeken, maar daar staat dat ik alleen recht heb op WW indien het niet aan mij ligt.

Ik werk inmiddels sinds mijn 19e en heb nog nooit een dag zonder werk gezeten, dus ik heb gewoon geen ervaring hiermee :')

Wie weet hier wat van? :P

Electra63

Re: Wie heeft een idee? Vaststelling, nieuw werk en WW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:56

Als de VSO goed is opgesteld en de juiste opzegtermijn in acht is genomen, heb je recht op een WW-uitkering. Als je dan een baan vindt en in je proeftijd wordt ontslagen, behoudt jij je recht op WW, immers je bent onvrijwillig werkeloos. Je moet alleen nooit zelf stoppen in je proeftijd.

Tallie1979

Re: Wie heeft een idee? Vaststelling, nieuw werk en WW?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 23:58

Nee, dat ben ik ook zeker niet van plan. In principe zou ik morgen ook al kunnen starten bij de nieuwe werkgever, nog ruim voor de WW aanvraag wordt gedaan door mijn ouder werkgever.

Ik ben ook nog aan het uitzoeken of dit fiscaal gezien kan. :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:07

Tallie1979 schreef:
Nee, dat ben ik ook zeker niet van plan. In principe zou ik morgen ook al kunnen starten bij de nieuwe werkgever, nog ruim voor de WW aanvraag wordt gedaan door mijn ouder werkgever.

Ik ben ook nog aan het uitzoeken of dit fiscaal gezien kan. :')

In sommige VSO's staat vermeld dat men een deel van de vergoeding kwijtraakt, indien men eerder werk vindt, dan de einddatum van het contract. Dus dat moet je goed nakijken.
Fiscaal maakt het uit, dat je maar bij 1 werkgever de loonheffingskorting kan toepassen. Dus als je eerder gaag werken dan de loonheffingskorting bijv. pas bij je nieuwe werkgever laten toepassen, na de eindafrekening van je oude werkgever. Bij de inkomstenbelasting volgend jaar kan het eventueel teveel ingehouden loonbelasting worden terug gevorderd/verrekend.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 00:22

Aha, ik heb de VSO er even bijgepakt, ik raak niets kwijt van de vergoeding, maar wel het recht op loonbetaling in de maand dat ik nieuw werk vind.

Dus ik kan beter gewoon pas per 1 maart daar gaan werken :P

Thanks voor je input trouwens!!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:38

Tallie1979 schreef:
Aha, ik heb de VSO er even bijgepakt, ik raak niets kwijt van de vergoeding, maar wel het recht op loonbetaling in de maand dat ik nieuw werk vind.

Dus ik kan beter gewoon pas per 1 maart daar gaan werken :P

Thanks voor je input trouwens!!

Ja, dan kan je beter aansluitend bij je nieuwe werkgever beginnen. Dan kan je ook direct de loonheffingskorting laten toepassen bij je nieuwe werkgever.
Je kan aan de salarisadministratie van je huidige werkgever nog navragen of het juiste percentage bijzonder tarief wordt toegepast op je eindafrekeninng. Afhankelijk van het bedrag dat je meekrijgt. Zodat je geen naheffing krijgt volgend jaar via de inkomstenbelasting.

Succes met je nieuwe baan !