Ik zal hier onder het verhaal even uitwerken. Maar allereerst, ik zit zelf in het eerste jaar rechten en mijn wettenbundels liggen al paraat. Ik hoef niet perse (mag wel
) een kant en klaar antwoord op mijn vraag maar als iemand mij de goede richting inc artikel kan sturen ben ik al enorm geholpen.Het zit zo: Jan (fictieve naam) heeft vorig jaar een half jaar havo gedaan. Hier heeft hij boeken besteld voor een prijs van 500 euro, deze waren huur (eerste gedachten van mij, een hoge prijs om boeken te mogen huren) Jan is al afgestudeerd aan het VMBO en heeft altijd boeken besteld via zijn moeder bij dit bedrijf. Deze keer heeft Jan wel zijn eigen email adres gebruikt omdat zijn moeder is overleden (belangrijk punt imo). Jan is na een half jaar gestopt en heeft toen gebeld om te vragen of hij zijn boeken al kon inleveren, hij kreeg hier te horen dat hij het op het eind van het jaar moet inleveren en dan nog iets hoort (helaas niet meer te bewijzen, maar het is wel zo dat je daar inderdaad niet tussentijds je boeken kunt inleveren). Niks meer gehoord en een paar maanden geleden kreeg Jan een brief dat hij een hoge boete had omdat hij na zoveel waarschuwingen de boeken nog niet gestuurd had. De brief was getekend op een datum een maand voordat hij de brief kreeg. Jan heeft meteen uitgezocht hoe dit kon en waarom hij nooit iets eerder gehoord heeft. Hij kreeg te horen dat alle mails van de boeken naar zijn moeders email gestuurd zijn en dat dit zijn eigen verantwoordelijkheid is. De boeken zijn niet meer terug te sturen, hij moet de hoge boete betalen en de boeken maar zelf zien te verkopen.
Wij zijn naar de rechtswinkel gegaan, die heeft het geprobeerd door inderdaad over het foutieve emailadres te beginnen. Weer maanden later laat het bedrijf weten dat dit zijn eigen verantwoordelijkheid is. Uit klantvriendelijkheid stellen ze voor de boete te halveren (700/2=350 euro!!!!) en de boeken dan terug te sturen.
De rechtswinkel gaf aan de telefoon een beetje aan dat dit dan maar de enigste optie is, wat in mijn ogen niet klopt. Maargoed, als beginnend rechtenstudent weet ik dat natuurlijk ook niet beter. Toch wil ik dit eerst graag uitzoeken voor hier akkoord mee gaan. Ik denk namelijk dat het niet Jan's schuld dat de mails verkeerd verzonden zijn, hij heeft immers met zijn eigen email besteld. Hij logt gewoon in met zijn eigen email, maar blijkbaar worden daarna al de mails naar zijn moeder gestuurd. Het lijkt mij ook dat het bedrijf nu moet gaan bewijzen dat de emails wel juist zijn aangekomen (en dat zijn ze dan dus niet)
Wie o wie kan mij de goede richting in sturen, of misschien zelfs het een en ander al uitwerken? Of zit ik er gewoon naast en is dit wel Jan's schuld?
Maar anders ga ik dit nog even verder doorzoeken.