Veel studeren, maar geen toekomst.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Veel studeren, maar geen toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:53

Hallo iedereen,

Stel je doet een opleiding en werkt er erg hard voor om goede cijfers te halen. In de avond tot laat studeren, minder feesten of andere leuke dingen.

Maar over 3/5/10 jaar is de kans heel groot dat je een baan hebt wat niks met je studie te maken heeft. Of dat je nu heel hard je best moet doen om dingen te leren wat je later nooit gebruikt.

Wie herkent/heeft dit? Ikzelf zit nog op school, en als ik dan een avondje geleerd hebt, dan denk ik wel eens: "heb ik hier later ooit wat aan? Ipv alleen een goed cijfer te halen" :+

mika11

Re: Veel studeren, maar geen toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:56

Ik denk dat iedereen dat herkent :D
Wat voor opleiding doe je dan nu?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:58

Waarschijnlijk heb je aan veel puur feitelijke kennis niet zoveel..

Maar als je straks dmv je diploma kunt laten zien dat je een mbo, hbo, universitair denkniveau hebt, en in staat bent te voldoen aan de oa intellectuele eisen die bij dat niveau horen... DAAR ga je wat aan hebben..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:59

Je hebt er heel veel aan, misschien niet de vakkennis die je later zal gebruiken. Maar wel een bepaalde basis waarop je je werk op welk gebied ook zal doen.
Je opleiding zegt wat over je niveau, je vaardigheden om stof op te nemen. En iedere opleiding heeft overeenkomsten die gesteld worden in opdrachten, groepswerk, leervermogen, het maken van een scriptie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:28

daarnaast stelt die feitelijke kennis je in staat verbanden te leggen, die anderzijds onmogelijk zijn.

simpel voorbeeldje is de eeuwig durende discussie over geloof, of de islam..

als je op de lagere school bijbelse kennis hebt gehad, en bijbelse geschiedenis.
dan heb je, of je nu uiteindelijk gelooft en/of blijft geloven.
wel een aardig inzicht in welke kernpunten er spelen.
over de metaforen, dat mensen die letterlijk nemen, maar anderen die het niet letterlijk nemen.
je kunt genesis naast de evolotietheorie leggen en daarin overeenkomsten zien of juist niet
en daarmee een mooie boom opzetten of wetenschap en christelijk geloof nu echt haaks op elkaar staan, of in basis door 1 deur kunnen, omdat het ene de deur niet dicht gooit voor het ander.

terwijl iemand die totaal geen bijbelse kennis heeft meegekregen op school, dus eigenlijk af moet gaan op dat geen hij ergens opvangt en daar eigen argumenten of standpunten op bouwt, soms zelfs door een keer globaal dat boekwerk in te kijken.. maar zonder het onderwijs, het lieftst vanuit een neutraal standpunt, blijft het lastig echt een diepgaande discussie aan te gaan..

je kunt vaak ook zo aanwijzen wie op basis van letterlijk geloven de discussie aangaat, wie vanuit kennis en onderricht en wie ongeloof maar wel kennis van materie, en wie vanuit puur ongeloof.

de beste discussies en de meeste kennisoverdracht vind plaats wanneer beide gesprekspartners tenminste een feitelijke basis kennis hebben over een onderwerp.

---

hoe kun je iets roepen over syrië, als je geen idee zou hebben waar het ligt, welke bevolkingsgroepen er zijn en wie daar de regering vormen (aardrijkskunde/geschiedenis)..

hoe lastig is het om je loon goed te besteden als je niet genoeg rekenkundig inzicht hebt en uitgaat van wat je in je hand krijgt ook is wat je uit mag geven (dus niet kunt incaculeren wat je maandelijks en jaarlijks terugkerende uitgaven zijn)..

hoe bepaal je op welke partij je moet stemmen als je niets van de achtergronden van de partijen en hoe ze ontstaan zijn weet (dan moet je dus blind achter iemand aan gaan huppelen wiens gezicht je het meest aanstaat en wie het meest beloofd).

Hoe moet je de weg vinden als je tomtom uitvalt en je mobiel het niet doet, als je geen aardrijkskundige kennis hebt.. En hoe leer je een wegenkaart dan lezen..

----

dus buiten dat de basis kennis van de middelbare school je in staat stelt om een richting uit te gaan kwa opleiding, stelt het je ook in staat om je leven later goed in te richten..

het is immers de bedoeling dat je, zodra je je middelbare schooldiploma hebt, vooral een evenwichtige jongvolwassene bent die klaar is om de maatschappij in te stromen.. of dat nu middels een studie is, of aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:44

Dat klinkt weer heel erg logisch!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:48

Maar als je een studie doet met minimale baankans met als enige doel een baan te vinden, ipv persoonlijke ontwikkeling en plezier (want daar lees ik niks over), dan ben je ook niet heel handig bezig.
Dan kun je beter een studie kiezen waar je gefascineerd door bent en plezier aan hebt, ook al is de baankans vergelijkbaar.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:57

Natuurlijk heb je wel een toekomst. De wereld verandert continue. De kennis die je over 10 jaar nodig hebt, bestaat zeer wel mogelijk niet op dit moment. Iedere dag een beetje bijleren hoort erbij. Dan komt je er wel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:04

Ga er maar vanuit dat het meeste van wat je geleerd hebt, over een aantal jaren achterhaalt is. Wen er maar alvast aan dat je de rest van je leven vrolijk door blijft leren, zeker als je iets gaat doen dat aan techniek en de vooruitgang daarvan gerelateerd is.

Voor de rest: elenaM77 _/-\o_

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:33

Kelly_ann schreef:
Je hebt er heel veel aan, misschien niet de vakkennis die je later zal gebruiken. Maar wel een bepaalde basis waarop je je werk op welk gebied ook zal doen.
Je opleiding zegt wat over je niveau, je vaardigheden om stof op te nemen. En iedere opleiding heeft overeenkomsten die gesteld worden in opdrachten, groepswerk, leervermogen, het maken van een scriptie.

Dit inderdaad. Ik heb heel hard gewerkt en twee diploma's gehaald waarmee ik nu helemaal niets meer doe, maar zonder die diploma's had ik mijn huidige en toekomstige baan nooit gekregen, want er werden toch een bepaald niveau en bepaalde skills verwacht :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:07

Horsa schreef:
Natuurlijk heb je wel een toekomst. De wereld verandert continue. De kennis die je over 10 jaar nodig hebt, bestaat zeer wel mogelijk niet op dit moment. Iedere dag een beetje bijleren hoort erbij. Dan komt je er wel.

Ik hoorde laatst iemand zeggen: stel je hebt 10 mensen die voor verpleegkundige leren. Daarvan zijn 5 mensen heel goed en krijgen direct een goede baan, de andere 5 belanden vaak toch in fabrieken, thuiszorg, winkel of iets anders.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:13

Het gaat bedrijven er vaak meer om dat je een MBO/HBO/Universitair denkniveau bezit. Niet welk diploma :j
Van de Rabobank hoor ik bijvoorbeeld veel dat ze ook mensen aannemen met bijvoorbeeld een docent Geschiedenis CV. Waarom? Omdat ze aantonen HBO aan te kunnen en ze een andere kijk op dingen hebben. 10 Bedrijfskunde studenten kijken allemaal 1 richting op, maar je hebt ook juist mensen nodig die een andere kijk ergens op hebben

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:58

Verpleegkunde is wel een heel duidelijk afgebakend beroep. Ik denk dat de meesten die tot verpleegkundige opgeleid zijn nu ook wel als verpleegkundige werken. Zeker ook omdat er in dit vakgebied vooralsnog genoeg werk is en dit wordt alleen meer door de vergrijzing.

Een mbo, hbo of wo opleiding zegt ook wat over je niveau en veel bedrijven zoeken niet specifiek naar mensen met een bepaalde opleiding maar naar mensen met een bepaald niveau. Sommige opleidingen leiden niet zo specifiek op en zo kan je soms overal terechtkomen. Basisvaardigheden zoals bijvoorbeeld analytische vaardigheden, communicatieve vaardigheden etc worden dan wel gevraagd.

Tot slot heb je nog opleidingen waar teveel mensen worden opgeleid. Zoals de opleiding tot paraveterinair. Dan heb je wel kans dat je iets anders gaat doen dan waar je voor opgeleid bent. Helaas kan je veel vaardigheden die je daar leert niet in andere beroepen gebruiken waardoor er niet veel ander werk overblijft dan het niet zo leuke werk om het zo maar te zeggen.

Met een wat degelijkere opleiding zoals verpleegkunde of een economische of ICT studie zijn er straks wel leukere banen te vinden.

Mag ik vragen welke opleiding je nu doet?

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:06

Probeer jezelf te onderscheiden van de rest!

Ik ben geen hoogvlieger qua cijfers, dat zal ik ook nooit worden. Maar door vrijwillige stages (in mijn minimale vrije tijd), door vrijwilligerswerk en werkervaring (ookal is het horeca) probeer ik toch mezelf te laten zien. Zo heb ik een enorm doorzettingsvermogen bijvoorbeeld. Afhankelijk van je studierichting kijken ze echt niet alleen naar welke cijfers je allemaal gehaald hebt door de jaren heen. Tip: zorg voor contacten in jouw opleidingswereld. Door links en rechts al een goed visitekaartje af te geven, wordt het makkelijker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:23

BAStable schreef:
Probeer jezelf te onderscheiden van de rest!

Als je een sollicitatiegesprek hebt van 3,5 uur, heb je je dan voldoende onderscheiden? :D

Lizzyy schreef:
Het gaat bedrijven er vaak meer om dat je een MBO/HBO/Universitair denkniveau bezit. Niet welk diploma :j
Van de Rabobank hoor ik bijvoorbeeld veel dat ze ook mensen aannemen met bijvoorbeeld een docent Geschiedenis CV. Waarom? Omdat ze aantonen HBO aan te kunnen en ze een andere kijk op dingen hebben. 10 Bedrijfskunde studenten kijken allemaal 1 richting op, maar je hebt ook juist mensen nodig die een andere kijk ergens op hebben

Daar heb je een punt :j in het voorbeeld wat je noemt.
Bij ons gaat het bijvoorbeeld om een produktieproces. Dat proces is redelijk uitgekauwd en volledig geautomatiseerd, dus zoek je mensen met kennis van zaken in een vakgebied. DIE mensen zijn er dus niet meer, met dank aan 25 jaar verwoesting van ons onderwijssysteem.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:44

AmoorM schreef:
Horsa schreef:

Ik hoorde laatst iemand zeggen: stel je hebt 10 mensen die voor verpleegkundige leren. Daarvan zijn 5 mensen heel goed en krijgen direct een goede baan, de andere 5 belanden vaak toch in fabrieken, thuiszorg, winkel of iets anders.

bij verpleegkunde leer je om met agressie van patiënten om te gaan,
hoe om te gaan met iemand die net slecht nieuws heeft gehad..

in principe wordt je heeeeeel empatisch opgeleid..

ook al doe je niets met verpleegkunde, bepaalde onderdelen van je studie stellen jou dan wel in staat om je te onderscheiden achter de kassa van een winkel ten op zichte van die verveelde schooldrop out bij kassa 2.. Hetgeen je kansen om hoger op te komen in die supermarkt weer vergroten..

daarnaast is een hbo opleiding mede gericht op leiding geven.. Betekent dat als er een managers postie vrijkomt bij die lopende band waar je beland bent.. jouw kansen groter zijn dan die van drop out nr twee die naast je staat in te pakken.

tot slot, zul jij die baan in de thuiszorg of zorgwinkel eerder krijgen als je verpleegkunde hebt gedaan, dan wanneer je bijvoorbeeld deurne hebt gevolgd.. immers je hebt een bepaalde feitelijke kennis van de ziekenzorg.. ook al is die bij lange na niet dekkend en op heel ander vlak, je hebt al meer feeling met die tak van sport

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:50

Ik heb altijd meegekregen, 'iets leren is nooit een verspilling'
Alles wat je leert verrijkt je als mens vind ik. Je leert misschien dingen kennen die je heel interessant vind, of kan anderen helpen met je kennis.

Ik ben van mening dat je zo lang moet blijven studeren als mogelijk.
Als het financieel haalbaar is doe ik er zo nog een studie achteraan. Waarschijnlijk moeten we toch doorwerken tot ons 80e.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:53

Sowieso hebben we een enorm vergrijzingsprobleem waardoor er de komende jaren alleen maar meer banen komen waar je niemand voor kan vinden. Dat is nu al aan de gang.

Kijk als je antropologie gaat studeren is de kans kleiner dat je een passende baan gaat vinden in je studie richting. Maar als je bijv. accountancy gaat studeren, staan de werkgevers je op school op te wachten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:56

R12312 schreef:
Sowieso hebben we een enorm vergrijzingsprobleem waardoor er de komende jaren alleen maar meer banen komen waar je niemand voor kan vinden. Dat is nu al aan de gang.

Kijk als je antropologie gaat studeren is de kans kleiner dat je een passende baan gaat vinden in je studie richting. Maar als je bijv. accountancy gaat studeren, staan de werkgevers je op school op te wachten.

Met een mes in de hand om hun conculega-accountant af te schrikken........

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:25

R12312 schreef:

Accountancy staat juist enorm op de tocht om ook door met name automatisering te verdwijnen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:40

Lizzyy schreef:
R12312 schreef:

Accountancy staat juist enorm op de tocht om ook door met name automatisering te verdwijnen.

Als jij vandaag nog 10 echt goede cv's hebt, heb ik morgen een baan voor ze. Absoluut niet waar wat je verkondigt. In Finance zijn er grote tekorten. Echter niet op MBO nivo, dat is weggevallen of valt weg door de automatisering, aan denkers is er groot tekort.

Maar studeren doe je mijn inziens op Universitair nivo. MBO en HBO is geen studeren, dan ga je naar school.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:54

Daarom ben ik opleiding paraveterinair gaan doen, ik had geen idee wat ik wou, en dit leek me altijd nuttig. De baankansen leken toen aardig goed.. Ze waren alleen even Zeeland vergeten... omdat er overal werk is behalve hier _O- maargoed.. ik heb nu inderdaad wat anders, maar ik heb het evengoed erg naar mijn zin, en deze achtergrond is gewoon super nuttig. Als er wat is op stal, ben ik de eerste die er bij geroepen word om te beoordelen wat er zou kunnen zijn en of het een gevalletje dierenarts is of niet. Nou, op een manege/pensionstal met dik 60 paarden en veel niet al te handige mensen, is dit best handig :p

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:57

R12312 schreef:

Toch wel grappig dat de opleiding Accountancy een HBO opleiding is, op het onbetaalbare Nyenrode na dan ;)

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:58

Oh ik herken dit zo hard. Ik zit in het laatste jaar van een opleiding met nauwelijks baanperspectief, vacatures van hooguit 0.3 op invalbasis. Ik heb echt de grootste motivatieproblemen om überhaupt nog tijd te investeren om uiteindelijk een diploma te halen, terwijl ik altijd heel erg mijn best gedaan heb. Toen het nog niet zo wanhopig was en de belofte op werk er nog wel was.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:00

DaisyDarling schreef:
R12312 schreef:

Toch wel grappig dat de opleiding Accountancy een HBO opleiding is, op het onbetaalbare Nyenrode na dan ;)

Het is een voorbeeld meid. Registeraccountant of Registercontroller is toch echt op Universitair nivo.

En het gaat om wat voor soort opleiding je doet of je een goede baan vind. Daar was het voorbeeld voor.