Last van oren tijdens vliegen --> buisjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Last van oren tijdens vliegen --> buisjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:08

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die hier last van hebben.

Ik werk momenteel doordeweeks in Engeland, waardoor ik de zondag heen vlieg en de donderdag terug. Voor een periode van 8 maanden.
Nu is vliegen nooit mijn hobby geweest, maar altijd 20 a 30 minuten voor het landen gaan mijn oren gigantisch veel zeer doen. En daarmee bedoel ik de druk, ik kan zelf mijn oren niet klaren en heb letterlijk alles al geprobeerd.
Neussprays, kauwgom, oordopjes, pijnstillers, bekertjes met warm water, je kunt het zo gek niet verzinnen.

De pijn wordt naar mijn idee ook steeds erger. Zo erg dat ik het liefst op dat moment het vliegtuig uit spring. Maw het is iedere week weer brullen en weet serieus niet of ik dit nog langer vol ga houden :o.

Ben hiervoor al bij de dokter geweest, wat het nu waarschijnlijk is, is dat mijn trommelvlies teruggetrokken is, en de buis van eustachias? in mijn oren de druk niet kwijt kan.
Ik ben nu een maand of 4 op en neer aan het vliegen, en sinds 3 maanden heb ik last van flauwvallen. Ik voel het wel aankomen maar kan er niks tegen doen. Ben nu een keer of 6 flauwgevallen waarvan de laatste weken iedere week..
Nu lijkt dit dus verband te hebben met mijn oren, doordat de druk niet weg kan slaat dat op mijn evenwichtsorgaan.

Mogelijke opties zijn buisjes of een gaatje in de buis van eustachias(?)
Wellicht iemand die hier ervaring mee heeft? Of überhaupt iemand die ook last van zijn of haar oren heeft tijdens het vliegen?

Ik heb altijd het idee dat ik de enige idioot in het vliegtuig ben die last heeft van haar oren :+

Kelly_ann

Re: Last van oren tijdens vliegen --> buisjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:23

Ik heb dit vroeger heel erg gehad, wat een pijn!

Maar gek genoeg is het verbeterd met vaker vliegen. Alsof mijn trommelvliezen nu meer kunnen meebewegen met de druk.

De optie van buisjes klinkt dus plausibel.....

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:27

hmm ik ben nu 4 maanden 2x per week op en neer aan het vliegen, maar ipv dat het verbeterd neemt het juist toe.

Had jij na het vliegen ook nog last of was het direct weg?
Ik heb ongeveer nog een uurtje of 2/3 last van de druk. Slikken, gapen, niezen doet dan gigantisch zeer.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:30

de buis van Eustachius kan zich niet terugtrekken (dit is een verbinding), die kan wel verstopt zitten.
buisjes zijn volgens mij bedoelt om vocht en vuil achter het trommelvlies af te kunnen voeren (dus juist voor een 'bol' staand trommelvlies?)

nu kan het zijn dat je oor makkelijker zelf druk reguleert als je buisjes hebt, zover ben ik niet op de hoogte..

je mag ook vliegen met buisjes..

het rare is, je mag niet meer duiken als je gaatjes hebt.. Je kunt dan namelijk niet klaren (de druk van het oor afhalen)..

is het teruggetrokken trommelvlies de veroorzaker van de pijn,
of kun je zelf niet goed klaren (want dat is een techniek.. door je kaken op een specifieke manier te bewegen voor de handige medemens, of door je neus dicht te knijpen en dan dan door je neus proberen uit te ademen).

Ben je bij de huisarts geweest of bij een kno-arts, wellicht kan die je ook verder helpen met wat dingen zijn die je eventueel niet meer kunt doen met buisjes (zoals zwemmen zonder oordopjes)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:30

Kun je sowieso geen verwijzing krijgen voor de kno arts?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:32

Ik kon er een dag doof van zijn, een raar gevoel. En met een geeuw of nies ging het een soort van kraken.
Uiteindelijk klapt het open.

Ook dat dove was steeds korter en minder. Heb het vorig jaar nog eens gehad toen ik een opkomende verkoudheid had.

Dat het erger wordt lijkt me niet best.... Klinkt heel oncomfortabel als je dit twee keer per week moet doorstaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:35

Ik kan trouwens goed klaren, maar tijdens die hoge druk op mijn oren tijdens het vliegen vroeger lukte het nooit. Geen kracht genoeg leek het.

Mijn beste remedie was van die hele grote kauwgomballen kopen met van dat zuur vanbinnen. Ik at er wel tien op één daling. Kaken stijf van het knagen...

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:37

Mijn trommelvlies is terug getrokken niet de buis van eustachias deze zit idd dan wss verstopt. Heb verschillende neussprays gehad om dit te verhelpen maar dit helpt dus niet.
Klaren kan ik zelf niet, ook niet als ik mijn neus dicht houdt en blaas.
De veroorzaker van de pijn is tot dusver volgens mij dat de druk nergens naar toe kan.

Dat dove en dat kraken heb ik idd ook ja.
Het open klappen duurt bij mij heel erg lang. Soms dus wel een uur of 3 en dat is letterlijk gillen van de pijn :')

Voor een doorverwijzing naar de KNO arts moet ik morgen bellen.

De kauwgom heb ik ook geprobeerd en hele taaie snoepjes :D
Maar helaas ...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:39

Haha, ik kan ook niet zeggen dat het veel hielp. Behalve dat je flink bezig bent. Rustig zitten was geen optie....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:41

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:42

Nee rustig zitten is helaas geen optie haha.

Bedankt voor de tip tamary!
Helaas al geprobeerd :(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:42

Ik heb eerst een periode buisjes gehad. Ik vloog iedere maand naar Italië totdat het pijn begon te doen. Die buisjes waren een genot! Geen centje pijn meer! Ze groeien alleen wel uit...en je kunt ze niet onbeperkt plaatsen.

Ik heb nu earplanes (van die oordopjes met een ventiel) en dat werkt uitstekend. Ze zitten alleen niet comfortabel dus ik laat nu oordoppen met een ventiel aanmeten.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:43

Oh dat is heel fijn om te lezen!
Er is dus nog hoop :D

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:46

Ik heb dit aan mijn rechter oor. De pijn is inderdaad om gek van te worden en de helft van mn gezicht voelt verlamt. Kauwgom kauwen, klare enz enz helpt allemaal niet. Kauwen en slikken wel. Dus s
zodra we gaan landen begin ik in een hoog temp zachtnoepjes naar binnen te werken. Neemt met alles weg, maar maakt het wel minder.
omdat jij zo vaak vliegt zou ik een verwijzing vragen voor de kno

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:47

Tyrcanol schreef:
Oh dat is heel fijn om te lezen!
Er is dus nog hoop :D

Ik denk dat earplanes wel een beter iets is als je echt last hebt dan die Hema plugjes. Er zijn wel meer merken maar je moet kijken of er een koperen ventieltje inzit. Je kunt ze ook maar een paar keer gebruiken want je kunt ze niet afwassen ivm het ventiel.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:49

knuffeldier schreef:
Ik heb dit aan mijn rechter oor. De pijn is inderdaad om gek van te worden en de helft van mn gezicht voelt verlamt. Kauwgom kauwen, klare enz enz helpt allemaal niet. Kauwen en slikken wel. Dus s
zodra we gaan landen begin ik in een hoog temp zachtnoepjes naar binnen te werken. Neemt met alles weg, maar maakt het wel minder.

Jij zou ook earplanes kunnen proberen. Ze kosten een tientje. Wel in beide oren stoppen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 00:51

Al kosten ze €20. Als het helpt ...
Ik ga eens googlen waar ik ze kan vinden.

Ondertussen wil ik wel nog naar de kno arts even er vanuit gaande dat de plugs zullen helpen.

Het flauwvallen zit me toch wel dwars.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:09

Tyrcanol schreef:
Al kosten ze €20. Als het helpt ...
Ik ga eens googlen waar ik ze kan vinden.

Ondertussen wil ik wel nog naar de kno arts even er vanuit gaande dat de plugs zullen helpen.

Het flauwvallen zit me toch wel dwars.

Gewoon bij de apotheek. Merk maakt niet uit als er maar een koperen ventieltje inzit.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:25

Ga nog een keertje naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een kno arts.
Buisjes zijn er om beter te horen maar de kno kan ook voor vertrek een gaatje prikken. Dit kan heel goed werken. Maar misschien is er wel een andere oorzaak. Ik moet elke 6 maanden langs de kno. Mijn ervaring met wintersport is dat ik verga van de pijn. Hiervoor hoef ik geen gaatjes te prikken of buisjes te nemen, maar echter twee dagen beginnen met druppelen voor ik naar Oostenrijk ga. En het werkt gelukkig erg goed . Ik heb regelmatig bacteriën in het oor die voor verstoppingen zorgen. Deze verstoppingen zorgen voor druk op mijn trommelvlies, hier heb ik geen last van behalve als ik verkouden ben of de lucht in ga. Hetzij een vliegtuig of een lift de berg op. Druppels werken daarvoor tegen de oorzaak en neemt het probleem ook weg.

Edit: een gaatje in het trommelvlies groeit gewoon weer dicht.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:44

janderegelaa schreef:
knuffeldier schreef:

Jij zou ook earplanes kunnen proberen. Ze kosten een tientje. Wel in beide oren stoppen.

goeie tip, ga ik zeker proberen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 01:55

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:06

Je bent niet de enigste, hier zit er nog één :Y)
Ik heb ook al van alles geprobeerd maar tot nu toe nog niks gevonden dat helpt.. Bij mij is het als de landing wordt ingezet. Ik kan mijn oren op dat moment ook niet klaren want dat helpt gewoon weg niet , bij mij lijkt het net als of er met 2 messen in je oren worden gestoken. Niet erg fijn haha. Op dat moment wil ik ook liever uit het vliegtuig springen. Ik ben na de landing een dag zo goed als doof en duizelig, maar het is niet dat ik ga flauwvallen. Na 3 dagen is het wel weer normaal.

Ik lees even mee!

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:49

Misschien erg banketstaaf om te zeggen, maar ik ben blij te lezen dat er meer mensen zijn die er zo extreem last van hebben! Ik dacht dat het bij mij door de operaties kwam, of dat ik gewoon een raar geval was... :+
Ik heb het kort geleden nog aan mijn KNO-arts in het AMC gevraagd, en die zei dat er buiten neusspray en dopjes weinig aan te doen is helaas. Ik let er zelf wel op hoeveel vluchten je achter elkaar moet nemen. 2 is al bijna niet te harden, maar 3 doe ik echt niet meer, dat was niet uit te houden!

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:18

Ik heb er ook erg last van, dacht ook dat ik 1 van de weinige was. Ik heb het ook als ik door bergen rijd.
Bij mij komt het door een gaatje in mijn trommelvlies door buisjes. Inmiddels al een tijd dicht maar ik heb enorme pijnen tijdens het opstijgen en landen. Het enige wat bij mij werkt is een oliebol aan paracetemol en proberen te ploppen. Maar als je vaak vliegt is dat geen ideale oplossing.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 02:09

Ik heb dit ook jaren gehad. Echt gillend (en huilend) gek van de pijn. Viel er de laatste keren zelfs door flauw. Daarna uiteraard nog een dag of drie stokdoof. Ik had het echter alleen links. Het enige wat een klein beetje hielp waren de speciale oordopjes.

Uiteindelijk bleek ik cholosteatoom (een permanente binnenoor ontsteking in combinatie met woekerende huid daar) te hebben. Dit begon al in m'n trommelvlies die volledig naar binnen getrokken en kapot was. Dit is niet iets wat dagelijks voorkomt, maar ga anders toch even langs de kno, better safe than sorry, zo'n pijn is namelijk toch raar. Ik ben er uiteindelijk ruim drie uur voor geopereerd en nu nergens meer last van. Behalve behoorlijk doof haha.

Heb je op andere momenten behalve bij vliegen nog last van je oren?