Studiefinanciering vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Studiefinanciering vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 22:21

Hallo,

Ik krijg nu 2 jaar studiefinanciering. Ik heb nu 4 jaar mbo er op zitten (waarvan 1 jaar blijven zitten). En ga straks (dit jaar) met een niveau 3 diploma van school.
Stel, ik wil hierna nog een andere mbo opleiding doen. Hoeveel jaar stufi krijg ik dan nog?
Ik zag op de site van DUO dat je maar recht hebt op 4 jaar? Klopt dat?
Dus dan heb ik in principe nog 2 jaar studiefinanciering?

Wie weet dit toevallig?

Hutcherson

Re: Studiefinanciering vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:53

Voor HBO heb je (tenzij je in 2015 gestart bent) recht op maximaal 5 jaar studiefinanciering en gratis OV.
Hoeveel jaar dat is voor het MBO weet ik niet precies, maar op het HBO heb je dus maximaal 1 jaar uitloop. Ook al zou je daarna nog een HBO studie gaan doen, of een master (of universitaire studie) dan nog heb je enkel recht op die 5 jaar.

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:42

Als je een nieuwe MBO opleiding gaat starten in 2016 en je wordt opnieuw ingeschreven op die opleiding heb je volgens mij geen recht meer op studiefinanciering. Of je moet een doorstroomprogramma doen waarbij je inschrijving doorloopt. Tenminste zo is het bij mij gegaan toen ik van mbo 3 naar mbo 4 ging.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:46

Je hebt inderdaad recht op 4 (of 5?) jaar studiefinanciering voor één studie. Als je dus aan een nieuwe opleiding begint vervalt je studiefinanciering. Ik zit nu in het derde jaar van mijn bachelor, en heb dit jaar mijn 3e jaar studiefinanciering. Als ik 4 jaar over mijn bachelor zou doen dan krijg ik 4 jaar studiefinanciering, maar als alles goed loopt ben ik aan het einde van dit schooljaar klaar. Dan begin ik in September aan mijn master (nieuwe opleiding) en krijg ik dus geen stufi meer.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:50

Oei vaxie, dat is niet waar hoor. Je had recht op studiefinanciering voor zolang je bachelor en master duurden (vaak dus 4 jaar). Inmiddels geldt dat dus al niet meer door de nieuwe regels.
Ik heb 3,5 jaar over mijn bachelor gedaan, dat extra half jaar werd gewoon afgesnoept van de stufi voor mijn master. Verkijk je er dus niet op!

R00s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:51

Oja dit geld volgens mij alleen voor de basisbeurs, dus als jij recht hebt op een aanvullende beurs heb je er nog wel recht op. Maar ik woon nog thuis en mijn ouders verdienen genoeg dus ik had geen recht op een aanvullende beurs en dan vervalt je studiefinanciering.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:52

nee dat bedoel ik juist niet pippaa, ik krijg géén stufi meer na dit jaar. behalve als mijn huidige opleiding (bachelor) nog een jaar doorloopt i.v.m. doublure.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:34

Vaxie, nee, volgens mij is dat ook niet waar, daarom wil ik je waarschuwen :P
Ik kreeg 4 jaar achter elkaar door mijn stufi gewoon uitbetaald. Aangezien ik een half jaar langer over mijn bachelor heb gedaan, heb ik dus het laatste half jaar van mijn master geen stufi meer gekregen. Als ik geen master was gaan doen, moest ik dat extra half jaar wat ik uitbetaald kreeg tijdens mijn bachelor weer terug betalen.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat met de nieuwe regels hebben aangepast :P

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:42

Helaas krijg je bij uitloop geen stufi meer vaxie. Mogelijk zou je bij verzwarende omstandigheden(overlijden familielid/therapie/ziekte/topsport/etc) wel voor een regeling in aanmerking komen, dat loopt dan via de studentendecaan :)

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:15

Vaxi, jij krijgt in je master gewoon nog een jaar studiefinanciering hoor als je verder niet uitloopt op je bachelor. Eerst was er sprake van 4 jaar studiefinanciering en 5 jaar gratis OV, iig voor het HBO en MBO. Als ik de nieuwe regels goed heb begrepen (ben dit jaar afgestudeerd, dus niet meer op mij van toepassing), is de basisbeurs komen te vervallen, dit geld kun je nu lenen. Alleen aanvullende beurzen worden nog een gift.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:27

Dobby dat klopt niet, Masters worden als nieuwe opleiding gezien, dus vanaf dan moet je lenen. Je krijgt alleen nog een basisbeurs als je voor 2015-2016 aan je bachelor begonnen bent, en dan maximaal 36 maanden voor Universitaire bachelors en 48 maanden voor HBO bachelors. Daarna mag je wel lenen, ook als je uitloopt en al je stufi al gebruikt hebt ;)

Edit; Om even op TS haar vraag in te gaan, je hebt dan nog twee jaar recht op basisbeurs, daarna mag je nog 3 jaar lenen en reizen :)
Laatst bijgewerkt door CoronaLime op 01-02-16 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:31

CoronaLime schreef:
Dobby dat klopt niet, Masters worden als nieuwe opleiding gezien, dus vanaf dan moet je lenen. Je krijgt alleen nog een basisbeurs als je voor 2015-2016 aan je bachelor begonnen bent, en dan maximaal 36 maanden voor Universitaire bachelors en 48 maanden voor HBO bachelors. Daarna mag je wel lenen, ook als je uitloopt en al je stufi al gebruikt hebt ;)

Dit klopt inderdaad. Ik ben nu mijn vierde jaar universiteit bezig en ik krijg geen stufie meer. :<

Dobby91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:24

CoronaLime schreef:

Edit; Om even op TS haar vraag in te gaan, je hebt dan nog twee jaar recht op basisbeurs, daarna mag je nog 3 jaar lenen en reizen :)

Ah, sorry! Ik ben in 2010 begonnen en toen ging dat feest nog wel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:38

Jezzi schreef:
Helaas krijg je bij uitloop geen stufi meer vaxie. Mogelijk zou je bij verzwarende omstandigheden(overlijden familielid/therapie/ziekte/topsport/etc) wel voor een regeling in aanmerking komen, dat loopt dan via de studentendecaan :)

Dit klopt. Je krijgt in principe 4 jaar stufi, de enige manier waarop je een extra jaar kan krijgen is als je van tevoren bij je decaan hebt overlegd dat er problemen zijn waardoor jij studievertraging van een jaar oploopt. Zo doe ik praktisch mijn hele eerste jaar over, ik heb daarvoor een uitgesteld BSA via de examencommissie gekregen, en ik kan beroep doen op een jaar extra stufi en OV.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:41

Volgens mij krijg jij, als jij direct doorstroomt naar een niveau hoger gewoon de 2 resterende jaren stufi. Tenminste ik ben afgelopen jaar geslaagd en zou mijn resterende stufi krijgen als ik door ging met een andere mbo opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:50

Nou, dat wordt wel heel leuk gezegd maar daar twijfel ik aan... Je begint in principe gewoon aan een nieuwe opleiding en als je dat doet krijg je geen stufi meer maar kom je in het leenstelsel terecht.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:33

MBO krijg je 4 jaar stufie. Je krijgt gewoon je basisbeurs en eventueel een aanvullende beurs