Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:14

Ik zie namelijk zoveel verschrikkelijke filmpjes voorbij komen op o.a. FB. Dat ik al een jaar enorm aan het twijfelen ben om compleet vegetariër te worden.
Op dit moment ben ik flexitariër, maar voor ik die stap echt goed kan zetten wil ik weten wat nu echt de realiteit is van hoe de boeren met hun slachtdieren om gaan.

Op zulke filmpjes zie je bv. dat de dieren nooit buiten komen, in veelte krappe en vieze stallen leven en dat ze uit verveling en stress zichzelf en andere dieren wat aan doen. Zoveel mogelijk volgestopt worden om zo snel mogelijk groot genoeg te zijn voor de slacht.

Ook krijg ik altijd een enorm naar gevoel als ik een vrachtwagen op de snelweg zie rijden met varkens ofzo erin.. Die staan altijd zo zielig met hun neusje naar buiten te 'kijken' en ik heb altijd het idee dat die dieren daar enorm krap op elkaar staan, en met veel geweld in de vrachtwagen worden geschopt/geduwd. Om vervolgens bij de slacht compleet in de stress te zitten en dan dat ze 1 voor 1 afgeslacht worden, en de varkens (dit idee heb ik ook bij de andere dieren, kippen, koeien etc.) die nog leven, het 'geschreeuw' (Hoe noem je dit bij dieren?) horen, waardoor de stress echt ontzettend hoog is.

Al met al, ik heb dus echt een horrorbeeld in mijn hoofd.

Nu is mijn vraag: Gaat dit ook echt zo? Of hebben de dieren een wat beter leven? En nu doel ik niet op de biologische kant... Maar echt de 'normale' kant.

Wie oh wie kan mij het échte verhaal vertellen?

Helaas zit hier niet echt een boerderij in de buurt waar ik 'even' heen kan gaan om te kijken hoe het werkelijk is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:16

Ik volg even :) , werk op proef bij een melkvee bedrijf en in principe geen slachtdieren . Stiertjes naar de mester , pinken worden opgefokt op de eigen boerderij .

Kippen vind ik ook zoeits , of eenden

Arabesk

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:22

Om die reden eet ik paardenvlees. Ik heb bij een slachter in Warder vaak gekeken (ivm het ophalen van slachthoeven). Die paarden stonden keurig op de veewagen of trailer en pas vlak voordat ze afgemaakt zouden worden werden ze naar binnen geleid. Voor ze er erg in hadden waren ze weg. De meeste paarden hebben een aardig leven achter de rug. Schapen vaak ook wel en koeien hebben het ook redelijk. Varkensvlees eet ik al 25 jaar niet, kan er niet tegen, krijg er uitslag van en de varkens hebben het ook niet zo best. Kippen is ook een probleem, probeer biologisch kippenvlees te kopen. In Tuitjenhorn zat een biologische kippenhouderij waar je aan huis ook vlees kon kopen. Wist je tenminste zeker dat het daar vandaan kwam en de beesten het goed hadden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:23

Als je Nederlands vlees koopt, bij een slager die transparant is over waar het vlees vandaan komt zit je echt prima met je vlees :)

Koop je het in de supermarkt, dan is je kans groot dat je vlees idd een lijdensweg heeft doorgemaakt.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:26

Ik ben wel opgegroeid tusen het vee, ook vlees vee, en boerderijen.
Zelf ben ik de situatie die hier in de filmpjes geschetst wordt nog nooit tegen gekomen. Wel de ergenis van de boeren tegen de partijen die deze filmpjes manipuleren of vanuit het buitenland op internet zetten.
Over het algemeen zullen de boeren hier wel goed voor hun vee zorgen, het is hun inkomsten bron, veel stress is slecht voor het vlees.

Wat je wel ziet is dat de mannelijke dieren weinig tot niet buiten komen, ook uit veiligheidsoverwegingen. Voor zichzelf en de boeren of de leken die die even een koetje willen aaien, zal niet de eerst zijn de geplet wordt.

Maar er zullen gerust nog bedrijven zijn die het niet zo nauw nemen met het welzijn, net als dat ook niet alle paardeneigenaren even goed voor hun dieren zorgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:27

Was toch afgelopen week op tv dat vlees uit de supermarkt van fokvarkens en oude melkkoeien komt en vlees van de slager al een veel beter leven heeft gehad.?

Je kunt ook vlees bij een boer kopen waar de koeien wel een fijn leven hebben gehad.

Schuin tegen over mijn stalling lopen vlees koeien, de hele winter al buiten.
Hebben echt een heel fijnleven,de eigenarenj verkopen dit vlees ook.
En dat wil ik wel eten :j

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:28

Interessant onderwerp! Ik ben op twee slachthuizen wezen kijken (koeien en varkens). In beide slachthuizen werd met respect voor de dieren gehandeld. Op de boerderij kan het er natuurlijk heel verschillend aan toe gaan, het ligt aan de boer hoe hij zijn dieren behandeld. Als dieren niet buiten komen is dat niet altijd negatief. Koeien vinden het in de zomer bijvoorbeeld fijner binnen, omdat daar een geregeld stalklimaat is en ze anders last kunnen krijgen van hittestres. Over het algemeen ben ik van mening dat je beter vlees kan eten dan melk kan drinken/eieren eten.

Cheytjuh

Ik heb verschillende kameraden die zelf een 'normale' boerderij runnen (melkvee, varkens). En nee, het gaat er in het echt lang niet altijd zo aan toe.

De media en de dierenbescherming vergroten een enkel 'sneu' geval en gooien vervolgens alles op 1 hoop als het om de veeteelt gaat. Een ontzettend gekleurd beeld, waar ik aan de ene kant om moet lachen en waar je aan de andere kant wel om kunt janken eigenlijk. Want het is ontzettend respectloos naar de duizenden boeren toe die keihard werken en hun beesten wel met fatsoen behandelen. Daarbij vermenselijken mensen de algemene vee-industrie veel te veel.

De mate aan stress die de dieren beleven op transport is meestal niet hoog, en wat is zielig ? Morgen halen wij onze 2 1/2 jarige merrie op uit de opfok, die heeft ook al 2 jaar niet meer op de trailer gestaan. Is het dan ook ineens zielig dat we haar naar huis halen ? Want we hebben natuurlijk niet elke dag geoefend de afgelopen weken. Die gaat ook wel wat stress ondergaan, maar goed, daar komt ze ook wel weer overheen.

De dieren hebben gewoon in de meeste gevallen een prima leven, en dat transport richting het einde gaat ook vaker gewoon prima dan dat het verkeerd gaat en enorm stressvol verloopt. Mensen die anders beweren moeten ook de 'balls' hebben om maar eens een keer een dag mee te lopen of iets dergelijks, dan kunnen ze het van dichtbij meemaken.

Het zielig naar buiten kijken wat je zelf aangeeft is ook niet hoe een dier het ervaart. Die vindt zichzelf niet zielig.

cp112

Kopen bij een slager die zelf nog zijn eigen vee slacht.

Biologisch ben ik ook geen fan van. Is tegenwoordig zo'n hype maar je wilt niet weten hoe die dieren soms liggen te creperen omdat ze niet behandeld mogen worden met bepaalde dingen. Dat Is dan weer de andere kant he.

Kippen heb ik hier alleen beter leven kippen, eieren alleen vrije uitloop (scharrel zegt ook niks).
Koeienvlees is vaak ook nog wel orima te doen het ergst is varken en gewoon kippenvlees. Kwestie van goed kijken wat en waar je het haalt.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:29

verootjoo schreef:
Als je Nederlands vlees koopt, bij een slager die transparant is over waar het vlees vandaan komt zit je echt prima met je vlees :)

Koop je het in de supermarkt, dan is je kans groot dat je vlees idd een lijdensweg heeft doorgemaakt.

Ja en hoe weet je of je Nederlands vlees koopt? En een slager die transparant is?? Hoe weet je dit?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:30

Naamloos1 schreef:
verootjoo schreef:

Ja en hoe weet je of je Nederlands vlees koopt? En een slager die transparant is?? Hoe weet je dit?

staat op de verpakking en bij de slager weten ze ook wel te melden waar ze het vandaan halen

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:31

In Nl is het allemaal wel goed gesteld met het dierenwelzijn....maar je hoe verder naar het zuiden of oosten ..hoe slechter.

Uiteraard laten al die dieren programmaś juist alleen de excessen zien...zelfde als de meeste vreselijk proefdier experimenten (die in europa niet eens zijn toegestaan)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:31

Naamloos1 schreef:
verootjoo schreef:

In de supermarkt staat het gewoon op de pakjes. Bij de slager moet de slager je het kunnen vertellen. Van onze slager weet ik het en ons dorp is ook te klein om slecht te zijn als slager. Ik weet precies uit welk weiland mijn biefstuk komt :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:32

eerste staat gewoon op de verpakking, land van herkomst..

tweede, transparant betekent dat hij open is erover.. dus als jij het vraagt, hij gewoon verteld waar het vlees vandaan is gekomen. Of het betrouwbare informatie is, dat is een ander vraagstuk, maar waarom zou je daar in beginsel aan twijfelen.. dan bel je de informatie na?

ik heb een tijdje aan het lauwersmeer gewoond en daar vertelde de slager vol trots wanneer hij een koe uit de natuur binnen zou krijgen of wanneer er een paard gevangen was.. hij slachtte ook gewoon die dieren zelf. daarnaast wist hij ook gewoon te vertellen bij welke boer hij koeien vandaan kocht, welke stukken vlees wel van het lauwersmeergebied kwamen, welke uit de fok kwamen..

dat is openheid geven.. dat gaf mij ook geen enkele reden om te twijfelen.. desnoods kon je kijken of die koe inderdaad werd geleverd.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 29-01-16 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:33

Veel zo niet al die filmpjes komen uit het buitenland en meestal ook van buiten Europa. Problemen met slachten zie je bv door de giga hoge slachtsnelheden in Amerikaanse slachthuizen, als er iets van 30 dieren per minuut dood moeten, kan je er op wachten dat er dingen mis gaan. Europese regels zijn veel strenger, daar liggen ook de slachtsnelheden een stuk lager, waardoor dit soort ellende zeldzaam is.

Idem trouwens voor de regels qua huisvesting. Wil je echter puur uit welzijnsoogpunt en zeker weten vlees kopen, dan zijn er zat mogelijkheden via kleine slachters en vlees uit Nederlandse natuurgebieden waar de beheerders de dieren die teveel zijn (groep te groot of inteelt, etc.) slachten en verkopen, veelal gaat dat via internet. De welzijnswetten in NL en (west)Europa zijn streng en er zitten veel mensen boven op. Reden dat deze vreselijke filmpjes in niet europese bedrijven gemaakt worden is omdat er hier geen schokkend materiaal te maken is. En hoewel vlees de hele wereld over gaat, staat slachtland in elk geval gewoon op het etiket.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:33

Bedankt voor al jullie reacties!
En zoals de varkens die in de vrachtwagen staan? Staan die ook hutjemutje op elkaar? Of hebben ze nog wel ruimte om te lopen?

Kinke

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:34

In welke regio zit jij dan TS?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:36

Tja eerlijk.. Ik heb voor Dierhouderij diverse stallen gezien ik word misselijk van hoe wakkerdier hun verhaal verkoopt. Ze brengen het net of plofkippen 6 weken lang in een te kleine schuur worden gehouden met doorgezakte pootjes..

Daadwerkelijk? De eerste 5 weken is die stal ruim zat, de laatste week is de schuur vol maar niet dat de kippen geen bewegingsruimte hebben of op elkaar moeten zitten. Ik heb slechts enkele kippen gezien die niet meer konden lopen..

Ik kan het iedereen aanraden om zelf eens bij een stal te gaan kijken, ipv achter de media aan te rennen :-)

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 23:37

Ik wist serieus niet dat het land van herkomst op de verpakking staat.. Ga ik zeker eens op letten! Dus NL is redelijk ok?

Kinke: Zelfde regio als jou zo te zien ;) Overijssel..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:37

varkens die kunnen lopen in de vrachtwagen kunnen omvallen of uit balans raken, daar stress van hebben waardoor het vlees gewoon minder prettig smaakt (stress proef je terug in vlees), dat is dus sowieso niet slim.

een paard vervoer je ook immers met een kleine persoonlijke ruimte meestal, niet zodat hij 2500 rondjes kan draaien en aan de wandel kan gaan achter je auto.

de ene vervoerder stampt een vrachtwagen vol met losstaande varkens, de ander heeft tussenschotten..

beide gevallen is beter dan rondscharrelende varkens die ruimte hebben om te rollen en uit stress met elkaar aan de knok kunnen omdat er de ruimte voor is..

verder is het natuurlijk gewoon economisch belang, ruimte in een vrachtwagen wordt benut..

je kunt beter kijken dat vervoer zo kort mogelijk duurt.

je kunt beter een uurtje als haringen in een blik staan dan 35 uur op transport.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 29-01-16 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:38

Er is onderscheid te maken in 2 dingen: de manier van slachten en hoe het dier heeft geleefd.

In Nederland worden alle dieren echt met enorm veel respect geslacht. Ze worden ook verdoofd.
Dus daar kan je echt wel vanuit gaan dat dat goed gaat!

Over huisvesting is anders. Maar als jij een biologisch kippetje koopt, dan heeft de kip ook volgens die richtlijn geleefd.
Kies je voor de plofkip dan weet je dat hij is vetgemest, maar ondanks dat is hij wel op de meest humane manier geslacht

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:40

Ik vond de omgang en de huisvesting van slachtkippen die ik bij de keuringsdienst van waarde zag flink heftig en dat was redelijk neutraal gefilmd. Volgens mij worden de ligkooien voor fokzeugen ook gewoon nog gebruikt en worden biggen onverdoofd gecastreerd. Er is vast niet overal sprake van gruwelijke mishandeling, maar een fijn leven is het zeker niet.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:40

Er gaat wel eens wat weg van de boerderij naar de slacht. Dat zijn de koeien die iets mankeren en waarmee ze nog getransporteerd mogen worden. De regels zijn tamelijk streng. Doodzieke of koeien die echt slecht ter been zijn nemen ze niet eens mee. Hier gaan dus alleen koeien weg die niet meer geschikt zijn en als dat niet kan worden ze ingeslapen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:42

Dit filmpje is misschien wat kinderachtig maar er wordt wel goed uitgelegd hoe het werkt in de veetransport.

Mijn vriend had ook graag veetransport chauffeur willen worden maar je moet aan zo ontzettend veel eisen voldoen waardoor hij het niet heeft gedaan. (Is wel vrachtwagen chauffeur) Maar dat zegt mij genoeg denk ik dat je aan allerlei eisen moet voldoen voordat je dat beroep mag uitoefenen. Je wordt het echt niet zomaar!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 23:43

batje schreef:
Ik vond de omgang en de huisvesting van slachtkippen die ik bij de keuringsdienst van waarde zag flink heftig en dat was redelijk neutraal gefilmd. Volgens mij worden de ligkooien voor fokzeugen ook gewoon nog gebruikt en worden biggen onverdoofd gecastreerd. Er is vast niet overal sprake van gruwelijke mishandeling, maar een fijn leven is het zeker niet.

Wat vond je precies schokkend bij kdvw?

De ligkooien van de fokzeugen dienen meer ter bescherming van de biggen, zodat ze niet verdrukt kunnen worden door de moeder.