Voorlopige aanslag, hulp nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Voorlopige aanslag, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 18:13

Hallo allemaal,

ik heb een voorlopige aanslag gehad en daar deze maand ook al geld van gekregen en de zorgverzekeringswet al betaald.

Nu ben ik de voorlopige aanslag aan het wijzigen omdat de situatie ook is verandert. Nu staat er een vakje met de vraag: eerdere voorlopige aanslag 2016.

Bij het vraagteken staat kies dit als u al eerder een bedrag betaald heeft of ontvangen. Dus ik dacht dat heb ik. Echter bij de volgende vraag moet ik dus invullen wat ik totaal heb ontvangen of totaal heb moeten betalen. Er staat bij het vraagteken vul het totale bedrag in dat u over 2016 moet betalen of terug krijgt.

Echter als ik het totale bedrag invul lijkt het te worden berekend of ik al het gehele bedrag wat daar staat ontvangen is door mij waardoor ik veel zou moeten betalen, maar ik krijg het bedrag verdeeld over 12 maanden en heb pas een maand ontvangen. Ik heb al 2 x eerder aan de telefoon gehangen met de belastingdienst, maar nu zijn ze dicht en ik wil er heel graag vanaf zijn voor het weekend :( kan ik ervoor kiezen het niet in te vullen met het risico dat ik slechts een maand misschien terug zou moeten betalen? Of alleen het bedrag invullen wat ik daadwerkelijk tot nu toe heb gekregen en heb betaald?

Stel voor ik zou 100,- terug krijgen op de oude voorlopige aanslag. Als ik dat niet invul zou ik voor dit jaar 25 euro terug krijgen. Als ik het wel invul zou ik nu 75 euro moeten betalen. Terwijl ik dan nog pas (krijg per maand dus 100/12) 8,33 heb gehad van de maand januari.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:45

2016 kun je nog geen voorlopige aanslag hebben toch, of ben ik nu heel dom? Dat jaar moet nog beginnen.
Of is dat alleen voor toeslagen?

Maandag even bellen?
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 29-01-16 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:47

Lynn_Nikita schreef:
2016 kun je nog geen voorlopige aanslag hebben toch, of ben ik nu heel dom? Dat jaar moet nog beginnen.

Berekend op voorgaande jaren. Ik heb hem ook binnen helaas

Dusja1

Re: Voorlopige aanslag, hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:52

Is niet alleen voor toeslagen, aanslag voor voorlopige inkomstenbelasting is hier helaas ook op de mat gevallen.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:54

Je kan ook gewoon enkel je verwachtte bedrag van jaarinkomsten 2016 wijzigen.
Dan past de belastingdienst vanzelf de rest aan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 07:46

Lynn_Nikita schreef:

Maandag even bellen?

Jawel hoor, voorlopige aanslagen kun je zelf aanvragen/regelen vooral bij ondernemers wordt dit gedaan (eensmanszaken en VOF's) omdat deze geen inkomstenbelasting betalen via loonbelasting zoals je doet als je in dienst ben van een werkgever.

Je verhaal is nogal onsamenhangend TS :Y)
Je heb een voorlopige aanslag inkomstenbelasting en zorgverzekering gehad maar krijgt ook terug? Is deze teruggave van zorgtoeslag? Want in principe als je een voorlopige aanslag inkomstenbelasting en zorgverzekeringwet te betalen hebt gekregen kan je hier niet van terug krijgen...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 08:43

Verhaal is duidelijk ;) zvw is geen zorgtoeslag of wat dan ook.

Ts. Gewoon bedrag van de aanslag invullen. Wordt dan gewoon verrekend. Is dus niet zo dat je opeens 75 zou moet betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:04

Wat Liannetje zegt, je kan gewoon het hele bedrag invullen. Wat minimouse zegt klopt ook, als je niets of het verkeerde invult, berekent de Belastingdienst alsnog het goede. Ik heb ervoor geleerd dus je mag het gerust van me aannemen :).

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:21

Ahá, daarmee wordt één en ander ook voor mij duidelijk. Ik kreeg namelijk ook een voorlopige aanslag 2016 :( Ik wilde al gaan bellen, maar da's nu overbodig, thnx! :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 09:40

veerledec schreef:
Wat Liannetje zegt, je kan gewoon het hele bedrag invullen. Wat minimouse zegt klopt ook, als je niets of het verkeerde invult, berekent de Belastingdienst alsnog het goede. Ik heb ervoor geleerd dus je mag het gerust van me aannemen :).

Oké dus hun zien de voorlopige aanslag die ik al had wel nog in? Had nu dus niks ingevuld/aangevinkt en dacht ach als ik aan het einde van het jaar dan alleen januari hoef terug te betalen, maar daarna dacht ik straks krijg ik het geld van allebei de aanslagen elke maand, dan zou ik aan het einde van het jaar heel veel terug moeten betalen.

Bedankt voor de tips!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 09:50

Oww nu snap ik het, sorry :o Was vroeg en niet goed gelezen.

Als jij je gegevens zo wijzigt dat je niks hoeft te betalen terwijl je op je voorlopige aanslag terugkrijgt en dit dus al terug gekregen hebt moet je idd gewoon terug betalen wat je gekregen hebt :)
Vul gewoon de gegevens van de voorlopige aanslag in zoals hier al gezegd is en het moet goed gaan!!

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 11:41

Gewoon het volledige bedrag invullen, zij houden rekening bij het aanpassen dat je nog maar een gedeelte hebt uitgekeerd gekregen en niet het volledige bedrag :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 11:46

Dan pas ik het even aan, vul de eerdere aanslag in en hoop dat het dan goed gaat :')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 11:53

Zo het is verzonden nu maar hopen dat het gaat kloppen zodat ik niet ineens zo heel erg veel in een keer moet betalen en lang bezig ga zijn om het weer recht te krijgen :') ik heb niet zo'n goeie ervaring met de belasting. Ben een keer bijna een jaar bezig geweest om de huurtoeslag te krijgen waar ik echt op had.