PWS paarden biologie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ponycrosserr

PWS paarden biologie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 13:26

Hoi!

Ik ga samen met een vriendin PWS doen, daarvoor zijn we aan het nadenken over een interessant onderwerp.

We willen graag een onderwerp met biologie doen. We moeten echt een onderzoek doen en daar 80 uur aan besteden.

We willen iets met paarden gaan doen, deze onderwerpen leken ons wel interessant:
Welke uiterlijke kenmerken paarden hebben waar je deels het gedrag van kunt aflezen.
Andere dingen met gedrag en gemoedstoestand.
Genen.

Hebben jullie nog leuke ideeën voor ons waar we onderzoek naar kunnen doen?

Mijn vriendin is trouwens vooral geïnteresseeerd in western en natural horsemanship en ik meer in de drie disciplines van eventing, dus het zou leuk zijn om dat een beetje te combineren.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:34

Misschien kan je iets doen met het systeem van pijnscore? Aan de hand van gezichtsuitdrukkingen kan er een pijnscore gemaakt worden. Misschien kan je diverse disciplines daarop vergelijken
Of iets met veel voorkomende blessures en dan de disciplines vergelijken?

Flowq

Re: PWS paarden biologie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:39

Ik heb het ook gedaan, mijn onderwerp was:
Hartslag en gedrag bij paarden.

Mijn onderzoeksvraag was:
Wat is het verband tussen het gedrag en de hartslag van een paard bij verandering van de omgeving?

Mocht je vragen hebben pb gerust :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:44

Leuk idee! Ik denk wel dat je, net als Flowq heeft gedaan, een heel specifiek en afgebakend onderwerp moet kiezen.
"Genen" is veel te groot, je zou bijvoorbeeld wel kunnen kijken naar vererving van kleur, bepaalde eigenschappen die van belang zijn bij een bepaalde tak van sport (dus waarom is een westernpaard zo gebouwd, en een springpaard zo, waar let je op met fokken, wat is dominant in de vererving) of mogelijke erfelijke belastbaarheid bij bepaalde blessures.
Succes!

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 16:49

@eilleen, dat lijkt wel heel interessant, maar is denk ik wel heel lastig om van het gezicht af te lezen en hoe zou je dat kunnen testen, want het is natuurlijk niet de bedoeling om het paard pijn te doen :P
Dat met de veel voorkomende blessures in de verschillende disciplines, klinkt ook wel interessant, misschien dat we daar wat mee gaan doen!

@Flowq, dat is ook leuk! Maar hoe kom je aan zo'n hartslagmeter, lijkt me wel heel leuk om te doen.

Het onderwerp genen is inderdaad te groot, maar we wisten nog niet echt iets specifieks erin. Met de bouw is ook wel heel leuk, zoiets als 'Wat is de ideale bouw van een western-/eventing-/spring-/dressuurpaard' dat is misschien ook wel wat waar we iets mee gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:15

Omdat dit onder een huiswerktopic valt, moet ik hier helaas een slotje op plaatsen.