18 jaar en stoppen met 4 havo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MadeeFleur

18 jaar en stoppen met 4 havo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 23:41

Hey bokkers!

Ik zit momenteel in een dilemma, en dacht laat ik het eens op bokt zetten. Wie weet heeft er iemand hetzelfde meegemaakt :p

Ik zit op het moment in 4 havo, vorig jaar had ik 0,1 punten te kort om over te gaan maar ivm een rotte thuissituatie hebben ze mij toch over laten gaan naar 4 havo, gelukkig! want ik had de 3de al een x over gedaan.

Nu heb ik net mijn 3de toetsweek achter de rug en heb ik er nog 2 te gaan, ik weet eigenlijk al zeker dat in dit jaar niet ga redden. Ik sta er bizar(geen 5jes maar Echte onvoldoendes) slecht voor, ik zou echt alleen maar 10en moeten halen de aankomende 2 toetsweken mocht ik het nog willen redden en ik weet dat dat niet gaat lukken want in vind het eigenlijk veel te moeilijk en de thuissituatie is nogsteeds niet helemaal zoals 'het hoort'.

Maar toch denk ik ja havo is altijd mijn doel geweest, ik moet ervoor gaan!

Nu heb ik een beetje onderzoek gedaan in wat ik zou willen doen als ik dit jaar niet haal, en ik heb een leuke mbo opleiding gevonden op het grafisch lyceum!

Nu ben ik 18, dus ik zou nu al kunnen stoppen met 4 havo omdat ik eigenlijk al weet dat ik het niet meer ga redden.
Dan heb ik een aantal vrije maanden waarin ik veel kan werken, meer kan paardrijden (zet het niks voor niks op bokt :P ) en hopelijk mijn rijbewijs kan gaan halen.

Nu weet ik echt niet meer wat wijsheid is en ik zit er nu al een tijdje mee in mn hoofd

Wie weet er raad?

leestmee

Re: 18 jaar en stoppen met 4 havo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:50

Ik zou dit leerjaar toch afmaken.
Zodat je toch bezig blijft met je hoofd.
Kan er verandering komen in je thuissituatie?
Anders op zoek naar begeleid kamerwonen en idd mbo of bbl opleiding

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:51

Ook ik geef je het advies om het leerjaar wel af te maken. Anders raak je zo "uit" het leren.

Alles wat je nu meepakt qua lesstof is alleen maar handig voor je MBO. Wellicht kun je dan een en ander versneld doen?

Dat je 18 bent wil niet zeggen dat je zomaar kunt stoppen met leren. Je hebt namelijk geen startkwalificatie !!! Je hebt nog geen diploma. Je bent dan voortijdig schoolverlater en krijgt dan de RMC op je dak.

Ergens jammer dat je nu niet examen voor TL kunt doen, dan had je straks in elk geval een diploma gehad.

Weet je al of je bent toegelaten voor het Grafisch Lyceum?
Verwacht dat ze een zware intake zullen hebben en je zult denk ik een uitgebreid portfolio moeten hebben?

Doe in elk geval eens een meeloopdag.

succes

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:13

Ik zou voordat je stopt jezelf meer verdiepen in het MBO, voor zover je dat nog niet gedaan hebt in ieder geval. Want stel dat de studie die je nu voor ogen hebt toch niks blijkt te zijn (omdat het niet leuk is achteraf, of andere redenen, baankansen ofzo ik noem maar wat!), is er dan een plan B of zelfs plan C dat je in je achterhoofd al hebt?
Want het zou eeuwig zonde zijn als je begint aan de MBO opleiding en het niks blijkt te zijn, er geen andere MBO studie is de je aanspreekt en je dus spijt krijgt dat je niet toch de havo nog hebt geprobeerd...

En mocht je havo eigenlijk wel heel graag willen halen maar is het meer het idee dat je het niet gaat halen hetgeen wat je ontmoedigd en je daardoor gaat 'verlangen' naar iets anders/nieuws? Dan is misschien de VAVO een optie? Daar willen ze nog wel eens uitzonderingen maken en bepaalde regelingen treffen wat betreft vakken versneld halen of juist langer de tijd voor uittrekken (dus dat je in een deel van je vakken het ene jaar afrondt en een deel het jaar erop.. dit duurt dan wel langer uiteraard, maar dan is je slaaggarantie wel iets hoger!)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:22

Ik zou je leerjaar gewoon afmaken en dan je vmbo diploma aanvragen. Dan heb je die in ieder geval.
Als ik jou was zou ik dan gaan zoeken naar een goede mbo opleiding en die gaan volgen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:26

Denk je dat volgend jaar mbo wel gaat lukken? Misschien in overleg met mentor minder vakken volgen? Dat je dit jaar in 2'en doet? En dat je nog tijd hebt om aan je thuis situatie te werken?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 07:47

Als je er 100% zeker van bent dat je dit gaat doen en wil blijven doen zou ik dit jaar afmaken en naar het mbo gaan. Zelf ben ik na 5 havo zonder diploma naar het mbo gedaan. Heb er nooit geen spijt van gehad tot nu toe.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:58

Als je het je niet lukt is het niveau misschien te hoog.
MBO is leuk, maar ik denk wel dat als je van de Havo komt dat het wat makkelijk is.

Welke opleiding wil je op het GLR gaan doen?
De intake bij mij op school (ik zit op het GLR) is niet heel makkelijk.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 09:16

Ik heb ook GLR gedaan en had een klasgenootje die met overgangsbewijs van 3 naar 4 havo naar het MBO is gegaan. Het nadeel is, dat als het toch niet zo bevalt, je helemaal zonder diploma's zit.

Overigens valt de toelating voor het GLR echt alles mee hoor.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:23

Ik zou toch proberen om je havo diploma te halen. Misschien lijkt het nu niet zo veel, maar ik merk toch dat werkgevers een havo diploma zeker wel waarderen. En mocht MBO helemaal niks zijn en wil je daar stoppen, dan heb je iig nog je havo diploma. Geloof me, als je straks een baan gaat zoeken, ben je dan zooo blij dat je iig een havo diploma op je cv kunt zetten. Werk zoeken is tegenwoordig al moeilijk genoeg, zonder diploma's zal dat niet makkelijker zijn

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:29

Het klinkt altijd heel aantrekkelijk om te stoppen. Want ja als je nu stopt, kun je nog naar het MBO en daar heb je een opleiding die past bij je interesses.
Uit ervaring vertel ik dat ook die leuke opleiding uiteindelijk weer zwaar zal vallen. Zeker als je een tijdje stopt met school is het heel moeilijk om weer te beginnen, om weer in dat schoolritme te komen. Zoals hierboven al wordt gezegd, ga voor je HAVO diploma. Iedereen snapt dat er leukere dingen in het leven zijn dan school, maar het is zo belangrijk! Als je je HAVO hebt, je gaat naar het MBO en dat bevalt niet. Dan kun je altijd nog terug vallen op je diploma.. De werkgelegenheid is nu heel slecht, een onafgemaakte HAVO-carrière gaat je daar niet verder in helpen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:29

Heb je inzicht in de reden dat leren nu niet lukt? Heb je begeleiding van school? Heb je de mogelijkheid om nog over te stappen naar TL?
Voordat je een keuze maakt, is het zinvol te weten wat je nodig hebt om het MBO tot een succes te maken.
Veel wijsheid gewenst!

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:36

Ik zou als ik jou was eerst opendagen bezoeken en je goed laten voorlichten over verschillende opleidingen voordat je school verlaat. Ook al haal je je Havo nu niet lijkt mij school verlaten erg onverstandig je hebt daar je sociale contacten en er zijn mensen die je kunnen helpen bij het zoeken naar je vervolg opleiding. Ga met je mentor en decaan in gesprek en bespreek de verschillende optie's. En laat de keuze niet afhangen van de voordelen die je nu zou hebben op korte termijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 17:41

Ik lees nergens iets over begeleiding, je mentor?? Oid. Erg vreemd dat ze je blijkbaar hebben laten zwemmen na het vorige jaar want na de eerste toetsweek had het sein bij je mentor al op rood moeten staan. Komt het puur door thuis of kun je gewoon niet beter, dat lijkt me verstandig om te onderzoeken want anders red je het bij een vervolg opleiding ook niet. Ga eerst op school proberen om je vmbo te halen. En kijk daarna (hoe aantrekkelijk stoppen nu ook lijkt) wat je wil gaan doen maar ga niet zonder diploma van de middelbare af.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:53

Ik ben ook naar mbo gegaan met een havo 3 naar 4 overgangs bewijs, ook naar het GLR. Het leek me een geweldige opleiding en dat bleek ook zeker waar te zijn, maar uiteindelijk liep het op niks uit en ben ik na 2 jaar gestopt en stond ik zonder enig diploma. Ik had spijt en maak nu op de vavo m'n havo af. Ik raad je echt aan om gewoon havo af te maken en daarna eens te kijken of je die GLR opleiding nog wil doen (of eventueel een zelfde soort opleiding maar dan op hbo niveau), want zonder diploma zitten is geen fijne situatie.