Kleine enquete over osteopathie: wel of niet behandelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard(en) ooit laten behandelen door een osteopaat?

Ja
72 (83%)
Nee
14 (16%)

Totaal aantal stemmen: 86

Batlow

Kleine enquete over osteopathie: wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 22:37

Hoi bokkers,
Ik ben bezig met een project wat betrekking heeft tot osteopathie bij paarden. Omdat het een alternatieve geneeswijze is, zijn de ervaringen in mijn onderzoek het belangrijkste. Ik ben heel erg benieuwd naar ervaringen van eigenaren met osteopaten, zowel goede als slechte en waarom.

Ik heb ook een simpele poll toegevoegd of je paard ooit is behandeld. Zo kan ik ook het verschil zien tussen de mensen die wel en die niet laten behandelen. Mocht je nog nooit een osteopaat hebben laten komen, dan hoor ik ook heel graag waarom!

Hierbij een paar vraagjes voor mensen die wel een osteopaat laten komen:

- Waarom heb je je paard(en) ooit laten behandelen? (N.a.v.?)

– Behandel je je paard(en) preventief? zo ja/nee, waarom?

– eventuele belangrijke overige opmerkingen mbt eigen ervaringen met een osteopaat

Alvast bedankt voor de moeite!

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:02

Ik heb mijn paard éénmalig laten behandelen door een osteopaat. Dit omdat het met mijn paard lichamelijk niet goed ging. Ze was stijf, liep kreupel en was vanwege de last meer schrikkerig.

Mijn paard was toen nog maar 3 jaar, en heb haar daarvoor niet preventief laten behandelen. Vanaf 3 jaar had ik zeker mijn paard preventief jaarlijks willen laten behandelen, maar helaas heeft mijn paard maar 4 jaar mogen worden. Ik zou een paard preventief willen laten behandelen omdat voorkomen beter is dan genezen. Dus beter er op tijd bij zijn met een osteopaat, dan dat het paard vanwege blokkades steeds meer last krijgt en je uiteindelijk bij de DA beland.

Mijn paard bleek achteraf spat aan beide achterbenen, overhoef aan beide voorbenen en artrose aan de lendenwervels te hebben. Het leek alsof mijn paard na de osteopathie behandeling juist meer last kreeg. Geen idee of het door de behandeling kwam, of door de progressie van de artrose.
Wat wel zo is, is dat ik mijn hond ook heb laten behandelen door een osteopaat. Hij had achteraf hele ernstige HD, spondylose en lichte ED. Maar ook bij hem is het na de osteopathie behandeling bergafwaarts gegaan.
Nou hadden mijn dieren dus wel veel ernstige klachten, dus had een osteopathie behandeling misschien gewoon geen baad meer.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:11

Pony heeft chronisch last van zijn darmen en hoopte dat dit misschien iets zou helpen. Ook had hij last van singelnijd en erg stijf vooral in achterbenen, op aanrade van een stalgenoot toen de osteo langs laten komen.

De osteopaat komt voortaan minstens 1x per jaar langs tenzij anders geadviseerd.

– eventuele belangrijke overige opmerkingen mbt eigen ervaringen met een osteopaat
Helaas heeft het voor de darmen niets gedaan wel is de pony ontzettend veel beter gaan bewegen. Waar zijn achterbenen vaak niet lekker mee kwamen liep hij nu veel soepeler en ook vlotter.
Singelnijd is een tijdje geminderd na de behandeling, helaas daarna weer teruggekomen en verergerd.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:31

- Waarom heb je je paard(en) ooit laten behandelen?

Toen ik mijn pony kocht liep hij kreupel onder het zadel en op de zachte kleine volte, voor de rest was er niets aan de hand en kwam hij ook goed door de buigproeven heen.

Ja, iig dat is wel het plan, maar heb mijn pony nog niet zo lang dat ik preventief heb kunnen behandelen :) Maar met zijn achtergrond in mijn hoofd wil ik zeker dat hij elk jaar ff gecheckt wordt.

Op zich hebben de behandelingen mijn pony goed geholpen, alleen was hij na de tweede behandeling na een week nog erg kreupel terwijl ik hem na 5 dagen weer gewoon aan het werk had mogen zetten. Toen ik contact opnam met de osteopaat kreeg ik een vrij korte reactie en botte reactie. Dat in combinatie met de behoorlijk hoge prijs en de (in mijn ogen) vrij korte en achteloze behandeling zonder veel uitleg of eventuele tips of oefeningen om mijn pony te helpen, zorgt ervoor dat ik de volgende keer een andere osteopaat vraag :)

Sadira

Re: Kleine enquete over osteopathie: wel of niet behandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:37

Waarom behandeling?
Onregelmatigheid in het lopen; eerst willen uitsluiten of er niet in de wervels iets niet lekker zit.

Preventief, ja of nee?
Preventieve behandelingen zijn er niet waar het osteopatie betreft in mijn ogen. Of een paard heeft ergens last van of hij heeft dat niet. Als je op een paard rijdt is de kans best flink aanwezig dat er ergens een keer iets niet lekker gaat zitten door de belasting... of je daar nou acuut iets van merkt in zijn gedrag of niet. Dus ik vind het niet meer dan eerlijk als we zo'n diertje met ons gewicht belasten om hem af en toe te laten checken of hij nog oké is.

Osteopaat heeft fijn werk verricht, pony's waren ook heel ontspannen en rustig bij de behandeling en de paarden zijn achteraf altijd stukken beter :) Ben er blij mee. Fijn mens hebben wij ook, dat scheelt vast een hoop.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:42

- Waarom heb je je paard(en) ooit laten behandelen?

Mijn paard heeft twee jaar stil gestaan, nu wil ik haar weer oppakken maar wilde eerst zeker weten dat haar lichaam ook mee zou werken.

Ja, liever voor de training kijken of alles goed is, dan tijdens de training tegen problemen aan te lopen die voorkomen hadden kunnen worden.

Nadat de osteopaat is geweest voelt ze zich weer super en heeft de lust om te lopen weer helemaal terug. Eerder had ze nooit zin om te werken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:45

Ja tijdens het inrijden merkte we dat het paard vast zat ergens, paard had een klein jaartje daarvoor een ongelukje gehad en daardoor heeft alles een werking op elkaar en ging ze meer compenseren en dat uitte zich toen.

Nee, de behandeling heeft mijn paard wel geholpen. Maar ik weet niet of het nu zo'n prettig ervaring was. Misschien ben ik een zeur maar vond het niet prettig om te zien.
En daardoor ben ik niet zo overtuigd of dit op regelmatige basis wel zo fijn is.

Hij heeft gedaan wat hij moest doen. Paard heeft er toen baat bij gehad.
Maar vond het verder wel een wat "nare ervaring". Misschien meer voor mezelf maar zou er niet snel meer voor kiezen.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:54

Beide zijn hier behandeld,

Mijn merrie omdat ze niet lekker liep en in het idee had dat het vanuit haar heup of hoger kwam. Na een paar behandelingen ging dit een stuk beter.

Mijn ruin is ooit behandeld nadat hij op de wei flink onderuit gegaan was en hierdoor last leek te hebben van zijn rug, die inderdaad erg vast zat.

Eigenlijk wil ik voor beide binnenkort een preventieve behandeling, gewoon als check up.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 01:05

Ja. Mijn paard is behandeld aan zijn schouder. Bleek later dat jaar aan hetzelfde been (voorknie) gevorderde artrose te hebben. Osteo had geen rontgenogen maar had dus wel goed gezien in welk been het probleem zat. Paard ontlastte de artrose door ergens anders meer te belasten, vast te zetten.
Zou de osteo dit jaar weer willen laten komen, dan wel rekening laten houden met de artrose.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 08:08

Super bedankt voor alle antwoorden! Heb ik zeker wat aan. De redenen waarom zijn allemaal zo uiteenlopend, maakt het interessant. :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:20

Ja, alle paarden worden hier osteopatisch behandeld, prventief aan het begin van het wedstrijdseizoen en als ik denk dat een paard een blokkade heeft.
Ze voelen zich na een behandeling mega vrolijk. Ik laat ze na behandeling een paar dagen met rust, zodat ze zich zelf kunnen resetten.
Zelf laat ik me ook osteopatisch jaarlijks behandelen. Ik heb er zelf ook veel baat bij.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:41

Ja ik heb mijn paard laten behandelen voor ik hem ging inrijden, gewoon om zeker te zijn dat hij nergens vast zat.

Preventief ja, ieder jaar laat ik hem behandelen, en geef hem dan 4 dagen vrij.

Ik merk wel dat hij toch veel beter kan inbuigen na zo'n behandeling. Hij is dan veel losser , voornamelijk in de hals.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:45

De eerste paar keren gewoon puur controle. de ene keer kwam ze wel wat tegen (kleine dingetjes) en de andere keer geen behandeling nodig.
Andere keer gebeld omdat we ergens tegenaan liepen met rijden, gevoel klopte.

Ja ik laat haar jaarlijks sws controleren.
Omdat het niet altijd goed zichtbaar is bij dr.

Paard was daarna weer lekker los in haar lijf, goed inbuigen, los etc

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:03

Al 11 reacties, bedankt! Ben nog zeker op zoek naar meerdere, dus daarom even een upje!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 20:59

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar meerdere antwoorden! vooral mensen met slechte ervaringen met een osteopaat.

Goede ervaringen ook zeker welkom