Toos Zelfdisciplineloos.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Toos Zelfdisciplineloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:10

Ik ben Anne en ik ben zelfdisciplineloos (is dat een woord?). Zolang ik mij kan heugen, kamp ik met dit probleem en hoe ouder en 'verstandiger' ik word, hoe groter het probleem ook wordt en het blijkt dat je zelfdiscipline toch wel keihard nodig hebt bij een hele hoop dingen. Afstuderen bijvoorbeeld.. maar ook het huishouden, de was, de training van mijn paard en ga zo nog maar eventjes door.

Bokkers, ik wil dit veranderen! Ik wil mezelf ergens toe kunnen zetten, ik wil keihard gemotiveerd aan het werk! Ik zoek mensen die dit van zichzelf herkennen en dit ook graag willen veranderen maar het belangrijkste; ik zoek tips! Hoe hou je jezelf gemotiveerd of wat is jouw methode om jezelf even een flinke schop onder je kont te geven?

SinneJ

Re: Toos Zelfdisciplineloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:11

Ik doe mee! Mijn puntjes: training paard en studie bijhouden tijdens niet-examenperioden hehe.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:15

Ik ben geheel het tegen over gestelde van je, teveel gedisciplineerd haha :'). Als je tips wil hebben van me, vraag het maar! :)

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:16

Heel herkenbaar, al ben ik een grote chaoot en dat speelt ook mee :+

Andere mensen vragen om jezelf een schop onder je kont te geven, een foto oid van je doel met je paard ergens zichtbaar ophangen, ik zeg maar iets?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:23

Alsof ik mezelf hoor. Hier ook, vreselijk.. Ik heb al sinds augustus vorig jaar een gloednieuwe sulky staan maar omdat ik veel liever met mijn pony's omknuffel is er nog niks beleerd.. Afgelopen najaar fanatiek gestart met longeren en lange lijnen maar na een paar weken ook weer gestopt..

Nu zit ik voor mezelf al weer goed te praten dat ik vanavond niet met de hond op cursus hoef, het waait en regent namelijk...

Zucht.. Oke.. Schop 1: vanavond naar cursus gaan... :')

Ik heb geen goede tips voor je maar you're not alone. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:24

Hier nog 1, vreselijk...

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:30

Wat vaak goed werkt is om een 'beloning' tegenover datgene wat je moet doen te zetten. Bijvoorbeeld: je moet studeren voor je examen. Dan ga je nu een uur studeren en daarna mag je X doen. Maar alleen als je ook echt een uur gestudeerd hebt.
Of je verwend jezelf bijvoorbeeld met X als je een 7 hebt gehaald voor je examen. Dan moet je dus wel aan de slag om die 7 te halen, want anders krijg je het niet.
Om het extreem te maken zou je ook nog een 'straf' kunnen bedenken voor als je het niet doet, maar het moet wel motiveren om aan de slag te gaan ;-)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:31

Studeren? Dat is toch een paar dagen van te voren denken dat je 7 hoofdstukken taalwetenschappen in je hoofd kan stampen? :')

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:33

Ik meld me. Ik loop hier echt enorm tegenaan.. En het gekke is, zelfs dingen die ik super graag wil kan ik mezelf vaak niet genoeg voor motiveren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:35

Jep, echt hopeloos hier -O- Zelfs moeilijke tentamens is geen stok achter de deur om te gaan leren. Mezelf beloningen geven werkt niet, want dan vind ik dat ik na 5 minuten alweer genoeg gedaan heb en dan geef ik mezelf alsnog die beloning :+ Nu is het bij mij wel zo dat leren heel moeilijk gaat als de te leren stof moeilijk of onduidelijk is. Op dit moment moet ik leren voor een statistiek tentamen, het is ontzettend veel stof, maar super onduidelijk wat je nou precies moet weten. Daardoor raak ik gedemotiveerd := Daarnaast zit ik ziek thuis, wat het leren natuurlijk ook niet bepaalt helpt..

Bij deze: ik ga nu tot 20:00 serieus leren voor mijn tentamen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:36

Hier nog 1, totaal geen discipline. :n
Ik kan me er soms gewoon echt niet toe zetten, deze avond was ook als studie avond gepland, maar er komt maar weinig van...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:37

11AFotograaf schreef:
Wat vaak goed werkt is om een 'beloning' tegenover datgene wat je moet doen te zetten. Bijvoorbeeld: je moet studeren voor je examen. Dan ga je nu een uur studeren en daarna mag je X doen. Maar alleen als je ook echt een uur gestudeerd hebt.
Of je verwend jezelf bijvoorbeeld met X als je een 7 hebt gehaald voor je examen. Dan moet je dus wel aan de slag om die 7 te halen, want anders krijg je het niet.
Om het extreem te maken zou je ook nog een 'straf' kunnen bedenken voor als je het niet doet, maar het moet wel motiveren om aan de slag te gaan ;-)

Maar mijn onderbewuste.. of eigenlijk mijn veel te nuchtere bewuste zelf vind dat dat niet werkt. Die beloning kan namelijk ook bést voor het studeren of huishoudelijke klusje..

Je zou zeggen 'sjeez, doe dat gewoon op de goeie manier, mens'. maar op de een of andere manier.. nee...

Wat fijn dat ik lotgenoten heb!!

Iedereen om mij heen is onwijs gedreven en zit vol zelfdiscipline. "Als je na het koken nou even snel een doekje met allesreiniger over het fornuis haalt, scheelt dat zoveel schoonmaakwerk" Aldus mijn moeder. Denk je dat ik ooit de motivatie gevonden heb om dat te doen? Terwijl ik het wel wíl, maar het kost blijkbaar bizar veel moeite om mezelf in dat soort dingen te veranderen..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:38

Ghostattack, you go girl! Ik wil je hier ook nietmeer zien tot 20.00 :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:40

Anne. schreef:
Ghostattack, you go girl! Ik wil je hier ook nietmeer zien tot 20.00 :')

Ik ben al weg! :') Ik moest eerst nog naar de wc, goed excuus om het nog 5 minuten uit te stellen toch? :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:40

Ghostattack schreef:
Jep, echt hopeloos hier -O- Zelfs moeilijke tentamens is geen stok achter de deur om te gaan leren. Mezelf beloningen geven werkt niet, want dan vind ik dat ik na 5 minuten alweer genoeg gedaan heb en dan geef ik mezelf alsnog die beloning :+ Nu is het bij mij wel zo dat leren heel moeilijk gaat als de te leren stof moeilijk of onduidelijk is. Op dit moment moet ik leren voor een statistiek tentamen, het is ontzettend veel stof, maar super onduidelijk wat je nou precies moet weten. Daardoor raak ik gedemotiveerd := Daarnaast zit ik ziek thuis, wat het leren natuurlijk ook niet bepaalt helpt..

Bij deze: ik ga nu tot 20:00 serieus leren voor mijn tentamen!

Heb je ook geen powerpoints die je kan gebruiken?

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:41

Nog 1! Moet leren voor mijn examen.. dacht plan het wat later dan kan ik wat langer leren, niet dus :(. Boeken liggen al weken in de weg voor mn toetsenbord!

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:52

Zucht... ik ken het :') Ik zou eigenlijk aan verschillende stagetaken moeten werken maar er zijn zoveel andere dingen te doen, zoals niets doen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:54

Present! Ik ga echt echt echt om 10 uur beginnen met leren. 10.03, nouja, half 11 is ook goed. 11.44, 12 uur is ook goed joh! Echt om te huilen soms :')

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:57

Ik ben Tanja...... 40 jaar....... En heb ook hetzelfde probleem en zou er best vanaf willen komen.....

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:59

Kleine stapjes!
Dus niet ineens alles om willen gooien en proberen om een boek uit je hoofd te leren op één avond, maar bijvoorbeeld elke dag 1 hoofdstuk.

Heel veel mensen in je omgeving het vertellen dat je iets gaat doen, zodat je je misschien 'schuldig' voelt als je het niet doet.

Bedenk waarom je iets wilt/moet en wat het je dus oplevert als je dat doet.

Voor afleiding door mobiel e.d. de app Forest downloaden, die schakelt je apps uit zolang jij wilt, zodat je dan gefocust kunt werken.

Een vaste avond/dag plannen werkt voor mij goed, dus bijvoorbeeld elke zondagmiddag voor studie bezig.
En kleine dingen zoals het gasfornuis schoonmaken: zet maar een flesballesreiniger ernaast. Misschien doe je het dan sneller.

Voor mij werken lijstjes (in het zicht) heel erg goed. Dan zie ik wat ik nog moet doen en ik streep ook weg wat ik heb gedaan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:01

MarlindeRooz schreef:
Heb je ook geen powerpoints die je kan gebruiken?

Jawel, maar die zijn dus enorm onduidelijk :') Het is meer cryptografie dan daadwerkelijk stof waar je iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:02

Mijn tips zijn vooral plannen en structuur inbrengen. Hoe vaker je het herhaalt, hoe makkelijker het wordt. :P
Ik weet niet hoe regelmatig jou dagen zijn. Maar ik ben bijv. 4 keer per week om 5 uur thuis. Dan plan ik voor mezelf in dat ik van 5 tot 6 ga sporten. Doordat ik al van te voren bedenk wat ik wanneer ga doen, stel ik mezelf er ook op in. En dan wordt het makkelijker om te doen dan impulsief te zijn en denken 'oke, ik ga nu sporten'.

En verder helpen apps als promodoro mij met studeren. Met de basic tips, de meeste afleidingen zelf. Een andere plek kiezen voor studeren dan voor ontspanning etc. Je kan je ook in het studiemotivatietopic melden!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:03

Ja, ik moet ook nog zo veel doen... dat ik in bed lig te wachten tot het weggaat >;)

Ik wil binnen nu en een half uur in ieder geval ponylief gaan bijvoeren en daarna leren voor mijn enige tentamen (weken vrij gehad, niks gedaan natuurlijk). Eerst nog even uitstellen...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:05

Ik heb tijdens het studeren ook altijd fb en bokt hard nodig. :j
Bang dat ik anders te veel aan school / stage doe. :')
Eigenlijk zou ik me een boktban moeten geven, maar ik kan het gewoon niet!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:11

Wow. Ik ben zo gemotiveerd geraakt door dit topic dat ik tóch maar een mailtje heb gestuurd naar mijn afstudeer-begeleider :=