High-wine?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paris_

High-wine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:04

Binnenkort word ik 18 en daarvoor geef ik natuurlijk een groot feest, maar voor een paar vriendinnen wil ik een high-wine houden.

Zijn er misschien bokkers die dit al eens gedaan hebben en leuke tips hebben voor lekkere hapjes?
Ik heb al op internet gekeken, maar dat zijn toch veelal recepten met ingrediënten waarvan ik niet eens weet hoe ze eruit zien, laat staan hoe ze smaken. :')
Bij een hightea kun je bij wijze van de hele snoepwinkel op tafel zetten, maar al dat zoete lijkt me niet erg lekker bij wijn..
En om nou gewoon bittergarnituur erbij te serveren vind ik een beetje simpel haha. :P

Er zullen geen 101 verschillende wijnen op tafel staan, zover ik weet drinkt iedereen witte wijn en verder mixdrankjes en fris...
Misschien dat ik er ook nog wat cocktails bij maak. :)

Wie heeft ideetjes? *\o/*

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:07

Heb laatst een high wine gehad. Hierbij werd onder andere gefrituurde champignons, nachos met kaas overbakken, een bittergarnituur en een selectie van broodjes met verschillende dipsausjes geserveerd. Erg lekker ☺

Many

Re: High-wine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:39

Ik heb eens een high wine gehouden en had toen volgens mij:
- notenmix, ongezouten
- olijven
- hartige muffin met zongedroogde tomaat
- bladerdeegflapje met feta en spinazie
- omeletrolletjes met roomkaas en geroosterde paprika
- stukjes komkommer met selleriesalade
- caprese spiesjes (tomaat, mozzarella, basilicum)

Misschien zit er iets voor je tussen! :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:43

Franse kaas, foie gras, wat zoutjes....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:03

Mws -> vt

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:56

Een kaasplankje is natuurlijk ook een goede optie, die kun je met je wijnen combineren. (kun je leuk decoreren met wat sla, druiven, gemengde noten, vijgenbrood en stroop)
Schones met jam en crème fraîche
Hartige muffins
Bij de cocktails kun je best wat zoetigheden neerzetten?
soesjes, macarons, misschien een bolletje ijs?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:23

Jes schreef:

Ik mag toch hopen dat je een grapje maakt met het tweede hapje?!

Ik zou er ook een mooi kaasplankje bij serveren dat vind ik altijd erg lekker bij een mooie wijn. Cherry tomaatjes vullen met een mix van Boursin en zure room is ook super lekker.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:33

Volgens mij moet je niet te moeilijk denken, hartige borrelhapjes combineren altijd goed met wijn :D ik zou iets doen met verschillende soorten kaas, worst, toastjes of brood met pesto/tapenade/kruidenkaas, nootjes, olijven... :9 en misschien wat fruit erbij voor wie van zoet/fris houdt.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:45

Je kunt ook van die wraprolletjes maken met kipfilet of zalm, die doen t bij ons altijd goed.

(Wrap, laagje kruidenkaas, kipfilet of zalm, een slasoort bijv ijsberg of rucola en dan oprollen, stukjes snijden en evt vastzetten met een cocktailprikker)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:51

Tazzey schreef:
Jes schreef:

Ik zou er ook een mooi kaasplankje bij serveren dat vind ik altijd erg lekker bij een mooie wijn. Cherry tomaatjes vullen met een mix van Boursin en zure room is ook super lekker.

Waarom zou foie gras een grapje moeten zijn?

Errug lekker en zeker niet heel onbetaalbaar hoor.
Diverse soorten paté zijn trouwens ook erg lekker op toastjes voor bij wijn en kaasplankjes. Ga daarvoor liefst wel naar een goede slager; die uit de supermarkt zijn toch echt een stuk minder lekker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:59

JoyCiej007 schreef:
Tazzey schreef:
Jes schreef:

Waarom zou foie gras een grapje moeten zijn?

Errug lekker en zeker niet heel onbetaalbaar hoor.
Diverse soorten paté zijn trouwens ook erg lekker op toastjes voor bij wijn en kaasplankjes. Ga daarvoor liefst wel naar een goede slager; die uit de supermarkt zijn toch echt een stuk minder lekker.

Ik heb een sterk vermoeden dat het gaat over de oorsprong van foie gras, niet over de betaalbaarheid. (Je weet wel, de mishandelingen die de dieren moeten doorstaan voor je stukje foie gras. Is uiteraard een ander verhaal als je het over de faux gras hebt...)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:37

De prijs boeit me niet. De manier waarop het tot stand komt vind ik misselijkmakend.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:45

Tazzey schreef:
De prijs boeit me niet. De manier waarop het tot stand komt vind ik misselijkmakend.

ligt er dus aan welke fois gras TS wil kopen..

door middel van dwangvoeding.

of gewoon door rijk voedsel aanbieden waardoor het best vetgemest wordt door op eigen houtje te eten?

beiden kun je namelijk kopen..

Nederlands gefokte gans zou dan dus gewoon ok zijn,
want in Nederland is dwangvoeding verboden, dus de vette lever (want dat is simpelweg wat fois gras is.. niet 'vette lever door middel van dwangvoeding') van Nederlandse bodem is niet 'misselijkmakend' tot stand gekomen..

want anders zou je de helft van de huisdieren en mensen en iedere vorm van vleesfok ook misselijk makend moeten noemen.. want als we ons zelf, kinderen en huisdieren niet vetmesten, dan zeker ons vleesfokvee wel. en de gans is er daar een van, net als de vleeskoeien, varkens en zelfs de scharrelkip fokt voedt men rijker dan ze natuurlijk gezien behoefte aan hebben.

-----

leuk idee TS,

misschien ga ik zoiets ook een keertje doen :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:06

En ook in Frankrijk is het alleen nog de goedkope foie gras waarbij de gans dwangvoeding krijgt, de echte merken hebben allemaal ganzen die zelf eten en langer de tijd krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:54

Ondanks dat we nu wel erg offtopic gaan, kun je dat afleiden van de verpakking op welke manier de dieren opgekweekt zijn?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:23

Nederlands product zou altijd goed moeten zijn duhelo.

frans product zou mij toelijken dat het op de verpakking moet staan.
en anders online wat speurwerk verrichten.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:44

Toen ik bij de supergrote supermarkten in Frankrijk was, met rijen vol Foie Gras, zag ik geen keurmerken.

On topic: HEEL BELANGRIJK TS :D :D = Welke wijn(en) koop je? Verder qua hapjes: sowieso (wit) brood. Dat maakt je pallet (waarmee je proeft) weer 'schoon', zodat je verschillende wijnen bij verschillende hapjes beter kunt proeven.