iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fiehie

iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:32

Misschien beetje rare titel maar nav dit topic : Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen

Vinden jullie dat je iets mag verbieden in een relatie zoals bijvoorbeeld roken ? Of vind je iets verbieden volledig taboe maar kan je wel voorwaarden opleggen zoals dat er enkel buiten mag gerookt worden of enkel als je niet in de buurt bent ?

En hoe zijn de meningen over alcohol, ook een sociaal aanvaarde "drug" maar in tegenstelling tot roken wel eentje waarbij mensen zich anders beginnen gedragen.

Ik laat nog even in het midden hoe ik er zelf tegenover sta, brand los ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:35

Lastig ik vind dat als je een relatie begint je ongeveer weet hoe de persoon is en of hij wel/niet rookt/drinkt.

Ik vind dat als je dat van te voren weet je het erover kan hebben en je keus kan maken. Wil diegene bijv niet stoppen dan zal je zelf de keus moeten maken of je daarmee kan leven.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:35

Een ander iets verbieden kan eigenlijk niet. Wel zou het voor mij een reden kunnen zijn om weg te gaan bij diegene als hij er voor kiest om geen rekening met mij te houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:36

Ik verbied hem vreemd te gaan :+

Zonder dollen, er zijn dingen die ik gewoon niet wil hebben zoals bepaalde drugs of inderdaad roken. Maar dat is dan ook duidelijk bij hem en als hij dat dan toch zou doen zal ik echt gaan reflecteren of ik wel verder moet met hem.

Blue_Eyes

Ik denk dat als je je partner iets verbiedt, je daar uiteindelijk geen van beiden gelukkiger van wordt. Je kunt het er altijd over hebben en dan kan de ander altijd kijken of hij/zij daar rekening mee wil houden. Maar verbieden :n
Dat gezegd hebbende is het wel belangrijk dat je bij je eigen principes blijft en je eigen grenzen in de gaten houdt, en als de ander daar geen rekening mee wil houden, moet je er even diep over nadenken of je wel gelukkig zult worden met deze persoon.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 23-01-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik vind niet dat je je partner iets kunt verbieden, hij is immers zelf volwassen en kan zelf bepalen wat hij/zij wel/niet wil doen. Je kunt het er wel over hebben, je overlegt wel over belangrijke dingen, maar verbieden... Nee :n
Als je het niet eens bent over iets wat je partner doet, bijvoorbeeld drank/drugs dan heb je zelf de keuze hoe je hiermee omgaat. Je bent immers zelf ook niet verplicht om bij iemand te blijven, dat is een keuze :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:37

Ik vind het altijd zo'n dooddoener als TS haar mening 'nog even niet geeft'. Lekker suf. Is dat uit angst ofzo?

ilayda

Nee ik vind dat je iemand niet iets kan verbieden, en zoals ik in het andere topic ook al zei. Als je het van te voren al weet dan helemaal niet, je kan wel zeggen dat je het niet leuk vind maar iets eisen absoluut niet.

VogeltjeM

Als jij het acceptabel vindt dat je vriend jou ook dingen verbiedt, dan wel. Zou mijn cup of tea niet zijn :)

Guinevere

Natuurlijk, maar dat hangt er vanaf wat het is. Of ja, van mij mag je bijv. best hard drugs gebruiken, maar dan is de relatie ook gelijk over. :+

mika11

Verbieden kan natuurlijk nooit, iedereen is een vrij mens.
Als het voor jezelf een te groot struikelblok zou zijn en je kan er echt niet mee leven, dat zou eerder betekenen dat je niet meer samen verder kunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:38

Ik verbied mijn partner niks, maar stel wel voorwaarden aan bepaalde acties.
Hij mag bijvoorbeeld best vreemdgaan, maar dan is onze relatie wel over.
Andersom geldt dat ook. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:38

Ik vind het afhankelijk van de impact op het leven samen. Zo vind ik dat je je man met een gokverslaving (bijvoorbeeld) heel goed kunt verbieden te gokken, of daar gehoor aan wordt gegeven is een andere. Zo vind ik ook dat je iemand die rookt kunt verbieden binnen te roken.

Je kunt iemand niet verbieden te roken, wel kun je eisen stellen aan het hoe en waar :).

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:41

KoudbloedKim schreef:
Ik verbied mijn partner niks, maar stel wel voorwaarden aan bepaalde acties.
Hij mag bijvoorbeeld best vreemdgaan, maar dan is onze relatie wel over.
Andersom geldt dat ook. :j

Mooi verwoord. Ik denk er precies hetzelfde over. Hij mag van mij alles doen maar aan sommige acties zitten consequenties. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:43

Het hangt ook van de persoon af waarvan je wilt dat die ergens mee ophoudt. De ene zal bij bijvoorbeeld roken zeggen "ok schat, ik begrijp je, ik hou er mee op" en dan ook daadwerkelijk zijn best doen om te stoppen. Een ander persoon denkt misschien "je wist waar je aan begon, mij stoort het niet en je hebt me te aanvaarden zoals ik ben". In dat laatste geval wil dat niet zeggen dat het storend element meer waard is dan jij als partner, maar gewoon uit principe.

Bij een roker kan je nog vragen om ofwel te minderen, niet te roken in jouw bijzijn, om even buiten een peuk op te steken etc. Dan heb je er in elk geval al minder last van. Ja, het stinkt, maar het blijft dezelfde persoon, of ie nou een sigaret in de mond heeft of niet. Iemand die daarentegen zwaar aan de drugs of alcohol zit... Die verandert ook van gedrag en kan een gevaar vormen voor zichzelf of zijn omgeving. Hiervan kan je in mijn ogen wél eisen dat ze ermee ophouden.

Ik verbied mijn partner niks en andersom is dat hetzelfde. Wat niet wil zeggen dat we zomaar met alles akkoord gaan natuurlijk.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:43

lieveli schreef:
Ik vind het altijd zo'n dooddoener als TS haar mening 'nog even niet geeft'. Lekker suf. Is dat uit angst ofzo?

Nouja, waarom zou dat suf zijn. Zij maakt toch dit topic aan, dan mag zij toch bepalen wat zij wel of niet in de openingspost zet? Zij mag toch best een bepaalde discussie openen :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:44

Precies zoals hierboven.
Onbewust verbieden we onze partner toch een aantal dingen, bijvoorbeeld vreemdgaan.
Verbieden om te roken, nee maar de voorwaarde dat dat buiten gebeurd, ja. Ik kies er niet voor om te roken en mijn huisdieren of kids (toekomst) ook niet.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:45

Nee, ik vind van niet. Ik vind wel dat als hij bijvoorbeeld steeds meer gaat roken gedurende de relatie je daar iets van mag zeggen. Maar iets wat je van te voren al wist kun je niet verbieden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:47

Verbieden vind ik zoals hierboven gezegd een verkeerd woord. Ik ben duidelijk in wat sommige acties voor'n gevolgen hebben. Zoals vreemdgaan inderdaad.

Mijn ex rookte. We hebben erover gesproken en hij rookte alleen buiten, daarna nam hij kauwgom.

In een goede relatie zijn dit soort dingen gewoon bespreekbaar. Alemaal een beetje water bij de wijn en klaar.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:50

Ik zou mijn partner niks verbieden. Inderdaad wat eerder is gezegd als hij vreemdgaat ben ik weg

Maar om even als voorbeeld roken te nemen. Mijn voorkeur gaat uit naar een niet-roker maar als iemand rookt ga ik hem dat niet verbieden. Ik wist per slot van rekening al dat hij rookte voordat ik de relatie aanging, dus dan accepteer ik dat, want als ik niet wou dat hij rookte had ik geen relatie met hem moeten beginnen.
Begin ik de relatie wel met hem, dan is dat ook mijn eigen keus en accepteer k daar de gevolgen dan. Of wat ik deed, hem de eerste 10 minuten na een sigaret niet zoenen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:51

Sellyxx schreef:
lieveli schreef:

Nouja, waarom zou dat suf zijn. Zij maakt toch dit topic aan, dan mag zij toch bepalen wat zij wel of niet in de openingspost zet? Zij mag toch best een bepaalde discussie openen :)

Ja zij mag dat, maar ik mag dat suf vinden toch? :)

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 16:51

lieveli schreef:

Speciaal voor jou dan ;)

Mijn vriend rookt, al van voor dat we samen waren. Roken is dus iets dat ik niet verbied aangezien ik het volledige pakketje heb aangenomen, een vriend die rookt. Binnen wordt er niet gerookt, dat is een voorwaarde die ik stel.

Mijn vriend drinkt ook, ondertussen meer dan goed voor hem (en voor mij) is. Ondertussen zijn we dus op een punt gekomen dat ik hem dat (ga) verbieden.

Als ik dit in de openingspost had neergeschreven, had iedereen al meteen een oordeel klaar in functie van mijn situatie. Dat was niet de bedoeling van het topic, ik wil het gewoon algemeen houden. :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:52

verbieden kan en mag je vind ik gewoonweg niet. Je bent voor iemand gevallen en wist waar je aan begon zou ik zeggen.

Ik zou wel vertrekken bij vreemdgaan en drugs gebruik maar daar sta ik dan ook weer vrij in ;)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:55

Grappig om te zien dat zoveel mensen zeggen dat je niks mag verbieden, want "dat mag niet," maar dat de relatie bij x wel over is. Dat komt toch op hetzelfde neer?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:57

Guinevere schreef:
Grappig om te zien dat zoveel mensen zeggen dat je niks mag verbieden, want "dat mag niet," maar dat de relatie bij x wel over is. Dat komt toch op hetzelfde neer?

absoluut niet, verbieden kan je gewoonweg niet, waarom? je hebt 2 volwassen personen (meestal) en je weet waar je aan begint. En dat bedoel ik dus met drugs, alcohol, roken, en andere slechte gewoontes.

Als jij afspreekt in een relatie het is alleen wij 2, dan maak je een afspraak. Houdt hij zich er niet aan of zij, ja dan is de keuze om weg te gaan aan je zelf. Dan verbied je het niet, maar je bent het er niet mee eens.