Advies gevraagd, twijfel over macbook...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Advies gevraagd, twijfel over macbook...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 12:26

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje aan jullie. Namelijk twijfel ik over het aanschaffen van een macbook.
Het zit namelijk zo, ik ben aan het denken om een nieuwe macbook te kopen maar twijfel nog te veel momenteel.
Het is gelukkig ook geen aankoop die nu gedaan moet worden dus heb nog even de tijd om goed na te denken.

Mijn oog valt voornamelijk op de Macbook air 11 inch, dit heeft zo zijn redenen.
Namelijk wil ik een lichte laptop hebben in gewicht, ook moet hij lekker compact zijn.
Dit omdat hij heel makkelijk overal mee naartoe mee te nemen moet zijn, ook in de buddy van mijn scooter eigenlijk en daar past mijn 13" macbook niet in.

Daarom viel mijn oog dus op de 11 inch, alleen twijfel ik of ik er geen spijt van ga krijgen en of dat het scherm niet te veel tegen gaat vallen. Maar aan de andere kant denk ik dat het scherm groot genoeg is voor wat ik er mee wil.

De werkzaamheden die er op gaan gebeuren zijn namelijk redactiewerkzaamheden voor een landelijk persbureau (teksten schrijven en nieuwsitems versturen) en het bijhouden van mijn eigen nieuws site. Moet er even bijzeggen bij het redactiewerk zit ook nog de controle van de geleverde foto's.
Dus daar denk ik opzich wel dat het een mooie grote is, maar wat zouden jullie denken hier over? En zijn er mensen die ervaring hebben met een 11" macbook of andere laptop van dat formaat?

Ook zal ik er als dat kan af en toe op willen monteren, maar dat doe ik dan denk ik wel via een extern scherm en hoeft eigenlijk nooit op locatie te gebeuren en kan altijd thuis.

Ben benieuwd naar jullie mening, adviezen en ervaringen...

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:32

Hier een Air, wel 13'
Kleiner zou ik persoonlijk niet prettig vinden voor langere tijd om mee te werken.
Ik gebruik hem voor studie en fotobewerking. Wanneer ik op kantoor ben op de grote schermen en probeer dan dus ook mijn foto's te verwerken, of inierdegeval te selecteren, aangezien eigenlijk geen enkel laptop scherm echt handig is voor foto of video bewerking en al helemaal niet zo klein als 11'.
Laatst bijgewerkt door karlli op 23-01-16 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sleeper

Re: Advies gevraagd, twijfel over macbook...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:36

Ik heb een 11, super blij mee op de bank enzo ;). Maar werk vind ik niet prettig, dan ga ik toch achter het grote scherm zitten.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:39

Ik heb geen Macbook maar een Notebook 11 inch. Schijven etc gaat er prima op. Maar als je grafisch werk wil doen is het scherm toch wel echt erg klein hoor, dus foto's controleren.
Maar tekst verwerken etc gaat echt super goed op het compacte ding. Mijn notebook is inmiddels 5 jaar oud en hij kan nog uren zonder stroom, dat is vrij uniek voor zo'n oude batterij. Dus qua stroom verbruikt een kleine notebook/macbook ook stukken minder.
Ikzelf vind 11 inch ook fijn om mee te nemen! En lekker compact op schoot ed.
Enige nadeel van 11 inch scherm vind ik dat áls je dus iets anders wilt doen je echt te kort komt. Site's worden anders weggegeven, door de lagere resolutie van het ding. Maar misschien dat de macbook ondanks zijn kleine scherm wel een hogere resolutie heeft, dat weet ik niet.
Maar ik ben nog steeds blij met mijn kleine ding. Al wordt hij dan wel echt naast mijn werkpaard laptop gebruikt. (Ailenware) Die dus te lomp en te groot is om mee te nemen en als een baksteen op schoot ligt en dus altijd op tafel staat ;)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:41

Je kan ook kijken naar een Dell xps 13. Zelfde prijsrange als een macbook, en 13 inch scherm met een formaat van een 11 inch laptop (minimale rand om het scherm).

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 12:44

Aaha oke, bedankt voor jullie reactie's in in ieder geval. De foto's gaan voor mij ook niet veel grafisch werk zijn. Voornamelijk gaat het er om om te kijken of ze scherp genoeg, niet te veel hetzelfde en of ze media waardig zijn. Ga er van uit dat dat niet een heel groot probleem moet zijn aangezien het niet echt om de bewerking er van gaat etc?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 12:49

Ricie schreef:
Aaha oke, bedankt voor jullie reactie's in in ieder geval. De foto's gaan voor mij ook niet veel grafisch werk zijn. Voornamelijk gaat het er om om te kijken of ze scherp genoeg, niet te veel hetzelfde en of ze media waardig zijn. Ga er van uit dat dat niet een heel groot probleem moet zijn aangezien het niet echt om de bewerking er van gaat etc?

Juist controleren van foto's op scherpte is niet te doen op zo'n klein schermpje, ik selecteer soms foto's uit die ik later op de vaste schermen terug zie en dan zijn ze echt niet goed scherp, of op totaal andere punten.

Nabewerking hangt er meer vanaf of je dit doet onder de goede omstandigheden met netjes gekalibreerd scherm en dan natuurlijk onder dezelfde hoek en op dezelfde werkplek ;)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 12:59

Aaaah oke, dan wordt het inderdaad een kleinere kans dat het iets voor me gaat zien, want die controle van de foto's is een heel belangrijk punt. Hoe zou dat zijn bij een 13 inch macbook air? Die hebben als ik het goed begreep gewoon een normaal scherm?

Nog even terugkomend op de reactie van Eef_Bam, windows heb ik het niet zo heel erg op dus zal hem niet heel snel worden.

Oblivion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:07

Ik wilde ook graag een Macbook, ik ben naar de winkel geweest om de verschillende schermen te bekijken, dan kun je het toch beter bepalen dan via internet. Ik heb er een nodig voor school, en daarnaast teken ik digitaal. Om mee te nemen is een 11" ideaal, maar mijn voorkeur ging toch uit naar een 13" :)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:11

Ricie schreef:
Aaaah oke, dan wordt het inderdaad een kleinere kans dat het iets voor me gaat zien, want die controle van de foto's is een heel belangrijk punt. Hoe zou dat zijn bij een 13 inch macbook air? Die hebben als ik het goed begreep gewoon een normaal scherm?

Nog even terugkomend op de reactie van Eef_Bam, windows heb ik het niet zo heel erg op dus zal hem niet heel snel worden.

Ik werk zelf ook met een 13' en dit is als ik dit vergelijk met goede vaste schermen niet voldoende, maar aangezien hij ook voor studie is toch voor middenweg gegaan.
Wat betreft andere webpages of mobile layout, dat ligt er maar net aan hoe de bouwer of beheerder dit heeft ingesteld. Maar op 13' heb je daar iniedergeval geen last van ;)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 13:39

Hmmm begin na het lezen van deze reactie's en wat reviews toch te twijfelen om te gaan kijken voor een 13". Lees ook veel dat de beeldverhouding van de 11" 19:9 is en van de andere macs allemaal 16:10 en dat zou toch een behoorlijk verschil zijn. Denk dat ik ook maar eens in de winkel ga kijken van de week inderdaad. Kan ik het verschil even goed met eigen ogen zien.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:52

Maar je hebt dan toch al een 13" MacBook? Of is dat nog een oudje zonder retina. Ik zit hier te wachten op de nieuwe 13" MBP's. := #duurtlang Dan ga ik ook maar eens een laptopje kopen. Dat wordt mijn allereerste. :)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 14:31

Heb inderdaad al een 13" macbook. Maar die is wel aan vervanging toe eigenlijk...Oud zwaar ding, zonder retina haha

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:01

Ik heb zelf ook een MacBook Air 11inch. Prima ding, en loopt naar al die jaren nog steeds als een zonnetje. Maar mocht hij ooit eens stuk gaan, dan ga ik zeker voor een 13. Dat werkt net wat fijner en relaxter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:12

Ik heb zelf een 10" laptop liggen waar ik vroeger veel mee gewerkt heb.
Het is natuurlijk ideaal om mee te nemen, maar wat klein om uren achter te werken.
Voor fotobewerking vind ik het vooral te klein omdat ik graag met twee schermen naast elkaar werk, maar dat gaat bij 13" ook niet. Scherpte controleren gaat prima. Dan zoom je toch altijd in naar 100% en de kwaliteit van de macbook schermen vind ik gewoon super.
Is de nieuwe air niet iets voor je, de 12" retina?

En inderdaad, zodra je thuis of op een andere vaste werkplek zit sluit je hem gewoon op een groot scherm aan :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 23-01-16 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:13

Ik heb nu wel een klein beetje spijt met 13inch. Dus 11 is wel erg klein :o

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:20

Ik heb een Macbook Pro 13", mijn ouders hebben beiden de Air. Persoonlijk vind ik de pro fijner om mee te werken dan de air, de batterij gaat ook langer mee (8 uur) en dat is voor mij echt wel een must als ik hem naar mijn colleges mee wil nemen. Ik vind mijn laptop wel de perfecte grootte hebben, kleiner zou ie echt niet moeten zijn.
Persoonlijk zou ik nooit meer iets anders dan een Mac willen, de mijne doet het nog steeds prima na ruim 5 jaar. Heb ervoor laptops gehad van Medion, Acer en Toshiba die alledrie na twee jaar al aan vervanging toe waren :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:15

Snollygoster schreef:
Ik heb een Macbook Pro 13", mijn ouders hebben beiden de Air. Persoonlijk vind ik de pro fijner om mee te werken dan de air, de batterij gaat ook langer mee (8 uur) en dat is voor mij echt wel een must als ik hem naar mijn colleges mee wil nemen. Ik vind mijn laptop wel de perfecte grootte hebben, kleiner zou ie echt niet moeten zijn.
Persoonlijk zou ik nooit meer iets anders dan een Mac willen, de mijne doet het nog steeds prima na ruim 5 jaar. Heb ervoor laptops gehad van Medion, Acer en Toshiba die alledrie na twee jaar al aan vervanging toe waren :\

Ik heb een air (uit 2014) die ook makkelijk 2 college dagen mee gaat, dus wat je zegt over de batterij van een air is niet helemaal waar. Juist de MacBooks air staan bekend om hun lange batterijduur.

Ik zelf heb ook flink getwijfeld, maar vind 13" eigenlijk wel een stuk fijner. 11" is wel echt heel klein. Fijn om mee te nemen, maar vervelend om uren achter te zitten. Ik ben gek op mijn mac en vind hem erg fijn, maar ik kan ook prima met windows laptops. Als je een goede windows koopt, met dezelfde prijscategorie als de MacBooks zijn, zijn het echt geen minder goede laptops.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 11:40

Bedankt voor de reactie's, ik begin steeds meer te denken aan een 13" nu ook inderdaad. Hoorde ook dat de accuduur van de air juist heel lang is. Geloof dat voor de 13" 13 of 14 uur zou staan ofzo?

Het is inderdaad zo dat windows goeie laptops kunnen zijn, maar ik heb ooit de stap naar mac gezet.
Voor een aantal dingen wat op de mac niet (praktisch) genoeg gaat heb ik 1 windows pc staan. Maar daar houd ik het ook bij. Voor mijn geen windows meer verder...

Een 12" macbook word hem denk ik niet, was eigenlijk de planning om te gaan kijken voor een 2e hands omdat ik het geld nog niet heb om een splinternieuwe te kopen. Ga er vanuit dat de 12" bijna niet te vinden is op de 2e hands markt aangezien die nog niet zo oud zijn....