Internet in buitengebied, wat een ellende. Wie ook? Tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hypericum

Internet in buitengebied, wat een ellende. Wie ook? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:03

Wij wonen nogal in het buitengebied.
Volgens de KPN zo'n 8,5 km. van de wijkcentrale, met als gevolg dat we hier nauwelijks fatsoenlijk internet hebben. Het schommelt tussen de 0,8 - 1,9 Mbit/s (af en toe een topmoment naar 2,5 Mbit/s)

Ben al een tijd bezig met het zoeken naar een alternatief, of om de kosten omlaag te krijgen.
Helaas lijkt het er op dat KPN hier een monopoly positie heeft, ik heb tot nu toe nog geen provider gevonden die kan leveren, ook al maken deze providers gebruik van de KPN lijn.

Ook al meerdere malen aan het steggelen geweest met KPN, wij betalen dus 100% en ontvangen maar minimaal aan te leveren diensten. De 20Mbit/s die 'beloofd' wordt met het abonnement, gaan we hier nooit halen. KPN houdt zich vast aan de wet 'we leveren wat we minimaal dienen te leveren, gemiddeld 1,5 Mbit/s'
En daar moeten we het blijkbaar mee doen.

Satelliet internet is een andere optie, maar de installatie- en aansluitkosten zijn behoorlijk prijzig. Op dit moment kiezen we daar niet voor, omdat we ook niet weten of we hier altijd blijven wonen.
KPN heeft ons als alternatief een 4G abonnement voor thuis aangeboden, maar met het zoekwerk waar ik nog een beetje uit kom, zijn we daar veel duurder mee uit.
Maar het lijkt tot nu het enige alternatief.

Op dit moment betalen we 32,50 voor internet. En 14,- voor digitenne. (de inmiddels standaard interactieve tv is hier ook niet leverbaar. Keuze digitenne of canal digitaal)

Wie (her)kent dit probleem? Heb je tips, adviezen?

okdoei

Re: Internet in buitengebied, wat een ellende. Wie ook? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:07

jup, zelfde hier. we wonen buitenaf. KPN is ook hier de enige die maar enige vorm van bereik geeft, zowel voor telefoon als internet. ze zijn hier nu bezit om glasvezel in het buitengebied er door te krijgen bij de gemeente dus ik ben benieuwd.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:09

Ja hier ook, maar tot nu toe loopt dat allemaal niet voorspoedig en ziet het er nog niet naar uit dat dat snel gaat gebeuren.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:13

Bij ons inderdaad ook niet. wij hebben nu wel TV via de schotel, dat hadden we eerst via Digitenne van KPN, maar telkens stoorde het. nu we een schotel hebben is dit gigantisch verbeterd en kunnen we ook 'speciale' zenders ontvangen. inplaats van alleen die standaard zenders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:13

Hier precies zo.
Ik internet daarom vaak via de telefoon.
Echt wat downloaden zit er echt niet bij.
En ja de volle mep betalen vinden ze heel normaal.

Tv kijken we via canal digital.
Dat bevalt wel prima.

4G voor de pc is inderdaad te duur en ook niet onbeperkt.
Glasvezel komt hier helaas nog niet.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:19

Wij wonen ook buiten. Hebben internet en bellen van xs4all (langzaamste andere niet mogelijk) en tv van canal digitaal omdat digitene hier ook stoort bij iedere vrachtwagen of trekker(en dat zijn er nog al wat).
In de Noordoostpolder gaan ze nu gelukkig glasvezel proberen te realiseren.
Lijkt me zo gaaf interactieve tv etc

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:20

Heel herkenbaar, ik heb er ook al eens een topic over geopend [HTT] Internet in het buitengebied, via de schotel?
Hier wil kpn niet eens leveren, heel frusterend :j
Uiteindelijk hebben wij een 4G oplossing gedaan, nog voordat KPN dat ging aanbieden. 10GB voor 40 euro per maand. Zelf een simkaart en modem besteld en gaan met die banaan.
Het stomme is dat KPN deze mogelijkheid inmiddels wel aanbiedt, maar niet aan ons -O- Dit zou het netwerk namelijk niet aankunnen volgens hen, dus een upgrade naar 50GB zit er niet in 8)7

Gelukkig lijken de ontwikkelingen rondom glasvezel hier aardig op te schieten nu, dus wie weet... dan doen we de 4G en de schotel meteen de deur uit en zijn we nog goedkoper uit ook, zonder datalimiet.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:24

Hier nog een slachtoffer van traaaaaaaag internet. Maar het wordt binnenkort beter want we krijgen voor de bouwvak glasvezel .

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:35

Helaas mee leren leven, mijn internet valt vaak weg en is super traag.....

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:36

Tv is niet echt het probleem hier. Wij kijken het amper, hebben ook alleen tv boven om nog wat te kunnen zappen voor het slapengaan.

'Tv kijken' doen we voornamelijk via internet, uitz. gemist, netflix etc. Maar dat dat nou geweldig gaat met het trage internet, nee.
En, ik heb echt weinig verstand van hoeveel GB je verbruikt met streamen. Dus of de 4G pakketten die KPN biedt voldoende zouden zijn, geen idee. Wie kan me daar wat over vertellen?
Vind het ondertussen wel een leuke sport namelijk om te bellen met de KPN en korting proberen af te dwingen :') :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:39

Netflix proberen we niet eens.
Een youtube filmpje hapert al.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:40

Of opent niet...leuke via wifi radio op aparte box..... :D

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 14:43

Ja bekend Bruintje.
Het is hier vaak van te voren kiezen wat we willen zien, laten 'laden' en ondertussen wat anders doen.
En dan na half uurtje, drie kwartier kunnen we kijken.

En filmpje uploaden op FB, ook zoiets leuks :') Mag je toch bijna een dag voor uittrekken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:51

Of via youtube. En dan geen muziek erbij kiezen want dan staat hij weer 2.5 uur te laden om.dat bij te voegen op 1 minuut aan filmpje :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:52

Ik woon in belgie ook in buitengebied,zelfde probleem.Ontvang de helft en betaal de volle pot.
Vooral last met de kinderen die er gefrustreerd van raken :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:59

Hypericum schreef:
'Tv kijken' doen we voornamelijk via internet, uitz. gemist, netflix etc. Maar dat dat nou geweldig gaat met het trage internet, nee.
En, ik heb echt weinig verstand van hoeveel GB je verbruikt met streamen. Dus of de 4G pakketten die KPN biedt voldoende zouden zijn, geen idee. Wie kan me daar wat over vertellen?

Met het abonnement van 10GB moet je tv kijken via internet echt uit je hoofd zetten, helaas.
Wij zijn hier met twee volwassenen die beide fulltime werken. Ik werk gemiddeld één dag per week thuis en maak die dag via internet verbinding met de server van het werk.
Wij redden het meestal nét met die 10GB, maar ik heb op mijn mobiel inmiddels ook een bundel van 3GB, die ik vooral inzet bij die gelegenheden dat ik een keer een filmpje wil kijken via internet.
We hebben hier 2 laptops en een pc. Mobieltjes nooit via wifi, altijd via de eigen databundel.
Grote updates draai ik bij mijn moeder thuis (navigatie bijvoorbeeld).

Als ik zou kunnen, zou ik meteen overstappen naar de bundel van 50GB. Maar zoals ik al zei, werkt KPN daar niet aan mee :')

Qua snelheid hebben we dan weer niets te klagen...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:07

Wij zijn ook slachtoffer van zwaar traag internet en bij slecht weer een krakende TV. Ook hier kun je alleen maar via KPN, andere providers bieden het niet eens aan. Destijds bij het afsluiten had ik een mevrouw aan de telefoon die aangaf dat wij zo weinig internet snelheid hadden, dat het bijna stond aan niks. We redden ons ermee. TV programma's via uitzendinggemist kan ik soms wel kijken, soms blijft hij bufferen. Ligt er denk ik net aan hoeveel onze buren aan het downloaden zijn, we zitten aan het einde van de kabel!!

Maar gelukkig denken ze vanuit de achterhoek / provincie gelderland mee en krijgen we hopelijk een glasvlezel aansluiten. Eerst was het eenmalig 500 euro lappen en dan was het klaar, nu willen ze een vastrecht van 10,- in de maand gaan heffen. Omgerekend wil ik liever in 1x die 500 betalen, ben je ervan af en op termijn ben je een stuk goedkoper.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:01

Ja dat gaat hier ook gebeuren áls glasvezel er komt. Buitengebied krijgt dan standaard €15,- buitengebied toeslag :(

En dank je wel Wendy, 4G valt dan dus af.

Maaikietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:13

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:18

wij hebben dat ook heel erg, zelfs met slecht weer hebben we geen tv! internet kan soms ook een hele dag niet aanwezig zijn... vandaar dat ik vaak op school zit te bokken of iets anders :=
Zelfs internet op de telefoon doet het vaak niet helemaal omdat we zo ver buitenaf wonen.
Er is van de gemeente wel ooit in de planning gekomen dat we glasvezel internet krijgen maar goed dat gaat zoiezo een jaren plan worden maar dan hebben we wel super internet...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:19

Niet in aanmerking en veel te duur.

En glasvezel extra betalen is absurd.
Er is nooit compensatie geweest van de slecht geleverde diensten.
Daar zou glasvezel zonder extra kosten wel wat voor zijn.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 17:34

Komen we voor in aanmerking Maaikietje. Maar net als wat Bruintje zegt, veel te duur.
Ik moet dan veel meer betalen, omdat KPN niet kan leveren wat ze beloven?

Het zou acceptabel worden als we de 50GB aangeboden kregen voor dezelfde prijs die we nu betalen.

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:38

Mijn schoonouders hebben dit ook, dus ik lees even mee. Ook aan het sparren geweest met KPN, maar deze doen er niets aan. Zij 'leveren' een bepaald aantal MB en dat dit in veel lagere snelheid aankomt bij het huis maakt hen niets uit!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:54

Hier hetzelfde verhaal, erg frustrerend.
Glasvezel ging een grote eigen bijdrage kosten als het er ooit komt...

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:55

Dat er in het buitengebied een toeslag komt van maar 15 euro vind ik alleszins meevallen. Je wilt niet weten wat het kost om glasvezel naar een woning in het buitengebied te graven/schieten.

@Wendy
Kijk anders ook naar de mogelijkheden om je telefoon abbo op naam van je ouders te zetten als zij ook KPN hebben. Dan heb je met het grootste simonly abbo 20GB door de KPN Compleet verdubbeling. Heb je met 2 telefoons al 40GB. Alleen beetje zonde van de aanschaf van die dure 4G router, maar goed.

@TS:
Stuur me in een PB even je postcode/huisnummer dan kijk ik even naar de situatie op locatie. Overigens is 1-2Mb op 8,5KM afstand bijzonder netjes. Als KPN bij jou thuis het 4G thuis abbo aanbiedt zou ik daar direct voor gaan, zeker als je ADSL thuis nog aanhoudt, dan krijg je 100GB.

Helaas zijn het zaken waar je in het buitengebied rekening mee moet houden, bepaalde zaken zijn daar gewoon wat duurder om goed geregeld te krijgen. Wellicht dat KPN nog een netwerk upgrade doet, maar dat kan ik bekijken nav je postcode/huisnummer.

@Wendy: Zal voor jou ook weer eens koekeloeren of KPN al een upgrade bij jou gepland heeft!