Maandelijkse kosten koophuis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_rainbow

Maandelijkse kosten koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 12:27

Hoi,

Ik ben een starter op de woningmarkt en ben wel eens benieuwd wat jullie ongeveer kwijt zijn aan vaste lasten. Boodschappen ed. niet meegerekend, enkel hypotheek, gas/water/licht en verzekeringen. Vooral naar de laatste twee ben ik erg benieuwd... :)

Alvast bedankt!

minka

Re: Maandelijkse kosten koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:28

Dat is geheel afhankelijk van de hypotheek die je afsluit. Er staan op veel makelaarswebsites tooltjes waarmee je ongeveer je maandelijkse kosten uit kan rekenen nav de hypotheek die je afsluit :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:29

Dat hangt dus heel erg samen met waar je in woont en hoeveel tijd je in je woning doorbrengt. een zeer goed geisoleerd klein appartement is vele malen goedkoper in onderhoud en g/w/l dan een vrijstaande oude boerderij bvb.

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:33

Wij wonen in Brabant (nu nog) in een rijtjes huis(tussenwoning) en zijn ongeveer 1235,- per maand kwijt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:33

Reken bij een eigen huis ook een reservering voor onderhoud bij je vaste lasten.
Gas/water/licht is afhankelijk van de grote, isolatie & ligging van je huis, hoeveel mensen en wat je aan apparaten hebt. Dat ik hier (wel huurhuis) genoeg heb aan 1000kwh, 600m3 (gas) en 35m3 (water) met ong. 60m2 oppervlak zegt lang niet alles over wat jij nodig hebt. Alternatieve verwarming zal bv al veel uitmaken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:39

GWL is €120 maar wij hebben een nieuwbouwhuis met A energielabel :)
Verzekering is €40 per maand.

Betreft 200m2 woonoppervlak en dan zie je meteen dat ik goedkoper uit ben dan de post voor mij. energielabel maakt echt uit

Verkijk je vooral niet op de gemeentelijke belastingen. Die zijn per jaar veel hoger dan de maandelijkse premie die je voor een verzekering afdraagt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:40

Bedenk ook dat je OZB (gemeente belasting), opstalverzekering, levensverzekering en waterschapsbelasting moet betalen als je een eigen woning hebt.
Deze kosten heb je niet als je een huurhuis hebt.

Ook komt alle! onderhoud voor eigen rekening; dus als je ketel kapot gaat moet je dat zelf betalen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:48

Ik betaal 650 aan hypotheek, krijg 142 terug van de belasting.
Verder 80 GWL. Verzekeringen zijn bij mij verdeeld over diverse maatschappijen, maar ik zit rond de 40 euro alles bij elkaar. Verder OZB ellende, maandelijks 50 euro.

Ik woon in een dijkhuisje met 3 verdiepingen. Energielabel was oorspronkelijk F of G :=
Maar inmiddels is het goed geisoleerd, dubbel glas, enz. En het is het middelste huis, tussen 2 huizen in, dat scheelt ook. Als ik de verwarming aanzet is het binnen een kwartier op de juiste temperatuur (staat standaard op 17 en als ik thuis ben gaat het naar 21). Vandaar dat mijn gas/elektra niet zo hoog is.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:51

Het hangt er heel erg vanaf wat je huis kost en hoe je hem financiert en type hypotheek, wat de uiteindelijke kosten worden.
Leen je bijvoorbeeld het hele bedrag of stop je er spaargeld in? Neem je een lineaire hypotheek of een annuitaire Hypotheek. Is er een VVE waar je maandelijks geld aan moet betalen voor alle onderhoud, of moet je de onderhoud zelf regelen en dus ongeveer €100 per maand voor onderhoud gaat reserveren. Levensverzekering idd, opstalverzekering, inboedel verzekering, alle belastingen.
Daarnaast hangt je energie verbruik erg af van je Energie label, type woning en hoe zuinig je er zelf mee om gaat. Ik denk dat wij dus niet kunnen inschatten hoeveel je ongeveer kwijt gaat zijn per maand. Dat moet je echt persoonlijk met je eigen eisen en financiële situatie bekijken. Ga een keer bij een hypotheek adviseur langs, misschien dat die je kan helpen.
Laatst bijgewerkt door Nanna op 20-01-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:51

XxChrisssxX schreef:
Wij wonen in Brabant (nu nog) in een rijtjes huis(tussenwoning) en zijn ongeveer 1235,- per maand kwijt!

Wow. Ik woon in een tussenwoning (officieel 2 onder 1 kap, maar later aangebouwd) in de randstad en ben denk ik maar de helft kwijt van wat jij betaalt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:57

Hypotheek zet ik hier niet neer, dat is ook mega afhankelijk van wat voor huis/plek enz.

Gas 0, wij hebben geen gas in huis
Voer voor onze pallet kachel: (gemiddeld) per maand 60 euro
Electra per maand 50 euro (hebben zonnepanelen en een zeer goed geisoleerd nieuwbouwhuis, werken beide dagelijks buiten de deur)
Verzekeringen voor het huis zo'n 40 euro

Maar vergeet niet: zorgverzekering, uitvaartverzekering, rechtsbijstandsverzekering qua verzekeringen.

Gemeentebelasting OZB (dikke post!), rioolheffing, waterschapsbelasting, telefoon/internet/televisie

Daarnaast sparen wij een vast bedrag per maand voor onderhoud/nieuw witgoed/afbetalen eigen risico zorgverzekering enz. (kan je ook met de vaste lasten meerekenen)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:59

grofweg kun je stellen dat een huurprijs van een gelijkwaardige woning hoger ligt dan wat je kwijt bent aan hypotheek voor dezelfde woning (huursubsidie daar niet in meerekenen).

vandaar dat het soms ook zo krom is dat je wel iets mag huren, maar een hypotheek met lagere maandelijkse lasten niet rond kunt krijgen, maar dat heeft dus met het risico voor de leningverstrekker te maken.

gas water en licht.. geen enkel verschil tussen koop en huur.. omdat dit met woongedrag te maken heeft en niet met kopen of huren.

idem met verzekeringen alleen daar komt dan nog opstal/woonhuisverzekering bij, die is verplicht voor iedere huizenbezitter.

waar je vooral rekening mee moet houden bij kopen v.s. huren is het feit dat alle reparaties voor eigen rekening komen.. En dat kan nogal in de papieren lopen.. Immers verzekerde schade is wat anders dan woning onderhoud..

bijvoorbeeld een dak.. een dak gaat gemiddeld 20-40 jaar mee, als je een woning 'goedkoop' koopt, kun je er bijna wel zeker van zijn dat er een vorm van groot onderhoud binnenkort op de stoep staat.. bijvoorbeeld het dak..

leuk grapje.. dat kost minimal 100 euro per vierkante meter (plat dak), hellend is nog duurder, om van riet al helemaal niet te spreken.

maar ook buitenom schilderen.. dat moet je eigenlijk iedere vijf jaar doen.. dit kost je dan of redelijk wat vrije dagen, of een flinke schilders rekening..

openhaard leuk.. maar een schoorsteenveger moet ook jaarlijks komen en die komt niet gratis..

ketelonderhoudscontract

etc
etc
etc

en natuurlijk de onroerend zaak belasting.. hopla vette rekening.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:01

elenaMM77 schreef:
grofweg kun je stellen dat een huurprijs van een gelijkwaardige woning hoger ligt dan wat je kwijt bent aan hypotheek voor dezelfde woning (huursubsidie daar niet in meerekenen).

vandaar dat het soms ook zo krom is dat je wel iets mag huren, maar een hypotheek met lagere maandelijkse lasten niet rond kunt krijgen, maar dat heeft dus met het risico voor de leningverstrekker te maken.

gas water en licht.. geen enkel verschil tussen koop en huur.. omdat dit met woongedrag te maken heeft en niet met kopen of huren.

idem met verzekeringen alleen daar komt dan nog opstal/woonhuisverzekering bij, die is verplicht voor iedere huizenbezitter.

waar je vooral rekening mee moet houden bij kopen v.s. huren is het feit dat alle reparaties voor eigen rekening komen.. En dat kan nogal in de papieren lopen.. Immers verzekerde schade is wat anders dan woning onderhoud..

bijvoorbeeld een dak.. een dak gaat gemiddeld 20-40 jaar mee, als je een woning 'goedkoop' koopt, kun je er bijna wel zeker van zijn dat er een vorm van groot onderhoud binnenkort op de stoep staat.. bijvoorbeeld het dak..

leuk grapje.. dat kost minimal 100 euro per vierkante meter (plat dak), hellend is nog duurder, om van riet al helemaal niet te spreken.

maar ook buitenom schilderen.. dat moet je eigenlijk iedere vijf jaar doen.. dit kost je dan of redelijk wat vrije dagen, of een flinke schilders rekening..

openhaard leuk.. maar een schoorsteenveger moet ook jaarlijks komen en die komt niet gratis..

ketelonderhoudscontract

etc
etc
etc

en natuurlijk de onroerend zaak belasting.. hopla vette rekening.

En wat dacht je van de OZB-aanslag die is ook niet mals elk jaar....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:07

stond er al onder, meteen na versturen voegde ik die toe.. misschien zag je mijn post net daar tussen in

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:25

Vergeet de post onderhoud niet ! Als je het schilderwerk gedaan wilt hebben, (vooral boven, waar je zelf niet makkelijk bij kunt), kost dat een aardige duit.
En inderdaad ook geld reserveren voor vervangen CV e.d.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:34

Selka schreef:
GWL is €120 maar wij hebben een nieuwbouwhuis met A energielabel :)
Verzekering is €40 per maand.

Betreft 200m2 woonoppervlak en dan zie je meteen dat ik goedkoper uit ben dan de post voor mij. energielabel maakt echt uit

Verkijk je vooral niet op de gemeentelijke belastingen. Die zijn per jaar veel hoger dan de maandelijkse premie die je voor een verzekering afdraagt.

Sorry cijfers zijn/jaar, per maand is wat lastiger zo uit het hoofd. Ben incl. water (die gaat per kwartaal) ong. 85 euro/maand kwijt en dan krijg lk elk jaar 100+ euro terug.

Gemeentelijke belastingen zijn een goede om op te letten en mee te nemen in je keuze als je eenmaal een huis op het oog hebt. Hoe lager je vaste lasten, hoe minder stress bij veranderingen in je situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:51

Ik betaal voor rijtjes woning met 120m² 600 euro hypotheek per maand. Dit is zonder hypotheek rente aftrek, en is lineare hypotheek waarbij ik elk jaar steeds minder ga betalen.

Voor GWL ben ik gemiddeld 45 euro per maand kwijt over de afgelopen jaren. Ik snap echt niet hoe kan dat sommige 2 a 3 keer zo hoge energie/gas rekening hebben.

Voor rest heb je waterschap belasting, rioaal heffing, afval stoffen heffing, OZB, enz. Dingen die per gemeente afhankelijk zijn. Voor rest heb ik vrij nieuw huis, gelukkig erg weinig bij komende kosten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:57

Tobbes schreef:
Voor GWL ben ik gemiddeld 45 euro per maand kwijt over de afgelopen jaren. Ik snap echt niet hoe kan dat sommige 2 a 3 keer zo hoge energie/gas rekening hebben.

Bij mij zijn de netbeheerkosten al ruim 400 euro per jaar.... dat zijn dus de vaste kosten voor een stroom/gasaansluiting en staan los van het verbruik. Dus ik vind het eerder knap dat je zó weinig betaald.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:08

Dat is idd heel verschillend.
Ik betaal 86 aan energie en gas, 28 aan levensverzekering, opstalverzekering, inboedelverzekering, 12 aan water per maand en dan nog hypotheek. Dat is bij elkaar 476

Maar goed dat is natuurlijk lang niet alles: gemeentelijke belastingen, zorgverzekering, telefoon, internet en tv en dan heb ik ook nog een auto dus ook nog wegenbelasting, verzekering van de auto.
En dan natuurlijk benzine, boodschappen ook allemaal vaste lasten.

Het is idd per gemeente heel verschillend en ook per provincie en plaats heel verschillend wat een huis kost, daarbij neemt de een een hypotheek van 60.000 en de ander een hypotheek van 150.000, net wat je kunt inleggen en hoeveel het huis kost. En bij gas water, licht maakt het over het algemeen ook wel uit of je alleen bent of met meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:11

@Mananzo:
Hier ook hoor.
Gas: € 12,3004
Elektra: € 19,0946
Water: € 4,112
= 36 E per maand alleen al de vaste kosten ZONDER verbruik.

Daarnaast is de waterschapsbelasting ook niet echt mis :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:13

Bij mij zijn de netbeheerkosten 268,90 . Maar wat scheelt is dat ik onder de 500m³ grens zit qua gas verbruikt. Daar boven betaal je namelijk 50 euro meer aan transport kosten aan de netbeheerder. Daarnaast zorg ik er voor dat ik elk jaar overstap naar andere leverancier. Afgelopen keer had ik daardoor €100,90 korting
Dus dan zit ik nog maar op euro 168,- + kosten van gas en elektra en water natuurlijk ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:22

Netbeheerkosten blijven hetzelfde; ook als je overstapt.
Dat zijn vaste kosten waar je geen korting op kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:55

Is maar net hoe je went of keert.
Maar praktijk hield bij mij in dat onder aan de streep 100,90 minder betaalde door de actie van de energie leverancier waar ik gebruik van maakte ;) :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:28

Wij betalen aan hypotheek rond de 650 euro. Gas en licht ruim 300, maar we hebben een oude en grote woonboerderij. Water geloof ik iets van 35 euro per maand en verzekeringen rond de 200. Gemeentelijke belastingen kosten ons 100 euro per maand. Behoorlijke kostenposten dus.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:59

manzano schreef:
Tobbes schreef:

Bij mij zijn de netbeheerkosten al ruim 400 euro per jaar.... dat zijn dus de vaste kosten voor een stroom/gasaansluiting en staan los van het verbruik. Dus ik vind het eerder knap dat je zó weinig betaald.

toverwoord REB teruggave.. als je echt heel erg weinig verbruikt, dan heeft dat een significante invloed..
zonder REB teruggave mee te rekenen, kan het idd niet.

door een foutje kon je voorheen zelfs geld verdienen op de energie in een garagebox.. eigen aansluiting in een garagebox waar alleen een lampje brand en dus geen gasaansluiting of water.. lachen.. verbruik een paar kilowat uur + netbeheer - energiebelasting is teruggave... Dat werd heeeeeeel snel opgelost, het moet nu een woonfunctie hebben.