Bedelaars in de trein.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Bedelaars in de trein.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:43

Toevallig net voor de 2e of zelfs 3e keer meegemaakt. Iemand die pakjes tissue uitdeelt (op tafel legt) met daarop een briefje met een tekst waarin in gebrekkig Nederlands wordt gevraagd om een donatie te doen in ruil voor het pakje tissue.. Mag dit wel? En worden die mensen niet gecontroleerd op vervoersbewijs? Wie heeft dit wel eens meegemaakt en wat vinden jullie er van?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Bedelaars in de trein.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:43

Wie zegt dat ze geen vervoersbewijs hebben?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:45

http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/ar ... etro.dhtml

Citaat:
De RET en de NS zijn inmiddels extra alert op de bedelaars. Volgens woordvoerder Martijn Kamans van de NS speelt het probleem op dit moment vooral in treinen vanuit het zuiden naar de Randstad. ,,We controleren daar met politie nu extra. Bedelen mag niet, is vervelend voor reizigers en daar treden we tegen op.'' Ook de RET controleert nadrukkelijker.

Bedelaars kunnen een boete van 90 euro tegemoet zien. Volgens Kamans blijkt dat ze vaak ook geen geldig vervoersbewijs bij zich hebben en krijgen ze ook daarvoor een boete van 38,50 euro.

Nee, mag dus niet.
Laatst bijgewerkt door Keet op 19-01-16 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:45

zegt; worden ze wel gecontroleerd of ze er eentje hebben?
Volgens mij mag het niet hoor, ik geef ze sowieso niks.
Laatst bijgewerkt door Cherdenise op 19-01-16 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:46

Cayenne schreef:
Wie zegt dat ze geen vervoersbewijs hebben?

Oh daar ging ik gewoon van uit kan natuurlijk ook zo zijn dat ze dat wel hebben :j

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:46

In Berlijn veel van dit soort mensen op straat, heel irritant.
En soms staat er ook nog in kleine letters dat de donatie vanaf 10 euro is >;)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:48

Keet schreef:

Citaat:
De RET en de NS zijn inmiddels extra alert op de bedelaars. Volgens woordvoerder Martijn Kamans van de NS speelt het probleem op dit moment vooral in treinen vanuit het zuiden naar de Randstad. ,,We controleren daar met politie nu extra. Bedelen mag niet, is vervelend voor reizigers en daar treden we tegen op.'' Ook de RET controleert nadrukkelijker.

Bedelaars kunnen een boete van 90 euro tegemoet zien. Volgens Kamans blijkt dat ze vaak ook geen geldig vervoersbewijs bij zich hebben en krijgen ze ook daarvoor een boete van 38,50 euro.

Nee, mag dus niet.

Interessant stuk!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:49

tabaflab schreef:
In Berlijn veel van dit soort mensen op straat, heel irritant.
En soms staat er ook nog in kleine letters dat de donatie vanaf 10 euro is >;)

Hahaha briljant :') !

Keet schreef:

Citaat:

Nee, mag dus niet.

Ik vraag me vooral af waar het geld voor deze boetes vandaan moet komen. Het lijkt mij dat men niet voor niets moet bedelen?
[EDIT] Ik lees nu in het stuk een exorbitant bedrag van €861,60. Ik denk dat ik ook maar ga beginnen met bedelen!

Verder ken ik enkel de muziekkanten in de trein.
Laatst bijgewerkt door Marije112 op 19-01-16 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:50

Zelf ook paar keer gehad, buitenlanders die geen Nederlands spreken en dan op een briefje in gebrekkig nederlands en engels hebben staan of ik ze geld wil geven, vervolgens hun handje ophouden.
Laatst zelfs eentje boos werd omdat ik hem geen geld wilde geven 8)7
Vind het niet kunnen en persoonlijk ook erg vervelend, ben een jong meisje en het zijn niet altijd even vriendelijke mannen, kan ze slecht begrijpen en ben dan toch altijd bang dat ze me misschien bestelen ofzo.
Die mannen die bij mij stonden (waren er 3 samen) die hadden inderdaad geen vervoersbewijs en zijn gelukkig een paar haltes verder uit de trein gezet

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:53

Nou daar ben ik dus ook bang voor. Heel erg als mensen 'moeten' bedelen maar de manier waarop is onbeschoft en geeft een onveilig gevoel imo. Ik heb gelukkig nog geen nare ervaringen meegemaakt maar krijg altijd wel een versnelde hartslag als er weer een langskomt. Voor hetzelfde geld doen ze wel agressief.. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ze zo arm zijn als dat ze zich voordoen hoor.
En inderdaad meer dan 850 euro poeh..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:20

Irritant inderdaad! Ik vroeg eens aan NS wat ik kon doen als ik weer bedelaars zag. Het liefst wilden ze toen dat je een conducteur waarschuwde, maar dat kan niet altijd. Een fijn alternatief vonden ze als je direct een tweet stuurt met je treinnummer erbij. Dan krijgen ze ook realtime/live de melding en kunnen ze dat doorzetten naar treinpersoneel. Of het echt werkt, weet ik niet. Maar het biedt ook meer inzicht in waar/wanneer de bedelaars veel zitten, zeiden ze.

Verder weet ik alleen dat het bloedirritant is. Laatst vond een bedelaar het nodig om een arm om mijn schouders te slaan en passief-agressief te vertellen dat ik echt wél 50 cent kon missen. Ja doei...

De laatste tijd zie ik ze vooral tussen Den Haag en Dordrecht, en dan vooral bij Schiedam en Rotterdam in de buurt. De afgelopen 2 jaar zag ik ze juist amper.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:26

gebedeld wordt er ook in perfect Nederlands overigens..
en van alle tijden..

In mijn studententijd werd ik al eens aangesproken of ik misschien 5 gulden had voor een kopje koffie..

Schrok mij wezeloos, had even liggen slapen in de trein en prompt had er een enorme inflatie plaatsgevonden, want voordat ik instapte had ik nog een bakje slootwater voor 1 gulden gekocht..

Waarschijnlijk wilde hij lekker zitten, uit porcelein drinken, met een punt appelgebak met slagroom..

Ook altijd lachen zijn bedelaars bij de supermarkten..
paar euro om eten te kopen..
uhuh...
kom je uit de supermarkt en geef je ze een zak bolletjes.. Moet je dan hun blik eens zien, dat was niet de bedoeling... Nou, dan heb je blijkbaar geen honger.

overigens, het pakje tissues, maakt dat het wel bedelen is, maar je er waarschijnlijk mee wegkomt..
het is dan namelijk ineens 'verkoop'.. je krijgt er iets voor terug immers, met nadruk op iets.. pakje tissues vind ik dan wel weer een komische poging.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:27

Ik maak het bijna wekelijks mee, tussen Dordrecht en Rotterdam, steeds dezelfde man. Hij vraagt om geld voor een slaapplek voor de nacht en elke keer heb ik de neiging om te vragen hoe hij z'n vervoersbewijs dan heeft betaald..

Heel triest vooral dat er blijkbaar mensen zijn die dit 'nodig' hebben, terwijl het imo in NL niet nodig is om op straat te slapen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:41

MaartJ schreef:
Ik maak het bijna wekelijks mee, tussen Dordrecht en Rotterdam, steeds dezelfde man. Hij vraagt om geld voor een slaapplek voor de nacht en elke keer heb ik de neiging om te vragen hoe hij z'n vervoersbewijs dan heeft betaald..

Heel triest vooral dat er blijkbaar mensen zijn die dit 'nodig' hebben, terwijl het imo in NL niet nodig is om op straat te slapen.

kan zomaar gebeuren hoor MaartJ..

ik lag bijna op straat te pitten, met meer dan voldoende financiële reserves ook nog eens een keer..
in nood had ik dan een huisje kunnen boeken op een vakantiepark.. maar wie kan dat langdurig, moet je wel de middelen voor hebben.

in mijn geval, ik ben vanuit het noorden naar het zuiden verhuisd vanwege werkeloosheid in het noorden en betere vooruitzichten in het zuiden. Omdat ik dus financiele reserves heb, krijg je geen uitkering.. ik kom ook niet in aanmerking voor sociale huurwoningen ergo wij hebben via tijdelijke leegstand wat gehuurd.. Totdat er issues kwamen met een onbetrouwbare huisbaas die vrijwel verplicht moet verkopen vanuit de bank.. met een vage smoes werd ons het huurcontract opgezegd anders kreeg hij minder uitkering (uhmmm maakt dat uit, want je vangt huur van ons?).. maar goed, 6 weken dus om wat anders te vinden..

ene week na de andere passeerde.. issue: om te huren moet je inkomsten aan kunnen tonen, hetzij een uitkering hetzij inkomstenstrookjes over een bepaalde periode waaruit blijkt dat je dus je vrije sector woning kunt betalen, waarbij aangehouden wordt minimaal 3x de huur.. Ja lekker.. wel los vast kunnen werken, maar aan grote inkomsten kon ik zeker niet komen.. levensonderhoud plus een beetje meer dekkend zeg maar.

daar sta je dan.. op een gegeven moment naar de woningbouw gegaan en naar binnen.. Situatie uitgelegd.. straks moet ik eruit en dan? had toen nog een hond en twee katten. Ja, ze konden niets voor mij betekenen, met vermogen kwam ik niet in aanmerking.. en als dat al wel het geval is, kwam ik niet in aanmerking voor spoed omdat ik nog niet lang genoeg stond ingeschreven. Dus ze gaven mij een paar particuliere advertenties om te bellen.. woningen van 1200-2000 euro in de maand :roll: waarbij opnieuw een inkomens eis vermeld stond.. leuk.. als ze af zouden zien van de eis had ik er misschien tijdelijk kunnen zitten, maar structureel geen oplossing..

ja mevrouw, en anders wordt het de opvang was haar advies, en de dieren moest ik dan maar wegdoen.. Ik barste daar compleet in tranen uit.. daar sta je dan met voldoende saldo, maar dreigde dakloos te raken en dan moest ik mijn dieren maar wegdoen en naar de opvang gaan?

ben toen opnieuw maar gaan kijken naar langdurige huur op een park ter overbrugging (maar hoe lang zou dat worden?).. Net op tijd kreeg ik eindelijk telefoon van een andere verhuurder, er was een klant die genoegen nam met mijn bankafschrift als garantstelling in plaats van een loonstrookje.

het was kantje boord.. maar dat was alleen maar omdat mijn saldo hoog genoeg was..

maar had iemand in mijn situatie gezeten, met 10 tot 20k op zijn rekening.. vergeet het maar, dan was het dus de opvang geworden.. want je krijgt mooi geen uitkering dan, maar zonder uitkering kun je dus ook niet huren.

En ook de opvang is niet gratis, daar heeft iemand die op straat leeft geld voor nodig..

zelfs als je op straat leeft en een uitkering hebt, dan kun je daar niet zomaar van sparen en even een woning versieren (borg, huur bemiddelingskosten, alles moet vooruit betaald worden).
nachtje opvang kost je 5 euro, en je uitkering is lager omdat je geen woonlasten hebt, gemiddeld krijg je maar de helft.. dus grofweg 500 euro.. daar moet je dus vanaf trekken 150 euro voor slaapplek als je iedere nacht naar de opvang wilt. maar ook je verzekeringen zullen daarmee betaald moeten worden dus dan ben je al ruim de helft kwijt. En dan heb je vast ook nog wel zaken waar ik zo even niet aan denk die betaald moeten worden (water uit de kraan is geen vanzelfsprekendheid, dan moet je dus al op een openbare plek komen), eten buiten de avondmaaltijd in de opvang lastig, zeker als je het een beetje gezond wilt houden.. natuurlijk kun je een pak droog brood halen.. maar dat is overleven en niet leven natuurlijk
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-01-16 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:48

Nooit geweten, wat een K situatie! Wat dat aangaat barst NL ook wel van de kromme wetten en regelgevingen hè..

Neemt niet weg dat ik het nog steeds niet vind kunnen dat mensen in de trein bedelen..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:55

tis gelukkig met een sisser afgelopen Maartj,
maar heeft mij wel heel wat kopzorgen en stress bezorgd

bedelen in de trein.. ze staan droog, warm en ze kunnen aan water komen..
ik kan het nog wel begrijpen dat als je geen andere mogelijkheid meer ziet dan te bedelen,
dat je dan je dan een trein verkiest boven voor een supermarkt rondhangen.

ik ben er van overtuigd dat je met een daklozenuitkering (als je daar dus recht op hebt lol) wel op straat kunt rondkomen.. maar van de straat afkomen is een heel ander verhaal. daarbij zijn de regels op dat gebied nogal strict, lastig aan te komen, lastig vol te houden.. want je wordt ontzettend gebonden aan plaats en tijd.. dus ergens tijdelijk aan het werk kunnen elders, is lastig als je aan die uitkering vast zit.. Ik denk dat menig dakloze op een gegeven moment 'kwijt' is, tot ze zover zijn dat ze de juiste hulp gevonden hebben..

ik was al druk bezig met 'hoe kom ik straks weer van de straat af als niemand meewerkt' maar ik kwam er zo een twee drie niet uit (mede dus omdat ik bijna nergens recht op had, tenzij ik ook daadwerkelijk met mijn spullen op straat stond)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:58

Dit word ook heel veel in t buitenland gedaan op deze manier. Tijdens onze vakanties is t elk jaar weer raak. En om ze nou allemaal wat te geven doe ik niet, dan blijven ze ook vaak hangen en als je de volgende dag ergens loopt en je ziet ze komen ze dan weer.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:19

Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik heb dan ook al jaren niet met de trein gereisd.

Over het een zak bolletjes geven i.p.v. geld: toen ik nog in een rolstoel zat ben ik in een tussenuur een keer naar de stad gegaan, pak rijstwafels met smaakje gehaald en die gedeeld met een zwerver die voor de supermarkt zat. Leuk gesprek met hem gehad. Hij vroeg ook nergens om - niet om geld, niet om eten - maar zo'n pak rijstwafels krijg ik toch niet in mijn eentje op en aangezien hij eruit zag alsof hij het wel kon gebruiken..
Alleen op een gegeven moment kwam een vriend van hem eraan met de vraag of ik een fles wijn voor hem wilde halen (met zijn geld) want hij was zelf een keer de supermarkt uitgezet en mocht niet meer terugkomen. :') Ik kon dat niet doen - ik was toen pas 14, of misschien 15 - maar denk ook niet dat ik het anders wel had gedaan.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:30

Ik heb dit 1 keer meegemaakt op weg naar mijn werk. Eerst ging hij rond met deze kaartjes en daarna kwam de "geld-ophaal-ronde"
Afbeelding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:43

NinaCharlie schreef:
Ik heb dit 1 keer meegemaakt op weg naar mijn werk. Eerst ging hij rond met deze kaartjes en daarna kwam de "geld-ophaal-ronde"
[ [url=m/NsWVkq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze ook gehad inderdaad, maar als je geen geld gaf wouden ze wel hun briefje terug _/-\o_

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:52

Ik heb het in de trein nog nooit meegemaakt. Wel in Napels. Daar staan ze naast de weg en gooien ze pakken zakdoekjes op je vooruit, en dan willen ze geld. Mijn vader had toen met de ruitenwisser het pak eraf gegooid, maar dat had die man niet gezien dus toen werd hij heel kwaad dat hij moest betalen :=

Ik vind zo'n manier van beleden echt heel onbeschoft, je moet jezelf niet opdringen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:53

Ik denk dat het in hun land veel gebruikelijker is om te bedelen.

Ik heb laatst toen het vroor, een kop thee voor een zwerver gekocht. Kreeg als antwoord dat ie geen thee lustte :+

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:00

Mag ik vragen op welk traject dit was? Ik zelf werk bij de NS ( veiligheid & service) en wij willen dit altijd graag weten zodat we er wat aan kunnen doen, want als jij zo'n tissue gebruikt en wil niet betalen dan kunnen ze behoorlijk agressief worden en het zijn vaak Roemenen die dit doen...

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:03

Vandaag was het vanaf Amsterdam Centraal naar Haarlem (de intercity van 15:27).

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:06

Hier in België hebben we dat ook.. Vooral op de treinen naar Brussel.

Toppunt was dat ik dus geen (cash) geld op zak had en toen te horen kreeg 'Hoe heb jij dan je kaartje betaald als je geen geld hebt' nouja, hoe heb jij het betaald als je om geld bedelt ? (en die netjes afgedrukte kaartjes krijg je ook niet gratis denk ik.. )
Heb er geen woorden aan vuilgemaakt, maar was toch blij datie wegwas.

Ik ben zeker geen kwaaie en iemand van wie ik echt zie/merk dat hij het nodig heeft (dus niet alleen bedelaars,daklozen, ... maar bv iemand die net tekort komt om boodschappen te betalen of OV), dan geef ik gerust wat geld. Heb zelf ook eens halsoverkop een bus moeten nemen (en dat is algauw 3€) en had 50 cent op zak, toen een vrouw aangesproken of ze mij wat kon lenen, omdat mijn sms-ticket niet werd bezorgd en ik centen te kort kwam voor de bus, deze heb ik ook gekregen en had er de hele busrit nog een gezellige companie bij ook. Goed, dit even terzijde :P