Yasmine schreef:Je moet als leider de brainstorm in goede banen leiden. Dus niet gewoon iedereen laten schreeuwen, maar gerichte vragen stellen. Het is echt belangrijk om als leider een brainstorm goed voor te bereiden en enkele vragen op te stellen die je dan stelt om de creativiteit los te weken. Jij moet eigenlijk beginnen met "goed, we zijn hier dus om te brainstormen over hoe we (bijvoorbeeld) product X meer populair kunnen maken bij doelgroep Y."
En dan stel je vragen. Bv. als je op zoek bent naar leuke manieren om fruitsap te promoten, dan stel je vragen als "op welke momenten drink je fruitsap?" of "Op welke plaatsen drink je fruitsap?"
En eens je een paar ideeën op papier hebt staan, kan je beginnen met uitwerken. En ook belangrijk, als iemand iets voorstelt, challengen: waarom? Hoe? Waar? Hoe kunnen we het nog op een andere manier doen. Soms is een initieel idee te duur/ambitieus/groot, maar kan je er een afgeleide van maken die wel haalbaar is.
Belangrijk is: geen enkel idee is te dom/belachelijk/groots voor een brainstorm. Alles kan en alles mag, want idee X inspireert misschien persoon Y tot idee Z.
Ja, leuk

Ik heb ook al eens gelezen dat het leuk is om mensen dingen te laten bedenken met een belachelijke randvoorwaarde, zoals "het moet over 2 dagen af" (waar je normaal 2 maanden hebt), "het mag geen geld kosten" of "we hebben onbeperkt budget". Dat sterkt het idee dat er geen domme ideeën zijn ^^
Waar ik nu aan zit te denken is om de groep (in elk geval in het begin) op te delen in koppels of drietallen en ze op een blad ideeën laten schrijven/schetsen maken omtrent een subonderwerp van de grote vraag van de sessie (en iedereen krijgt een ander blad). Daar hebben ze dan vijf minuten voor en dan geef je het blad door (en krijg je weer een nieuwe), en ga je weer vijf minuten schrijven/tekenen. Ook mag je ideeën van anderen die je goed vindt aanvinken/omcirkelen. Ik denk dat ik elk koppel/drietal ook hun eigen kleur stiften geef ofzo, dat maakt het makkelijker om terug te vinden wie welk idee heeft gegeven (voor als je vragen hebt).
Ik ben vooral nog hard aan het nadenken over hoe ik alle ideeën uiteindelijk kan gaan uitwerken. Grotendeels kan dat natuurlijk in de groep maar ik hoop dat we later ook samen die dingen kunnen realiseren

Wordt lastig want iedereen heeft het natuurlijk waanzinnig druk met vanalles, inclusief mijzelf. Maar erger zou zijn als alles in een zwart gat valt.
Maar dat is natuurlijk ook iets wat ik daar kan bespreken