Tips gezocht voor brainstormsessie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Tips gezocht voor brainstormsessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 00:32

Hallo hallo,

Ik ga binnenkort een brainstormsessie organiseren met heel veel mensen (ca 10-15) die heel veel weten over het onderwerp van de sessie. Echter zijn dit ook allemaal enorme schreeuwlelijkerds, dus ik voorzie dat dit mogelijk wel eens een overleg van luidruchtig geschreeuw kan worden waarvan niemand iets opsteekt :')

Ik hoopte dus dat er Bokkers zijn die tips voor me hebben over dergelijke sessies... Hoe zorg je dat iedereen lekker ideeën kan spuien zonder dat je allemaal op elkaars beurt moet wachten? Wat zijn leuke dingen om te doen waardoor ieders creativiteit gestimuleerd wordt? :) Ik zat al te denken aan het maken van webben die dan rondgaan (in groepjes) maar misschien kent er iemand methodieken die veel toegepast worden en die goed werken. Ik hoor het graag :)

MarlindeRooz

Re: Tips gezocht voor brainstormsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:00

Denken, delen uitwisselen.
Genummerde hoofden tezamen

Moodboard

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 01:15

Stille wand discussie (werkvorm)
Mindmaps maken.
Omdenken (boekje, methode) heeft waardevolle eyeopeners voor de kick-off
Theater opdracht (maak een nieuws reportage als buitenstaander)
Zorg voor energizers waarmee mensen hun stoom even kunnen afblazen. '

Etc

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 03:43

gewoon na de definitie van het probleem

op 3 stuks A3 formaat het probleem opschrijven in 1 of enkele woorden..

dus gewoon 3x hetzelfde omdat de groep zo groot is..

Vervolgens mag iedereen een stift ter hand nemen en een mogelijke oplossing aan de linkerzijde vermelden met een streep richting het probleem... aan de rechterzijde mogen oorzaken genoemd worden.. Rechts ook meerdere A4tjes tegen het A3 aanplakken, zodat naast de oorzaken ook oplossingen voor die specifieke onderdelen kunnen worden aangedragen..

geen commentaar op elkaars oplossingen alleen schrijven..

Dit net zolang tot tenminste 75% van de deelnemers is uitgekakt..

vraag vervolgens iedereen om een streepje achter de top 3 te van grote oplossingen voor het hoofd probleem te melden en een streepje achter ieder oplossing voor klein probleem dat de interesse hoog spiked.

vervolgens pak je een nieuw A3 blad.. Noteert de drie grootste oplossingen, de rest wordt terzijde geschoven.. plus de achterliggende problemen met oplossingen die het hoogst gescoord hebben..

dat worden dan de topics om dieper in te duiken en de oplossingen om verder uit te werken.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:27

Een leuk boek hiervoor is: creativiteit hoe?zo!

Staan veel tips, voorbeelden en oefeningen in. Misschien lenen in de bieb oid?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:57

Je moet als leider de brainstorm in goede banen leiden. Dus niet gewoon iedereen laten schreeuwen, maar gerichte vragen stellen. Het is echt belangrijk om als leider een brainstorm goed voor te bereiden en enkele vragen op te stellen die je dan stelt om de creativiteit los te weken. Jij moet eigenlijk beginnen met "goed, we zijn hier dus om te brainstormen over hoe we (bijvoorbeeld) product X meer populair kunnen maken bij doelgroep Y."
En dan stel je vragen. Bv. als je op zoek bent naar leuke manieren om fruitsap te promoten, dan stel je vragen als "op welke momenten drink je fruitsap?" of "Op welke plaatsen drink je fruitsap?"

En eens je een paar ideeën op papier hebt staan, kan je beginnen met uitwerken. En ook belangrijk, als iemand iets voorstelt, challengen: waarom? Hoe? Waar? Hoe kunnen we het nog op een andere manier doen. Soms is een initieel idee te duur/ambitieus/groot, maar kan je er een afgeleide van maken die wel haalbaar is.

Belangrijk is: geen enkel idee is te dom/belachelijk/groots voor een brainstorm. Alles kan en alles mag, want idee X inspireert misschien persoon Y tot idee Z.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:22

Yasmine schreef:
Je moet als leider de brainstorm in goede banen leiden. Dus niet gewoon iedereen laten schreeuwen, maar gerichte vragen stellen. Het is echt belangrijk om als leider een brainstorm goed voor te bereiden en enkele vragen op te stellen die je dan stelt om de creativiteit los te weken. Jij moet eigenlijk beginnen met "goed, we zijn hier dus om te brainstormen over hoe we (bijvoorbeeld) product X meer populair kunnen maken bij doelgroep Y."
En dan stel je vragen. Bv. als je op zoek bent naar leuke manieren om fruitsap te promoten, dan stel je vragen als "op welke momenten drink je fruitsap?" of "Op welke plaatsen drink je fruitsap?"

En eens je een paar ideeën op papier hebt staan, kan je beginnen met uitwerken. En ook belangrijk, als iemand iets voorstelt, challengen: waarom? Hoe? Waar? Hoe kunnen we het nog op een andere manier doen. Soms is een initieel idee te duur/ambitieus/groot, maar kan je er een afgeleide van maken die wel haalbaar is.

Belangrijk is: geen enkel idee is te dom/belachelijk/groots voor een brainstorm. Alles kan en alles mag, want idee X inspireert misschien persoon Y tot idee Z.

Ja, leuk :) Ik heb ook al eens gelezen dat het leuk is om mensen dingen te laten bedenken met een belachelijke randvoorwaarde, zoals "het moet over 2 dagen af" (waar je normaal 2 maanden hebt), "het mag geen geld kosten" of "we hebben onbeperkt budget". Dat sterkt het idee dat er geen domme ideeën zijn ^^

Waar ik nu aan zit te denken is om de groep (in elk geval in het begin) op te delen in koppels of drietallen en ze op een blad ideeën laten schrijven/schetsen maken omtrent een subonderwerp van de grote vraag van de sessie (en iedereen krijgt een ander blad). Daar hebben ze dan vijf minuten voor en dan geef je het blad door (en krijg je weer een nieuwe), en ga je weer vijf minuten schrijven/tekenen. Ook mag je ideeën van anderen die je goed vindt aanvinken/omcirkelen. Ik denk dat ik elk koppel/drietal ook hun eigen kleur stiften geef ofzo, dat maakt het makkelijker om terug te vinden wie welk idee heeft gegeven (voor als je vragen hebt).

Ik ben vooral nog hard aan het nadenken over hoe ik alle ideeën uiteindelijk kan gaan uitwerken. Grotendeels kan dat natuurlijk in de groep maar ik hoop dat we later ook samen die dingen kunnen realiseren :) Wordt lastig want iedereen heeft het natuurlijk waanzinnig druk met vanalles, inclusief mijzelf. Maar erger zou zijn als alles in een zwart gat valt.
Maar dat is natuurlijk ook iets wat ik daar kan bespreken :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:33

Je kan ook iedereen hun ideeën op post its laten zetten en deze op een wand plakken.. waarbij er dus idd geen domme ideeën zijn.. Onze docent had toen zelfs een klein cadeautje voor degene met het slimste, gekste en meest out of the box idee om ons te stimuleren echt out of the box te denken..
Als alle ideeën er waren las de docent ze een voor een op.. en werden er ideeën gekozen om mee aan de slag te gaan om ideeën die even geparkeerd werden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 11:35

Ik heb zitten denken aan postits op een muur, maar (heel stom) wij hebben eigenlijk geen muren waarop dat kan, alles is zolderdak of steen (kelder). Best onhandig :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 11:41

Ik zou beginnen in kleine groepjes en een berg post-its. Dan in de grotere groep de ideëen delen waarbij de gespreksleider (jij dus) alles overzichtelijk op een groot papier schrijft.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:03

Op mijn stage heb ik toevallig ook een brainstormsessie georganiseerd. Mijn stagebeleider
heeft bij Microsoft gewerkt en daar veel van dit soort sessies uitgevoerd, dus hij heeft veel
verschillende soorten technieken.

Een brainstormsessie moet altijd er als volgt uitzien:
- Warming up / icebreaker
- Verzamelen van ideeen
- Breaking / narrowing down
- Cooling down

Mijn brainstormsessie, met een groep van 15 personen werkte met de volgende technieken:
1) Als eerst om het ijs te breken deden wij het spel Lie to me. Hierbij verteld iedereen 3 dingen
over zichzelf, waarvan er 1 niet waar is. Derest van de groep moet erachter komen wat de leugen is.
2) Als tweede opwarmen deden wij het spelletje Zip-Zap-Zop. Persoon 1 zegt: zip en wijst naar de volgende persoon. Deze persoon zegt Zap en wijst weer naar iemand anders die Zop zegt. Je geeft als het ware dus de zip/zap/zop steeds door aan een ander persoon. Iemand die dit niet op tijd, of verkeerd doet is af. Het rondje wordt dus steeds kleiner, tot er nog maar 1 iemand over is en die heeft gewonnen.
3) De eerste ECHTE opdracht ging als volgt: mijn probleemstelling werd omgezet in iets negatiefs en daarbij ging iedereen proberen de zo SLECHT mogelijke oplossing te bedenken.
4) met een hele muur vol post-its hebben we de slechte oplossing gekozen en deze omgezet naar iets positiefs. Hierdoor heb je dus een categorie waarop je weer verder kunt brainstormen
5) Als laatste kozen mensen een idee, waarop ze weer 7 nieuwe ideeen bedenkte (lotus heet deze techniek)
6) uiteindelijk heb ik er niet voor gekozen om met de groep het idee te verkleinen, dus heb ik dit uiteindelijk zelf gedaan. Wel heb ik afgesloten met het volgende: het prikken van een rietje door een aardappel. Je moet deze op een speciale manier vasthouden en dan in een keer er doorheen drukken. Wat mijn stagebegeleider zei is dat deze opdracht niet echt wat voorstelt, maar dat mensen toch wel een soort van voldoening hebben en teamverband doordat het met zijn allen lukt om het rietje door de aardappel te krijgen.

Je hoeft niet perse deze opdrachten te doen. Er zijn er 1000 soorten technieken, maar voor mij werkte dit wel :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 12:19

Leuk! Ik weet niet of icebreaker nodig zou zijn, deze mensen kennen elkaar allemaal al redelijk goed, met uitzondering van de hele jonge en hele oude personen. Of is het daar niet per se voor bedoeld?

Ik vind het idee met de negatieve probleemstelling heel leuk. Dan krijgt de groep een beetje de kans om allerlei onzin te roepen (want dat gaan ze toch wel (opzettelijk) doen) en dan kan je een effe lekker lachen en is het gezellig :) Ik heb er al helemaal zin in :D

Kan je vertellen wat precies het idee is van de cooling down? Gewoon even iets anders doen dan aan het idee denken?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:31

Magrathea schreef:
Ik vind het idee met de negatieve probleemstelling heel leuk. Dan krijgt de groep een beetje de kans om allerlei onzin te roepen (want dat gaan ze toch wel (opzettelijk) doen)

Wat is uberhaupt het doel van je brainstormsessie of is het organiseren van de brainstormsessie het doel op zich? Als je het hebt over 'het idee met de negatieve probleemstelling heel leuk' begin ik toch het idee te krijgen dat het het laatste is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 12:33

Hmm, nee, waarom denk je dat? Ik wil nieuwe ideeën verzamelen en daarnaast mensen enthousiasmeren voor het uitvoeren van deze ideeën.

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 12:56

Magrathea schreef:
Leuk! Ik weet niet of icebreaker nodig zou zijn, deze mensen kennen elkaar allemaal al redelijk goed, met uitzondering van de hele jonge en hele oude personen. Of is het daar niet per se voor bedoeld?

Ik vind het idee met de negatieve probleemstelling heel leuk. Dan krijgt de groep een beetje de kans om allerlei onzin te roepen (want dat gaan ze toch wel (opzettelijk) doen) en dan kan je een effe lekker lachen en is het gezellig :) Ik heb er al helemaal zin in :D

Kan je vertellen wat precies het idee is van de cooling down? Gewoon even iets anders doen dan aan het idee denken?

De groep mensen waarmee ik het had gedaan kende elkaar ook heel goed (was binnen het bedrijf).
Het is ook meer bedoelt als starter voor de sessie, om het 'luchtig' te houden en mensen op te warmen.
De cooling down is meer bedoelt als afsluiter van de sessie, om mensen toch een soort gevoel van voldoening
te geven. Dit kan ook bijv. het idee zijn in jou geval!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:20

Je hebt sowieso wel een soort van ijsbreker nodig, zelfs als mensen elkaar goed kennen. Het is gewoon een kwestie van in de juiste sfeer en mindset te komen :) Als iemand bv. net uit een meeting komt of net een zware taak heeft uitgevoerd, zit hij/zij niet meteen in brainstormmodus.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:53

Magrathea schreef:
Hmm, nee, waarom denk je dat? Ik wil nieuwe ideeën verzamelen en daarnaast mensen enthousiasmeren voor het uitvoeren van deze ideeën.

Als ik op mijn werk gevraagd zou worden voor een brainstorm sessie en een deel van de sessie wordt besteed aan 'onzin roepen' zou ik al dusdanig geïrriteerd zijn (hoezo zit ik hier m'n tijd mee te verdoen terwijl ik nog 1001 andere en belangrijkere dingen te doen heb) dat ik daarna niet echt op m'n best ben voor de brainstorm zelf.
Mensen enthousiasmeren heeft imo geen onzin nodig, als jij overtuigend kunt vertellen over het onderwerp zou dat voldoende moeten zijn om de groep mee te krijgen, is dat niet zo dan weet ik niet of je de juiste groep mensen voor je hebt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:57

Wij hadden laatst als icebreaker dat iedereen een persoonlijk artikel moest meebrengen en daar in 1 minuut wat over moest vertellen, waarom dit artikel voor diegene belangrijk was.

de icebreaker is niet alleen om elkaar te leren kennen, maar ook om het vertrouwen te versterken.. immers als je net iets persoonlijks van een ander hoort, dan durf je jezelf ook kwetsbaarder op te stellen en dingen te zeggen die je anders misschien niet had 'durven' opperen.

Een andere optie is om geen icebreaker te doen maar een minicursus..

omdat het management een brainstorm gepland had staan over logheid van een groot bedrijf v.s. flexibiliteit om met de snel veranderende wensen of eisen van de consument mee te gaan, hadden ze de cursus: de kunst van het loslaten (of more balls then most), geboekt.

omdat men al zoveel plezier had bij het idee aan de cursus alleen, hebben ze het maar meteen voor het gehele bedrijfsonderdeel (500 man) laten geven..

De cursus begint met het vraagstuk: denk je dat je kunt leren jongleren in slechts 10 minuten.
Wat natuurlijk onmogelijk lijkt, veel te lastig om in zo'n korte tijd aan te leren (oftewel, een log bedrijf kun je niet van vandaag op morgen een andere koers laten varen).

De cursus duurde in totaal 20 minuten (in groepjes van 10 man tegelijk, lekker buiten).. Daarna korte pauze... lees, iedereen liep zich rot te jongleren.. Om vervolgens fris, en met de instelling dat niets onmogelijk was de brainstorm in te gaan. De sessie was hierdoor een heel stuk productiever.

http://moreballs.com/aanbod/jongleertraining/
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-01-16 14:07, in het totaal 4 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:58

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:03

Magrathea schreef:
Yasmine schreef:

Ja, leuk :) Ik heb ook al eens gelezen dat het leuk is om mensen dingen te laten bedenken met een belachelijke randvoorwaarde, zoals "het moet over 2 dagen af" (waar je normaal 2 maanden hebt), "het mag geen geld kosten" of "we hebben onbeperkt budget". Dat sterkt het idee dat er geen domme ideeën zijn ^^

Waar ik nu aan zit te denken is om de groep (in elk geval in het begin) op te delen in koppels of drietallen en ze op een blad ideeën laten schrijven/schetsen maken omtrent een subonderwerp van de grote vraag van de sessie (en iedereen krijgt een ander blad). Daar hebben ze dan vijf minuten voor en dan geef je het blad door (en krijg je weer een nieuwe), en ga je weer vijf minuten schrijven/tekenen. Ook mag je ideeën van anderen die je goed vindt aanvinken/omcirkelen. Ik denk dat ik elk koppel/drietal ook hun eigen kleur stiften geef ofzo, dat maakt het makkelijker om terug te vinden wie welk idee heeft gegeven (voor als je vragen hebt).

Ik ben vooral nog hard aan het nadenken over hoe ik alle ideeën uiteindelijk kan gaan uitwerken. Grotendeels kan dat natuurlijk in de groep maar ik hoop dat we later ook samen die dingen kunnen realiseren :) Wordt lastig want iedereen heeft het natuurlijk waanzinnig druk met vanalles, inclusief mijzelf. Maar erger zou zijn als alles in een zwart gat valt.
Maar dat is natuurlijk ook iets wat ik daar kan bespreken :D

Om te voorkomen dat alles in een zwart gat valt na de brainstorm, kan je een "timing" en "taakverdeling" opstellen tijdens je overleg.

Timing: tegen wanneer wil je je doel(en) gerealiseerd hebben? Is dat haalbaar? Tussenstappen met elk z'n eigen timing?

Taakverdeling volgt daar logischerwijs op, wie trekt welk (tussen)doel?

Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:05

Een valkuil bij brainstormsessie is dat men al snel weer over gaat op de praktische orde van de dag, concreet en veilig. Out of the box denken vergt meer, ook van een groep. Als je met schreeuwerig een onveilige groep bedoelt, zou ik kiezen voor een andere aanpak.
Met één sessie los je geen problemen op van een team/ organisatie.
Als je zelf een idee hebt wat je zou willen uitwerken met hen,benoem dat. Verborgen agenda's werken meestal contraproductief.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:51

Nog een tip: deel tussendoor wat snoep uit met veel suiker zoals chocola. Dit bevordert de hersenactiviteit en zorgt ervoor dat mensen even afgeleid worden van het 'moeilijke' brainstormen. Ook gaan mensen dan sneller met elkaar praten.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:01

Ik heb een paar maanden geleden voor een project op school ook een brainstormsessie gehouden. Dit was dan met in totaal zes mensen. Een flapover, of ander groot stuk papier, en stiften op tafel leggen en iedereen zijn gang laten gaan. Uiteraard een beetje georganiseerd. In ons geval had iedereen een andere kleur, dat zal niet meevallen met 15 personen.

Ook hebben we een keer een discussie geleid met ongeveer 25 studenten. De studenten in vier groepen verdeeld en steeds één stelling getoond. Twee groepen waren vóór en twee groepen waren tegen de stelling. Op deze manier kan er in groepen van ongeveer zes personen overlegd worden en wordt iemand 'gedwongen' om voordelen of nadelen te bedenken voor een onderwerp. Steeds afwisselen tussen de groepen en die hen zegje doen. Bracht een leuke en met name een functionele discussie.

Voor beide geld.. een goede 'leider' blijft nodig. Daarbij ook een duidelijke communicatie dat iedereen weet wat van hem of haar verwacht wordt.