Profielkeuze beeldende vorming bovenbouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Profielkeuze beeldende vorming bovenbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:31

Heei allemaal,

Ik zit nog een beetje te twijfelen tussen mijn keuzevakken met mijn profielkeuze.
Hebben mensen beeldende vorming gevolgd in de bovenbouw die mij hier wat meer over kunnen vertellen? Ik heb van mijn bv lerares gehoord dat je ook theorie krijgt in de bovenbouw maar is deze theorie veel en moeilijk of valt dit best mee? Krijg je hier ook toetsen van?(Ik heb in de onderbouw echt heel weinig theorie gehad)

har166

Re: Profielkeuze beeldende vorming bovenbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:38

Ik zou dit vak alleen kiezen als je het voor je vervolgopleiding kunt gebruiken of moeite hebt met andere vakken of talent hebt. Dit vak moet je alleen kiezen als je er examen in wil doen en ja het examen is heel pittig want er is een praktijk examen en een theorie examen en je zult er veel voor moeten leren.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 13:44

har166 schreef:
Ik zou dit vak alleen kiezen als je het voor je vervolgopleiding kunt gebruiken of moeite hebt met andere vakken of talent hebt. Dit vak moet je alleen kiezen als je er examen in wil doen en ja het examen is heel pittig want er is een praktijk examen en een theorie examen en je zult er veel voor moeten leren.

Bedankt voor je reactie.
Bij mijn vrije deel moet ik nog 2 vakken kiezen maar ik heb verder al een pakket met veel verschillende vakken waar ik iets aan heb. Ik wil dan zoiezo nog m&o gaan doen. Verder wil ik dan of beeldende vorming of filosofie kiezen. (De overige vakken spreken mij helemaal niet aan) maar na de vierde, vijfde of zesde (zit nu in de derde) mag je zoiezo 1 van die 2 keuzevakken nog laten vallen zodat je daar geen examen in hoeft te doen. Dan laat ik wss volgend jaar dan filosofie of beeldende vorming vallen maar dan moet ik dus wel voor 1 jaar tussen die 2 kiezen :o

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:50

Ik ken mensen die beeldende vorming hebben gedaan en hun vonden het best pittig.

Zelf heb ik filosofie gekozen. Leuk vak, als het leuk gegeven word. Bij ons was het vrij langdradig door de docent.

Maar zou alleen die vakken kiezen als je er in de toekomst ook iets aan denkt te hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:06

Ik zit momenteel in VWO 6 en heb als keuzevak filosofie, dit kan ik je best aanraden. Het is goed te doen, mits je je er een beetje interesseert. Zelf dacht ik dat het vooral 'zweverig' zou zijn, maar dit valt best mee. Het is een vak waarvoor je, naast opletten tijdens de lessen, weinig voor hoeft te doen en met goede argumenten en een goede uitleg prima cijfers kunt halen.

Van klasgenoten en vrienden/vriendinnen hoor ik veelal dat zij niet blij zijn dat zij voor beeldende vorming hebben gekozen. Je krijgt in de bovenbouw ook kunstgeschiedenis en dit schijnt behoorlijk pittig te zijn.

Ik weet niet welke opleiding je doet, maar volgens mij is een tweede keuzevak over het algemeen niet verplicht maar is het een optie. Dit zou ik voor de zekerheid even navragen.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:11

Ik heb beeldende vorming gehad in de bovenbouw, ik deed havo. Ik kreeg theorie over de geschiedenis van kunst, de verschillende stromingen, en kunstbegrippen. Ik vond het een superleuk vak, maar creatief bezig zijn vind ik sowieso heel leuk. Ik lette goed op omdat ik het ontzettend interessant vond, en daardoor altijd voldoendes gehaald zonder huiswerk te doen.
Buiten de theorie is het ook even ontspannen natuurlijk! Even bezig zijn met knippen/plakken/tekenen en dat soort dingen. Voor de praktijkopdrachten haalde ik hogere cijfers, dat is natuurlijk aan je niveau aangepast. Om daar een onvoldoende voor te halen moet je echt heel goed je best doen :+ Tenminste, dat was bij ons zo.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:00

Ik heb bvg gedaan tijdens mijn vwo. En ik vond wel meevallen hoe moeilijk het was, qua praktijk en theorie. Maar het moet je wel liggen. Als je interesse hebt in kunst dan zit je goed denk ik. Een vervolgopleidig willen doen in kunst is niet persé noodzakelijk. Ik heb dat in ieder geval niet gedaan.
En ik kan het vak wel aanrader, het is fijn om af en toe met je handen bezig te zijn naast alle theorievakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:12

Ik heb ook beeldende vorming gehad. Ik vond het theorie gedeelte juist ontzettend makkelijk, maar het praktijk gedeelte heel moeilijk. Ik had verwacht dat ik vrijer gelaten zou worden, maar in feite moest ik nog steeds standaard opdrachtjes uit het boekje maken. Ik had geen tekentalent en ook geen talent voor handarbeid, dus heb het uiteindelijk op fotografie gegooid en een 5 gehaald voor mijn expositie :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 00:17

Ik heb 2 linker handen, dysgrafie, ik haat tekenen en schilderen. En ik heb het ook gehaald zonder onvoldoendes. _O-
Don't ask.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:19

Ik heb beeldende vorming. Zit op dit moment in mijn examenjaar vwo. En ja. De theorie is behoorlijk pittig. Dat had ik niet verwacht. Heb nog geen flauw idee hoe ik mijn theorie ga halen. De praktijk vind ik zelf erg leuk! Lekker tekenen tussen al die leervakken en even ergens anders mee bezig zijn. Bij ons mag je in tussenuren zelfstandig werken in de kunstlokalen. Echt heerlijk ontspannen, ben wat dat betreft erg blij dat ik het gekozen heb. En ik ben echt niet creatief, maar haal prima cijfers voor de praktijk!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:25

Welk niveau doe je? Havo?
Zelf niet gedaan. Aan de ene kant later spijt, het "knutselen" (mn vriendin die nu docent beeldende vorming studeert wordt boos als ik het zo noem :+ ) vond ik altijd leuk. Was niet creatief maar had dat met kunst bevo wel kunnen leren. Aan de andere kant geen spijt, want kunstgeschiedenis.. Nee niks voor mij. Ben zelf heel technisch ingesteld. Puur tekst/gebeurtenissen leren zonder logica erachter vind ik lastig. Hoor ook van alle kanten dat dat echt wel lastig is.
Misschien kan je het proberen? Kan je niet tot de herfstvakantie van het jaar dat je vakkenpakket ingaat nog wisselen van vakken? Konden wij wel namelijk, met ons extra vak.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 22:59

laraxXxemma schreef:
Welk niveau doe je? Havo?
Zelf niet gedaan. Aan de ene kant later spijt, het "knutselen" (mn vriendin die nu docent beeldende vorming studeert wordt boos als ik het zo noem :+ ) vond ik altijd leuk. Was niet creatief maar had dat met kunst bevo wel kunnen leren. Aan de andere kant geen spijt, want kunstgeschiedenis.. Nee niks voor mij. Ben zelf heel technisch ingesteld. Puur tekst/gebeurtenissen leren zonder logica erachter vind ik lastig. Hoor ook van alle kanten dat dat echt wel lastig is.
Misschien kan je het proberen? Kan je niet tot de herfstvakantie van het jaar dat je vakkenpakket ingaat nog wisselen van vakken? Konden wij wel namelijk, met ons extra vak.

Ik doe vwo. Ik moet nu een voorlopige keuze maken en aan het eind van het jaar kan ik eventueel nog wat veranderen :)