Studenten: geld besparen tips!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Studenten: geld besparen tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:42

Hoihoi!

Ik denk dat de meeste studenten het wel kennen: geld tekort!
Aangezien ik geen stufi krijg en alles zelf moet betalen, ben ik opzoek naar tips om geld te besparen!
Ik woon nog wel thuis, dus dat scheelt al.
Wat doen jullie om geld te besparen?

Choiix

Re: Studenten: geld besparen tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:46

Geen student meer maar zo laag mogelijke vaste lasten. Gewoon sim only telefoon abbo etc. Werkte altijd prima!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:47

Niet te vaak gaan stappen, thuis een borrel drinken is vaak net zo gezellig met je vrienden maar scheelt heel veel geld!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:48

Maak een lijstje met je grootste kostenposten en kijk hoe je daar op kan besparen. Betaal je kostgeld aan je ouders? Zeker als je nog thuis woont heb je weinig vaste lasten..

Ik heb bijvoorbeeld mijn digitenne weg gedaan omdat ik toch amper tv keek en je vrijwel alles via internet kan zien/volgen. Heb mijn telefoon abbonement naar beneden bijgesteld toen dat kon, maar nog beter is een sim-only. Kook alleen vers, dus niet uit een pakje. Is gezonder en je kan beter in de gaten houden hoeveel je aan eten uit geeft (hoewel ik daarin nog wel kan besparen). Eet vrijwel geen vlees en als ik vlees koop, dan biologisch of op datum (35% bij de AH) en kleinere porties.
Kleding koop ik in de uitverkoop of bij de outlet. Net nog een bodywarmer van 39,95 voor 5,- gekocht :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:48

Vaak zitten veel kosten in de kleinere, onbewuste uitgaven. Zoals elke dag een koffietje op de campus, 10tje hier, 10tje daar, bezoekje kruidvat... ;)
Vaste lasten heb je vaak meer zicht op en kan je beter begroten dan de kleine kosten.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:54

Ik doe mijn boodschappen vaak met contant geld, zo heb ik goed beeld gekregen van wat ik per week nodig heb. En verder, tja veel groente, weinig vlees maar dat is ook omdat ik gezonder wilde gaan eten. zo weinig mogelijk met OV als het niet binnen je gratis uren valt.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:55

Ik haal al mijn boodschappen bij de ah en koop dan alleen het basic merk of goede!! aanbiedingen. Uit ervaring weet ik dat je zo goedkoper uit bent dan dat je naar de Aldi gaat. Groente is het goedkoopst op de markt en vlees koop ik echt alleen in de aanbieding. Op zaterdagmiddag hebben ze vaak veel vlees met 35% korting en dat scheelt aanzienlijk :)

Ik ben per maand zo'n 60-80 euro kwijt aan boodschappen, daar zitten vaak ook wat huishoudelijke en verzorgingsartikelen bij.

Och, dom, heel verhaal getypt over boodschappen doen, zie ik dat je thuis woont. Nou ja, dan lijkt geld besparen me niet zo'n grote opgave, met een euro of 100 moet dat echt prima te doen zijn. Bij alles wat je koopt bedenken of je het echt nodig hebt. Echt nodig=kopen, en anders niet :) Daarnaast ervoor zorgen dat je niet in winkels (of verkoopsites) komt, dan kan je je geld ook niet uitgeven :)

En zet direct als je je geld voor de maand binnenkrijgt een groot deel op je spaarrekening. Het deel moet zo groot zijn dat je zuinig moet leven om het niet weer van je spaarrekening af te halen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:01

Thuis eten en/of eten van thuis meenemen. Elke middag een broodje en een blikje cola tikt heel snel aan :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:07

Minder eten halen in de stad _O-

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:10

Ik spaar geld en bespaar daardoor ook veel. Wil ik dit echt hebben of gooi ik het in mijn potje voor mijn toekomstige eigen paard?

Vraag me af wat je allemaal aan kosten hebt als je nog thuis woont.. ik iig niet zo bijzonder veel, zeker als ik denk aan de kosten die ik straks heb als ik met een paar maanden op kamers ga... Wat heb je allemaal voor kostenposten als ik vragen mag?
Naast collegegeld natuurlijk want daar kan je niks op besparen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 00:13

laraxXxemma schreef:
Ik spaar geld en bespaar daardoor ook veel. Wil ik dit echt hebben of gooi ik het in mijn potje voor mijn toekomstige eigen paard?

Vraag me af wat je allemaal aan kosten hebt als je nog thuis woont.. ik iig niet zo bijzonder veel, zeker als ik denk aan de kosten die ik straks heb als ik met een paar maanden op kamers ga... Wat heb je allemaal voor kostenposten als ik vragen mag?

Dus schoolgeld, zorgverzekering, sportschool, mobiele telefoon, kleding, schoenen etc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:16

Ik ben dan geen student maar ik woon op mezelf. Dit doe ik:
Aanbiedingen aflopen. Ik kan alleen naar de appie gaan. Omdat ik geen andere winkels in de buurt heb.
Eten koken voor 2 dagen.
1 pakje beleg open. Bij mij ligt er ook maar 1 pakje beleg in de koelkast.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:22

Op kleding en schoenen kan je heel goed besparen. Ik koop 1 keer in de twee jaar ongeveer een paar goede winter en een paar goede zomerschoenen. Kleding koop ik ook een paar keer per jaar. Snap niet dat bepaalde mensen elke week nieuwe kleding moeten hebben ! Sportschool kun je vervangen door zelf te gaan sporten , maar het is begrijpelijk als je liever naar een sportschool gaat. Misschien kan je opzoek gaan naar een sportschool in de buurt met de laagste contributie ? Een beetje vergelijken met andere sportscholen. En mobiele telefoon : Als het kan zoveel mogelijk appen ipv te bellen . Alleen in gevallen waar je geen internet hebt enz bellen en als je bijvoorbeeld thuis zit appen . :j

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:27

Als je eten koopt en je hebt toevallig een verpakking voor meer personen, wat je overhoudt voor of na het bereiden invriezen (afhankelijk van wat het is)
Als je al gaat shoppen, probeer later in het seizoen voor de sales te gaan en er zijn tegenwoordig ook veel winkels waar je met een pas kan sparen, daarmee kan je uiteindelijk ook weer leuke dingetjes "extra" halen voor minder/geen geld.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:39

Je kunt nog tot eind deze maand wisselen van zorgverzekering, ga er even voor zitten en kijk of degene die je nu hebt echt goed bij je past. Als student kun je vaak korting krijgen en als je nog thuis woont kun je kijken of je nog met korting met je ouders meeverzekerd kunt zijn. Als je weinig inkomsten hebt krijg je best ruin zorgtoeslag en kun je met 2 tientjes klaar zijn.
Sportschool zou je kunnen kijken of er een goedkopere in de buurt is, omdat het januari is zijn er overal acties en kortingen als je bij een nieuwe sportschool start. Er zijn natuurlijk ook gratis opties om te sporten, hardlopen, thuis yoga en youtube staat vol met oefeningen en trainingen die je thuis kunt volgen. Of een oproepje op bokt dat je stallen wilt uitmesten, krijg je ook spierballen van en kun je misschien nog een vergoeding voor vragen win-win ;)
Mobiele telefoon abonnement kun je ook kijken of je je bundels naar beneden kunt aanpassen, pas ook je bel/internet gebruik aan! Overstappen naar sim only indien mogelijk is de beste besparing die je op dat gebied kunt doen.
Kleding heb je lang niet elke maand nieuw nodig, ga minder de stad in zodat je niet in de verleiding komt. Koop alleen in de uitverkoop en wat je echt nodig hebt. Misschien kun je kleding ruilen met een vriendin/zus/nichtje/klasgenootje? Ik ga zelf af en toe naar kledingruilmeetings waarbij iedereen kleren ruilt die nog wel goed en leuk zijn, maar die je zelf niet meer draagt. Sinds ik dat doe koop ik zelden nog nieuwe kleding, behalve rijbroeken. Ook kun je door je kast gaan en kijken welke miskopen of weinig gedragen kleding je op marktplaats kunt verkopen, dan kun je er nog wat inkomsten uit halen.
Schoenen, niet te vaak en te veel kopen, je hebt ze echt niet in alle kleuren nodig. Als je nieuwe schoenen koopt, koop dan goede, zodat je er een paar jaar/seizoenen mee kunt doen.

Neem eten en drinken altijd mee van huis. Koop geen onnodige dingen. Hou een maand bij waar al je (kleine) uitgaven naar toe gaan. Dat is de manier om inzicht te krijgen in je uitgavepatroon en geeft al heel snel inzicht op welke punten je zou kunnen besparen. Met andere woorden, je moet er nu even wat tijd en energie in stoppen om te kijken op welke punten je in jouw situatie kunt bezuinigen, dit is wel echt de moeite waard. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:41

SophieFT schreef:
laraxXxemma schreef:

Dus schoolgeld, zorgverzekering, sportschool, mobiele telefoon, kleding, schoenen etc.

Schoolgeld en zorgverzekering kan je denk ik niet op besparen.. Of anders niet zo veel.
Sportschool moet je de goedkoopste hebben die jij fijn vind, misschien via verenigingen van school? In groningen hebben ze ACLO en dan zou ik voor een tientje in de maand onbeperkt sporten als ik het goed heb.
Telefoon koop ik altijd tweedehands, zolang hij er nog goed uit ziet en nog volledig werkt kan je daar goed op besparen (net een a5 voor 160 gekocht, die is nieuw nog 280 als het niet meer is). Regel daarbij is altijd dat we hem komen halen en niet laten bezorgen, dan kan je hem tenminste nog beoordelen voor je koopt.
Nooit je telefoon samen met je abo doen, dan ben je altijd veel meer kwijt dan je denkt. Zeker omdat je het bedrag niet in 1x betaald maar je er maar aan blijft vastzitten.
Heb nu een abonnement met 100 minuten/sms en 1000 MB voor 9 euro omdat Ben een aanbieding had met dubbele MB's. 1000 MB's is voor mij net genoeg, zit wel op het randje en kan hem niet oneindig aan laten staan. Maar wil dit ook niet want dan zou ik dus ook meer moeten betalen, terwijl ik het eigenlijk niet nodig heb.

Kleding koop ik nu vooral in uitverkoop en anders niet. Schoenen en jassen hetzelfde, heb mijn zomerjas bij de sting gekocht van 70 voor 10, mijn winterjas van 50 voor 20 bij h&m en mijn witte nikes van 80 voor 40 gekocht. Primark sla ik over, haal er wel dingen maar geen kleding omdat ik daar vaak snel op ben uitgekeken en de kwaliteit niet bijzonder goed is. Bedenk ook goed of je wel een nieuwe jas nodig hebt, kan die van vorig jaar niet nog een jaartje mee? Heb je niet al 3 jassen liggen?
Ruim ook je hele kast eens op! verbaasde mij hoeveel kleding er in mn kast lag die ik eigenlijk bijna nooit draag of uberhaupt nooit heb gedragen. Gevolg - ik denk beter na voor ik kleding koop.

Verder zijn het inderdaad de kleine dingen, koffietje hier patatje daar.. Naar de bios? Ja leuk!.. behalve voor je portemonnee. Ga je ook wel eens stappen? drankjes zijn helemaal duur.. wil je die hard besparen moet je dat schrappen, maar dat is dus de overweging die je moet maken.

Oh en ik probeer ook zoveel mogelijk dingen die ik niet meer gebruik weer te verkopen. Heb nog stapels paardenboeken liggen die ik niet meer lees, die ga ik verkopen om weer wat geld te verdienen :D

zoals je ziet hier iemand die veel nadenkt voor ze geld uitgeeft :')

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:42

MariekeS_ schreef:
Vaak zitten veel kosten in de kleinere, onbewuste uitgaven. Zoals elke dag een koffietje op de campus, 10tje hier, 10tje daar, bezoekje kruidvat... ;)
Vaste lasten heb je vaak meer zicht op en kan je beter begroten dan de kleine kosten.

Precies! Aanbiedingen afzoeken is natuurlijk ook besparen maar heb je die kleine uitgaven voor iets lekkers tussendoor ook echt nodig?
Ga eens een maand (of een week) alles met de pin betalen en kijk per week wat je ongepland hebt uitgegeven. Dus een koffie van de kiosk, een broodje bij de appie op het station of iets anders extra. Daar kan je zo 40 euro in de maand aan uitgeven maar heb je het echt nodig?

Koop lekker ouderwets een huishoudboekje en schrijf elke cent op. Niet stiekem met cash gaan betalen want dan ben je het spoor helemaal kwijt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 07:48

Lara, minder nog zelfs. ACLO kost 60 euro per jaar, 5 euro per maand dus!

Buiten de deur iig geen impulsaankopen qua voeding doen. Je kan nog zo hard besparen op boodschappen, één broodje op t station oid en je bent t zelfde bedrag weer kwijt. Ik doe mijn boodschappen bij Lidl/AH. Je menu afstemmen op aanbiedingen. Als je 't kan betalen kun je op je zorg besparen door bijv in één keer voor het hele jaar te betalen. Scheelt niet heel veel, maar wel iets. Mobiele telefoon: kijk eens op hoeveel plekken je wifi hebt. Is die internetbundel echt nodig? En zo ja, kan ie misschien omlaag bijvoorbeeld? Idd nooit telefoon met abo combi nemen, je bent altijd duurder uit! Ik heb ook geinvesteerd in een thermosbeker (contigo heb ik, erg fijn ding). Dat scheelt me bijna dagelijks 2x onderweg koffie halen. Daarbij, als ik een keer op de uni koffie haal, scheelt het me ook nog 10ct per keer als ik die in mn eigen mok doe. Die heeft zichzelf gauw terugverdiend dus!