kinderen en cultuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

kinderen en cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 12:45

Tja, ik ben gezegend met een zoon die het heerlijk vindt om naar het theater te gaan en er het geduld voor heeft. Net 8 jaar en al een aantal voorstellingen gezien. Begonnen ooit met "Dora" in het theater, en nu zondag naar "koning Arthur".

Maar ook dingen als Nemo, erg leuk!

Vroeger nam mij oma mij mee naar de meest bizarre musea (spaarpottenmuseum, dat soort dingen) en ik vond het heerlijk. Niet dat die spaarpotten zelf indruk gemaakt hebben, maar de tijd met oma samen en de gezamenlijke verwondering waar mensen door gefascineerd kunnen zijn. Nou ja, je snapt het idee denk ik wel.

Dus, theater, musea.... wie gaat er nog meer graag met kinderen naar toe?
En wat zijn echte aanraders?
Over het algemeen niet goedkoop of vrij ver weg, vind ik het altijd oprecht jammer als iets dan heel erg tegen blijkt te vallen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:00

Hier ook. Mijn zoon (bijna 2) en dochter (4) gaan ook mee naar theater. Ik vind het zelf ook enorm leuk om te delen met de kinderen. We hebben nog niet veel musea gezien, maar dat staat zeker ook op de planning als ze iets groter zijn.

Amalarab

Re: kinderen en cultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:04

ik nam de kinderen ook graag mee naar het straatfestival en Oerol maar nu ze tieners zijn willen ze niet meer!
dus geniet er nu maar even van..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:18

Mijn dochter is nog te klein (bijna 2), maar zelf vond ik musicals en musea etc altijd machtig interessant.
Historische dingen spraken me altijd enorm aan. Hiervan zijn ook dingen te vinden die echt voor kinderen geschikt zijn. Zoals het archeon (bestaat dat nog), of een kasteel bezoeken. Het openluchtmuseum in Arnhem is ook leuk. Van alles te zien en te beleven met veel verschillende huisjes uit verschillende tijden/plaatsen in Nederland. Met verhaal en uitleg erbij.
Mijn moeder deed af en toe de garderobe bij een bioscoop + theater voor alternatieve films en toneel stukken. Als zij werkte mochten wij naar een voorstelling daar. Soms iets te alternatief voor mijn smaak maar vooruit := .
Ook openluchtvoorstellingen in het bos of openluchttheater speciaal voor kinderen waren altijd leuk.
En genoeg gekke museums. Het tasjesmuseum in Amsterdam was altijd wel een favorietje.

Oja en voor als hij wat groter is. Een keer naar de opera? Ik ben daar 1 keer met school geweest. Toen was ik denk ik wel al 15 ofzo en het moest voor ckvpunten. Maar wauw wat maakte dat een indruk. Was de opera 'la Bohème' in stopera Amsterdam.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 15-01-16 13:31, in het totaal 2 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:25

Musea's zijn op zich helemaal niet raar om met een kind te doen, ook niet met kinderen waarvan je eigenlijk zou zeggen: die hebben er toch nog niets aan?

het is vooral de tijd die grootouders/ouders daarmee met hun kinderen samen ergens mee doorbrengen die niet onder het standaard vermaak valt.

en mooie bijkomstigheid, er blijft van allerlei algemene kennis plakken..

ik ben ooit naar een papiermuseum (geen idee meer waar) geweest toen ik een jaar of 7 was.. zit nog altijd een stukje zelfgemaakt papier in en oud dagboek bijvoorbeeld..

en naar een klompenmuseum (bovenkerk).. leukste was dat we ook zelf met een stuk gereedschap en een blokje hout bezig mochten.. Na een half uur zweten had ik de mooiste kattenbak houtkrullen gemaakt die je ooit hebt gezien. :')

maar ook gewoon de zaanse schans, je vergeet niet meer zomaar de huisjes uit die streek als je daar geweest bent.

en natuurlijk het imposante stoomgemaal De Cruquius

Met oma gingen we eens in de zoveel jaar naar het wintercircus in care..
kan mij daar niet veel meer van herinneren, alleen van naam en plek..
raar, dat de kleine musea meer indruk hebben gemaakt als het dure care :')

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 13:29

Idd laatst ook naar kasteel in Medemblik geweest, leuk een soort speurtocht gedaan zodat je alles zag en best leerzaam :j

Broekerveiling in Broek op Langedijk is ook erg leuk, het openluchtmuseum ook.

Op vakantie in de buurt van Groningen geloof ik ook het speelgoedmuseum aangedaan waar vooral het buiten spelen met ouderwets speelgoed een succes was :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:09

Nemo is erg leuk.
Archeon heeft onze zoon zelfs zijn verjaardagsfeestje gegeven.
Tropenmuseum hoor ik ook goede verhalen over.
Oudheidkundig museum vond hij niks.

Edit: Naturalis is favoriet

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:33

Ik zie dat je uit de buurt komt! 'k Heb eens nagedacht over waar ik wel eens kwam toen ik nog iets jonger was, en zie hier mijn lijstje.
Het West-Fries museum in Hoorn is leuk. Is niet al te groot, niet alleen maar schilderijen, maar ook voorwerpen zoals schatkisten en specerijen en rariteitskabinetten, nouja, noem maar op! In vakanties organiseren ze ook wel speciale activiteiten voor kinderen zoals schatzoeken e.d.
Bij het museum van de 20e eeuw hebben ze een playmobil-expositie gehad, al is die volgens mij net afgelopen helaas! Dat was zeker leuk geweest.
Stoomtram Hoorn-Medemblik (in de zomer)! Het bakkerijmuseum in Medemblik, daar zijn veel demonstraties en kunnen kinderen ook dingen zelf maken.
Het marinemuseum in Den Helder (vond ik als kind altijd heel leuk, in de onderzeeër!!), Fort Kijkduin.
En wat verder weg maar ook heel leuk, en hierboven al genoemd, naturalis, archeon etc. Of van die hele specifieke museumpjes, tassenmuseum, hoedenmuseum, motorenmuseum etc. En niet specifiek, maar kastelen en paleizen :)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 14:36

Tnx voor de tips! Dat wordt een mooi to - do - lijstje, leuk!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 14:37

Overigens nog een leuke: het huis van Hilde in Castricum :j en dan voor 1 euro de speurtocht erbij kopen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:41

Rijksmuseum: eerst het speurtocht boek kopen, en dan samen met het boek erdoor heen. Leuk voor het hele gezin.
Mijn zoon van 8 wil elke vakantie naar het rijksmuseum. ( er zijn twee boeken en we doen een half boek per keer )
De Teekenschool heeft ook hele leuke betaalbare workshop achtige middagen . Hebben wij ook al een aantal keer gedaan.
https://www.rijksmuseum.nl/nl/praktisch ... ekenschool

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:04

Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam :j

Heeft een vleugel voor volwassenen en een voor kinderen, en een replica van een VOC-schip waar je in kan, echt superleuk :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:07

In Enkhuizen (geloof ik!) zit een bakkerijmuseum. Ik ben er vorig jaar met mijn klas geweest. Dat was ook erg leuk!!

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:14

Oh, en de Gevangenpoort in Den Haag! Alleen met rondleiding, maar die vertrekt elke zaterdag sowieso om het halfuur. Duurt niet zo heel lang maar is wel heel leuk, en je kunt daarna het Binnenhof etc. meepakken, dat ligt er vlak naast :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:27

Het watermuseum in Arnhem :D
En Archeon <3 (ik woon er 10 minuten vandaan := )

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:31

Het Dickensfestival in Deventer is net geweest, maar misschien is dat iets voor volgend jaar?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:54

Wij wonen in Engeland maar gaan zeer regelmatig met onze (6) kinderen naar theater en musea. Soms met allemaal, vaak met 1 of 2, ook afhankelijk van waar we heen gaan, ik ga mijn baby en dreumes niet meenemen naar Charlie & the chocolate factory maar naar een museum kunnen ze best mee.
Wij gaan maandelijks wel naar het Science en Natural History museum. Onze oudste is gek op theater, speelt zelf ook en doet regelmatig audities etc.
Afgelopen maand zijn we naar peppa pig (UGH!) geweest met 4 van de 6, naar Charlie & the chocolate factory met de oudste en 3de (onze 2de kan niet tegen donker en harde geluiden, die houdt dus niet van theater thenzij autisme friendly) en morgen gaan we naar Mathilda.

Als we in Nederland zijn gaan we graag naar NEMO, maar moet eerlijk zeggen dat de prijzen in NL niet leuk zijn, hier zijn de meeste musea gratis, en dat scheelt een hele hoop.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:45

Paradiso organiseert een paar keer per jaar Paradiso Playground in de Tolhuistuin, speciaal voor kinderen. Afgelopen zomer met Typhoon, in de kerstvakantie met o.a. Fresku. Er zijn dan ook allerlei workshops (rap, percussie) en een kinderdisco. Op diezelfde dag in de afgelopen kerstvakantie was er ook My First Festival in Tivoli. Lijkt me best leuk voor kinderen die van muziek houden. :)

Ook kan ik je de Experience van Beeld en Geluid in Hilversum aanraden. Ben ik vorig jaar geweest met mijn neefjes van 6 en 7. Die vermaakten zich uitstekend met allemaal historische tv-opnamen en nog veel meer.

Verder heb je in Utrecht het Centraal Museum. Daar ben ik al lang niet meer geweest, maar ik kan me herinneren dat daar ook veel leuks is voor kinderen. En wat mij ook interessant lijkt is het MuZIEum in Nijmegen.

De Kindertheatergids ken je waarschijnlijk al: http://kindertheatergids.nl/

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:36

Als kind was het Tropenmuseum in Amsterdam by far mijn favoriet! Zo leuk, ben er heel vaak geweest. :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:38

Wij zijn afgelopen zomer met de kinderen naar het gevangenismuseum in Veenhuizen geweest. Ze vonden het geweldig interessant.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 00:45

http://www.eynderhoof.nl/

erg leuk museum! Zeker voor kinderen ;)
In augustus hebben ze festeynder wat een groot evenement is door het hele dorp heen.. inclusief spelletjes voor de kinderen, een mooie optocht en veel te zien en te doen.. wel erg druk.. op gewone dagen is er iets meer ruimte om gewoon te kijken en te doen.. bij het evenement zijn echter wel veel demonstraties..

Ben zelf in dat dorp opgegroeid en heb zelf ook meegelopen in de optocht oa.. daarnaast met de basisschool daar vaker heen wat altijd leuk was.. zelf brood bakken en zelf manden vlechten hebben we toen gedaan.. en natuurlijk de oude spelletjes als hoefijzer werpen en muziek maken met een foekepot

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:32

Leuk! Wij deden dat vroeger ook en ik vond het altijd super leuk en ik denk ook dat het er voor heeft gezorgd dat ik het nu nog steeds heel erg leuk vind.

Naturalis vond ik heel leuk, wat met ook heel leuk lijkt is corpus reis door het menselijk lichaam, Bodies in Amsterdam is ook leuk en leerzaam.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:35

zomers is een fruitboerderij waar kinderen zelf mogen plukken ook leuk om te doen.

en dan de dag erna samen jam maken of koekjes met dat fruit

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 18:38

:j Corpus lijkt me idd ook heel gaaf, ik zal eens kijken vanaf welke leeftijd dat überhaupt is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 18:43

Corpus is leuk.
Ik dacht voor kinderen van 8 jaar en ouder. En reserveren is aan te raden.

Muiderslot is ook erg leuk.