Niveau 3 diploma mbo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niveau 3 diploma mbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:42

Hoi bokkers,

Hoop dat er nog mensen wakker zijn! :)
Ik zit met een vraag in mijn hoofd, waar ik via Google niet echt duidelijk antwoord op krijg.
Stel, ik rond dit jaar mijn mbo niveau 3 diploma af. Wat zijn daarna mijn opties?
Kan ik dan naar een andere opleiding? Zijn er eenjarige opleidingen waarmee ik alsnog niveau 4 kan halen?
Zijn er nog andere opties om een eventueel tussenjaar te overbruggen?

Misschien weten jullie iets... hoor het graag, alvast bedankt :)

Maaaarije

Re: Niveau 3 diploma mbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:49

Ik denk dat het er ook van af hangt wat voor opleiding je nu gedaan hebt.

Je kan natuurlijk hierna gaan doen wat je wilt, opzoek naar werk, compleet andere opleiding doen, een opleiding met bbl of van dezelfde opleiding niveau 4 er achter aan.
Of dit in 1 jaar kan durf ik je niet te vertellen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 02:03

In 1 jaar niveau 4 doen gaat helaas niet lukken, mits je hele hoge cijfers heb op niveau 3. Dan zijn er opleidingen die verkort zijn.
Anders moet je gewoon een (meestal 3jarige) mbo4 opleiding doen en daarna kan je eventueel richting het HBO of wat je ook wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:00

Ik weet nog niet goed wat ik wil. Er zou een 1 jarige opleiding komen die precies aansluit op wat ik wil, maar zeer waarschijnlijk gaat dat niet door.

Ik kan bijvoorbeeld nu wel met niveau 3 van school en dat ik alsnog volgend jaar of het jaar daarna, niveau 4 ga doen?
Ik mag dan ook gewoon naar een andere school toch, wel dezelfde opleiding maar andere school?

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:06

Ja, dat mag volgens mij wel gewoon. Maar ik weet dan niet of je hem op die andere school verkort kan doen. Je zal vast wel sommige trajecten verkort kunnen doen, maar neem maar aan dat je zeker nog zo'n 2/3 jaar daar zit

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:18

Celine_Famke schreef:
In 1 jaar niveau 4 doen gaat helaas niet lukken, mits je hele hoge cijfers heb op niveau 3. Dan zijn er opleidingen die verkort zijn.
Anders moet je gewoon een (meestal 3jarige) mbo4 opleiding doen en daarna kan je eventueel richting het HBO of wat je ook wilt.

Niveau 4 in 1 jaar kan wel degelijk, maar niet overal. :j
Ik weet niet waar je woont TS, maar ik weet dat ROC Midden-Nederland 'sprintopleidingen' aanbied. Dit zijn niveau 4 opleidingen die je in 1 jaar kunt afronden. Ik heb mij destijds laten informeren over de toelatingseisen, want op hun website staat 'verzwaarde toelatingseisen', maar als je niveau 3 hebt afgerond, schijnen ze vrij mild te zijn met doorstromen naar de sprintopleiding.

http://www.rocmn.nl/studenten/snel-je-m ... ar-het-hbo

Volgens mij heeft ROC Amsterdam ook dit soort sprintopleidingen. Ik denk dat als je even googled, je er nog best wel een aantal kunt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:18

Bedankt! Ik ga straks eens even kijken.
Ik zit meer in het oosten, Zwolle/meppel

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:25

Ik weet niet of het qua afstand te doen is, maar ROC van Twente bied ook een aantal versnelde MBO 4 opleidingen aan. :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:44

Die sprintopleidingen doelde ik al op ja, maar dan moet je redelijk hoge cijfers hebben gehaald op mbo3 wil je daar door mogen.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 20:56

Ik denk dat elke bokker hier wel wat over kan vertellen. Ik denk dat me even moet praten met de mensen van de niveau 4 opleiding die je wilt doen. Die kunnen er een zinniger antwoord op geven. Het hang namelijk af van de opleiding die je nu doet en wilt gaan doen. Ook cijfers kunnen meespelen. Elke opleiding heeft hiervoor zijn eigen eisen.