verlinkt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

verlinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:07

:(:)

Ik werk al een tijd bij een bedrijf.
Echter ben ik hier niet gelukkig. Er worden afspraken gemaakt welke niet nagekomen worden, er worden mooie dingen beloofd als promotie, echter komt die er nooit. Ik ben het al sinds een maand of 2 zat.

Ik heb mijn netwerkprofiel aangepast en aangegeven altijd benaderbaar te zijn voor interessante vacatures.
Iets wat mijn inziens niet slecht is.

Ik ben benaderd. Een droombaan, goed salaris, auto vd zaak erbij. Helemaal top.
Op een anderhalf uur rijden van mijn eigen huis, echter ga ik toch samenwonen waardoor de reistijd halveert.
Dus ik heb een gesprek gehad, en er zijn referenties nagebeld. Ook van mijn huidige werkgever.
Ik dacht 2 enorm betrouwbare referenten te hebben gevonden.
Echter blijkt 1 referent achter mijn rug om, en na het afgeven van een positieve referentie mijn directeur in kennis gesteld te hebben van dit feit.

Ik baal verschrikkelijk, voel me ontzettend in het ooitje genomen.
Ik kan nu dus op gesprek komen, want mijn salaris kan omhoog, alles wordt beter etc.

1500 bruto wat ik bij de nieuwe werkgever er meer bij zou verdienen. Het gaat dus letterlijk niet om 10'tjes.

Wat adviseren jullie?
Het gesprek ingaan blanco en doen alsof alles lekker luchtig is?
''Hoezo? ik mag toch gewoon rondkijken. Dit betekend niet dat het ook direct iets hoeft te zijn!''

Of aangeven wat mij dwarszit.
Dit heb ik al zo vaak gedaan, er en gebeurd niet meer. Ik heb stad en land op zijn kop gezet een salarisverhoging van 50 bruto (!!!!!!!!) te krijgen.

Hebben jullie weleens in zo een situatie gezeten? En hoe voorkom je dit?

Winged

Re: verlinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:10

Van jouw huidige baan?

Je mag altijd om je heen kijken. Ik zou gewoon op gesprek gaan bij het nieuwe bedrijf en hopen dat het wat wordt. Probleem opgelost.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:10

Ik neem aan dat je sowieso daar op gesprek gaat?
Of bedoel je een gesprek met je leidinggevende nu? Waarom zou je daar nu mee in gesprek gaan dan?

Als je nieuwe baan iets wordt neem je ontslag en wordt het niets kun je altijd nog aankaarten bij je huidige werk waarom je je profiel hebt gewijzigd.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:11

Hoe bedoel je, van mijn huidige baan? :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:12

Goof schreef:
Ik neem aan dat je sowieso daar op gesprek gaat?
Of bedoel je een gesprek met je leidinggevende nu? Waarom zou je daar nu mee in gesprek gaan dan?

Als je nieuwe baan iets wordt neem je ontslag en wordt het niets kun je altijd nog aankaarten bij je huidige werk waarom je je profiel hebt gewijzigd.

Mijn directeur wil een gesprek met me aangaan hierover inderdaad.
Dit komt vanuit wél betrouwbare bron, dus ik weet al dat dit nieuws kennelijk aardig wat losgemaakt heeft.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:13

Doen wat voor jou goed voelt. Beetje vreemd dat ze nooit thuisgeven en nu ineens wel. En dat voor een paar tientjes. Gewoon naar het gesprek gaan en zeggen hoe je er over denkt. Teminste dat zou ik doen. Wat ik al zei ga op je gevoel af zo'n kans bij die andere baas krijg je misschien niet snel weer en wie zegt dat je huidige baas je nu toch wel die opslag geeft

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:14

Bijzonder dat je je huidige werkgever als referentie opgeeft.

Ik zou overigens nergens willen werken waar ze echt je referenties nabellen dus als jouw huidige werkgever er 1500 bij doet...

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:14

1500 bruto erbij gaan ze nooit doen...
:=

Ik ga gewoon door met de gehele procedure.
Die collega spreek ik achteraf wel aan. >;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:15

Gesprek aangaan en aangeven waarom je bent gaan solliciteren en daaruit mogen ze zelf de conclusie trekken waar het niet goed is gegaan, bij leidinggevende enz.
Weet je je hebt het niet naar je zin en dat zal waarschijnlijk niet alleen aan salaris en niet nakomen afspraken liggen. En waarschijnlijk is de arbeidsverhouding nu ook redelijk verstoord.
Wees eerlijk naar jezelf tijd voor wat anders - gaan
Het nog een keer proberen - blijven

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:15

janderegelaa schreef:

Ik zou overigens nergens willen werken waar ze echt je referenties nabellen dus als jouw huidige werkgever er 1500 bij doet...

Vindt je?
Vind ik niet. Zij kunnen de meest recente informatie verschaffen.
Wellicht is het apart omdat ik hier werk en verlengd wordt etc. En dit proces parallel verloopt...

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:18

Ik zou gewoon op gesprek gaan en netjes verwoorden dat je die praatjes van hen al vaker gehoord hebt.
Daarna vermelden dat je er 1500,- bruto op vooruit kan gaan en hem om 1 goede reden vragen waarom je het niet zou doen. :P

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:21

Je kunt rustig het gesprek aangaan met je directeur. Het is alleen 9 van de 10 keer zo in dit soort situaties dat er weinig of tijdelijk iets gaat veranderen.
Maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik zou idd het gesprek gewoon aangaan, en ondertussen mooi blijven verder kijken mocht hetgeen je nu aangeboden is niks worden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:06

janderegelaa schreef:

Wat een kromme redenatie? Waarom mogen je referenties niet nagetrokken worden? Heb je iets te verbergen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:13

Andere functie staat je aan en qua reistijd maakt het straks niets meer uit, wel 1500 brutto erbij en een nieuwe uitdaging, doen!!!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:43

benangelique schreef:
janderegelaa schreef:

Wat een kromme redenatie? Waarom mogen je referenties niet nagetrokken worden? Heb je iets te verbergen?

Ik zeg niet dat het niet mag. Maar je huidige werkgever bellen omje referentie na te trekken is echt heel vreemd. Stukje vertrouwen moet er ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:50

Citaat:
Ik baal verschrikkelijk, voel me ontzettend in het ooitje genomen.
Ik kan nu dus op gesprek komen, want mijn salaris kan omhoog, alles wordt beter etc.

1500 bruto wat ik bij de nieuwe werkgever er meer bij zou verdienen. Het gaat dus letterlijk niet om 10'tjes.

Misschien begrijp ik hem niet helemaal, maar ik snap het probleem niet zo?

Iemand heeft je baas verteld dat je een andere baan wilt. Je baas wil nu met je praten om je een hoger salaris en een betere positie te geven.

Je hebt nu dus A) betere vooruitzichten op je oude werkplek en B) je hebt nog steeds kans op die droombaan waar ze jou willen en waar ze in elk geval 2 positieve referenties hebben gekregen. Dat ze je huidige baas hebben gebeld heeft hier niets mee te maken, die kans heb je altijd.
Wat is dan precies het probleem?
Als je toch al weg wou bij baan A, dan is er toch helemaal geen probleem? Zelfs als ze zo gemeen zouden zijn om je een salarisverhoging aan te bieden.... :roll:
En ok, rot dat een collega het tegen je huidige baas vertelt, maar als jij in een openbaar profiel je status van 'werkt bij' verandert in 'op zoek naar', of van 'getrouwd' naar 'happy single', dan snap je toch wel dat dat via via bij iedereen bekend zal worden? Dat is toch juist ook het doel van zo'n statusverandering? Als die referent het niet verteld had dan was je baas er zelf wel achter gekomen. Dus wat shockeert je nou precies zo?
Ik ken mensen die het slechter getroffen hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 20:55

@janderegelaa Volgens mij had TS zelf deze referenties opgegeven.
Ik zou inderdaad ook nooit een huidige werkgever als referentie opgeven omdat ik bang zou zijn dat dit zou gaan gebeuren. Iemand die je verlinkt.

Solliciteren is niet verboden. Ik snap dus niet zo goed waarom je directeur een gesprek aan wil gaan.
Tenzij ze je echt niet kwijt willen.

Gewoon zeggen dat je deze vacature aangeboden krijgt maar dat nog niets zeker is.
Geef aan waarom je met je met de andere partij in gesprek bent gegaan.(uiteraard niet dat je je huidige baan saai vind enzo) dat je gewoon wil kijken wat je opties zijn.

Kan hij/zij niets op zeggen.

Edit, niet goed gelezen. Directeur wil je een aanbod doen.
Prima,...kijk maar waar ze mee komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:06

Ik zie het probleem niet zo?

Je geeft bij een sollicitatie 2 referenties op, die daadwerkelijk gebeld worden. Uiteraard is dat er minstens 1 bij je huidige werkgever, die weten tenslotte hoe je nu bent en doet. Dat die referent de directeur inlicht is minder netjes maar ook dat mag.

Je hebt nu dus 2 gesprekken: 1 bij wellicht je nieuwe baas, 1 bij je huidige baas. Prima toch? Ga de gesprekken open in, let goed op wat er geboden wordt en als ze je allebei willen hebben kan jij kiezen.

Het is helemaal niet raar om eens rond te kijken als je het om wat voor reden dan ook in je huidige baan niet meer zo naar je zin hebt. Dat betekent helemaal nog niet dat je weg wilt. Als je in een professionele organisatie werkt, zal dat ook zo gezien worden.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:12

:)
Thanks voor alle reacties.
Het feit dat ik meerdere referenten opgeef hangt op het volgende;
Het is een functie waarbij een breed scala aan expertise samenkomt.
Daarom van verschillende bedrijven referenten. Inderdaad, ook van mijn huidige werkgever.
Het punt is, ik vertrouwde dit persoon 99%. En ik had nooit verwacht dat juist dit persoon mijn baas zou bellen hierover.
Dat mag. Tuurlijk. Maar het is wel een schade in het vertrouwen. Want ik heb gevraagd aan beide referenten hier discreet mee om te gaan. Waarom zou ik slapende honden wakker maken als ik nog helemaal niets weet?

Het gesprek met mijn baas ga ik neutraal in.
Ja ik heb een aanbieding gehad. Ervanuit gaan dat in de baan heb is pure speculatie gebaseerd op niets.
En als ik een aanbieding krijg, waarbij ik een minimumloon extra krijg maar oom betere arbeidsvoorwaarden én auto van de zaak.... dan ben ik gek als ik niet bekijk wat de mogelijkheden zijn.

Het is fijn dat mijn salaris ineens omhoog kan.
Jammer alleen dat de verleden gemaakte afspraken "ineens" niet konden. Zoals een normale verlenging, promotie en salarisverhoging van 67 euro bruto.
Maar er worden wel nieuwe bedrijfswagens aangeschaft.... ik ben niet iemand die een ander het licht in de ogen niet gunt, maar toen ben ik wel naar mijn leiding gestapt met de mededeling dat ik heel begrip had voor de financiele tegenslagen, maar mij een verhoging van 1 zak pinda's in de maand ontzeggen, en wel nieuwe wagens aanschaffen? Daar had ik geen begrip voor.
Toen kon het er wel komen. Maar het is naar dat je kennelijk stampij moet maken voor er actie komt.

Mijn punt ligt met name op het omgaan met de vetrouwensbreuk. Ik vind het vervelend dat ls expliciet verzocht wordt discreet om te gaan met deze info, er direct gebeld wordt naar mikn baas...
Ik snap met name het waarom niet. Het besluit staat wel vast, zodra ik hrt gesprek met mijn baas heb gehad dan ga ik het gesprek met dit persoon aan. Op een kalme respectvolle manier. Maar ik ben enorm benieuwd wat iemand drijft dit te doen. Is dat wegens zakelijke redenen? Onderbezetting willen voorkomen? Of mij naaien waar ik naast sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:25

Oké, maar dan gaat dit topic dus eigenlijk om iets compleet anders; dus niet om het feit dat je een superleuke nieuwe baan hebt aangeboden gekregen, plus loosverhoging op je oude werk en alsnog boos bent. En ook niet om het feit dat je oude baas achter je sollicitatie kwam, aangezien je het nieuws dat je een nieuwe baan zoekt zelf ook open en bloot al open en bloot het internet op gegooid had.

Eigenlijk is je bedoelde topic dus: 'Ik heb een collega gevraagd om mijn sollicitatie voor mijn baas geheim te houden en hij vertelde het toch'.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 22:28

Wat adviseren jullie?
Het gesprek ingaan blanco en doen alsof alles lekker luchtig is?
''Hoezo? ik mag toch gewoon rondkijken. Dit betekend niet dat het ook direct iets hoeft te zijn!''

Of aangeven wat mij dwarszit.
Dit heb ik al zo vaak gedaan, er en gebeurd niet meer. Ik heb stad en land op zijn kop gezet een salarisverhoging van 50 bruto (!!!!!!!!) te krijgen. 

Hebben jullie weleens in zo een situatie gezeten?

Dit.... en met name de laatste waarmee ik doel op die collega. Maar dat had ik inderdaad duidelijker kunnen verwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 22:40

In dat geval vraag ik me af waarom de keuze is tussen luchtig doen of boos worden?
Ik zou gaan voor optie 3: serieus het gesprek ingaan, niet kinderachtig blijven hangen in verwijten en niet je baas de schuld geven van het feit dat jij iets leukers zoekt (zo komt je post een beetje over).

Wees gewoon heel zakelijk: zoals ik toen en toen al heb aangegeven ben ik op zoek naar werkt dat me meer uitdaagt en ook financieel meer voldoening biedt. De laatste keer dat we het daarover hadden bleek dat jullie dan niet kunnen bieden, dus besloot ik om mijn blik te verruimen en op het internet te laten weten dat ik open sta voor nieuwe aanbiedingen. Ik ben vrijwel meteen benaderd door bedrijf zus en zo, en heb daarnaast ook al andere aanbiedingen gekregen (bluffen mag). Ik vind hun aanbod erg interessant, maar als jullie dat kunnen evenaren dan is dat natuurlijk ook iets om in overweging te nemen aangezien ik hier al zo lang werk en fijne werksfeer en leuke collega's bla bla bla. 8-)

Laat ze maar weten dat als ze jou willen houden, ze over de brug zullen moeten komen. Je hoeft het ook niet heel hoog te spelen. Als je al zeker weet dat je naar de concurrent wilt, maar dat gaat onbedoeld niet door, dan is het prettig als je voorlopig je oude baan met een (desnoods iets) beter salaris achter de hand hebt en lijkt het dus alsof jij gewoon de winnende partij tijdens een salarisverhogingsmove was. Als je gewoon normaal doet tijdens dat gesprek met je baas en niet zo aanvallend als je in je posts klinkt, dan kun je als de sollicitati strandt en je bij je baas moet blijven zelfs nog zeggen dat je eigenlijk toch al niet weg wou, en dat je blij bent dat je nu met een beter salaris kunt blijven. Dan sta je ook sterker in je schoenen bij eventuele volgende salarisgesprekken.
Ik zou zeggen: gewoon normaal doen. Prijs bedrijf B niet de hemel in, brand baas A niet af, maar zeg gewoon dat je serieus naar je toekomst kijkt en een paar erg interessante opties tegen elkaar moet afwegen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:54

Ik kan me helemaal voorstellen dat je het niet waardeert dat iemand, aan wie jij hebt verzocht dit vertrouwelijk te behandelen, naar de werkgever stapt. Maar ik zou sowieso voor die andere baan gaan. Je geeft zelf al aan dat je klaar bent met de beloftes die nooit nagekomen worden. Stel dat ze je een salarisverhoging zouden geven, dan komt er daarna wel weer iets anders wat niet klopt. En verder ben ik het helemaal eens met xytuzu hierboven:
Ik zou zeggen: gewoon normaal doen. Prijs bedrijf B niet de hemel in, brand baas A niet af, maar zeg gewoon dat je serieus naar je toekomst kijkt en een paar erg interessante opties tegen elkaar moet afwegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:24

Diegene die je heeft verlinkt wou natuurlijk een wit voetje halen bij zijn/haar superieur, zie je zo vaak, tot aan de ellenbogen bruin. Bedrijfsleven is toch echt ieder voor zich, vooral als iemand zich goed kan verbeteren zijn die leuke collega's vaak helemaal niet zo leuk. Het is wel zo dat dit het meeste bij vrouwen gebeurt.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 12:49

Waarom zie je het als verlinken? Door het feit dat JIJ de huidige werkgever als referentie hebt doorgegeven, en deze daadwerkelijk is gebeld, heb je zelf te kennen gegeven dat je rond aan het kijken bent.
Het feit dat zij iets met dit signaal doen (melden bij een meerdere) is in mijn ogen een goed teken. Zo kunnen ze een gesprek met je aangaan waarom je rondkijkt en misschien iets aan je situatie aanpassen. Of zelf langzaam aan gaan rondkijken naar een vervanger.