Samenwonen ? Thuis blijven ? Kamer huren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Samenwonen ? Thuis blijven ? Kamer huren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:11

:wave:

Ik ben 21 jaar oud, op het moment heb ik een ww uitkering omdat mijn vaste baan helaas mij financieël niet meer kon houden. ( Bijstand is al aangevraagd voor de zekerheid, mocht ik echt bij alle sollicitaties pech hebben )

Mijn ouders zitten in de schuldanering. Nu woon ik nog thuis en dat betekent dat ik mee moet betalen aan de schulden.. 350 euro per maand. Normaal betaal ik ook kostgeld 120 per maand maar dat hoeft dan niet meer.

Mijn vriend heeft erg onregelmatig werk, de ene maand heeft hij 900 en de andere maand maar 200. Ander werk vinden is niet de bedoeling omdat hij hoogstwaarschijnlijk binnenkort een urencontract krijgt en een vrachtwagenrijbewijs.. het wachten waard..

Wat zouden jullie bokkers doen in mijn geval ?

Suusje1986

Re: Samenwonen ? Thuis blijven ? Kamer huren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:13

Ik zou nog even thuis blijven. Voor 350 euro per maand kun je niet op jezelf wonen. En jullie financiële situatie is wel erg onzeker op het moment!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:14

Ik zou ook nog maar even wachten tot je allebei een normaal en vast inkomen hebt :=

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:15

Als de sodemieter zorgen voor een andere baan, maakt niet uit wat en waar. (m.u.v. het oudste beroep van de wereld) en zorgen dat je voldoende inkomen hebt om op kamers te gaan.
Jij bent niet verantwoordelijk voor de schulden van je ouders dus op eigen benen gaan staan!

Een vriend zonder vast inkomen zou ik niet mee gaan samen wonen. Dat wordt iedere maand onzekerheid en kan je niet op bouwen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:41

Hoezo moet jij meebetalen aan de schuld van jouw ouders? Vreemde situatie.

In welke regio zit je, heb je je eventueel ingeschreven voor sociale huur?

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 13:44

Ik woon in Nijmegen, is inderdaad raar maar helaas wel de waarheid. Nee geen idee wat sociale huur is. zal het opzoeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:48

tja, het is maar de naam die je het geeft. Als je ouders hadden gezegd dat je 350e kostgeld in de maand had moeten betalen klinkt het heel anders.
Voor 350e per maand kun je inderdaad niet op jezelf wonen. Dus voorlopig blijven zitten tot je een baan hebt en sociale zekerheid zou mijn advies zijn.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:48

Kun je overigens wel bijstand aanvragen als je nog bij je ouders woont?

Lijkt mij de omgekeerde wereld eigenlijk.

Ik zou in ieder geval zorgen voor een vast inkomen. Al is het schoonmaken. Onze vaste poetser is gewoon bij bedrijven binnen gelopen en heeft zo voor alle verzamelgebouwen een leuke klantenkring opgebouwd! Wellicht is dat nog een idee. Zo kun je je prijzen laag houden en heb je reiskosten minimaal.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:49

Ik weet wel een leuke woning voor "weinig" iets meer dan je kosten bij je ouders in Overasselt, pb maar bij interesse.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:51

Probeer zo snel mogelijk een baan te vinden.
Als het meezit ben jij door je proeftijd heen als je vriend vaste uren heeft.
Kunnen jullie dan gaan denken over samenwonen.

Geen idee of je in aanmerking komt voor de bijstand.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:51

voor 350 euro kun je geen woning hebben. Ik zou er voor kiezen bij je ouders te blijven. Door dit bedrag help je hen en jezelf.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:53

Zo raar is het niet dat je mee betaalt, je bent volwassen en woont op hetzelfde adres. Zo wordt er gewoon gekeken, ik ben het er niet mee eens hoor trouwens, maar het is nu eenmaal zo. Ik zou ook als de donder werk zoeken en daar weg gaan, dan maar met een bijstanduitkering uit huis. Ik ging niet meebetalen aan de schuld van m'n ouders..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:55

Annettu_ schreef:
Ik woon in Nijmegen, is inderdaad raar maar helaas wel de waarheid. Nee geen idee wat sociale huur is. zal het opzoeken.

hmm geen idee hoe lang de wachttijden daar zijn, maar zo te lezen ben je dus niet ingeschreven bij een woningcoöperatie?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:03

Klopt wel hoor, zodra je boven de 18 bent moet je inderdaad mee betalen.

Alleen vind ik 350 dan wel weer erg hoog voor iemand met een ww uitkering :=

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:13

Pittig hoor, als je ouders in de schuldsanering zitten en jij er ook niet helemaal zeker voor staat. Erg vervelend! Samenwonen zou ik absoluut niet doen. Jij hebt geen vast inkomen, je vriend heeft ook geen stabiel inkomen, hoe denken jullie dan alles te gaan betalen? Het is niet alleen huur, maar je moet ook nog leven. Hetzelfde geldt voor een kamer huren. Het is niet alleen het huren van de kamer, maar ook alles er omheen. Ik zou voorlopig nog thuis blijven wonen, denk dat dat de goedkoopste mogelijkheid (en meest stabiele) is. Als jij een vaste baan hebt en je vriend ook, dan zou ik verder gaan kijken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 14:34

Ik sta wel ingeschreven bij entree. Hoop dat ik snel iets vind. bedankt voor het advies.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:58

Ik zou absoluut nog niet gaan samenwonen met je vriend zolang hij geen vast inkomen heeft en jij ook moet leven van wat minder geld. Ik zou als een gek gaan zoeken naar een nieuwe baan en dan kijken wat de mogelijkheden zijn om iets voor jezelf te huren.

Het feit dat jij moet meebetalen aan de schulden van je ouders vind ik wel een vreemde situatie. Jij kunt er toch niets aan doen dat zij in de schuldsanering zitten?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:00

Even voor de goede orde het inkomen van TS, in dit geval de ww uitkering, wordt bij het inkomen van haar ouders opgeteld omdat zij staat ingeschreven op hetzelfde adres en daar ook woont. Daarom betaalt TS mee aan de schuldsanering. Zodra TS op zichzelf woont komt dit uiteraard te vervallen.

TS: kun je geen kamer vinden voor dat geld bedrag? Uiteraard duim ik dat je snel een leuke passende baan vindt, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker, maar het is nu wel zonde van het geld dat je €350,- kwijt bent aan met meebetalen van de schuldsanering. Sparen is nu voor jou niet echt mogelijk.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:12

Ik heb geen idee hoe lang je ingeschreven staat, maar in Nijmegen moet je behoorlijk lang ingeschreven staan voor een flatje in 1 van de buitenwijken. Dus sociale huur kun je waarschijnlijk nog wel even op je buik schrijven helaas...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:20

Misschien is antikraak wonen iets voor je?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:23

isabel_94 schreef:

Dan kan TS zich niet inschrijven en dat is wel nodig om van die €350,- af te komen per maand....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:24

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:24

Caesar schreef:
Kun je overigens wel bijstand aanvragen als je nog bij je ouders woont?
Aanvragen wel krijgen niet... Plus als je in de bijstand zit heb je een 'ondergrens' en je zit daar geen 350 euro boven. Dus áls ze al bijstand zou krijgen zou van dat bedrag hoogstwaarschijnlijk niet nog eens 350 euro ingehouden kunnen worden. Maar ts gaat bij inwonen echt geen bijstand krijgen.

Ik snap ook de constructie niet van 350 euro meebetalen aan de schuld van je ouders. Tenzij dit onderling zelf zo is geregeld. Dus tussen ouder en kind. Bij ouders met bijstand etc. wordt van de volwassen kinderen een bijdrage verwacht vanuit de overheid.. Verwacht ja.. Men gaat er vanuit dat je dat onderling zelf regelt. Dus ouder wordt voor dat bedrag gekort en de ouder dient dit zelf te regelen met het of de kinderen.. De overheid of curator gaat niet dat geld zelf afschrijven van de rekeningen. Dus de situatie van ts komt op dit moment bij mij raadselachtig over..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-01-16 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:25

Voor 350 per maand kun je idd niet op jezelf gaan wonen, wij wonen in een goedkoop appartement en zijn met alle vaste lasten al bijna 700 euro verder per maand. Ik denk als alle verzekeringen en internet/tv op het allerlaagste hebt dat je 600 per maand verder bent voor een goedkoop flatje/appartement. Dan komen de boodschappen er ook nog bij op.
Dus ik zou inderdaad werk zoeken en dan maar eens verder kijken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:28

Mer1980 schreef:
isabel_94 schreef:

Dan kan TS zich niet inschrijven en dat is wel nodig om van die €350,- af te komen per maand....

Jawel hoor.
Ook als je antikraak woont, ben je verplicht je in te schrijven op dat adres.