Boerenleven in het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Boerenleven in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 09:58

Ik was nieuwsgierig naar ervaringen van mensen die een melkveebedrijf hebben (of meewerken op) in het buitenland.

Wat is er leuk en wat valt er tegen? Waarin verschilt het met Nederland en waar moet je rekening mee houden (regels bv)?

Mijn vriend zit er namelijk over te denken om in het buitenland te gaan boeren, maar ja, het gras lijkt altijd groener aan de andere kant van het hek, daarom hoor ik graag van mensen die al in dat gras wonen of dat zo is :-)

liesjecryos

Re: Boerenleven in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:19

dan zou ik juist eerder op FB op zoek gaan naar de groepen met buitenlandse boeren.
Daar kun je echt heel veel info krijgen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 10:25

kijk maar uit, je krijgt boerderijen aangesmeerd die de binnenlandse boeren niet willen en je blijft altijd die buitenlander. wat de positie niet vergemakkelijkt .Het is echt niet zo mooi als dat het lijkt er zitten veel haken en ogen aan! :o

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:03

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:08

Werkend en wonend voor een baas op een melkveebedrijf in Nieuw-Zeeland geef ik kwita inderdaad wel een beetje gelijk. Je blijft altijd "die buitenlander". De mentaliteit die hier heerst is gewoon heel anders als Nederland. Je zult eerst een paar jaar voor een baas moeten werken als medewerker die 's morgens om 5 uur staat te melken(vaak dus om 04.30 u buiten om koeien op te halen), vaak rond half 9/9 uur binnen voor 1 uur ontbijt(als je geluk hebt), 's middags minimaal 1 uur middag pauze, afhankelijk van de grote van het bedrijf begin je vanaf 14.00 uur alweer met koeien halen voor de middag melking en ben je om 18.00 u weer binnen. Als jullie allebij besluiten om fulltime te werken kun je leuk geld verdienen,je hebt immers geen duur huis. Echter is het meest gebruikte rooster (met die tijden) 12 dagen werken en 2 dagen vrij. Dat is dus ongeveer 11,5 uur werk per dag en 138 uur in 2 weken. Wij werken zelf op een 8/2 rooster en dat valt vies tegen. De meeste huizen zijn slecht geïsoleerd en dus slecht warm te houden. Onze huidige melkprijs is NZ$5.00 (dat is inclusief de nabetaling die pas in de winter uitgekeerd wordt als de koeien droog staan(als het goed is, afgelopen winter is er ook 1 maand niet uitgekeerd)) de kritieke grens zit op NZ$5.60 per kg vet en eiwit (liters worden niet uitgekeerd). Het gemiddelde bedrijf heeft 1 man personeel per 100 koeien. Rendac bestaat hier niet, tijdens de 9-12 weken afkalven worden stierkalveren opgehaald voor de slacht en de kadavers van koeien en kalveren worden ook opgehaald, daarna verdwijnt alles onder de grond. Stierkalveren die na die periode geboren worden of niet aangehouden worden krijgen een kogel en verdwijnen onder de grond. Het seizoen begint elk jaar op 1 juni (gipsyday want iedereen verhuist massaal, ook koeien over de weg) en loopt tot de laatste dag van mei. Als je in NZ aan de gang wil zou je kunnen kijken op marktplaats en als je Engels goed genoeg is kun je een advertentie zetten op fencepost, dit is van fonterra en vindt je ook op hun website ( http://www.fonterra.com )

Wij zelf gaan na bijna 3 jaar weer terug naar Nederland. Daar is eigenlijk niet 1 specifiek antwoord op te geven over het waarom, maar na onze vakantie in Nederland voelt het niet meer als thuis en verder zijn er nog meer dingen die wij anders zien.

Edit: mocht je in NZ willen gaan kijken, probeer voor je lijf te kiezen door niet aan de gang te gaan bij iemand met een buitenmelker, je lijf gaat echt kapot. De gemiddelde carrousel wordt gebouwd op maat Filippino en daar zijn wij Hollanders gewoon te groot voor.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 13:14

Daar ben ik ook inderdaad bang voor, dat de bedrijven die te koop komen of goed maar schreeuwend duur zijn, of zo brak dat de locale boeren/ mensen het niet willen hebben. Iemand die mijn vriend kent, had een boerderij in de Duitse Eiffel gekocht, alleen vergeten te controleren of de koeien goede uiers (adhv celgetal) hadden (nee dus) en de grond is op sommige plaatsen zo steil dat hij al een keer met de trekker omgeslagen is.
En zou je ooit wel gezien worden als 'binnenlander' of moeten daar eerst enige generaties overheen gaan?

@Daffie1986: Klinkt als best een zware baan, maar wel een goede leerschool. Bedankt voor de tips trouwens, die lees je meestal niet op de 'verkoopsites van banen/boerderijen". En ik had in gedachte dat het een aangenaam klimaat was in NZ en niet zo koud maar dat zal wel verschillen waar je zit in NZ neem ik aan. Hoe ben je daar zo terecht gekomen en gaan jullie in Nederland weer zulk werk doen of ben je klaar met melken?

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:25

Daarom ga op FB eens in de groepen praten,je wordt zoveel wijzer en vaak kennen een aantal in de buurt een bedrijf te kopen en willen ze je graag helpen met alle valkuilen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:55

En zo is ieder zijn ervaring anders! :)

Hier in Canada is het juist het tegenovergestelde. Het probleem hier is dat Canadesen niet willn boeren en ze juist wel meer boeren nodig hebben dus zijn ze erg blij met buitenlanders die het overnemen :) Nou is het natuurlijk zo dat alle mensen in canada in feite buitenlanders zijn behalve de Natives. Ik ken hier erg veel nedelanders die een boerderij hebben en wij zelf hebben er ook een alleen geen melkveehouderij.

Maar het buitenland is groot ;) Waar zou je heen willen?
Regels zijn overal anders en europa is compleet anders als noord amerika en zo zullen australie en nieuw zeeland ook compleet anders zijn.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:18

Hierop inhakend... Weet iemand voor mij een leuk adres in NZ om voor ongeveer 1/2 jaar te werken? Ervaring in de paardensector en dierensector, en sinds 2 maanden werkzaam op een melkveebedrijf.
Mag ook via pb. Kwam dit topic tegen en vind het daarom niet nodig een eigen topic aan te maken :)

edit; sorry TS, dat ik jouw topic hiervoor gebruik. :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:09

Samantha_01 schreef:
Daar ben ik ook inderdaad bang voor, dat de bedrijven die te koop komen of goed maar schreeuwend duur zijn, of zo brak dat de locale boeren/ mensen het niet willen hebben. Iemand die mijn vriend kent, had een boerderij in de Duitse Eiffel gekocht, alleen vergeten te controleren of de koeien goede uiers (adhv celgetal) hadden (nee dus) en de grond is op sommige plaatsen zo steil dat hij al een keer met de trekker omgeslagen is.
En zou je ooit wel gezien worden als 'binnenlander' of moeten daar eerst enige generaties overheen gaan?

@Daffie1986: Klinkt als best een zware baan, maar wel een goede leerschool. Bedankt voor de tips trouwens, die lees je meestal niet op de 'verkoopsites van banen/boerderijen". En ik had in gedachte dat het een aangenaam klimaat was in NZ en niet zo koud maar dat zal wel verschillen waar je zit in NZ neem ik aan. Hoe ben je daar zo terecht gekomen en gaan jullie in Nederland weer zulk werk doen of ben je klaar met melken?

Wat Elizabeth zegt geld ook hier, de kiwi's willen zelf niet melken omdat ze het een zware baan vinden met teveel uren met in hun ogen (de gemiddelde kiwi- die in de lage opleidingen en lage banen zitten- sluit een week na kerst alweer een speciale lening af voor kerstcadeautjes voor volgende kerst. Ze kunnen niet met geld om gaan) een te laag salaris.

Wij zitten helemaal beneden in southland, waar ook een heleboel Nederlanders zitten. Het is de plek waar je gegarandeerd bent van regen en irrigatie dus niet nodig is (inclusief de water rechten die daar bij komen kijken) maar in de winter is het hier dus ook gewoon winter. Het kan 's morgens vriezen en 's middags weer 20 graden zijn en het kan dus ook zijn dat het binnen een uur omslaat. We hebben hier geregeld stroomstoring en stroomuitval aangezien alle draden nog bovengronds gaan en aangezien alles op stroom gebeurd (ook koken) zit je dus wel eens 3x daags aan het brood. Elke plek in NZ heeft zijn voors en tegens, kwa regelgeving zou ik je ook nog wel het één en ander kunnen vertellen zo kom maar op met vragen. Wel over southland want de regelgeving verschilt per district.

Het land is prachtig, ze zijn hier wel nog heel gelovig (als je zelf naar de kerk gaat en kinderen hebt is het sociaal makkelijker). Wij zijn zelf niet gelovig en vinden het dan hypocriet om naar de kerk te gaan maar er zijn er genoeg die dat wel doen.

Mijn man gaat voorlopig weer terug in dienst bij de AB als klauwbekapper en over een paar jaar nemen we de boerderij van zijn vader over. Zelf heb ik nog geen baan gevonden. Mochten we toch niet meer kunnen aarden in Nederland is de kans groot dat we gewoon weer terug gaan maar dan iets hoger gaan zitten en proberen om dan een eigen bedrijf te kopen.

Als je het geldt hebt om wel met een eigen bedrijf te beginnen, begin klein en goedkoop!! Ja waarschijnlijk een boerderij die opgeknapt moet worden of die nog geconverd moet worden (ombouwen van schapen, vleesvee of herten maar melkveebedrijf ).om 300 koeien te Melken inclusief opfok jongvee kom je in southland uit op een boerderij van minimaal 150 hectare waarvan 100 voor je melkkoeien is en de overige 50 voor jongvee, grassen en overwintering van al het vee. Ga je meer omhoog dan heb je weer minder land nodig.

Zoals je begrijpt kan ik veel vertellen, maar wat wil je precies weten anders wordt t wel heel lang elke keer

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:14

xJolien schreef:
Hierop inhakend... Weet iemand voor mij een leuk adres in NZ om voor ongeveer 1/2 jaar te werken? Ervaring in de paardensector en dierensector, en sinds 2 maanden werkzaam op een melkveebedrijf.
Mag ook via pb. Kwam dit topic tegen en vind het daarom niet nodig een eigen topic aan te maken :)

edit; sorry TS, dat ik jouw topic hiervoor gebruik. :)

Op www.fonterra.com staat een link naar fencepost, hier staan banen aangeboden.

Ook nog even een tip-ook voor TE mochten jullie wel heen willen- kijk geregeld op die website! Bedrijven die namelijk op zoek zijn naar personeel na 1 juni zijn in de meeste gevallen geen goede baas. De enkeling heeft de pech dat ze juist het slechte personeel treffen die van Job naar Job springt.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:42

Het verschil met Nederland is dat er in Australië de ruimte is om te boeren. Er is dus meer hectare en er zijn meer koeien die gemolken worden. De meeste koeien worden gemolken in de melkcarrousel.
De koeien worden opgehaald met een dirtbike/quad/ en vaak samen met de honden, genaamd Kelpies.
Het zijn vooral de Hollandse koeien die je daar treft, maar je vindt er ook Jersey's en andere rassen. Nederlandse boeren hebben behoorlijk hun stempel gedrukt op de melkvee industrie binnen Australië, met uitschieters in de staat Victoria.

Voor de rest gelden er minder strenge regels als in Nederland. Maar het exacte verschil weet ik niet.

Mocht je nog meer willen weten, stuur gerust een pb. Van origine ben ik dan wel geen boerin, maar heb in een jaar heel wat gezien op de boerderij waar ik heb gewoond en heb geholpen. :j