Samantha_01 schreef:Daar ben ik ook inderdaad bang voor, dat de bedrijven die te koop komen of goed maar schreeuwend duur zijn, of zo brak dat de locale boeren/ mensen het niet willen hebben. Iemand die mijn vriend kent, had een boerderij in de Duitse Eiffel gekocht, alleen vergeten te controleren of de koeien goede uiers (adhv celgetal) hadden (nee dus) en de grond is op sommige plaatsen zo steil dat hij al een keer met de trekker omgeslagen is.
En zou je ooit wel gezien worden als 'binnenlander' of moeten daar eerst enige generaties overheen gaan?
@Daffie1986: Klinkt als best een zware baan, maar wel een goede leerschool. Bedankt voor de tips trouwens, die lees je meestal niet op de 'verkoopsites van banen/boerderijen". En ik had in gedachte dat het een aangenaam klimaat was in NZ en niet zo koud maar dat zal wel verschillen waar je zit in NZ neem ik aan. Hoe ben je daar zo terecht gekomen en gaan jullie in Nederland weer zulk werk doen of ben je klaar met melken?
Wat Elizabeth zegt geld ook hier, de kiwi's willen zelf niet melken omdat ze het een zware baan vinden met teveel uren met in hun ogen (de gemiddelde kiwi- die in de lage opleidingen en lage banen zitten- sluit een week na kerst alweer een speciale lening af voor kerstcadeautjes voor volgende kerst. Ze kunnen niet met geld om gaan) een te laag salaris.
Wij zitten helemaal beneden in southland, waar ook een heleboel Nederlanders zitten. Het is de plek waar je gegarandeerd bent van regen en irrigatie dus niet nodig is (inclusief de water rechten die daar bij komen kijken) maar in de winter is het hier dus ook gewoon winter. Het kan 's morgens vriezen en 's middags weer 20 graden zijn en het kan dus ook zijn dat het binnen een uur omslaat. We hebben hier geregeld stroomstoring en stroomuitval aangezien alle draden nog bovengronds gaan en aangezien alles op stroom gebeurd (ook koken) zit je dus wel eens 3x daags aan het brood. Elke plek in NZ heeft zijn voors en tegens, kwa regelgeving zou ik je ook nog wel het één en ander kunnen vertellen zo kom maar op met vragen. Wel over southland want de regelgeving verschilt per district.
Het land is prachtig, ze zijn hier wel nog heel gelovig (als je zelf naar de kerk gaat en kinderen hebt is het sociaal makkelijker). Wij zijn zelf niet gelovig en vinden het dan hypocriet om naar de kerk te gaan maar er zijn er genoeg die dat wel doen.
Mijn man gaat voorlopig weer terug in dienst bij de AB als klauwbekapper en over een paar jaar nemen we de boerderij van zijn vader over. Zelf heb ik nog geen baan gevonden. Mochten we toch niet meer kunnen aarden in Nederland is de kans groot dat we gewoon weer terug gaan maar dan iets hoger gaan zitten en proberen om dan een eigen bedrijf te kopen.
Als je het geldt hebt om wel met een eigen bedrijf te beginnen, begin klein en goedkoop!! Ja waarschijnlijk een boerderij die opgeknapt moet worden of die nog geconverd moet worden (ombouwen van schapen, vleesvee of herten maar melkveebedrijf ).om 300 koeien te Melken inclusief opfok jongvee kom je in southland uit op een boerderij van minimaal 150 hectare waarvan 100 voor je melkkoeien is en de overige 50 voor jongvee, grassen en overwintering van al het vee. Ga je meer omhoog dan heb je weer minder land nodig.
Zoals je begrijpt kan ik veel vertellen, maar wat wil je precies weten anders wordt t wel heel lang elke keer