Motivatiegebrek voor studie, maar ook niet willen stoppen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Motivatiegebrek voor studie, maar ook niet willen stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:21

Hoi bokkers,

Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou openen. Ik hoop dat het me andere inzichten geeft door het duidelijk voor mezelf op te schrijven en er reacties over te lezen. Misschien dat iemand wel de goude tip geeft.

Ik zit nu in mijn 2e jaar van een WO studie die gedeeltelijk in Delft en Leiden zit. Het eerste jaar vond ik erg leuk, leuke vakken en practica. Heb mijn propedeuse in 1 jaar gehaald met een gemiddelde van 7,0. Maar dit jaar valt het nogal tegen. We zitten alweer bijna op de helft van het jaar en ik heb eigenlijk nog geen vak gehad dit jaar dat ik leuk vind. Op het moment zit ik te leren voor 3 tentamens die samen 19 studiepunten waard zijn, wat echt ontzettend veel is. Voor 2 heb ik geen herkansing (1 is een herkansing en tijdens de herkansing van de andere zit ik in het vliegtuig) en als ik ze niet haal dan mag ik volgend jaar mijn minor niet in het buitenland doen, wat ik altijd al zo graag heb gewild. De druk is dus ontzettend hoog. Ik heb het onderschat, ik had verwacht dat het leren soepeler zou gaan. Maar dat gaat het niet omdat de motivatie maar weg blijft.

Ik vraag me ontzettend vaak af of dit nou is wat ik echt wil. Ik ga weinig naar college, vind de vakken niet interessant, vind de practica van dit jaar saai en het sluit allemaal gewoon niet aan op mijn interesses. Bovendien hoor ik van heel veel studiegenootjes dat ze last hebben van motivatieproblemen, juist ook omdat het tweede jaar zo tegenvalt na het eerste. Maar tegelijkertijd weet ik ook niet wat ik dan wel zou willen. Ik heb op het VWO heel veel rondgekeken naar studies en er was er altijd maar 1 die er echt bovenuit sprong en dat is de studie die ik nu doe. Ik denk dus dat het studeren in het algemeen is en niet specifiek deze studie.

Het voelt alsof ik een grote adempauze nodig heb. Ik ben nog zo jong (binnen een maand 20) en heb het gevoel dat ik geen ruimte heb om te ontdekken wie ik ben en wat ik wil. Vakantie was vroeger voor mij altijd met de boot weg. Dat was echt ontzettende leuke tijd en ben er echt heel blij mee, maar nu ik volwassener en zelfstandiger ben heb ik de behoefte om de wereld te ontdekken. Deze 'drang' begon toen ik 15 was. Ik heb vorig jaar voor het eerst gevlogen naar Portugal om een week te surfen en ik vond het echt geweldig. Hier in Delft heb ik veel vrienden om me heen die surfen, snowboarden etc, en dus ook veel reizen. Nu, precies een jaar later, kan ik wel zeggen dat het boarden, en dan met name surfen, echt een passie is geworden. Als ik heel eerlijk kijk naar wat ik op dit moment wil, dan is dat voor een aantal maanden naar Californië of Hawaii om écht goed te leren surfen en in die relaxte sfeer te leven. Maarja, met surfen alleen kan je niet rondkomen, dus echt toekomst zit er niet in. Hooguit als hobby naast een baan.

Nu kan ik met mijn studie wel richtingen op die ik leuk vind als baan. Dus mijn verstand zegt dat ik nu gewoon moet doorbikkelen en later in m'n studie een tussenjaar nemen. Als ik deze periode haal dan mag ik m'n minor in het buitenland doen, wat me heel erg leuk lijkt. Waarschijnlijk wordt het 4-5 maanden Norwegen. Maar daardoor is de druk op dit moment best wel hoog en dat werkt tegen me. Daarnaast heeft een tussenjaar natuurlijk ook wel een financieel kaartje en mijn ouders vinden me op dit moment te jong (wat ik ze ook niet kwalijk kan nemen). Dit houdt me toch wel tegen om de knoop voor nu door te hakken.

Buiten mijn studie om heb ik het wel heel erg naar mijn zin. Ik heb een hele leuke, goedbetaalde en soepele bijbaan. Ook heb ik veel leuke mensen om me heen, ga ik meerdere keren per week boarden (als ik de tijd heb :P ), heb op vrij korte termijn 2 boardvakanties gepland staan en de plannen voor de zomervakantie zijn in de maak. Ik heb een gelukkig en stabiel leven, totdat ik echt aan de slag moet voor mijn studie. Dan slaat de onzekerheid toe.

Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben doorstaan? Wat heb je er toen tegen gedaan en heeft dat geholpen? Wat is jullie reactie hierop als neutrale buitenstaander?

Alvast bedankt voor het lezen :D

Solleke_Noah

Re: Motivatiegebrek voor studie, maar ook niet willen stoppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:26

Wat studeer je? Is er een kans dat je je buitenland-minor in een "surf land" kan volgen? Dan kan je studie voorzetting misschien combinern met je passie :)

Eigen ervaring: mijn bachelorjaren waren waardeloos en mijn masterjaren heel interessant en leuk. Je kan je ook afvragen of wat je daarna met je diploma kan, is wat je wilt doen. Is het antwoord "ja", dan zou ik toch even door de taaie studie heen bijten, dat is uiteindelijk maar enkele jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:35

Life Science & Technology :) Ik kan mijn minor niet in een land doen waar je kan surfen helaas. De studie heeft een lijstje gemaakt met universiteiten die goedgekeurd zijn en daaromheen is niet mogelijk _-:( Of ik moet álles zelf regelen, maar dan heb ik ook geen recht op een beurs en kan ik het niet betalen. Wellicht dat het in m'n master wel kan, maar daar wil ik nog even niet teveel over nadenken.
Wat ik uiteindelijk wil doen kan zeker met mijn diploma ja. Ik vind het leuk om in het lab met cellen te werken, het is een combinatie van met je handen werken en mentaal uitgedaagd worden. Alleen niet alle richtingen vind ik even interessant. Wel heb ik vrijwel baangarantie in alle landen omdat er heel veel vraag is naar mijn vakgebied, helemaal voor specifiek mijn studie. Naast het biologische aspect wordt ik heel chemisch en technisch opgeleid.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:01

Wat goed dat je zo aan het nadenken bent. Je hebt volgensmij een heel goed beeld van wat realistisch is.

Ik heb dit zelf niet meegemaakt, kon altijd redelijk makkelijk leren en heb een studie gedaan die me qua onderwerp goed lag (al was die ook niet je-van-het, hoor). Dus trek je niet teveel van me aan als je het niet met me eens bent ;-)

Mijn advies is om jezelf een grote schop onder je kont geven en deze studie af te maken. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Maar je bent al bijna halverwege (begrijp ik uit je verhaal), en je zegt dat je met deze studie werk kan vinden dat je leuk lijkt, en dat er in veel landen vraag is naar jouw vakgebied. Nou, dat is de moeite waard, toch! Wie weet kun je later werken in een land waar je ook iets met het surfen kan.

Als de schop onder je kont niet lukt: schakel een coach of mentor in? Iemand die je helpt de studie in hapklare brokken te verdelen, die een stok achter de deur is, die je helpt om gemotiveerd te blijven.

Tussenjaar: let op het financiële plaatje. Zoek goed uit hoe lang je recht hebt op studiefinanciering / lening. Dat je niet bij terugkomst ontdekt dat je de studie uberhaupt niet meer af kunt maken omdat je geen lening of financiering meer krijgt.

Succes met je keuze, welke het ook wordt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:26

Als ik alles nominaal haal moet ik nog 1,5 jaar, inclusief minor. Mijn plan was om het laatste jaar op te splitsen in 2 jaar. Het eerste halfjaar die minor, dan een jaar werk en reizen afwisselen en dan het laatste halfjaar van mijn bachelor afmaken (2 vakken en een eindproject). Ik betaal dan gewoon collegegeld en heb dan nog recht op stufie en mijn woning. Maar op dit moment weet ik niet of ik het trek om daarvoor nog een jaar te studeren. Aangezien ik er nu al zo tegenaan schop :\ De kans dat ik dit jaar een vak niet haal en dus niet meer nominaal loop, is best groot als het zo doorgaat.

Daarna wil ik wel verder met een master maar denk dat de kans vrij klein is dat ik die in NL wil gaan doen. Maar daar ga ik na m'n minor/tussenjaar wel over nadenken :) als ik het op deze manier ga doen tenminste.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:28

Ik vond mijn studie na week 1 al niet leuk (het lag me echt niet) maar ik vond het zonde om te stoppen, dus ik ben er een tweede studie naast gaan doen :). Allebei afgemaakt uiteindelijk en heel blij mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:35

Ik lees even mee, heb ongeveer hetzelfde probleem. Heb vorig jaar al een "tussenjaar" gehad, 3 maand voor de zomervakantie ben ik overspannen geraakt en tijdelijk gestopt. Dit schooljaar het jaar overgedaan, tot nu toe ging het redelijk maar ik raak weer in de knoop. Binnenkort stage en daar zie ik als een berg tegen op, omdat ik dan helemaal geen vrije tijd over houd. Ik ben bezig met rijlessen, heb een bijbaan waar ik niet mee kan stoppen, want ik woon op mezelf en kan hiervan net rondkomen. Verder volg ik nog therapie. Aan leuke dingen doen kom ik niet toe en dat breekt me nu op, zelfs mijn grootste passie heb ik weinig interesse meer voor en is een moeten geworden.
Heb een andere studie op het oog, wat ik zou kunnen doen, maar daar starten ze pas volgend jaar mee.
Maar ik heb in deze studie echt geen zin meer.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:36

Ik studeer nog niet, maar zit dit jaar in mijn tussenjaar. Wat ik nu zou doen is zeker je studie afmaken. Of in ieder geval dit jaar. Je gaat nooit een studie vinden waarbij alle vakken je aanspreken en het altijd soepel loopt, maar niet meteen de moed opgeven. Daarnaast is iets vaak ook minder leuk als je er geen aandacht aan besteed, ga naar college, blader een keer je boek door, misschien zitten er elementen bij die je wel aanspreken? Zonde om nu te stoppen terwijl je hiermee een baan gaat krijgen die je wel leuk vindt.

Over het reizen: is dat niet een optie tussen je bachelor en master? Heb je ook rustig de tijd om ervoor te sparen en te kijken wat je wilt. Gewoon maar doen is veel minder makkelijk dan gedacht kan ik je uit ervaring vertellen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:36

Bedankt voor de reacties :D Helpt me wel!

@Jette, tussen bachelor en master kan, maar dan heb ik dus geen recht meer op mijn (studenten)woning en stufi/lening. Juist die studielening vind ik een fijn vangnet, mocht ik écht in de problemen raken kan ik in ieder geval nog rondkomen totdat het opgelost is. En wat bedoel je precies met je laatste zin?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:42

Het valt mij op dat je wel zin hebt in de onderwerpen en het toekomst perspectief van je studie. Je hebt het alleen helemaal gehad met al het gedoe van colleges en weinig geld hebben.
Je doel is dat diploma. De weg er naar toe is soms domweg kloterig. Maar zet door, hup hup je wil deze weg dus schop jezelf maar eens onder je billen. Stel je doelen dicht bij, Zeg ik ga door tot pasen en dan kijk ik of ik nog verder wil... Na pasen ga je door tot juni en dan kijk je nog eens was allemaal mee en tegen gevallen is. Kijk ook goed naar wat je in de korte stukkies allemaal bereikt en wat leuk was. Je hebt een positief offensief nodig, en dat kun je jezelf geven.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:45

Persoonlijk denk ik dat je echt een schop nodig hebt! Je bent pas 20 en bijna klaar met een studie die bij jou past :) Weet je? Na je studie is er tijd genoeg om te reizen :j

Wat vaak helpt (niet bij iedereen natuurlijk) is jezelf een doel geven van iets wat jij echt heel graag wilt! Ik noem maar wat, bv ik wil graag de Machu Picchu beklimmen als ik straks een studie hier heb afgerond. Dat is echt mijn ultieme reis dus ik werk daar graag voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:55

Ja jullie hebben gelijk. Ik ga mezelf een schop onder m'n kont geven en nog even hard aan de bak. Nog 2 weken hard leren en dan is het tijd om 10 dagen te surfen in het buitenland *\o/* En denk dat deze studie uiteindelijk toch wel is wat ik wil. Ik ben alleen inderdaad het gedoe van colleges en tentamens gewoon zat.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:00

Ik snap het zat zijn wel hoor! ik zelf heb de brui gegeven aan mijn eerste studie :o heb er onzettend veel spijt van gekregen dat ik mijzelf niet harder heb aangepakt, want ik weet dat ik het kan. Het was gewoon pure luiheid :p

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:00

eefj33 schreef:
Bedankt voor de reacties :D Helpt me wel!

@Jette, tussen bachelor en master kan, maar dan heb ik dus geen recht meer op mijn (studenten)woning en stufi/lening. Juist die studielening vind ik een fijn vangnet, mocht ik écht in de problemen raken kan ik in ieder geval nog rondkomen totdat het opgelost is. En wat bedoel je precies met je laatste zin?

Ik weet niet waar je nu huurt, maar DUWO is niet heel goed in de administratie hoor ;) ik hoor vaak genoeg mensen die nog een jaar blijven zitten zonder te studeren. Daarbij is het vinden van een kamer, zeker als je al langere tijd ingeschreven staat bij DUWO, niet heel erg lastig. Dus daar zou ik je niet door laten weerhouden.

Daarnaast is jouw situatie voor mij heel herkenbaar, maar in mijn geval wil ik gewoon beginnen met iets Nuttigs doen. Al dat lezen en nutteloze opgaven maken raak ik een beetje beu van :o . Dus ik heb daar niet echt tips voor. Ik hoef gelukkig nog maar 1 jaar master, en dat kan met veel stages :Y) .

Ik heb er overigens voor gekozen om mijn bachelor in een keer af te maken en daarna rust te nemen, als je eenmaal stopt of verspreidt wordt je motivatie alleen maar minder ;)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:07

Wat misschien helpt om motivatie te vinden is lijstjes te maken met wat je wilt lange termijn en hoe haal je dat doel.
Dan kan je ook lijstjes maken wat daar nu voor nodig is:
Nu studeren , later goed diploma , fijn werk, goedbetaalde baan
Die kan je ook omdraaien:
Nu niet studeren , geen diploma, onzeker qua werk en inkomen...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:15

lissisanne schreef:
Ik heb er overigens voor gekozen om mijn bachelor in een keer af te maken en daarna rust te nemen, als je eenmaal stopt of verspreidt wordt je motivatie alleen maar minder ;)

Ik denk dat Lissisanne hier een reëel punt noemt! (hoewel dat voor iedereen anders werkt, misschien)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:19

Je beschrijft duidelijk de 'jaar 2' dip zoals wij die op t werk noemen.

Het nieuwe is er af, de P is binnen en het diploma nog ver.. Je tweede jaar is mede daardoor vaak lastig. Maar geef niet op, dat zou zonde zijn. Het is even een jaartje door bijten, wat is nu een jaar? :D

Succes en geef de moed niet op!

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:24

Ik lees mee. Hier is namelijk het studie motivatie probleem ook aanwezig en heb ik geen idee wat ik nu precies wil. Dan te bedenken dat ik een MBO niveau 4 opleiding doe en nu in mijn 3de jaar zit.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:54

Hee! Is het geen idee om jezelf wat meer uit te dagen in "huidige leven" door de boardsport wat meer te betrekken in je leven. Ik vond mijn leven in Nederland met studie en dat soort verplichtingen behoorlijk saai en had ook wat motivatie issues.

Wat bij mij heel erg hielp, was het Nederlandse leven ook erg "zonnig" maken. Ik ben in een huis gaan wonen met nog 3 andere surfers, ben even daarna bestuur gaan doen bij een boardsportvereniging (Ik neem aan dat jij bij drop of PK zit?) en heb gewoon een jaartje langer over mijn bachelor gedaan. Studeren deed ik dan samen met mijn huisgenoten. We haalden allemaal gekkigheid uit, maar op een bepaald punt werd dan gezegd: Nu gaan we studeren. En pakte iedereen zijn boeltje en gingen we samen aan de slag (we deden wel allemaal een andere studie).

Ik wil je niet aanmoedigen om studievertraging op te lopen (bij mij was het laatste jaar al die vakken die ik nog moest bijeen sprokkelen best wel rot) maar wellicht kan je je leven in Delft gewoon wat meer pimpen ofzo zodat je ook het studeren met leuke mensen kan doen? Het klinkt wel alsof je al een leuk leven hebt, maar bij mij hielp het heel erg om het surfen meer in mijn dagelijkse leven te betrekken. Daardoor kreeg ik meer studiemotivatie.
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 10-01-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:55

Ik ben zelf vlak voor de intro week alsnog uitgeschreven, omdat ik inderdaad niet meteen het volgende leermoment in wilde maar eerst iets wilde ontdekken van de wereld. Toen moest ik op redelijk korte termijn iets zien te vinden en dat is lastig. Uiteindelijk ga ik hierdoor dus pas vrijdag weg. Na een aantal maanden werken en een plek zoeken.

Ik bedoelde dus dat 'zomaar' een paar maanden weg willen met niet een mega budget nog niet 1,2,3 geregeld is waarschijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:06

Serendipity1 schreef:
Hee! Is het geen idee om jezelf wat meer uit te dagen in "huidige leven" door de boardsport wat meer te betrekken in je leven. Ik vond mijn leven in Nederland met studie en dat soort verplichtingen behoorlijk saai en had ook wat motivatie issues.

Wat bij mij heel erg hielp, was het Nederlandse leven ook erg "zonnig" maken. Ik ben in een huis gaan wonen met nog 3 andere surfers, ben even daarna bestuur gaan doen bij een boardsportvereniging (Ik neem aan dat jij bij drop of PK zit?) en heb gewoon een jaartje langer over mijn bachelor gedaan. Studeren deed ik dan samen met mijn huisgenoten. We haalden allemaal gekkigheid uit, maar op een bepaald punt werd dan gezegd: Nu gaan we studeren. En pakte iedereen zijn boeltje en gingen we samen aan de slag (we deden wel allemaal een andere studie).

Ik wil je niet aanmoedigen om studievertraging op te lopen (bij mij was het laatste jaar al die vakken die ik nog moest bijeen sprokkelen best wel rot) maar wellicht kan je je leven in Delft gewoon wat meer pimpen ofzo zodat je ook het studeren met leuke mensen kan doen? Het klinkt wel alsof je al een leuk leven hebt, maar bij mij hielp het heel erg om het surfen meer in mijn dagelijkse leven te betrekken. Daardoor kreeg ik meer studiemotivatie.

Ik ben lid bij drop inderdaad :D Waar zit/zat jij bij dan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:19

Succes TS, ik denk dat je de goede keuze maakt :j

Je dilemma deed me ook denken aan het topic dat 'k laatst had geopend: [LZP] Wat wil jij écht met je leven?

Studeren is niet fijn voor de meeste mensen en vaak gewoon knokken, maar daarna heb je wel het papiertje om de job te gaan doen die je graag doet, en geld in het laatje voor je surf vakanties :D 1,5 jaar vliegt zo voorbij :)

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 10:30

Het lijkt alsof je er al een beetje uit bent maar mocht je nog twijfelen, ik wilde alleen even zeggen dat ik precies hetzelfde heb meegemaakt. 1e jaar, super leuk. 2e jaar: steeds minder...de tweede semester ging ik nauwelijks naar colleges en had ik helemaal geen zin om te leren. Maar wat ben ik blij dat ik ben doorgegaan! Het 3e jaar was opeens zo leuk en inmiddels ben ik met een PhD bezig in dit vakgebied :=

Ik denk dat het heel normaal is om in je 2e jaar twijfels te hebben en zeker als je reislustig bent, ga je overal om je heen kijken voor leuke buitenlandse uitvlucht wegen op het moment dat je motivatie ontbreekt (dat herken ik in mezelf ook). Maar als je straks met een minor naar het buitenland kan, zou ik zeker even door bikkelen! En een tussenjaar kan altijd na je bachelor, neem dan goed te tijd om te werken, leuke dingen te doen, en na te denken over welke master/wat je wilt doen met je leven :j