'wat zijn wij'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

'wat zijn wij'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:17

Aangezien mijn eerdere topic nu steeds verder offtopic gaat, hierbij een nieuw topic om de discussie voort te zetten.

Vjestagirl

Re: 'wat zijn wij'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:21

Misschien leuk om hier iets meer uitleg bij te zetten? Voor de mensen die geen flauw idee hebben waar je t over hebt?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:22

Goed punt :Y)

Het gaat om de discussie wat iemand is (man/vrouw/onzijdig/etc) mocht men zich niet helemaal man/vrouw voelen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:24

Ik ben dus hetero. En waarom hetero, ik heb geen (seksuele ) gevoelens op die manier voor vrouwen.
Meerdere keren en diverse vrouwen uitgeprobeerd (met haar goedvinden natuurlijk maar mijn toenmalige vriend vond het leuk om mij te pushen om eens met een vrouw te rommelen ik zal jullie de details besparen ) maar de (seksuele ) handelingen riepen bij mij geen gevoelens op ik ging op de automatische piloot en verder lag ik er redelijk euhh... stilletjes bij.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 18:25

Leestmee, daar is dit topic dus net níét voor haha. Dat past weer beter bij het "Seksualiteiten" topic.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:29

Ik begrijp nog steeds niet waar deze discussie dan over zou moeten gaan. :D

Iemand die zich niet goed voelt met het geslacht wat ze hebben is toch "gewoon" transgender?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:30

Je zou voor de grap is in het andere topic moeten kijken,
zie je genoeg discussiestof :D.

Dat klopt, ben je idd trans. Alleen veel mensen denken dat trans alleen is mannen lichaam -> vrouwen lichaam en andersom.
Laatst bijgewerkt door edwardway op 10-01-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:31

Ik zal het andere topic eens opzoeken dan, ik zie hier geen discussiestof in namelijk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:54

Is er geen term in de trant van 'Agender' of zo?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:06

Hier gaat het over gender en het andere topic over seksualiteit. Toch? Correct me if I am wrong TS

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:21

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:47

Maar voor de mensen die zich dus geen geslacht voelen (of het ene moment het een het ander moment het ander), hoe bepaal je dat? Wanneer weet je dat je je geen vrouw (of man natuurlijk) voelt? En als je je op een moment dan meer een man voelt, wat definieert dan dat je je meer een man voelt?

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:57

Er is idd een term agender :). En dit topic gaat over gender ja, het andere over seksualiteit.

_Micha_ schreef:
Maar voor de mensen die zich dus geen geslacht voelen (of het ene moment het een het ander moment het ander), hoe bepaal je dat? Wanneer weet je dat je je geen vrouw (of man natuurlijk) voelt? En als je je op een moment dan meer een man voelt, wat definieert dan dat je je meer een man voelt?

Dit soort vragen zijn best lastig, moeilijk uit te leggen maar dit is precies een vraag die ik ook zou stellen :').

Bij mij is het meer een periode dat ik heb, de ene keer is die langer, de andere keer korter. Ik ben niet genderfluid, wel neutraal maar ik heb momenten dat ik me de ene keer weer net iets mannelijker voel en de ene keer weer iets vrouwelijker. Je staat op en dan weet je het al. Ik zou haast zeggen dat je je als cisgender (iemand die in bv in een lichaam is geboren met vrouwelijke uiterlijke kenmerken en zich ook daadwerkelijk een vrouw voelt) precies zo voelt. Niet dat je bewust denkt "oké, vandaag ben ik dit" want dat kies je natuurlijk niet.

edit: vaag taalgebruik

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:09

Lastig, ik begrijp inderdaad ook wel dat het moeilijk is om het uit te leggen. Maar bij een transgender man -> vrouw of vrouw -> man kan ik het beter snappen, of misschien heb ik dan meer vooroordelen :)) ik denk daarbij dan dat die ook meer behoefte hebben aan de gender rollen waar ze zich mee identificeren (ofja wat ze dus zijn, maar niet hoe ze geboren zijn).

Wat ik dus probeer te vragen is, heb je dan ook als je je mannelijker voelt dat je dan meer voelt om bijvoorbeeld 'mannen' dingen te doen?

Ik blijf het heel lastig vinden, ik ben een vrouw en ben daar helemaal oke mee, maar ik denk dat ik me als man net zo oke zou voelen.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:22

_Micha_ schreef:
Lastig, ik begrijp inderdaad ook wel dat het moeilijk is om het uit te leggen. Maar bij een transgender man -> vrouw of vrouw -> man kan ik het beter snappen, of misschien heb ik dan meer vooroordelen :)) ik denk daarbij dan dat die ook meer behoefte hebben aan de gender rollen waar ze zich mee identificeren (ofja wat ze dus zijn, maar niet hoe ze geboren zijn).

Wat ik dus probeer te vragen is, heb je dan ook als je je mannelijker voelt dat je dan meer voelt om bijvoorbeeld 'mannen' dingen te doen?

Ik blijf het heel lastig vinden, ik ben een vrouw en ben daar helemaal oke mee, maar ik denk dat ik me als man net zo oke zou voelen.

Je hoort het ook veel meer dan agender of gender neutraal of zo. Bijvoorbeeld dat met Laverne Cox en/of Caitlynn Jenner was denk ik best wel belangrijk, dat wordt steeds meer geaccepteerd (al zijn er een heleboel mensen die er nog steeds fel op tegen zijn).

Wat zijn mannendingen? Dan heb je weer te maken met genderrollen.. Kleding bijvoorbeeld, of sporten en dat soort dingen. Ik ken mensen die vinden dat voetbal oid echt een mannensport is, terwijl ik (en dit is echt puur mijn mening :D) dat écht niet vind. Ik vind het zelfs compleet nutteloos, hoezo is op een paard rijden nu weer voor vrouwen en achter een bal aan zitten voor mannen? :o?

Ik heb niet dat ik bepaalde dingen liever doe wanneer ik me iets mannelijker voel, en vice versa.

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:42

ik identificeer met geen van de 2 binaire genders(man en vrouw) volledig.
ik ben bezig met mijn gender een woord geven door verschillend labels aan te passen, zoals je een jas zou passen.
meisje is voor mij een jas die echt totaal niet past en me ontzettend oncomfortabel maakt.
jongen is een jas die me past, maar toch irriteert me wat aan de pasvorm.
agender is een jas die ik zou kunnen dragen, maar hij klopt niet volledig.
(om het even ontzettend te versimpelen)

het leuke is, in deze analogie(dat is het juiste woord toch?) veranderd mijn lichaam constant en is de agender jas op sommige dagen veel comfortabeler dan de jongens jas en vice versa.
Dat is waarom ik nu mezelf een genderfluid jongen noem trouwens.
Ik heb vrij veel gender dysforie, maar ook heel veel gender euforie.
Gender definiëren vind ik heel moeilijk, maar ik weet wel wat ik voel(voornamelijk oncomfortabel en in de war, haha) Ik denk niet veel na over hoe of waarom alles is, meer hoe ik me voel, en hoe ik het kan oplossen.

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:44

BlauweSteen schreef:
ik identificeer met geen van de 2 binaire genders(man en vrouw) volledig.
ik ben bezig met mijn gender een woord geven door verschillend labels aan te passen, zoals je een jas zou passen.
meisje is voor mij een jas die echt totaal niet past en me ontzettend oncomfortabel maakt.
jongen is een jas die me past, maar toch irriteert me wat aan de pasvorm.
agender is een jas die ik zou kunnen dragen, maar hij klopt niet volledig.
(om het even ontzettend te versimpelen)

het leuke is, in deze analogie(dat is het juiste woord toch?) veranderd mijn lichaam constant en is de agender jas op sommige dagen veel comfortabeler dan de jongens jas en vice versa.
Dat is waarom ik nu mezelf een genderfluid jongen noem trouwens.
Ik heb vrij veel gender dysforie, maar ook heel veel gender euforie.
Gender definiëren vind ik heel moeilijk, maar ik weet wel wat ik voel(voornamelijk oncomfortabel en in de war, haha) Ik denk niet veel na over hoe of waarom alles is, meer hoe ik me voel, en hoe ik het kan oplossen.

_/-\o_ In mijn ogen is dit een super uitleg!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:24

Ik heb vroeger altijd geleerd dat we veel te zwart-wit denken, je bent bijvoorbeeld óf homo, óf hetero. Daar tussenin bestaat 'niks'. Volgens mij vader was uiteindelijk iedereen 'bisexueel', maar hebben sommige mensen een sterkere neiging tot hetero of homosexueel. Maar niemand (!) is ooit helemaal hetero of helemaal homosexueel. Hetzelfde geld volgens mij ook met genders. We denken zó zwart-wit! Terwijl bijna ieder mens wel een beetje tussen mannelijk en vrouwelijk in zweeft. Niemand is qua gender volgens mij 100% man, en niemand is 100% vrouw. Misschien zijn we allemaal wel gewoon 100% mens, en moeten we daarin maar het grijze gebied vinden waar we ons het prettigst in voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 02:23

Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens, Mariett. Ik denk niet dat geaardheid zo zwart-wit is als homo of hetero, maar als ik naar mezelf en mijn gender kijk... Ik ben 100% vrouw. Niet alleen in mijn sekse (aangeboren gender dus) maar ook in mijn gender. Ik identificeer me als vrouw. Volledig. Ik voel me totaal niet mannelijk. Ik kleed me wel eens wat 'mannelijker' maar dat heeft imo vrij weinig te maken met gender.

Edit: Wel denk ik dat de 'hokjes' een hele grote functie heb. Een vriend(in) van mij ligt heel erg in de war met zijn/haar gender en geaardheid, identificeert zich bijna dagelijks op en andere manier. Zij/hij put enorm veel steun uit een community met 'mutuals', waar ze/hij via Tumblr en via Twitter heel veel contact mee heeft. Mensen die snappen hoe andere mensen zich voelen zijn altijd fijn om te vinden, of dat nou komt omdat je roze haar hebt of omdat je niet weet of je je nou meer een jongen of een meisje voelt. Als ik zie hoe groot die community is dan krijg ik daar een prettig gevoel van. Blijkbaar zaten veel mensen hier toch mee, en nu vinden ze elkaar en kunnen ze erover praten. Ik denk dat dat ongelofelijk belangrijk is als grote stap naar acceptatie van de buitenwereld (denk bijvoorbeeld aan formulieren die niet meer alleen met hem/haar ingevuld kunnen worden maar ook met 'het', of zoals het Engels het beter toont, 'they/them'), en ook naar acceptatie van zichzelf. Tot kortgeleden werden mensen ofwel geforceerd om te kiezen (en denk dan juist aan het heer/mevrouw aankruisen op een formulier) of maakten ze zelf een overhaaste keuze waar ze uiteindelijk helemaal niet gelukkig mee waren. Het taboe om je gender los te zien van je geboren sekse begint eindelijk een beetje te verdwijnen, en ik denk dat dat zeker héél belangrijk is.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:41

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend naar aanleiding van de discussie die in [LZP] Seksualiteiten verdeling op bokt? gevoerd werd. TS opende dat topic met de vraag welke seksuele voorkeur bokkers hebben, maar uiteindelijk ging het ook over andere gerelateerde vragen. Dit topic ( [LZP] 'wat zijn wij' ) werd later aangemaakt om het over deze vragen te hebben. Wij zien echter dat beide onderwerpen zo nauw aan elkaar verbonden zijn, dat ze eigenlijk niet los te bespreken zijn. Er is teveel overlap om beide topics open te laten. Daarom plaats ik hier, na overleg binnen het team, een slotje.