Sponsorkindje, welke organisatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Foaly

Sponsorkindje, welke organisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 14:40

Hoihoi,

Een van mijn goede voornemens dit jaar was om meer met goede doelen te doen,, en het steunen van een sponsorkindje lijkt me heel leuk. Je ziet heel concreet wat er met je geld gebeurt en wat voor impact het kan hebben, en dat vind ik belangrijk. Maar nu is de grote vraag: via welke organisatie?

Ik ben zelf al donateur van SOS kinderdorpen die ook sponsorkindjes heeft. Lekker makkelijk, zou je zeggen, maar er zijn nog zoveel andere organisaties? Mijn ouders hadden vroeger een zgn Compassionkindje, via de christelijke organisatie Compassion, en ik zie ook Redt een Kind, diverse andere christelijke organisaties, Plan Nederland, UCCF... kortom, teveel om op te noemen.

Dus, mijn vraag: hebben jullie (goede of slechte) ervaringen met dergelijke organisaties? Of met sponsorkindjes in het algemeen? Waar moet ik op letten/aan denken bij het kiezen van een organisatie? Ze verkopen allemaal dezelfde mooie verhalen en dat maakt het zo lastig... Help?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:44

Ik volg, dit staat ook op mijn lijstje :j

Ineke2

Re: Sponsorkindje, welke organisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:52

Ik zou dan eerder aan zoiets doneren: http://www.stichting-kinderarmoede.nl

De Nederlandse kindjes hebben net zoveel recht op hulp.

Concreet zien wat er met je geld gebeurd... Een Nederlandse stichting is makkelijker uit te pluizen en zelf eventueel als vrijwilliger aan de slag gaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 14:57

Bedankt voor je reactie, maar zoals er op die website staat: Nederlandse kinderen gaan niet dood van de honger (of dorst, of zware werkomstandigheden of ziektes die heel eenvoudig te voorkomen/genezen zijn). Daarom kies ik er liever voor om een kind in een ontwikkelingsland te helpen :-)

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:14

http://www.stichtingstarfish.nl/
https://www.facebook.com/stichtingstarfish/?fref=ts

Deze stichting is door een collegaatje (zelf Zuid Afrikaanse) in het leven geroepen om heel direct drie kindjes uit een getto in Zuid Afrika te helpen.
Alle donaties komen direct en voor 100% ten gunste van de kinderen.
Haar moeder woont er nog en houdt een oogje in het zeil en stuurt bij waar nodig.
Absoluut betrouwbaar en bonafide!

Ik ben zelf al vanaf het eerste uur donateur en 'zie' hoe de kinderen zich ontwikkelen.
Ik weet dat mijn centen goed terecht komen, en heb er alle vertrouwen in dat dat met de kids ook gaat gebeuren!

edit: facebooklink toegevoegd

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:19

Ik doe dat via www.chale.nl Ook hier komen de giften 100% bij de kids terecht. Door mijn donaties kan 1 meisje naar school en kan ze eten en hierdoor hopelijk een betere toekomst voor haar. Ik kreeg deze stichting ooit door via een vriendin, nadat ik besloten had dat ik dat jaar geeeeen kadootjes wilde, maar alleen geld en dat geld zou ik doneren aan een goed doel. Ik krijg regelmatig foto's of schoolrapporten van/ over mijn kindje. En als ik een kadootje stuur, dan krijg ik daar zeker foto's van.

Daarnaast stort ik maandelijks een bedrag aan Hermiens Helping Hands. Zij heeft geen website. Is de vrouw van een oud college en daarom durf ik dat wel aan (geen strijkstok)

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:36

Wat gaaf dat je dit wilt doen!
Ik heb sinds kort ook een sponsorkindje via Compassion. Ik krijg er alleen maar positieve verhalen over te horen, en ken veel mensen die een kindje sponsoren via Compassion.
Ik ga dit jaar meedoen aan de Muskathlon, misschien ken je dat wel? Ik ga daarmee een halve marathon lopen in Uganda, waarbij we per persoon proberen €10.000,- aan sponsorgeld mee te nemen, voor Compassion. Ik leer Compassion hiermee (beter) kennen en ben echt heel enthousiast!
Ik heb een site over mijn reis, waar best veel informatie op staat, ook over Compassion en wat kindsponsoring doet: http://www.strijdvoorgerechtigheid.nl/

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:40

Mooi voornemen!
Hier hebben wij een sponsorkindje via Woord en Daad, ook een christelijke organisatie. Regelmatig krijgen wij tekeningen of foto's toegestuurd, erg leuk! Daarnaast krijg je, voor als je bijvoorbeeld geen Spaans spreekt, bladen mee met voorbeeldzinnen. Stiekem is dit, ook als Spaanssprekende, wel heel handig vind ik.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:49

Mooi voornemen TS :)

Ik sponsor zelf ook een kindje via Compassion. Ik vind de organisatie heel prettig/duidelijk en eerlijk voor mijn gevoel. Dus ik kan wel zeggen dat ik tot nu toe een hele positieve ervaring heb met Compassion. Ik krijg regelmatig een brief met een mooie tekening van mijn sponsor kindje en stuur hem dan ook iets terug. Juist dat 'persoonlijk' contact is volgens mij heel waardevol.

Maar er zijn inderdaad ontzettend veel organisaties met allemaal een goede intentie, lastig kiezen!

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:59

Wij hebben een tijdje een sponsorkindje gehad van Plan. Hier heb je en sponsorkind, maar je geeft niet specifiek geld aan het kind zelf, maar aan projecten voor de gemeenschap waar ook het kind van profiteert (onderwijs, medische voorzieningen, landbouwprojecten. (dit wordt duidelijk bekend gemaakt in de voorlichting).

Nadeel daarvan is dat je niet zelf het bedrag kunt vaststellen, bij ons was het destijds (paar jaar terug) 25 euro per kind. Opzeg termijn van 1 of 2 maanden...
Transparantie was heel goed, maar je moet er rekening mee houden dat een deel van je gift (niet vreselijk veel) voor de organisatie zelf gebruikt wordt.

Zit er heel leuk uit, je krijgt foto's van het kind, een mapje met info over het land waar ze woont, het gebied waar ze woont, achtergrond informatie over het kind en de familie. Een keer per jaar krijg je een rapportje wat er dat jaar met het kind gebeurd is. Het idee dat je schrijft met het kind en dat deze terug schrijft en zo een band opbouwt.

Klinkt erg leuk, maar het bleek in de praktijk met ons toch minder te werken, verstuurde post die niet aankwam, jaarraport was hetzelfde als va het jaar daarvoor.
Communicatie met de medewerkers was in het begin heel goed, later veranderde dat in heel slecht (ook door inkrimpen van de organisatie?). Verder zijn ze vrij opdringerig: nu alweer zoveel jaar opgezegd en nog steeds afgelopen kerst 1x post en 3x mail in twee weken tijd met de suggestie om als kerst cadeau een gift via hun webshop te geven (denk aan 'geef een geit cadeau')

Misschien dat anderen betere ervaringen met Plan hebben hoor, maar zou het zelf niet vlug aanraden.

Hiervoor vele jaren (misschien 20 jaar in totaal) geen kindje, maar een gezin gesteund via Jales. (http://www.jales.nl). Kleinschalige organisatie met een katholieke signatuur. Hier geef je een maandbedrag aan een gezin, die dit geld kan besteden. Meestal wordt dit gebruikt om de kinderen naar school te laten gaan, maar we hebben ook een gezin gehad dat geld nodig had als startkapitaal om met een kraampje op de markt te gaan staan, wat hun ook gelukt is. Het streefdoel is dat het gezin door jou bedrage uiteindelijk zelfstandig kan worden en zodra dat het geval is krijg je een ander gezin. Zeker dit idee sprak mij altijd wel aan.

Stichting wordt gerund door vrijwilligers, kosten worden betaald uit renteopbrengsten zodat het geld dat je stuurt ook 100% bij het gezin terecht komt.
Communicatie is minder, 1x per jaar krijg je een briefje van het gezin hoe het nu met ze gaat, geen tekeningen of briefjes van de kinderen, maar hebben wel eens eens foto gehad van een van de kinderen die afstudeerde en dat was ook een superleuk idee dat je dat hebt mogelijk gemaak. Ook de communicatie van de stichting moest het (5 jaar gelden) hebben van wanneer de vrijwilligers er tijd voor hebben (kan intussen veranderd zijn). Toch is mijn ervaring met de stichting zodanig positief dat ik er zo weer voor zou kiezen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:17

Je kunt ook kijken naar Foodstep. Zij hebben een tehuis voor straatkinderen in Oeganda, die anders in de gevangenis worden gegooid. Je kunt volgens mij niet specifiek één kind uitkiezen maar het geld gaat dus wel naar kinderen. Via Facebook vertellen ze ook regelmatig hoe het gaat en plaatsen ze foto's, dus je blijft ook best op de hoogte.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:07

Wij hebben een sponsorkindje via Compassion. Erg leuk. Meisje van 8 uit Togo. 5 brieven geschreven en 3 gekregen. O en in december nog een nieuwe foto, ze wordt groot zeg!

Heb vooraf jaarverslagen gelezen en imo gaat het daar heel behoorlijk en gaan ze daar goed om met de donaties. Vind het ook een prettige organisatie in hun communicatie en het contact wat ik met ze heb gehad. Overigens zijn we zelf niet christelijk dus sommige dingen (zoals het tijdschriftje wat we af en toe krijgen) lezen we een beetje selectief.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:08

Ik sponsor het schoolgeld van een kindje via stichting Kwame. Je volgt dan 1 kindje en krijgt ook updates over hoe het gaat.
Ik vind het vooral belangrijk dat zulke kinderen door onderwijs een toekomst kunnen opbouwen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:21

Leuk dat je dat wilt gaan doen :) Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je het doet, want ik geloof dat elke organisatie zich wel goed inzet. Je moet gewoon een fijn gevoel hebben bij een organisatie ;)

Zelf hebben wij drie sponsorkindjes van Compassion :) Ik vind het zelf een hele fijne organisatie, die heel wijs met het geld omgaat. Zo hadden we een sponsorkindje dat verhuisde en niet meer bij een project in de buurt woonde. Hier kregen we netjes bericht van en het geld dat we maandelijks overmaakten werd 'on hold' gezet en daarna aan ons nieuwe sponsorkindje gegeven.
Het leukste vind ik denk ik dat je brieven krijgt. Sommige kinderen schrijven hele verhalen op en schrijven: 'You're my best friend' <3 Dan smelt mijn hart wel hoor :)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:26

Ik sponsor al bijna 3 jaar een kindje uit El Salvador via Compassion. Krijg vaak brieven en tekeningen van haar en elk jaar een mooie foto.

Het contact met Compassion is heel fijn en ze zijn erg vriendelijk en betrouwbaar.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:26

Heb je al een keuze kunnen maken TS?
Ik heb een actie lopen voor mensen die een kindje sponsoren bij Compassion via mij. Omdat ik een halve marathon ga lopen in Uganda, en het streef(sponsor)bedrag €10.000,- is, wordt er bij elke kindsponsor €1.000,- op mijn meter gezet. Voor de persoon die een kindje wil sponsoren maakt dit geen verschil.
Ik heb nu een actie dat de eerste 5 (maar er zijn er sowieso al 2 die een kindje hebben gesponsord nadat ik deze actie heb gelanceerd) mensen die via mij een kindje sponsoren een gratis fotoshoot en product naar keuze (ik verkoop een aantal producten, zie FB-pagina (rode link in onderschrift)) ontvangen. Dit omdat ik mensen wil stimuleren echt een kindje te sponsoren. Het heeft echt veel impact!
Dus mocht je een kindje willen sponsoren via Compassion, dan kun je het via mij doen en profiteren van deze actie.